رباتی که با استفاده از یک شبیه‌ساز قابلیت یادگیری دارد - تکفارس 
رباتی که با استفاده از یک شبیه‌ساز قابلیت یادگیری دارد - تکفارس 

رباتی که با استفاده از یک شبیه‌ساز قابلیت یادگیری دارد

مصطفی اسماعیلیان
۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - 15:29
رباتی که با استفاده از یک شبیه‌ساز قابلیت یادگیری دارد - تکفارس 

به لطف تلاش‌های شرکت Tesla و سرمایه‌گذاری‌های سَم التمن، محققان با استفاده از نرم‌افزارهای شبیه‌ساز، روش جدیدی در یاد دادن وظایف به ربات‌ها یافتند که در آینده‌ای نزدیک باعث پیشرفت بزرگی در  صنعت هوش‎مصنوعی خواهد شد. با تکفارس همراه باشید.

شرکت غیردولتی OpenAI که از سال ۲۰۱۵ در حوزه‌ی هوش‌مصنوعی فعالیت میکند، از موفقیت‌آمیز بودن آموزش به یک دست رباتیک خبر داد تا قادر باشد یک مکعب رنگی را به سمتی که مدنظر است بچرخاند.

با اینکه این کار آسان به‌نظر می‌رسد اما دستاورد مهم این پروژه، قابلیت یادگیری ربات است که وسیله‌ی یک نرم‌افزار شبیه‌ساز حرکات را به بازوی رباتیک یاد می‎دهد، ، آن هم بدون هیچ برنامه‎ریزی قبلی.

رباتی که با استفاده از یک شبیه‌ساز قابلیت یادگیری دارد - تکفارس 

این پروژه درصورت موفقیت‌آمیز بودن در مراحل بعدی میتواند به بزرگترین چالش صنعت هوش‌مصنوعی پاسخ دهد. با این تکنولوژی، آینده‌ی ربات‌ها میتواند چیزی شبیه به فیلم ترمیناتور شود.

قبل از این فناوری، دست‌های رباتیک سال‌ها بود که تولید و استفاده می‌شدند. برای اختصاص دادن وظایف به این ربات‌ها دو روش وجود داشت؛ برنامه‌نویسان باید برای هر وظیفه‌ی جدید ربات به کدنویسی می‌پرداختند و برنامه‌ی مخصوص گران‌قیمتی را برای ربات طراحی می‌کردند و یا به روشی پیچیده‌تر، مهندسین با استفاده از یک نرم‌افزار قادر بودند تا حرکات فیزیکی را به ربات یاد دهند.

یاد دادن حرکات فیزیکی به ربات میتواند ماه‌ها و یا چند سال به طول بیانجامد و البته این روش مشکلاتی نیز به همراه دارد. به عنوان مثال ربات‌ها نیازمند مراقبت همیشگی هستند، اگر قطعه‌ای از دست ربات به زمین بیافتد، قادر به برداشتن مجدد آن نیست و یک انسان باید آن را در دست ربات قرار دهد. همچنین آموزش و نگهداری ربات‌ها در این روش بسیار وقت‌گیر و گران بود.

به همین دلیل محققان OpenAI درحال ساخت سیستمی هستند که زمان آموزش ربات‌ها را کمتر کند. در این روش، به‌جای یک نرم‌افزار شبیه‌ساز، از چند شبیه‌ساز کامپیوتری برای آموزش ربات استفاده می‌شود که قادر است در عرض چند ساعت یا چند روز وظایف لازم را بدون کمک انسان به ربات یاد دهد.

کِن گلدبرگ، استاد رباتیک دانشگاه برکلی کالیفرنیا این دستاورد را به عنوان “یک محصول مهم” عنوان کرد و گفت:

کارکردن چندین کامپیوتر بر روی آموزش ربات، هدف بسیار زیبایی است.

به این صورت تمام چیزی که شما نیاز دارید تعدادی شبیه‌ساز است و نه ربات.

بهترین نتیجه‌ی تحقیقات OpenAI را میتوان منتقل کردن نرم افزار شبیه‌ساز دست رباتیک به دنیای فیزیکی دانست. شرکت OpenAI این تکنولوژی را به خاطر رابطه‌ای که میان شبیه‌ساز و وظایف فیزیکی وجود داشت، شکاف واقعیت (reality gap) نام‌گذاری کرده است. در این فناوری، محققان با استفاده از نویز‌های تصادفی که به شبیه‌ساز می‌فرستند باعث میشوند تا ربات به خوبی حرکات فیزیکی را درک و اجرا کند.

لیلیان ونگ، یکی از محققین این پروژه گفت:

هدف بعدی ما حل کردن چالش‌های بزرگتر در صنعت هوش مصنوعی رباتیک است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید