کووالکوم سه تراشه جدید تولید می‌کند - تکفارس 
کووالکوم سه تراشه جدید تولید می‌کند - تکفارس 

کووالکوم سه تراشه جدید تولید می‌کند

سید محمد معلمی
۶ تیر ۱۳۹۷ - 19:30
کووالکوم سه تراشه جدید تولید می‌کند - تکفارس 

کووالکوم قرار است سه نوع تراشه جدید به خط تولید خود اضافه کند. این تراشه‌ها که اسنپدراگون ۴۲۹، اسنپدراگون ۴۳۹ و اسنپدراگون ۶۳۲ می‌باشند، به زودی در گوشیها مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

سری اسنپدراگون ۴۰۰ و اسنپدراگون ۶۰۰، پرفروش‌ترین پردازنده‌های ساخت کووالکوم هستند که تولیدکنندگان گزارش داده‌اند تا کنون بیش از ۱۳۵۰ مدل دستگاه از تراشه‌های اسنپدراگون ۶۰۰ و بیش از ۲۳۰۰ مدل دستگاه از اسنپدراگون ۴۰۰ بهره برده‌اند.

تراشه‌های جدیدی که کووالکوم قرار است تولید کند، از هوش مصنوعی نیز برخوردار خواهند بود. ضمن اینکه عملکرد سریعتر و گرافیک بهتر نیز توسط این پردازنده‌ها پشتیبانی می‌شوند و هدف اصلی از تولید این قطعات، کاهش قیمت گوشی‌های گران‌قیمت است. این نوع پردازنده‌ها همچنین به تولیدکنندگان گوشی این امکان را می‌دهند تا دوربین دوگانه نیز در محصولات خود قرار داده و گوشی‌هایشان را بیشتر به فروش برسانند.

گفته می‌شود اسنپدراگون ۴۲۹ و اسنپدراگون ۴۳۹ جایگزین مدل‌های ۴۲۵ و ۴۳۰ SoCs می‌شوند و از ساختار FinFET بهره می‌برند که هم ۲۵ درصد سریعتر است و هم ۲۵ انرژی کمتری مصرف می‌کند.

بر اساس اعلام کووالکوم، مودم‌های X6 LTE در این تراشه‌ها، سرعت دانلود بیشتری خواهند داشت و در صورت پخش آنلاین ویدیو، قطعی آنها کمتر خواهد بود.

اسنپدراگون ۴۲۹ از یک لنز ۱۶ مگاپیکسلی یا دو لنز ۸ مگاپیکسلی برای دوربین عقب پشتیبانی می‌کند. به علاوه، رزولوشن صفحه نمایش را به اچ‌دی پلاس یا ۷۲۰p می‌رساند. وجود Adreno 504 برای GPU نیز به معنای این است که فعالیت‌های گرافیکی با ۵۰ درصد سرعت بیشتر انجام می‌شوند.

پردازنده اسنپدراگون ۴۳۹ یک CPU هشت هسته‌ای دارد و می‌تواند یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی را ساپورت کند. البته می‌توان دو لنز ۸ مگاپیکسلی را هم به عنوان دوربین اصلی در گوشی که از این پردازنده بهره می‌برد، کار گذاشت. این پردازنده از صفحه نمایش با رزولوشن فول اچ‌دی پلاس و ۱۰۸۰p استفاده می‌کند که Adreno 505 به عنوان GPU، وظیفه مشاهده فعالیت‌های گرافیکی را با ۲۰ درصد سرعت بیشتر بر عهده دارد.

وجود سازه FinFET در اسنپدراگون ۶۳۲، باعث می‌شود تا این پردازنده جایگزین مناسبی برای مدل اسنپدراگون ۶۲۶ باشد. این پردازنده که ۴۰ درصد سرعت بیشتری دارد، از CPU مدل Kryo 250 و GPU مدل Adreno 506 استفاده می‌کند. همچنین، اسنپدراگون ۶۳۲ می‌تواند از یک صفحه نمایش با رزولوشن فول اچ‌دی یا ۱۰۸۰p پشتیبانی کند. با وجود این پردازنده، امکان قرار دادن یک لنز ۲۴ مگاپیکسلی دوربین وجود دارد. البته شرایط کارگذاری دو لنز ۱۳ مگاپیکسلی هم فراهم می‌باشد. همچنین ضبط ویدیوهایی با کیفیت ۴K نیز با این تراشه ممکن است. به علاوه، وجود مودم X9 LTE سرعت بیشتری از دانلود را به اسنپدراگون ۶۳۲ اعطا کرده است.

کووالکوم می‌گوید گوشی‌هایی که از این سه تراشه بهره می‌برند را می‌توان در نیمه دوم سال جاری خریداری کرد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید