تکنولوژی جدید برای رانندگی با توجه به شرایط آب و هوا - تکفارس 
تکنولوژی جدید برای رانندگی با توجه به شرایط آب و هوا - تکفارس 

تکنولوژی جدید برای رانندگی با توجه به شرایط آب و هوا

سید محمد معلمی
۳ مرداد ۱۳۹۷ - 19:00
تکنولوژی جدید برای رانندگی با توجه به شرایط آب و هوا - تکفارس 

شرکت آلمانی Bosch که در زمینه مهندسی و الکترونیک فعالیت می‌کند، به همراه کارشناسان هواشناسی از کشور فنلاند درصدد این است تا با استفاده از تکنولوژی به خودروهای بدون راننده در مورد شرایط آب و هوایی اطلاعات لازم را بدهد. این تکنولوژی که مبتنی بر فناوری تشخیص ابر می‌باشد برای آینده خودروهای بدون راننده بسیار کاربردی خواهد بود زیرا می‌تواند در صورتی که شرایط مناسب نیست به آنها هشدارهای لازم را بدهد.

فرضیه اولیه برای تولید این تکنولوژی، جملاتی هستند که در ادامه آنها را می‌خوانید: “انسانها شیوه‌های رانندگی متفاوتی دارند و دست فرمان آنها با توجه به شرایط آب و هوایی و راه قطعاً بیشتر تغییر خواهد کرد. ضمن اینکه اگر زمین آسفالت باشد یا بارانی و برفی و حتی خاکی، ممکن است شرایط رانندگی باز هم فرق کند. در چنین وضعی، حتی پیشرفته‌ترین خودروهای بدون راننده و یا نیمه هوشمند نیز باید خود را با آب و هوا تطبیق دهند. همچنین ممکن است یک خودرو که کاملاً هوشمند نیست و راننده‌ای پشت فرمان آن نشسته نیز به مشکل بخورد. بنابراین وجود چنین تکنولوژی بسیار ضروری است و جای خالی آن در دنیای فعلی کاملاً حس می‌شود”.

کمپانی فنلاندی که Bosch با آن همکاری می‌کند، Foreca نام دارد که قرار است این دو شرکت با هم سرویسی را ارائه دهند که به خودرو هوشمند در مورد تغییرات آب و هوایی هشدار می‌دهد تا خود را برای رویارویی با شرایط غیرطبیعی آماده کند. برای مثال اگر این سیستم هشدار داد که طوفانی در حال وزیدن می‌باشد، رایانه موجود در خودرو پیامی با این مضمون دریافت خواهد کرد تا محل وقوع و شدت طوفان را شناسایی نماید بنابراین خودرو در حال حرکت نیز خواهد فهمید که چه زمانی سرعتش را زیاد و چه زمانی کم کند تا خطرات کاهش یابد و محل مناسبی را برای توقف انتخاب نماید. حتی این سیستم قابلیت این را دارد تا به افراد حاضر در خودرو بفهماند که در شرایط فعلی آب و هوا، سیستم هوشمند وسیله نقلیه کارایی ندارد و خود سرنشینان باید کنترل آن را بر عهده بگیرند.

هرچند هنوز مشخص نیست که چه خودروهایی از این تکنولوژی بهره خواهند برد ولی Bosch قصد آن را تا سال ۲۰۲۰ به صورت جهانی عرضه کند.

در ابتدا قرار است این سیستم از اطلاعات دریافتی سازمان هواشناسی Foreca فنلاند استفاده نماید تا تصاویر دیجیتالی از شرایط مترولوژیکی اطراف خودرو تهیه کند. Bosch همچنین می‌خواهد تا داده‌های موجود در خودروها را با سیستم‌های نصب شده در دیگر خودروها و حتی زیرساخت‌های راه تطبیق دهد. در نهایت داده‌های مربوط به دما، لزوم روشن کردن برف پاک‌کن، مشخص کردن مسیر مناسب و . . . به رانندگان و خودروها ارسال خواهد شد.

مطمئناً زمان زیادی خواهد برد تا این تکنولوژی پیش از عرضه به اطلاعات اشتراک‌گذاری شده در میان همه وسایل و زیرساخت‌ها مبتنی شود.

در حال حاضر، برخی شرکت‌های خودروسازی مانند ولوو و مرسدس بنز اطلاعات آب و هوایی را میان بعضی از محصولات خود به اشتراک می‌گذارند ولی Bosch پیش‌بینی می‌کند که جمع‌آوری داده‌های قابل اطمینان برای حدود ۸۱ کیلومتر از آزادراه‌های اروپا نیازمند ۲۰ میلیون خودرو متصل به یکدیگر است که مدام با هم در ارتباط هستند.

به نظر شما، چنین تکنولوژی هایی تا چه مقدار می‌توانند در کاهش تصادفات خودروها مؤثر باشند؟ نظرات خود را با دیگران در قسمت انتهای خبر به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.