گوگل در حال آماده‌سازی یک موتور جستوجوی سانسورشده برای چین است - تکفارس 
گوگل در حال آماده‌سازی یک موتور جستوجوی سانسورشده برای چین است - تکفارس 

گوگل در حال آماده‌سازی یک موتور جستوجوی سانسورشده برای چین است

پوریا اسدی
۱۱ مرداد ۱۳۹۷ - 13:00
گوگل در حال آماده‌سازی یک موتور جستوجوی سانسورشده برای چین است - تکفارس 

گوگل پیشتر در سال ۲۰۱۰ از کشور چین خارج شد و اکنون در حال آماده شدن برای عرضه‌ی موتور جستجوی جدید خود در چین است که با قوانین سانسور سختگیرانه‌ی این کشور مطابقت دارد.

بنابر سندی که The Intercept آن را مطالعه نموده است، این ابزار جست‌وجو احتمالا نتایج جست‌وجو و ارجاعات به وبسایت‌هاییکه به حقوق بشر، دموکراسی، مذهب و اعتراضات صلح آمیز اشاره دارند را مسدود خواهد کرد. بنابر گزارشات، این سند به پروژه‌ای به نام Dragonfly اشاره دارد که از بهار ۲۰۱۷ در حال آماده‌سازی است.

گزارش‌ها می‌گوید که برنامه‌نویسان و مهندسان گوگل یک برنامه‌ی اندرویدی جدید را ساخته‌اند و آن را قبلا به دولت چین نشان داده‌اند. The Intercept گزارش داد که بسته به تایید مقامات چینی، نسخه نهایی این اپلیکیشن می‌تواند طی شش تا نه ماه آینده عرضه شود.

اما روزنامه China Securities Daily در روز چهارشنبه اعلام کرد که نخستین بار از طریق رویترز متوجه شده که بازگشت گوگل به چین خبر صحیحی نیست. با اشاره به تحلیلگران ناشناس و اطلاعات مربوط به “بخش‌های مرتبط”، این امر نشان می‌دهد که بعید است که گوگل در کوتاه مدت به چین بازگردد و پس از خسارتی ۵ میلیارد دلاری از طرف اتحادیه‌ی اروپا برای نقض قوانین ضدتراست مربوط به سیستم عامل  اندروید ممکن است این شرکت سعی در تحریک بازار داشته باشد.

این شرکت از عرضه ابزارهای جستجو به بازار چین در سال ۲۰۱۰ عقب نشینی کرد و موتور جستجوی بین المللی آن توسط ” Great Firewall” کشور چین مسدود شده است. طبق گزارش‌ها، ساختار این نسخه از موتور جستجوی گوگل، مطابق با قوانین سانسور چین است هرچند این کشور بیشتر از هر زمان دیگری مسغول محدود کردن آزادی بیان در فضای آنلاین است.

یک سخنگوی گوگل در بیانیه ای گفت:

ما تعدادی از اپلیکیشن‌های تلفن همراه ، مانند Google Translate و Files Go، که به توسعه دهندگان چینی کمک می‌کند را در چین ارائه می‌دهیم و و سرمایه گذاری‌های قابل توجهی در شرکت‌های چینی مانند JD.com انجام داده ایم. اما ما نظری در مورد گمانه زنی‌هایی درباره برنامه‌های آینده نداریم.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید