به روزرسانی‌های واتس‌اپ، مهاجمین هندوستانی را هدف گرفته است - تکفارس 
به روزرسانی‌های واتس‌اپ، مهاجمین هندوستانی را هدف گرفته است - تکفارس 

به روزرسانی‌های واتس‌اپ، مهاجمین هندوستانی را هدف گرفته است

امیر مریخ
۳۱ تیر ۱۳۹۷ - 13:43
به روزرسانی‌های واتس‌اپ، مهاجمین هندوستانی را هدف گرفته است - تکفارس 

واتس‌اپ (WhatsApp) به منظور مدیریت بهتر و کاهش اتفاقات هولناک به وجود آمده در هندوستان در آینده نزدیک، آپدیت جدیدی را منتشر می‌کند.

تغییرات در حال به وقوع پیوستن هستند

امروزه، بیش از ۱ میلیار از انسان‌های کره‌ی زمین در حال استفاده از اپلیکیشن پیامرسان تحت مالکیت فیس بوک یعنی واتس اپ هستند. این اپلیکیشن با قابلیت‌هایی مانند به اشتراک گذاشتن پیغام‌ها، عکس‌ها و ویدئو‌ها، مخاطبین زیادی پیدا کند. با لمس تنها یک آیکون می‌شود یک جوک با‌مزه و یا یک خبر مهم و تصاویر مهمانی‌ها و مسافرت‌های خانوادگی را برای دیگر افراد Forward کرد. اما اخیرا در نیمه‌ی تاریک اینگونه اپلیکیشن‌های پیامرسان، اتفاق‌های هولناکی هم در حال وقوع است. کارهایی از قبیل به اشتراک گذاری اخبار غلط، و یا پخش کردن شایعات و تبلیغات رژیم‌های مختلف که در نقاب اخبار جدی و اطلاعات معتبر، خود را پوشانده‌اند.

در هندوستان، کشوری که اغلب مخاطبین اینترنت در آن معمولا از واتس اپ برای فوروارد کردن اخبار و اطلاعات استفاده می‌کنند، به تازگی انتشار اخبار غلط با استفاده از ابزار واتس اپ، موجب شده است تا بسیاری از محاجمین را تحریک کرده و باعث وقوع حملات خشونت آمیز و حتی در مواردی مرگ بسیاری از افراد شود. در روز شنبه، واتس اپ با انتشار پستی اعلام کرد که قصد دارد تا با ایجاد تغییراتی، باعث کاهش خشونت و خبر پراکنی‌های نادرست در سطح این اپلیکیشن شود.

در این اعلامیه ابراز شده است که برخی از این تغییرات تنها برای کاربران ساکن در هندوستان اعمال خواهد شد. آن‌ها از این پس دیگر دکمه‌ی «فوروارد سریع» را در اپلیکیشن خود نخواهند دید، این دکمه موجب می‌شد تا کابران بتوانند به راحتی با لمس یک دکمه ویدئو‌ها و تصاویر مورد علاقه‌ی خود را بدون درج اطلاعاتی در مورد منبع اصلی انتشار آن، بازنشر کنند. این گروه از مخاطبین واتس اپ همچنین از این پس قابلیت انتشار مطالب را به بیش از ۵ گروه، در آن واحد ندارند. ولی این محدودیت در دیگر بخش‌های کره‌ی زمین، به ۲۰ گروه مکالمه‌ای کاهش خواهد یافت این محدودیت‌ها در حالی صورت گرفته است که محدودیت‌های سابق این اپلیکیشن برای بازنشر، در حدود ۲۵۰ گروه مکالمه‌ای بود.

چشم‌های بسته در برابر مشکل عیان 

در طول ۲ ماه گذشته، مهاجمین ستیزه‌جو به افرادی حمله کردند، این اتفاقات در پی شایعه پراکنی کاربران واتس اپ در هندوستان صورت گرفت. در این شایعات اعلام شده بود که افرادی کودکان را می‌ربایند و به دنبال این شایعات افراد زیادی مورد حمله قرار گرفتند که برخی از این افراد به دلیل عمق زیاد جراحات جان خود را از دست دادند.

پس از وقایای اخیر دولت هندوستان مدیران واتس اپ را تحت فشار قرار داد تا برای درمان این مشکل چاره‌ای بیاندیشند. در روز شنبه، وزیر اکترونیک و اطلاعات فناوری هندوستان با تحدید این شرکت با اقدامات قانونی، آن‌ها را مجبور به اتخاز خط مشی کابردی در جهت کاهش اقدامات خشونت آمیز شد.

به هر حال گروه سازنده‌ی واتس اپ، در طی پستی که منتشر کرده‌اند، دلیل انتشار به روز رسانی‌های جدید خود را مقابله با اقدامات خشونت آمیز اعلام نکرده‌اند، و به سادگی دلیل انتشار این دسته از به روز رسانی‌ها را بازگرداندن ویژگی‌های قدیمی و بنیادین این اپلیکیشن همانند، «احساس صمیمیت» و «داشتن یک اپلیکیشن پیامرسان که احساس خصوصی بودن را به فرد القاء کند»، اعلام کرده‌اند.

سعی کنید و باز هم سعی کنید

با انتشار این به روز رسانی که در بالا از جزییات آن اطلاع حاصل کردیم، این سومین تلاش گروه سازنده‌ی واتس اپ در هفته‌های اخبر به منظور کاهش اقدامات خشونت آمیز و شایعه‌ پراکنی‌های اخبار نادرست در هندوستان خواهد بود. در تلاش اول این گروه، برای اپلیکیشن خود یک نوع برچسب را طراحی کرد که به موجب آن می‌شد در مورد بازنشر بودن خبر اطلاع حاصل کرد و مطلع شد که خبر مستقیما از منتشر کننده، نوشته نشده است. و سپس، آن‌ها در گام بعد با انتشار تبلیغ تمام صفحه‌ای در روزنامه‌های هندوستان اقدام به آموزش عمومی شهروندان هندی استفاده کننده از این اپلیکیشن در مورد چگونگی نحوه‌ی تشخیص خبر تقلبی از خبر واقعی کردند.

به نظر می‌رسد که هیچکدام از اقدامات صورت گرفته تا به حال تاثیر عملی نداشته‌اند و پنداشتن اینکه اقدام اخیر آن‌ها موثر واقع خواهد بود نیز خوش خیالی به نظر می‌آید، هر گروه مکالمه‌ای در واتس اپ توانایی گنجایش ۲۵۶ کاربر را در خود دارد. و این به آن معنا خواهد بود ک ارسال یک پیام به پنج گروه کاملا به حد گنجایش رسیده، می‌تواند پیغام مورد نظر را به گوش ۱٫۲۸۰ نفر برساند. و اگر هر یک از این ۱٫۲۸۰ نفر آن پیغام را به ۵ گروه مکالمه‌ای دیگر بازنشر کنند، به نظر پیشبینی اینکه چگونه اخبار تقلبی باز هم به راحتی در همه جا نفوذ کنند و راه خود را برای انتشار پیدا کنند، سخت نخواهد بود. نظر شما چیست؟ آیا زمان اجراء اقدامات عملی‌تر برای مهار قدرت و نفوذ و شدت تاثیر گذاری اپلیکیشن‌های پیامرسان بر مشترکین‌ آن‌ها رسیده است؟

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید