پروژه‌ آموزش زبان برنامه‌نویسی #Q مایکروسافت - تکفارس 
پروژه‌ آموزش زبان برنامه‌نویسی #Q مایکروسافت - تکفارس 

پروژه‌ آموزش زبان برنامه‌نویسی #Q مایکروسافت

مصطفی اسماعیلیان
۳ مرداد ۱۳۹۷ - 12:51
پروژه‌ آموزش زبان برنامه‌نویسی #Q مایکروسافت - تکفارس 

مایکروسافت خبر از انتشار پروژه‌ای با عنوان “تمرینات کوانتومی” (Quantum Katas) داد. تمرینات کوانتومی، پروژه‌ای است که به صورت مرحله‌به‌مرحله، برنامه نویسان را با کدنویسی کامپیوتر‌های کوانتومی آشنا می سازد.

این پروژه که توسط مایکروسافت پایه‌ریزی شده، کدنویسان مبتدی را با تمریناتی که درنظر گرفته شده، به اصول زبان برنامه نویسی #Q آشنا می‌سازد. اصولی که شرکت‌های سازنده‌ی کامپیوترهای کوانتومی از آن برای تولید محصولات خود استفاده می‌کنند.

نکته‌ی مثبت این تمرینات، رایگان و متن باز بودن تمام بخش‌ها است.

طبق گفته‌ی مایکروسافت:

هر تمرین، وظایفی را شامل می‌شود که از سطح ابتدایی به سطح حرفه‌ای مرتب شده‌اند. رد کردن هر وظیفه نیازمند کدنویسی است  که این کدنویسی در مراحل ابتدایی ممکن است تنها یک خط باشد و با پیشرفت برنامه در سطوح بالاتر باید مقدار قابل توجهی کدنویسی انجام دهید. در حین انجام این مراحل، یک فریمورک کدهای شما را مورد ارزیابی قرار می دهد و نتیجه را بصورت لحظه‌ای نشان می دهد.

تمرینات در چهار سطح مختلف اجرا می‌شوند که هر کدام یک جنبه ی متفاوت از کدنویسی #Q را مورد بررسی قرار می‌دهد:

  • Gate ابتدایی : تفسیر عملکرد منطق کوانتومی در کنترل گیت ها
  • الگوریتم Deutsch-Jozsa : چگونگی اجرای یک الگوریتم کوانتومی
  • اندازه گیری ها : چگونگی تفسیر اندازه های کوانتومی
  • مقادیر خاص : تفسیر مفهوم qubit در سطوح حرفه ای

ارزش صنعت کامپیوترهای کوانتومی در طول یک دهه، چیزی حدود ۱۵ بیلیون دلار تخمین زده شده که حتی بیش تر از ارزش کل صنعت هالیوود است. این یعنی موقعیت طلایی برای برنامه نویسان کامپیوتر‌های کوانتومی!

حتی اگر برنامه نویس این حوزه نیستید یا علاقه ای به کدنویسی با #Q ندارید، این شرایط فراهم شده تا از تمرینات مایکروسافت به عنوان سرگرمی در وقت اضافه‌ی خود استفاده کنید.

همچنین شرکت IBM اجازه داده تا کاربران بوسیله ی فضای ابری با کامپیوتر‌های کوانتومی در تعامل باشند. گوگل نیز به تازگی Cirq را معرفی نمود، یک پروژه ی متن باز که به برنامه نویسان کوانتومی اجازه می دهد با همدیگر در ارتباط باشند و چالش های بزرگ این صنعت را حل کنند.

اگر علاقه مند به شرکت در این  دوره‌ی آموزش های مایکروسافت هستید، ابتدا باید quantum development kit را نصب و از آن استفاده کنید. سپس میتوانید به صفحه ی Github رفته و شروع به یادگیری کنید.

 

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید