تست DNA، راه حل ایالات متحده برای بازگرداندن فرزندان به والدینشان - تکفارس 
تست DNA، راه حل ایالات متحده برای بازگرداندن فرزندان به والدینشان - تکفارس 

تست DNA، راه حل ایالات متحده برای بازگرداندن فرزندان به والدینشان

امیر مریخ
۱۸ تیر ۱۳۹۷ - 09:30
تست DNA، راه حل ایالات متحده برای بازگرداندن فرزندان به والدینشان - تکفارس 

ایالات متحده به طوری رسمی، با استفاده از تست DNA، کودکان مهاجر را به خانواده‌هایشان باز می‌گرداند ولی آیا این یک عمل مقبول از نظر اجتماعی است؟ 

تعیین ضرب العجل

در روز بیست و ششم ماه ژوئن، یک قاضی فدرال ایالات متحده تعدادی بازه‌ی زمانی برای بازگرداندن خانواده‌های مهاجر که از یکدیگر جدا شده بودند تعیین کرد. این خانواده‌ها چندی پیش بنا به سیاست عجولانه‌ی رئیس جمهور ایلات متحده، دونالد ترامپ، در مورد مهاجرین از یکدیگر جدا شده بودند. ضرب العجل‌های تعیین شده از این قرارند:

  • تا روز ششم ماه جولای، همه والدین باید به راهی برای تماس گرفتن با کودکانشان دسترسی داشته باشند.
  • تا روز دهم ماه جولای، حکومت باید تمام کودکان زیر پنج سال را به والدینشان بازگرداند.
  • تا روز بیست و ششم ماه جولای، باید تمام کودکان باقی مانده (که شامل سنین پنج تا هفده سال می‌شوند) به والدینشان بازگردانده شوند.

بر اساس گزارش خبرگزاری CNBC، منشی اداره‌ی خدمات سلامت و انسان ایالات متحده (HHS)، الکس آزار (Alex Azar ) در طی کنفرانس خبری به خبرنگاران گزارش داده است که حکومت ایالات متحده برای تسریع فرایند بازگرداندن کودکان به والدینشان، از آزمایش DNA بهره خواهد برد.

تسریع فرایند یا سوء استفاده از موقعیت؟

بر اساس گفته های آزار، در حال حاضر تعداد کودکان مهاجری که از خانواده‌هایشان جدا شده‌اند به عددی کمتر از ۳٫۰۰۰ نفر می‌رسد. که برخی از این جدایی‌ها که وی به آن‌ها اشاره کرده است، مربوط به قبل از اجرای سیاست‌های «عجولانه»ی دونالد ترامپ در ماه می می‌باشد. اداره‌ی HHS، به طور معمولا از تاریخ تولد کودکان برای اتصال آن‌ها به والدینشان استفاده می‌کند. ولی آزار بیان می‌کند که چنین کاری در حال حاضر با ضرب العجلی که قاضی ایالتی تعیین کرده است، هم خوانی نداشته و مدت زمانی بیشتری را طلب می‌کند.

اما تست DNA از نظر تئوری، فرایند بازگرداندن کودکان به والدینشان را به طرز چشم گیری سرعت خواهد بخشید. یک مقام رسمی به CNN می‌گوید:

تا آنجایی که ما اطلاع داریم، از افراد با استفاده از روش cheek swab تست DNA گرفته می‌شود که به واقع یک روش غیر تهاجمی برای دریافت DNA به حساب می‌آید. و این کار تنها برای افزایش سرعت تایید رابطه‌ی فرزند و والدی و اطمینان از بازگرداندن کودکان به والدین واقعی آن‌ها و در جهت رفاه حال خانواده‌ها انجام خواهد شد.

با این حال این مقام رسمی، در مورد این که گرفتن آزمایش DNA نیاز به رضایت کودکان و والدین دارد یا خیر، توضیحی نداده و در مورد برنامه‌ی حکومت ایالت متحده برای ذخیره سازی این اطلاعات DNA در دیتا بیس حکومتی پاسخی نمی‌دهد.

تهیه‌ی یک کلکسیون بی‌شرمانه از DNA افراد؟

همانطور که افراد بسیاری در اعتراضات علیه جدا کردن کودکان و والدین مهاجر از یک‌دیگر توسط حکومت ایالات متحده شرکت کردند، به همین ترتیب تعدادی زیادی نیز به سیاست‌های جدید این حکومت در جهت بازگرداند خانواده‌ها به همدیگر با استفاده از تست DNA در جهت انجام خواسته‌های دادگاه ایالتی نیز خرده گرفته‌اند.

مرکز آموزش و خدمات قانونی مهاجرین و پناهندگان (RAICES)، درخواست شرکت‌های ۲۳andMe و MyHeritage (شرکت‌های بزرگ تستDNA) به منظور اجرای آزمایش DNA برای مهاجرین ثبت شده به طور قانونی را به دلایل نقض حریم شخصی، رد کرده است.

جنیفر فالکون ( Jennifer Falcon) ،مدیر ارتباطات این مرکز، با استفاده از لحنی تند، سیاست‌ها و تصمیمات حکومتی دولت دونالد ترامپ را در جهت استفاده از تست DNA، مورد شماتت قرار می‌دهد. وی به خبرگزاری TIME می‌گوید:

این به شدت رقت انگیز است آن‌ها با استفاده از پوشش نمایشی بازگرداندن کودکان به والدینشان، در حال جمع آوری هرچه بیشتر اطلاعاتی حساس از کودکان خرد سال هستند. این اطلاعات به حکومت این اجازه را خواهد داد تا این کودکان را تا انتهای عمرشان مورد نظارت کامل قرار دهد.

وی همچنین افزود:

این کودکان، که برخی حتی به سختی ۲ ماه از عمرشان می‌گذرد، احتمالا اصلا توانایی دادن چنین اجازه‌ای را نخواهند داشت.

چه دولت ایالات متحده تست DNA را به موجب پیوند دادن کودکان و والدینشان استفاده کند و چه نکند، حکومت همچنان کارهای زیادی را برای اجرای دستور دادگاه با ضرب العجل تعیین شده، باید انجام دهد. در زمانی که کنفرانس خبری آزار اجراء می‌شد وی خبر داد که حکومت همچنان در بازگرداندن نهایی کودکان مهاجر به والدینشان، راه زیادی را باید طی کند و این فرایند به شدت زمان‌گیر خواهد بود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید