هشدار گوگل کروم به کاربران در خصوص باز کردن سایت‌های ناامن - تکفارس 
هشدار گوگل کروم به کاربران در خصوص باز کردن سایت‌های ناامن - تکفارس 

هشدار گوگل کروم به کاربران در خصوص باز کردن سایت‌های ناامن

سید محمد معلمی
۴ مرداد ۱۳۹۷ - 21:00
هشدار گوگل کروم به کاربران در خصوص باز کردن سایت‌های ناامن - تکفارس 

پس از اینکه گوگل اعلام کرد که در مرورگر کروم دیگر نمی‌توان سایت‌هایی را باز کرد که با پروتکل HTTP آغاز می‌شوند، حالا خبر می‌رسد که قرار است از نسخه ۴۸، این مرورگر محبوب تمامی سایت‌های رمزگذاری‌نشده را با عبارت not secure (ناامن) نشان دهد.

پس از اجرای این اقدام گوگل که بیشتر روی سایت‌هایی تمرکز دارد که با پروتکل HTTP آغاز می‌شوند، تصویری را در ابتدای قسمت وارد کردن آدرس مشاهده خواهید کرد و متوجه می‌شوید که سایتی که با این چهار حرف انگلیسی آغاز شده، ناامن است. لازم به ذکر است که این آپدیت بر سایت‌هایی که با پروتکل HTTPS آغاز می‌شوند هیچ تأثیری نخواهد داشت.

با گوگل کروم سایت‌های ناامن را بهتر بشناسید

گوگل از ابتدای ماه فوریه سال جاری میلادی این کار را آغاز کرد تا نشان دهد برای رمزگذاری و امن کردن اینترنت تلاش جدی دارد. این موتور جستجو از سال ۲۰۱۴، سایت‌های دارای پروتکل HTTPS را بالاتر از سایت‌هایی قرار می‌دهد که HTTP دارند که همین کار سبب شد تا بسیاری از سایت‌ها از پروتکل امن‌تر استفاده نمایند.

به علاوه، گوگل به یکی از سرمایه‌گذاران کلیدی برای رمزگذاری اینترنت تبدیل شده است به طوری که در سال گذشته، این کمپانی اعلام کرد که در زمینه رمزگذاری SHA-1 با شکست مواجه شده است.

به گفته گوگل، نشان دادن سایت‌های دارای HTTP به عنوان درگاه‌های ناامن، یک دستاورد امنیتی عظیم برای کروم بوده است.

گوگل در یک پست وبلاگی نوشت: امنیت در اینترنت، از همان ابتدا یکی از اصول کلیدی و مهم برای کروم بوده است و ما سعی می‌کنیم مادامی که شما در اینترنت در حال وبگردی هستید، از فضای امنی برخوردار باشید. عبارت ناامن در کنار سایت‌های HTTP کار را برای کاربران آسان‌تر می‌کند تا ببینند آیا اطلاعات شخصی آنها هنگام وبگردی در امنیت کامل به سر می‌برند یا خیر. در این شیوه، امنیت در همه سایت‌ها برابر خواهد بود و تفاوتی میان چک کردن حساب‌های بانکی و یا مشاهده فیلم آنلاین وجود نخواهد داشت.

سؤال مهم: منظور از HTTPS چیست؟

پروتکل HTTPS که در ابتدای قسمت وارد کردن آدرس سایت مورد نظر دیده می‌شود، نوعی رمزگذاری اینترنتی است که به کاربر اطمینان خاطر می‌دهد که در زمان ارتباط او با سایتی که در حال بازدید می‌باشد هیچگونه شخص سومی وجود ندارد. منظور از شخص سوم می‌تواند همه کسانی باشند که قصد دارند اطلاعات حساس افراد را به سرقت ببرند. سایت‌هایی که این اقدام امنیتی را انجام نمی‌دهند، همیشه در معرض حملات بدافزارهای اینترنتی قرار دارند که همیشه مجرمان سایبری در پی سوءاستفاده از آنها می‌باشند.

در واقع، سایت‌هایی که از HTTPS بهره نمی‌برند، به نوعی در حال فریب دادن کاربران خود نیز می‌باشند زیرا استفاده از این پروتکل نه تنها هیچ هزینه‌ای برای آنها ندارد بلکه باعث افزایش اعتماد افراد به این نوع وب‌سایت‌ها نیز می‌شود.

به گفته گوگل، اصرار او بر استفاده از HTTPS در دو سال اخیر پیش‌رفت‌های خیره‌کننده‌ای را در زمینه امنیت سایبری ایجاد کرده است و نه تنها استفاده از این پروتکل در نسخه اندروید کروم افزایش یافته، بلکه در کروم‌بوک‌ها هم ۸۵ درصد بیشتر شده است. لازم به ذکر است که حدود ۸۳ درصد سایت‌های پر بازدید اینترنت هم‌اکنون از HTTPS استفاده می‌نمایند.

گوگل می‌گوید: بنابراین زمانی که شما در حال خرید بلیط سینما یا مشاهده فیلم به صورت آنلاین هستید، اگر سایتی که در حال انجام آن کار می‌باشید ناامن بود، برای شما کاملاً مشخص است. ما نیز به عنوان مالک کروم، سعی می‌کنیم تا امنیت این مرورگر را به صورت روزانه افزایش دهیم تا مطمئن شویم کاربران از امن‌ترین اینترنت استفاده می‌کنند.

به نظر شما، با توجه به اقدامات گوگل در حوزه امنیت سایبری، چقدر می‌توانیم به کاهش سرقت‌های اینترنتی در آینده امیدوار باشیم؟ نظر خود را با دیگران در قسمت انتهای خبر به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید