بررسی گزارش بانک تسویه بین المللی: آیا بیت کوین اینترنت را متوقف خواهد کرد؟ - تکفارس 
بررسی گزارش بانک تسویه بین المللی: آیا بیت کوین اینترنت را متوقف خواهد کرد؟ - تکفارس 

بررسی گزارش بانک تسویه بین المللی: آیا بیت کوین اینترنت را متوقف خواهد کرد؟

دانیال بالِدی
۶ تیر ۱۳۹۷ - 08:00
بررسی گزارش بانک تسویه بین المللی: آیا بیت کوین اینترنت را متوقف خواهد کرد؟ - تکفارس 

در هیچ زمانی بیت کوین به عنوان ارز روزمره جای دلار و یا هیچ ارز رایجی را نخواهد گرفت.

این جمله یکی از پیام‌های گزارش‌های جدید مؤسساتی است که با هزاران بانک از سایر دنیا در ارتباط است.

بانک تسویه بین‌المللی (‏BIS)، که مرکز آن در سویس مستقر است، اعلام کرده:

“علاقه شدید” به بیت کوین و سایر ارزهای کریپتوکارنسی (cryptocurrencies: ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین)، باعث شده نگاه‌ها به این ارزها “فراتر از تحریک و تردید و جو به راه افتاده شده” باشد. نحوه کنونی استفاده از این ارزها باعث کمک و افزایش چرخه اقتصادی ]حداقل در بعضی کشورها[ شده است.

نویسندگان گزارش در این رابطه متعجب نشدند. لیست کردن تعداد زیادی از مشکلات برای تبدیل شدن ارزهای کریپتوکارنسی به یک ارز رایج کار ساده‌ای است.

در یکی از جدیدترین گزارش‌ها که در روز یکشنبه منتشر شد، آمده است:

… آن‌ها (کریپتوکارنسی‌ها) می‌توانند روزی به این درجه برسند که پردازش تمام پرداخت‌ها با تهدید باند‌های زیربنایی اینترنت، “ممکن است که اینترنت را به حالت وقفه ببرند”.

یکی از بزرگترین مزایا و جذابیت این دسته ارزها، حداقل برای طرفداران آن‌ها، این است که دیگر ثروت افراد در یک جا، مانند بانک مرکزی فدرالی آمریکا، متمرکز نیست (نسبتا متمرکز نیست)، بلکه گزارش تراکنش‌ها در یک دفتر دیجیتال (digital ledger) نگه داری می‌شود.

اما از آنجا که یکایک معاملات به دفتر دیجیتال ذکر شده منتقل می‌شوند؛ گزارش منتشر شده می‌گوید که استفاده از کریپتوکارنسی (مانند بیت کوین) برای هر خرده معامله‌ای در سراسر جهان، این دفتر دیجیتالی را با سرعت فراتر از گسترش پهنای باند اینترنت و سرورها گسترش می‌دهد. ابرکامپیوترها نیاز به نگهداری سابقه و تأیید تراکنش‌ها دارند. مقدار بالای تراکنش‌ها و اطلاعات رد و بدل شده در میان کاربران کریپتوکارنسی‌ها می‌تواند اینترنت را به زانو در آورد.

کارشناسان قبلا هشدار داده بودند که فعالیت‌های مربوط به بیت کوین فراگیر شود، باعث افزایش فوق‌العاده‌ی مصرف انرژی خواهیم بود.

بانک تسویه بین المللی در رابطه با خطرهای احتمالی دیگری که در پی استفاده از کریپتوکارنسی‌ها به عنوان ارز روزمره به وجود خواهند آمد اشاره کرد. ارزش بیت کوین در اواخر سال گذشته به ۱۹۰۰۰ دلار و حتی بیش‌تر هم رسید ولی از آن زمان به کم‌تر از ۷۰۰۰ دلار رسیده است.

هر تراکنش بیت کوین همچنین نیاز به پرداخت هزینه برای اضافه کردن آن به دفتر دیجیتال دارد. در زمان تقاضای زیاد هزینه‌ تراکنش‌هم افزایش می یابد. در بازار پر فراز و نشیب دسامبر سال قبل (آذر و دی ۹۶)، هزینه تراکنش به معادل ۵۷ دلار هم افزایش یافت.

بانک تسویه بین‌المللی در سویس

بانک تسویه بین‌المللی در سویس

هیون سون شین، سرپرست بانک، در یک گزارش ویدیویی گفت:

(تصور کنید بیت کوین آن قدر فراگیر شود که تقریبا به صورت کامل جای ارز روزمره را بگیرد) حال شما می‌خواهید به یک کافی شاپ بروید و فقط یک قهوه مثلا ۲ دلاری سفارش دهید. از آنجا که به علت فراگیری بیت کوین تراکنش‌ها افزایش یافته‌اند، شما باید برای آن قهوه ۲ دلاری که سفارش دادید مبلغ ۵۷ دلار را هم برای جابه‌جایی ۲ دلار بدهید.

البته او هم‌چنین اشاره کرد که خیلی از افراد از بیت کوین نه به عنوان ارز روزمره بلکه به عنوان ارزی برای سرمایه گذاری استفاده می‌کنند.

گزارش مورد بحث، هم‌چنین درباره‌ی  مقدار اعتماد و این که کدام کریپتوکارنسی‌ قابل اعتماد است سوال کرده. این گزارش می‌گوید:

به دلیل نامشخص بودن تراکم‌های زمانی درخواست و نوع درخواست‌ها، اطمینان کلی هم بسیار شکننده است.

این گزارش هم‌چنین گفت:

فعالیت یک کریپتوکارنسی می‌تواند به سادگی متوقف شود که باعث از بین رفتن ارزش کلی آن شود.

از آنجا که این گزارش توسط یک موسسه بانکی تهیه شده، شاید یک طرفه به نظر می‌رسد چرا که ورود کریپتوکارنسی به معاملات باعث کاهش سود بانک‌ها به جز یک سری بانک خواهد شد.البته این گزارش فقط به جنبه‌های منفی نپرداخته است. در جای دیگر این گزارش آمده:

 تکنولوژی زیر بنایی کریپتوکارنسی می‌تواند در زمینه‌های دیگر، مانند ساده‌سازی فرآیندهای اجرایی در حل معاملات مالی موفق ظاهر شود. هر چند که نیاز به آزمایش دارد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.