احتمال پیوستن شارپ به بازار تولید نمایشگرهای OLED - تکفارس 
احتمال پیوستن شارپ به بازار تولید نمایشگرهای OLED - تکفارس 

احتمال پیوستن شارپ به بازار تولید نمایشگرهای OLED

میر مهدی حامی
۱۲ مرداد ۱۳۹۷ - 15:30
احتمال پیوستن شارپ به بازار تولید نمایشگرهای OLED - تکفارس 

شارپ اخیرا اعلام کرده است که شروع به تولید انبوه نمایشگرهای OLED برای گوشی های هوشمند کرده است. در حال حاضر ظرفیت تولید این پنل‌ها تنها برای گوشی‌های هوشمند سری Aquos خود شرکت است. بنابراین با وجود این ظرفیت تولید اولیه پایین باید دید که شارپ چگونه قصد ورود به این بازار را دارد. اما حقیقا چه چیزی بازار پنل‌های OLED را تا این حد خاص کرده است؟ در ادامه برای جزئیات بیشتر با تکفارس همراه باشید.

اگرچه که تکنولوژی OLED اکنون مدتی است که هم برای تلویزیون‌ها و هم گوشی‌های هوشمند وجود دارد، اما این پنل‌ها هنوز هم یک ویژگی بالارده در بسیاری از برندها به شمار می‌رود. تفاوت‌های فنی زیادی بین LCD و OLED وجود دارد، اما به طور کل پنل‌های LCD و LED معمولی دارای پیکسل‌هایی هستند که رنگ را منتشر کرده اما هیچ نوری ندارند، بنابراین آنها نیاز به نور پس زمینه‌ای دارند تا نور سفید را به پیکسل‌ها تابانده و یک تصویر قابل روئیت را تولید کنند. از سوی دیگر، نمایشگرهای OLED دارای پیکسل‌هایی هستند که می‌تواند نور را در هر سه رنگ اصلی: قرمز، سبز و آبی منتشر کند. این موضوع نیاز به نور پس زمینه را حذف می‌کند و اجازه می‌دهد تا پنل‌های OLED نازک‌تر شوند و مهمتر از همه، تصاویر با نسبت کنتراست بالاتر و رنگ های واضح‌تری تولید شوند که همان دلیلی است که رنگ مشکی نمایشگرهای OLED در مقایسه با LCD ها عمق بیشتری داشته و مشکی‌تر است.

اما مشکل اینجاست که تولید نمایشگرهای OLED بسیار سخت است، مخصوصا در تولید انبوه. این نمایشگرها همچنین مستعد وجود نقص در فرآیند تولید هستند که شرکت‌ها را با پنل‌های کمتری برای به فروش رساندن مواجه می‌کند، بنابراین قیمت پنل‌های سالم می‌بایست قیمت پنل‌های غیر قابل استفاده را نیز جبران کند تا شرکت‌ها متحمل ضرر نشوند.

در حال حاضر در بازار نمایشگر گوشی‌های هوشمند، سامسونگ ۹۰٫۱ درصد از بازار OLED را در اختیار دارد، و الجی با ۷٫۷ درصد بسیار پایین‌تر از سامسونگ قرار دارد. این بدان معناست که سامسونگ دارای انحصار این بازار بوده که به آنها اجازه می‌دهد قیمت‌ها را بالاتر نگه دارند و با وجود مشکلات تولید OLED به سود دهی برسند.

آیفون سال گذشته اولین گوشی هوشمند اپل با صفحه نمایش OLED بود و درواقع اولین آن‌ها با قیمت ۱۰۰۰ دلاری. البته این موضوع تصادفی نیست. صفحه نمایش OLED به تنهایی گران‌ترین قسمت گوشی بود و از آنجا که آیفون‌ها یکی از پرفروش‌ترین گوشی‌های بازار هستند، اپل هیچ گزینه‌ای دیگری بجز استفاده از نمایشگرهای OLED ساخته شده توسط سامسونگ برای آیفون‌های خود نداشت. همانطور که می‌توانید تصور کنید، سامسونگ بزرگترین رقیب اپل در بازار گوشی‌های هوشمند نیز هست که باعث می‌شود این همکاری معامله‌ای چندان خوشایند برای اپل نباشد و این شرکت کالیفرنیایی به دنبال تامین کنندگان دیگر باشد، اما تا کنون تنها الجی است که می‌تواند چند میلیون پنل را تامین کند که به اندازه‌ای نیست که اپل بخواهد از وابستگی‌اش به سامسونگ در این زمینه دست بکشد.

برای این که ببینیم تولید پنل‌های OLED شارپ به کجا خواهد رسید نیز حداقل باید نیمی از سال را صبر کنیم. اگر این شرکت واقعا قادر به تولید انبوه این نمایشگرها با کیفیت مناسب باشد، ممکن است شارپ پس از الجی که ۲٫۶۷ میلیارد دلار سرمای گذاری را برای افزایش تولید پنل‌ها از اپل دریافت کرد، به دومین تولید کننده OLED بدل شود که از طرف اپل برای رشد در این زمینه حمایت مالی دریافت می‌کند.

اگر رقابت با سامسونگ در بازار OLED بیشتر شود، ممکن است ما به زودی قادر به خرید محصولاتی با نمایشگر OLED بدون نیاز به پرداخت وجه گذاف و یا انتخاب محدود از بین گوشی‌های تولیدی خود سامسونگ باشیم.

به نظر شما با ورود شارپ شاهد رونق استفاده از این پنل‌ها در گوشی‌های هوشمند خواهیم بود؟ لطفا نظرات و سوالات خود را در بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید