۱۰ زبان برنامه‎نویسی محبوب در سال ۲۰۱۸ - تکفارس 
۱۰ زبان برنامه‎نویسی محبوب در سال ۲۰۱۸ - تکفارس 

۱۰ زبان برنامه‎نویسی محبوب در سال ۲۰۱۸

پوریا اسدی
۶ تیر ۱۳۹۷ - 19:00
۱۰ زبان برنامه‎نویسی محبوب در سال ۲۰۱۸ - تکفارس 

برای مبتدیان در دنیای برنامه نویسی، بزرگترین معضل این است که تصمیم بگیرند از کجا شروع کنند یا چه زبانی را باید برای مزایای شغلی بیشتر یاد بگیرند. در بعضی موارد، برنامه نویسان حرفه ای نیز با شرایطی مواجه می‌شوند که یادگیری یک زبان جدید به نظر سودمند می‌رسد.

به هر دلیلی که باشد لیستی از محبوب ترین زبان‌های برنامه نویسی در سراسر جهان برای شناختن زبان‌های حاکم بر نمودارها وجود دارد. این فهرست براساس اطلاعاتی است که از فهرست جامعه برنامه نویسی TIOBE تهیه شده است که نشان دهنده محبوبیت زبان‌های برنامه نویسی است.

TIOBE با تجزیه و تحلیل داده‌ها از گوگل، یاهو، بینگ، ویکی پدیا، آمازون، بایو و یوتیوب رتبه بندی را محاسبه می‌کند. متغیرهایی مانند تعداد توسعه دهندگان حرفه ای در سراسر جهان، دوره‌های آموزشی و فروشندگان شخص ثالث نیز در این فهرست مورد توجه قرار گرفته اند.

۱۰ زبان برنامه‎نویسی محبوب در سال ۲۰۱۸ - تکفارس 

۱۰ زبان برتر برنامه نویسی در سال ۲۰۱۸

لیست زیر شامل ۲۰ زبان برنامه نویسی برتر و عملکرد آنها در مقایسه با رتبه بندی سال گذشته است. پس از آن، ۱۰ زبان برتر به طور مختصر شرح داده شده است:

حالا بیایید درباره آنهایی صحبت کنیم که موفق به قرار گرفتن در ۱۰ رتبه‌ی برتر در این لیست شده اند:

  1. جاوا – برنده بی قید و شرط

همانند یک سال پیش جاوا همچنان به عنوان محبوبترین زبان برنامه نویسی در نمودارها راه خود را ادامه می‌دهد. طبق داده‌های TIOBE، جاوا موقعیت‌های اول و دوم را بیش از از هر زبان دیگر در طی چندین دهه به دست آورده است. تعداد زیادی از شرکت‌های معروف از جاوا برای توسعه نرم افزار و برنامه‌های کاربردی استفاده می‌کنند، بنابراین اگر شما برنامه نویسی با جاوا را یاد گرفته‌اید، قطعا نیازی به تلاش برای پیدا کردن یک شغل نخواهید داشت. دلایل اصلی محبوبیت جاوا عبارتند از قابلیت انتقال، مقیاس پذیری و یک جامعه بزرگ از کاربران است.

  1. زبان قدیمی‌ و خوب برنامه نویسی C

به عنوان یکی از قدیمی‌ترین زبان‌های برنامه نویسی، C به لطف قابلیت انتقال آن و پذیرش زودهنگام توسط غول‌های فناوری از جمله مایکروسافت، اوراکل و اپل به جایگاه والایی دست یافته است. این زبان تقریبا می‌تواند با هر سیستمی‌کار کند و بسیار مناسب برای سیستم عامل‌ها و سیستم‌های داخلی است. از آنجایی که زمان اجرای آن نسبتا کم است، C بهترین انتخاب برای نگهداری چنین سیستمی ‌است. به شدت برای مبتدیان توصیه می‌شود، C عمدتا زبان جهانی برنامه نویسی است و فرزندان آن مانند  ++C و #C هستند که آنها هم بسیار محبوب هستند.

  1.  ++C همچنان به حکمرانی ادامه می‌دهد

این زبان برنامه نویسی شی گرا در دهه ۱۹۸۰ توسعه یافت و هنوز هم در سیستم‌های متعدد از برنامه‌های وب دسکتاپ گرفته تا زیرساخت‌های سرور به کار گرفته می‌شود. به دلیل انعطاف پذیری، عملکرد و زمینه‌های مختلفی که شما می‌توانید از آن استفاده کنید، ++C در صدر تقاضا باقی مانده است. شغل در ++C معمولا شامل توسعه برنامه‌های دسکتاپ است که بر روی وظایف فشرده سازی شده تمرکز دارد. تسلط بر ++C می‌تواند درک عمیق‌تری از نحوه‌ی کار زبان‌های برنامه نویسی می‌انجامد و به دست آوردن مهارت‌های دستکاری حافظه کم، کمک می‌کند.

  1. پایتون – در حال صعود

۱۵ سال گذشته رشد قابل توجهی در محبوبیت پایتون دیده شده است. از چند سال گذشته توانسته است رتبه ای را در بین ۵ جایگاه برتر TIOBE بدست آورد. پایتون در سالهای اخیر به عنوان زبان اصلی پشت برخی از فناوری‌های امیدوار کننده امروزه مانند  هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، کلان داده‌ها و علوم رباتیک، یک زبان برای طرفداران در سال‌های اخیر بوده است. شما از آسان بودن یادگیری زبان پایتون شگفت زده خواهید شد و به همین دلیل است که بسیاری از توسعه دهندگان پایتون را به عنوان زبان دوم یا سوم خود انتخاب می‌کنند.

  1.  #C مورد علاقه‌ی توسعه دهندگان بازی

#C یک زبان برنامه نویسی مدرن شی گرا است که توسط مایکروسافت برای رقابت با جاوا توسعه داده شد، که در حال حاضر به شدت توسط توسعه دهندگان نرم افزارهای تجاری مورد استفاده قرار گرفته است. این برنامه برای توسعه برنامه‌ها در پلتفرم مایکروسافت طراحی شده و نیاز به .NET framework در ویندوز دارد. همانند سال گذشته، #C موقعیت ثابتی را بدون هیچ تغییر عمده ای در تصرف خود داشته است. شما می‌توانید از #C برای تقریبا هر چیزی استفاده کنید اما بویژه در مورد برنامه‌های کاربردی ویندوز دسک تاپ و بازی‌ها بسیار قوی است.

  1. Visual Basic .NET

ویژوال بیسیک همچنان ششمین جایگاه را مانند سال گذشته در فهرست دارد. این یکی از زبانهای OOP مایکروسافت است که توانایی کلاسهای مبتنی بر .NET Framework و محیط ران تایم را ترکیب می‌کند. بدست آمده از VB6، برای توسعه برنامه‌های کاربردی GUI  به خوبی شناخته شده است و وظایف برنامه نویسان را آسان تر می‌کند و بهره وری را بهبود می‌بخشد. برای برنامه نویسان، VB .NET یک راه سریع و آسان برای ایجاد برنامه‌های دسکتاپ برای پلتفرم ویندوز و همچنین خدمات وب و توسعه وب ارائه می‌دهد.

  1. PHP برای توسعه وب

با توجه به TIOBE، زباان PHP با ارتقا به رتبه ی هفتم در لیست محبوب‌ترین زبان برنامه نویسی TIOBE و با جابجایی با جاوا اسکریپت به عنوان یک زبان برنامه نویسی ترجیح داده شده است. پی اچ پی عمدتا در سرور برای توسعه وب استفاده می‌شود که حدود ۸۰ درصد از وب سایت‌های در اینترنت را شامل می‌شود. فیسبوک سفر خود را با PHP آغاز کرد و نقش آن در سیستم مدیریت محتوای وردپرس باعث محبوبیت آن شد. PHP چندین چارچوب مانند Laravel و Drupal را ارائه می‌دهد تا به توسعه دهندگان بتوانند برنامه‌های کاربردی را  سریعتر با مقیاس پذیری و کارایی بیشتر بسازند. بنابراین اگر شما به دنبال یک حرفه در توسعه وب هستید، پی اچ پی انتخاب بدی برای شروع نیست.

  1. جاوا اسکریپت ضروری است

در سال جاری شاهد کاهش در استفاده ی آن بودیم و رتبه ی آن را به سمت پایین تر نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. اما امروزه همه توسعه دهندگان نرم افزار به نوعی از جاوا اسکریپت استفاده می‌کنند. با بکارگیری در کنار HTML و CSS ، برای توسعه وب ضروری است و صفحات وب تعاملی ایجاد می‌کند و به صورت پویا به کاربران نمایش داده می‌شود. بیش از ۹۰٪ از وب سایت‌ها از این زبان استفاده می‌کنند و یکی از بهترین زبان‌های برنامه نویسی برای یادگیرندگان است. بنابراین، اگر بتوانید جاوا اسکریپت را یاد بگیرید با کمبود موقعیت شغلی مواجهه نخواهید شد . با این حال، شما باید دیگر زبان‌ها و چارچوب‌های پشتیبانی کننده را دنبال کنید تا حرفه‌ای را به عنوان یک توسعه دهنده برای دسکتاپ، برنامه موبایل یا بازی ادامه دهید.

  1. SQL

SQL با با رسیدن به مکان نهم رشد چشمگیری داشته است؛ با توجه به این که این زبان حتی در بین ۲۰ زبان برنامه نویسی برتر در فهرست TIOBE در سال گذشته نبوده است. علیرغم حضور سایر تکنولوژی‌های پایگاه داده، این زبان به عنوان استاندارد برای مدیریت پایگاه‌های داده در چهار دهه گذشته حاکم بوده است. دلیل آن سادگی، قابلیت اطمینان بودن، فراگیر بودن و یک جامعه فعال است که برای حفظ این زبان منبع باز بسیار مفید است. به طور کلی SQL برای مبتدیان در مقایسه با زبانهای دیگر آسانتر است و تا آنجا که به مسیر شغلی مربوط می‌شود، چندین شغل با ارزش مانند تحلیلگر داده  نیاز به SQL دارند.

  1. برنامه نویسان R را دوست دارند

تقاضا برای زبان برنامه نویسی R و تعداد افرادی که از آن استفاده می‌کنند، در سال‌های اخیر به سرعت در حال افزایش است. در رتبه بندی TIOBE به طور قابل توجهی با ۴ رتبه صعود از ۱۴ به ۱۰ رسیده است. برای دانشمند داده، R به عنوان انتخاب شماره یک برای آمار، نمایش گرافیکی و تجزیه و تحلیل بصری استفاده می‌شود. این زبان به یک ابزار بزرگ داده تبدیل شده است و کارایی آن در یادگیری ماشین و برخی از زمینه محاسبات علمی ‌مشهود شده است. محدوده و آینده‌ی برنامه ریزی R کاملا امیدوار کننده است و مطمئنا انتخاب شغلی پایدار و سودآور برای افرادی است که علاقه مند به علوم داده هستند.

زمان برنامه نویسی است

بنابراین این لیستی شما را از محبوب ترین زبان‌های برنامه نویسی در سال ۲۰۱۸ آگاه می‌کند. امیدوارم این مقاله به شما کمک کند تا بهترین زبان را براساس علاقه‌های شما و نوع توسعه نرم افزاری مورد علاقه خود انتخاب کنید. از آنجا که هر زبان دارای جوانب مثبت و منفی، مدتی را صرف سبک سنگین کردن ویژگی‌ها و انتخاب این زبان‌ها کنید. مهمتر از این، اطمینان حاصل کنید که به خوبی با فرمان‌های زبان برنامه نویسی مورد انتخاب خود آشنا هستید. تا آن زمان، از برنامه نویسی لذت ببرید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید