بازگشت به گذشته: اولین اپ استور - تکفارس 
بازگشت به گذشته: اولین اپ استور - تکفارس 

بازگشت به گذشته: اولین اپ استور

پوریا اسدی
۱۷ تیر ۱۳۹۷ - 18:00
بازگشت به گذشته: اولین اپ استور - تکفارس 

اپ استور اپل ۱۰ ساله شده است، یک سال پس از آن که آیفون به رقم‌ دوگانه رسید. این اتفاق به این دلیل است که اپ استور با iOS v2.0 معرفی شد. بنابراین، بهترین موقع است که در مورد نحوه بوجود آمدن اپ استور صحبت کنیم.

چیزی که امروزه بر روی آیفون بوده پیشگام نیست، اما اپل به طرز شگفت انگیزی با اولین فروشگاه برنامه -Electronic AppWrapper- مرتبط است. EAW زندگی خود را به عنوان یک کاتالوگ در سال ۱۹۹۱ آغاز کرد، اما به زودی شامل سی دی هم شد. هر دیسک دارای برنامه‌ها، موسیقی و سایر رسانه‌هایی بود که رمزگذاری شده بودند – شما مجبورید هزینه‌ای بپردازید تا بتوانید آن‌ها را باز کنید.

بازگشت به گذشته: اولین اپ استور - تکفارس 

به خاطر داشته باشید که اولین مرورگر وب نیز در سال ۱۹۹۱ در دسترس عموم قرار گرفت، اینترنت برای دانلود کامل برنامه‌ها آماده نشده بود. به دلیل ارتباط با اپل، EAW نرم افزار NeXT را توزیع می‌کرد، این شرکتی است که استیو جابز پس از ترک اپل آن را تاسیس کرده بود بعدها توسط اپل تصاحب شد و سیستم عامل NeXTSTEP به عنوان پایه ای برای MacOS X، iOS و نرم افزارهای در حال اجرا بر روی Apple Watch و Apple TV نیز مورد استفاده قرار گرفت.

در گذشته کاست نوار برای ذخیره برنامه‌ها در رایانه‌های ۸ بیتی استفاده می‌شد. بنابراین مردم ایده واضح داشتند – چه می‌شد اگر نوار را روی رادیو FM پخش کنید و مردم در خانه آن را ضبط کنند؟ BASICODE و دیگر استانداردها این کار را انجام دادند – برنامه‌ها را به صورت بی سیم بر روی رادیو پخش کردند. و این حتی  عجیب ترین راه حلی برای توزیع برنامه‌ها نیست، قبل از اینکه سی دی رونق بگیرد، برخی مجلات صفحات وینیل را آزمایش کرده بودند!

   بازگشت به گذشته: اولین اپ استور - تکفارس    بازگشت به گذشته: اولین اپ استور - تکفارس 

اما آنها یک قسمت کلیدی را فراموش کرده بودند که این‌ها یک “اپ استور” واقعی نیستند، تنها راهی برای توزیع برنامه‌های رایگان هستند. “فروشگاه” به معنای خرید محصولات است و این نوآوری بود که توسط Electronic AppWrapper به ارمغان آمد.

در۱۹۹۸ اولین اپ استور مبتنی بر وب برای دستگاه‌های تلفن همراه – PDA‌هایی که از سیستم عامل‌های  Palm OS، Windows CE یا EPOC استفاده می‌کردند- راه‌اندازی شد. این سرویس Palmix نامگذاری شد و توسط Information Technologies India راه اندازی شد. شما می‌توانید نسخه اولیه آن را از طریق WaybackMachine ببینید.

بعد از آن نوبت I-mode NTT بود – یک سرویس تلفن اینترنتی برای مرور وب، ایمیل‌ها و دانلود برنامه‌ها. آخرین قسمت آن چند سالی بود که درi-mode وجود داشت و به نام i-appli نامگذاری شده بود. این قسمت به گوشی‌ها اجازه می‌داد تا برنامه‌های جاوا را دانلود و نصب کنند.

 بازگشت به گذشته: اولین اپ استور - تکفارس  بازگشت به گذشته: اولین اپ استور - تکفارس 

سپس در سال ۲۰۰۱ کمپانی Sprint  استور “Ringers & More” را معرفی نمود، که همانطور که از نام آن مشخص است روی دانلود رینگتون ، تصاویر پس زمینه و همچنین اپ‌های J2ME متمرکز شده بود. همچنین خدمات مستقل مانند GetJar را از سال ۲۰۰۴ ارائه می‌داد و نرم افزارهای J2ME را در اختیار کاربران قرار می‌داد.

J2ME  پلتفرم اصلی نرم افزار در فیچرفون‌ها بود، اما گوشی‌های هوشمند آن زمان هم می‌توانستند آن را اجرا کنند، و این باعث ایجاد وجه مشترکی بین این دو نوع گوشی می‌شد (که به نوبه خود باعث جذاب شدن آن برای توسعه دهندگان بود که مایل به دسترسی به یک پایگاه کاربری گسترده هستند).

اجازه دهید ما را به جلوتر و به اولین فروشگاه در آیفون برویم – نه، این اپ استور نیست. Installer.app به کاربران اجازه می‌دهد تا با آیفون‌های جیلبرک شده  برنامه‌ها را دانلود و نصب کنند و حتی تغییراتی در iOS ایجاد کنند. این اتفاق در سال ۲۰۰۷ بود، قبل از اینکه اپل اذعان داشت که برنامه‌های وب به اندازه‌ی کافی خوب نیستند. اما این یک فروشگاه کاملا نبود چون تمام نرم افزارها رایگان بود.

 بازگشت به گذشته: اولین اپ استور - تکفارس  بازگشت به گذشته: اولین اپ استور - تکفارس  بازگشت به گذشته: اولین اپ استور - تکفارس 

سپس Cydia آمد که برنامه‌های پولی را پشتیبانی می‌کرد و در iPhone OS 1.1 اجرا می‌شد. این در فوریه ۲۰۰۸ بود، اپل iPhone OS 2.0 (که در نهایت App Store را به بازار عرضه کرد) را تا ماه جولای سال جاری عرضه نکرد. همانطور که می‌توانید تصور کنید، سیدیا اغلب برای دریافت اپ‌های پولی به صورت رایگان استفاده می‌شد، اما همچنین دارای اپ‌هایی بود که اپل  آنها را در اپ استور خود نمی‌خواست (مثلا برای شبیه ساز‌ها که می‌تواند ROM‌های بازی خارجی را بارگذاری کنند).

اپ استور در تلفن همراه بسیار موفقیت آمیز هستند، اما عادت‌های کاربران کامپیوتر را تغییر نداده‌اند – دانلود نصب کننده از اینترنت همینطور نصب از دی وی دی یا فلش هنوز هم رایج است،. مایکروسافت دوست دارد که از فروشگاه آن در ویندوز ۱۰ استفاده کنید، اما با وجود برخی از برنامه‌های جالب و محتوای رایگان، مردم از آن اجتناب می‌کنند (شاید تمرکز بر روی برنامه‌های UWP مانع از آن شده است).

گوشی‌های همراه ثابت کرده است که زمین بارورتری برای فروشگاه برنامه هستند- تولید کنندگان بزرگ گوشی همراه فروشگاه خود را دارند (با کنار گذاشتن گوگل) و حتی آمازون هم یکی دارد. به عنوان یک منبع خوب برای درآمد – و راحتی مطلوب برای کاربران – فروشگاه برنامه برای مدت طولانی در کنار ما خواهند بود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید