پایان خوش داستان غم‌انگیز زندگی یک تمساح با چاپ سه بعدی - تکفارس 
پایان خوش داستان غم‌انگیز زندگی یک تمساح با چاپ سه بعدی - تکفارس 

پایان خوش داستان غم‌انگیز زندگی یک تمساح با چاپ سه بعدی

سید محمد معلمی
۹ مرداد ۱۳۹۷ - 21:00
پایان خوش داستان غم‌انگیز زندگی یک تمساح با چاپ سه بعدی - تکفارس 

شاید چنین خبری را فقط بتوان در داستانها خواند ولی به خاطر اینکه تکنولوژی روزبه‌روز پیشرفت می‌کند، نمی‌توانیم رخ دادن این اتفاق را دور از ذهن بدانیم.

حالا که در سال ۲۰۱۸ و قرن ۲۱ قرار داریم، محققان دانشگاه Midwestern ایالت آریزونا زمینه افزودن اعضای بدن عجیب و غریب را به حیوانات مختلف اضافه کرده‌اند. برای مثال، آنها با استفاده از تکنولوژی چاپ سه بعدی به یک شتر، تمساح و پلنگ کمک کردند تا اعضای آسیب‌دیده خود را درمان نمایند. اما ما تصمیم نداریم که در مورد این سه حیوان صحبت کنیم و فقط می‌خواهیم کمی در مورد رابطه تمساح و فناوری چاپ سه بعدی توضیحاتی ارائه دهیم.

در این ماجرا، یک تمساح به نام Mr. Stubbs وجود دارد که حدود ۱۰ پیش در حالی پیدایش کردند که دم نداشت. مأموران محافظت از محیط زیست بر این باورند که این حیوان، دم خود را در یک دعوا از دست داده است. به هر حال، این افراد Mr. Stubbs را به بخش Phoenix Herpetological Society منتقل کردند ولی مشکلی که این تمساح داشت این بود که نمی‌توانست همچون دیگر تمساح‌ها در آب شنا کند و یا به سرعت آنها غذا بخورد. با انجام بررسی‌های مختلف، خوشبختانه تیم تحقیقاتی دانشگاه Midwestern از مشکل Mr. Stubbs آگاه و برای حل آن دست به کار شدند.

در سال ۲۰۱۳، آنها نوعی دم با قالب سیلیکونی تولید کردند که هرچند تا حدودی برای Mr. Stubbs فوایدی داشت ولی به خاطر رشد تمساح، به مشکل برخورد کرده بود. در واقع، قد این حیوان دو برابر آن چیزی شده بود که ۱۰ سال پیش محققان آن را پیدا کرده بودند. به همین دلیل آنها به دنبال راه‌حل دیگری گشتند اما این‌بار در دنیای دیجیتال و تکنولوژی.

دکتر جاستین جورجی، استادیار علوم آناتومی در دانشگاه Midwestern می‌گوید: ما برای اینکه بتوانیم به Mr. Stubbs کمک کنیم، ابتدا با شرکت اسکن و چاپ سه بعدی Stax3D قراردادی امضا کردیم. آنها از یک اسکنر سه بعدی به نام Artec3D استفاده کردند تا یک مدل دیجیتالی، باکیفیت و با رزولوشن بالا از دم تمساح تولید نمایند. ما می‌توانستیم از این دم برای هر تمساحی استفاده کنیم بنابراین قسمت‌های زائد دم تولید شده را از بین بردیم و دقیقاً به همان سایز و طولی درآوردیم که نیاز داشتیم و قسمت‌های جلویی را همانطوری درست کردیم که بتواند با بدن تمساح هماهنگ شود.

پس از تولید دم توسط تکنولوژی چاپ سه بعدی، محققان نوعی قالب سیلیکونی ساختند تا چندین قطعات مصنوعی شبیه به دم یک تمساح را به وجود بیاورند که به Mr. Stubbs کمک کنند.

دکتر جورجی ادامه می‌دهد: Mr. Stubbs از دم جدید خود رضایت بسیاری دارد. زمانی که او دم را متصل به خود می‌بینید، احساس پیشرفت می‌کند. ما حالا قصد داریم تا که یک دم جدید برای Mr. Stubbs تولید کنیم زیرا بر اساس آزمایش‌ها و مشاهدات جدیدی که انجام داده‌ایم، اطلاعات تازه‌ای کسب کرده‌ایم. انتظار داریم همانطور که این تمساح بزرگ‌تر و رشد آن آرام‌تر می‌شود، دمی تولید نماییم که بتواند چندین سال برای Mr. Stubbs مثمر ثمر باشد و بیش از ۲ یا ۳ سال از آن استفاده کند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید