تراشه ی AMD B450 قابلیت‌های کراس‌فایر و اورکلاک بهتری را در اختیار کاربران اصلی پردازنده‌های Ryzen  قرار می دهد - تکفارس 
تراشه ی AMD B450 قابلیت‌های کراس‌فایر و اورکلاک بهتری را در اختیار کاربران اصلی پردازنده‌های Ryzen  قرار می دهد - تکفارس 

تراشه ی AMD B450 قابلیت‌های کراس‌فایر و اورکلاک بهتری را در اختیار کاربران اصلی پردازنده‌های Ryzen قرار می دهد

پوریا اسدی
۱۱ مرداد ۱۳۹۷ - 11:30
تراشه ی AMD B450 قابلیت‌های کراس‌فایر و اورکلاک بهتری را در اختیار کاربران اصلی پردازنده‌های Ryzen  قرار می دهد - تکفارس 

مادربردهایی که از چیپست جدید B450 شرکت AMD پشتیبانی می‌کنند در حال حاضر رسما در دسترس هستند و آخرین نسل چیپست B350 را با برخی از ویژگی‌های هیجان انگیزی که قبلا منحصر به پلت فرم X470 بودند، ارتقا داده‌اند. این ارتقا شامل پشتیبانی از چندین کارت گرافیک AMD در حالت Crossfire و قابلیت اورکلاک بهبود یافته‌ی XFR2 است، برد‌های جدید لزوما به روزرسانی مناسبی برای کسانی که از سیستم‌های Ryzen موجود استفاده می‌کنند، نیوده، اما می‌تواند یک خط مقدم جدید برای خریداران Ryzen در آینده باشد.

یکی از ویژگی‌های مهم پلت‌فرم اصلی Zen از AMD این است که دو نسل از پردازنده‌های موجود از سوکت یکسانی استفاده می‌کنند. در حالیکه مادربردهای نسل B350 و X370 به بروزرسانی بایوس را  برای پشتیبانی از پردازنده‌های سری Ryzen 2000 نیاز داشتند، چیپ جدید B450، مانند x470، از پردازنده‌های جدیدتر +Zen در همان ابتدای کار پشتیبانی می‌کند.

در بسیاری از موارد، چیپست B450 بیشتر شبیه پسر عموی قوی‌تر X470  بوده تا جانشینی برای  مدل پیشین B350 . پشتیبانی از پورت‌ها در B450 همانند نسل قبلی است (دو پورت USB 3.1، شش پورت USB 3.0 و شش پورت USB 2.0 به اشتراک گذاشته شده است) و هر دوی آنها شش جای خالی برای PCIExpress 2.0 دارند، اما از نظر اتصالات (شش عدد SATA III  دو عدد SATA Express) و ویژگی‌های آن، بیشتر شبیه به X470 است. هر دو از چند کارت گرافیک AMD در حالت Crossfire پشتیبانی می‌کنند (هیچ حالتی از SLI در B45 وجود ندارد) و همچنین از ویژگی StoreMI جدید پشتیبانی می‌کند که به کاربران اجازه می‌دهد تا با SSD‌ها و‌ هارد دیسک، درایو ذخیره سازی مناسب خود را از هر دو ایجاد کنند، در نتیجه تمام فایل‌هایی به طور منظم استفاده می‌شوند روی SSD و فایل‌های کمتر مورد استفاده در دیسک سخت قرار می‌گیرند.

یکی از ویژگی‌های هیجان انگیز برای کاربرانی که به دنبال عملکرد هستند، پشتیبانی از اورکلاک در B450 است. همراه با XFR2، نسل دوم ابزار اورکلاک خودکار AMD، چیپست B450 نیز از Precision Boost Overdrive (PBO) شرکت AMD پشتیبانی می‌کند. این ابزار اجازه می‌دهد تا سیستم به طور خودکار فرکانس‌ها و ولتاژ را تنظیم کند و چیپست  را به حداکثر سرعت مطلق خود، در حالی که عملکرد پایدار را حفظ می‌کند، برساند. از آنجا که این امر می‌تواند تنظیمات کاملا تهاجمی‌ را به وجود آورد، با وجود ثبات کلی، همه تولید کنندگان مادربرد به احتمال زیاد آن را پشتیبانی نمی‌کنند، اما این ویژگی اضافی که در چیپست اصلی به بازار عرضه می‌شود، هیجان انگیز است.

B450 به نظر می‌رسد که بیشترین چیزی که علاقه مندان Ryzen در مادربورد‌های X470 به دنبال آن بودند را ارائه می‌دهند و می‌توانند تغییراتی را برای صاحبان پردازنده‌های Ryzen بوجود آورد. انتظار می‌رود حداقل یک مادربرد از سری B450 در آینده نزدیک به لیست بهترین‌های بازار راه یابد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید