نقد و بررسی Galaxy A6 - تکفارس 
نقد و بررسی Galaxy A6 - تکفارس 

نقد و بررسی Galaxy A6

محراب کرامتی
۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - 17:08
نقد و بررسی Galaxy A6 - تکفارس 

امروز به بررسی A6 سامسونگ می‌پردازیم که دوربین و حسگر اثرانگشت A8 را گرفته و در J5 قرار می‌دهد. باید گفت که J6 نیز از دیگر گوشی های سامسونگ است که جدا از دوربین و بدنه پلاستیکی، شباهت زیادی به A6 دارد. خط تولید گوشی های سامسونگ روز به روی پیچیده تر می‌شود!

مقدمه

چیپست این گوشی از سری J سامسونگ می‌آید. پردازنده Exynos 7870 این بار نیز برای این گوشی مورد استفاده قرار گرفته است. ما این پردازنده را به خاطر بهینه بودن قدرت آن دوست داریم و از زمان معرفی آن در سال ۲۰۱۶ بر روی گوشی J7 همچنان توانسته قدرت خود را اثبات کند. هرچند که کمی قدیمی است. مدل عادی این گوشی ۳GB رم و ۳۲GB حافظه داخلی دارد. هرچند که مدل ۴GB رم و ۶۴GB حافظه داخلی آن در برخی مناطق در دسترس است. درگاه جداگانه ای نیز برای microSD در نظر گرفته شده است که خبری خوب برای کسانی است که می‌خواهند گوشی دو سیمکارته داشته باشند.

نقد و بررسی Galaxy A6 - تکفارس 

A8 دوربین اصلی خود را به A6 2018 قرض داده است. دوربین پشتی این گوشی ۱۶MP با f/1.7 است که جایگزین ۱۳MP گوشی J5 2017 شده است. این قضیه در دوربین جلو نیز تکرار شده است و لنز ۱۶MP با دیافراگم f/1.9 در بالای صفحه نمایش دیده می‌شود. دوربین سلفی فلش نیز دارد.

صفحه نمایش این گوشی ۵٫۶ اینچ و از پنل SuperAMOLED است. این مشخصات مشابه A8 هستند اما در واقع این دو با هم تفاوت دارند. A8 رزولوشن ۱۰۸۰p دارد اما A6 از رزولوشن ۷۲۰p در نسبت ۱۸٫۵:۹ پشتیبانی می‌کند.

مشخصات Galaxy A6 2018

  • بدنه: پشت گوشی از جنس آلومینیوم، وزن ۱۵۹ گرم، اندازه های ۹x70.8×7.7 میلی‌متر، رنگ بندی های مشکی، طلایی،آبی و بنفش کم رنگ
  • صفحه نمایش: ۵٫۹ اینچی با پنل SuperAMOLED، رزولوشن HD+ یا ۱۴۸۰x720 پیکسل، Infinity Display( نسبت تصویر ۵:۹)، تراکم پیکسلی ۲۹۴ppi
  • دوربین پشت: لنز ۱۶MP با دیافراگم f/1.7، فوکوس خودکار با تشخیص فاز، فلش LED، فیلم برداری ۱۰۸۰p در ۳۰fps
  • دوربین جلو: ۱۶MP با دیافراگم f/1.9، فوکوس فیکس، فلش LED، فیلم برداری ۱۰۸۰p در ۳۰fps
  • سیستم عامل: اندروید Oreo 8.0، رابط کاربری سامسونگ Experience 9.0
  • چیپست: پردازنده Exynos 7870 هشت هسته ۶GHz Cortex-A53، پردازنده گرافیکی Mali-T830 MP1
  • مموری: ۳GB رم با حافظه داخلی ۳۲GB، ۴GB رم با حافظه داخلی ۶۴GB، درگاه اختصاصی microSD
  • باتری: ۳۰۰۰mAh Li-Po جدا نشدنی
  • ارتباطات: دو سیمکارته، LTE Cat.6 (دانلود ۳۰۰Mbps)، پورت MicroUSB، WiFi a/b/g/n، GPS/GLONASS، Beidou، NFC، بلوتوث ۴٫۲، رادیو FM
  • سایر: حسگر اثرانگشت در پشت، اسپیکر تکی در کناره گوشی، جک ۳٫۵ میلی‌متری

برخی جنبه های مثبت A8 مانند مقاومت در برابر آب و گرد و خاک در این گوشی وجود ندارد. خبری از شارژ سریع هم نیست. در سری J سامسونگ به دلیل قیمت پایین تر این موارد زیاد مهم نیستند اما برای سری A که گران تر هستند برخی انتظارات وجود دارد. آیا پورت USB-C که اکنون به استاندارد گوشی های تبدیل شده چیز زیادی برای پرسیدن است؟

طراحی

چه اتفاقی می‌افتد وقتی صفحه نمایش ۵٫۲ اینچی با نسبت ۱۶:۹ گوشی J5 را به ۵٫۶ اینچی با نسبت ۱۸:۹ تغییر دهیم و در این حال اندازه های فیزیکی تغییر خاصی نکنند؟ حسگر انگشت از جلوی گوشی به عقب آن منتقل می‌شود زیرا جایی برای آن در جلوی گوشی باقی نمی‌ماند.

نقد و بررسی Galaxy A6 - تکفارس 

اما نگران نباشید. A8 راه حلی برای A6 دارد و همانند این گوشی حسگر به زیر دوربین در پشت گوشی منتقل می‌شود. حسگر اثرانگشت در پشت گوشی امروزه بیشتر رایج شده اند و ظاهر بهتر و دقت بالاتری دارند. سامسونگ نیز از این قضیه بی خبر نیست و برای این گوشی این کار را انجام داده است. A6 از جنس آلومینیوم است و به این دلیل نتوانسته تا آنتن های داخلی گوشی را به درستی مخفی کند. بنابراین از این قضیه استفاده کرده و طراحی جالبی به گوشی بخشیده است. در بالا و پایین پشت گوشی خطوط آنتن دیده می‌شوند که به نوبه خود جالب هستند. پنل پشتی گوشی ضد لک نیست اما در این بخش به خوبی عمل می‌کند.

نقد و بررسی Galaxy A6 - تکفارس 

فضای بیشتر جلوی گوشی توسط صفحه نمایش SuperAMOLED سامسونگ گرفته شده است. کناره های این صفحه گرد نیستند و بصورت تیز هستند.

نقد و بررسی Galaxy A6 - تکفارس 

در بالای صفحه نمایش بلندگوی گوشی و دوربین سلفی در سمت چپ آن است. فلش LED نیز ویژگی مثبتی است که در این گوشی نیز ماندگار است. حسگر روشنایی و مجاورت نیز در سمت راست بلندگو قرار دارند تا پکیج را کامل کنند. خبری از LED نوتیفیکیشن نیست که خیلی جالب نیست.

در پایین صفحه نمایش چیزی نیست. J5 قدیمی کلید های فیزیکی خازنی  Home و … داشت اما در این گوشی خبری از این کلید ها نیست.

نقد و بررسی Galaxy A6 - تکفارس 

در سمت راست گوشی کلید پاور و در سمت چپ آن کلید های تنظیم صدا قرار دارد. درگاه سیم کارت و MicroSD نیز در سمت چپ قرار دارد. درگاه انحصاری microSD نیز از دیگر نکات مثبت این گوشی است و به خاطر آن این گوشی قابلیت پشتیبانی از دو سیم کارت بصورت همزمان و حافظه جانبی است.

نبود USB-C غیر قابل قبول است. در سال ۲۰۱۸ با قیمت این گوشی انتظار می‌رود که این پورت در این گوشی نیز باید قرار داده می‌شد. خوشبختانه جک ۳٫۵ میلی‌متری صدا همچنان پابرجاست. اسپیکر نیز در پایین گوشی نیست و همانند گوشی های سری J و A، در سمت راست گوشی و زیر کلید پاور قرار گرفته است.

نقد و بررسی Galaxy A6 - تکفارس 

اندازه های این گوشی ۱۴۹٫۹x70.8×7.7 میلی‌متر است. این گوشی نسبت به A8 حدود ۰٫۷ میلی‌متر بلند تر و ۰٫۲ میلی‌متر پهن تر است. اما ظرفیت باتری تغییری نکرده است. وزن آن نیز ۱۳ گرم سبک تر از A8 است و روی هم رفته ۱۵۹ گرم وزن دارد.

نقد و بررسی Galaxy A6 - تکفارس 

صفحه نمایش

گلکسی A6 بر روی خود صفحه نمایش ۵٫۶ اینچی با پنل SuperAMOLED دارد. این پنل سامسونگ از بهترین های موجود است و در گذشته قدرت خود را ثابت کرده است. رزولوشن این پنل ۱۴۸۰x720 پیکسل است و نسبت تصویر آن نیز ۱۸٫۵:۹ است. تراکم پیکسلی این صفحه ۲۴۹ppi محاسبه شد که باید خوب باشد اما با بکار گیری پیکسل های لوزی شکل کمی مشکل در کیفیت این صفحه ایجاد می‌شود. برای گوشی های اقتصادی این قضیه شاید مشکلی مهم نباشد اما A6 چندان هم اقتصادی نیست.

نقد و بررسی Galaxy A6 - تکفارس 

در تست های روشنایی این گوشی توانست به ماکزیمم روشنایی ۳۳۶ نیت برسد. پس از فعال کردن حالت روشنایی خودکار نیز به ۴۸۲ نیت رسید که امتیازی خوب است. مینیمم روشنایی گرفته شده از این گوشی نیز ۴٫۷ نیت بود که در هنگام استفاده در تاریکی کارایی صفحه نمایش را تضمین می‌کند. رنگ ها و کنتراست تصویر نیز در حد خوب و قابل قبول بودند. هرچند که از پنل های AMOLED نتایج بسیار بهتری را در گذشته مشاهده کرده ایم.

کیفیت صدا

A6 عملکرد بسیار خوبی در هنگام اتصال به آمپلیفایر خارجی داشت. کیفیت صدا عالی و بلندی صدا نیز بیشتر از متوسط بود. پس از اتصال به هدفون کیفیت صدای استریو کمی کاهش یافت و اندکی نویز نیز پدیدار گشت. اما روی هم رفته کیفیت صدای گوشی خوب بود و می‌تواند بیشتر کاربران را راضی نگه دارد.

گلکسی A6 از جمله گوشی های عجیب سامسونگ است که اسپیکر آن ها در سمت راست گوشی قرار داده شده است. اما جدا از جایگاه عیجب آن، بلندی صدا عالی بود و امتیاز “عالی” را در تست ها بدست آورد.

دوام باتری

برای این گوشی باتری ۳۰۰۰mAh در نظر گرفته شده است. در تست ها A6 نتوانست به خوبی A8 عمل کند اما به تنهایی عملکرد بدی نداشت. امتیاز کلی دوام این باتری ۸۳ ساعت بود که برای ظرفیت پایین این باتری بسیار خوب است. با پخش ویدئو این باتری ۱۳ ساعت و ۳۰ دقیقه دوام آورد. در بخش وب گردی نیز دوام باتری ۹ ساعت و ۳۰ دقیقه بود.

نقد و بررسی Galaxy A6 - تکفارس 

نرم افزار

گکسی A6 با سیستم عامل اندروید ۸٫۰ همراه با رابط کاربری Samsung Experience 9.0 عرضه می‌شود. این جدیدترین رابط کاربری سامسونگ است که باید گفت تفاوت زیادی با ورژن قبلی ندارد. این رابط حس و حال گوشی S9 را دارد اما با این تفاوت که برخی قابلیت های S9 در این گوشی موجود نیست.

حسگر اثرانشگت بصورت Always On است. این حسگر سرعت مناسبی داشته و دقت آن نیز خوب است. فرایند به راه اندازی آن کمی طولانی تر از دیگر گوشی ها است اما باعث می‌شود که شما در زوایای مختلف انگشت بتوانید گوشی را باز کنید.

نقد و بررسی Galaxy A6 - تکفارس 

در شکل و ظاهر رابط کاربری چیز زیادی عوض نشده است. قابلیت App Pair گوشی S9 نیز در اینجا حضور دارد. تم های زیادی نیز بر روی این گوشی قابل انتخاب هستند. Secure Folder نیز جایی است که شما فایل ها، نوشته ها و یا برنامه های شخصی خود را در آن قرار داده تا دیگران نتوانند به آن ها دسترسی داشته باشند.

نقد و بررسی Galaxy A6 - تکفارس 

برنامه گالری سامسونگ به عنوان برنامه دیفالت پخش کننده تصاویر و ویدئو ها است. ایدیت کننده قدرتمندی نیز برای تصاویر شما موجود است. Google Play Music برنامه پخش کننده موزیک این گوشی است و جای برنامه Music سامسونگ را گرفته است.

بنچمارک

پردازنده این گوشی Exynos 7870 سامسونگ است. این چیپست قدرتمند حدود دو سال پیش رونمایی شد. این پردازنده برای زمان ارائه خود بسیار قدرتمند بود اما حال هسته های ۱٫۶GHz Cortex-A53 در کنار گرافیک نه چندان قوی شاید نبود قدرت پردازشی را نشان دهند. رم ۳GB تضمین کننده سرعت بالای گوشی در کارهای مولتی تسکینگ است. برای کسانی که به دنبال حافظه داخلی بیشتر هستند نیز مدل ۶۴GB در کنار ۴GB رم موجود است.

در بنچمارک GeekBench 4.1 برتری سری ۶۰۰ پردازنده های Snapdragon و Kirin 659 مشخص شد. تنها پردازنده های S430 در Moto G6 رقابت را به A6 باختند. در بنچمارک AnTuTu 7 نیز این گوشی عملکرد نه چندان خوبی از خود نشان داد و امتیاز متوسطی کسب کرد.

نقد و بررسی Galaxy A6 - تکفارس 

نقد و بررسی Galaxy A6 - تکفارس 

بنچمارک گرافیکی نیز برای این گوشی خبری خوشایند نبود. پردازنده تک هسته ای Mali-T830 MP1 در بخش گرافیک خام نمی‌تواند به پای رقیبان خود برسد. حداقل رزولوشن ۷۲۰p گوشی به آن در بخش تست های OnScreen کمک می‌کند.

نقد و بررسی Galaxy A6 - تکفارس 

دوربین پشت

یکی از محدود قسمت هایی که A6 حرفی برای گفتن دارد دوربین آن است. سنسور این دوربین ۱۶MP با دیافراگم f/1.7 است. فوکوس خودکار بر پایه تشخیص فاز صحنه است و خبری از لرزش گیر نیست. فلش LED تکی نیز برای تصویر برداری در شب تعبیه شده است.

نقد و بررسی Galaxy A6 - تکفارس 

با سوایپ به سمت بالا یا پایین دوربین های جلو و عقب تعویض می‌شوند. با سوایپ به سمت راست مود های عکاسی قابل انتخاب هستند. حالت Pro نیز برای عکاسی بدون کمک رابط کاربری است که در آن برخی پارامتر ها مانند ISO(در محدوده ۱۰۰ تا ۸۰۰)، Exposure و White Balance را تغییر می‌دهید. این حالت کمی محدود است و خیلی پیشنهاد نمی‌شود.

نقد و بررسی Galaxy A6 - تکفارس 

کیفیت تصاویر

در روشنایی روز دوربین گوشی تصاویر خوبی می‌گیرد. جزییات تصاویر بالا و نویز کمی دیده می‌شود. اما محوده دینامیک زیاد چنگی به دل نمی‌زند و تصاویر با کنتراست بالا حاصل نمی‌شوند.

نقد و بررسی Galaxy A6 - تکفارس 

با فعال کردن قابلیت HDR می‌توان اندکی این مشکل را برطرف کرد. اما این قابلیت به خوبی گوشی های پرچم دار نیست. با تکان خوردن گوشی تصاویر تار افتاده و پس از گرفتن عکس چند ثانیه برای پردازش آن لازم است. در کل که ازین قابلیت برای تصویر برداری از اجسام ثابت استفاده کنید تا بهترین نتایج را بدست آورید.

نقد و بررسی Galaxy A6 - تکفارس 

تصاویر در شرایط نور کم خوب نیستند. بیشتر آن ها نرم بوده و نویز زیادی در آن ها مشاهده شد. رنگ ها نیز گاهی به خوبی ثبت نمی‌شوند. تصاویر کم نور گوشی A8 بهتر بودند. پس می‌توان گفت که چیپست A6 به اندازه کافی برای پردازش تصاویر مناسب نیست.

نقد و بررسی Galaxy A6 - تکفارس 

دوربین جلو

گلکسی A6 از دوربین ۱۶MP برای گرفتن تصاویر سلفی استفاده می‌کند. این دوربین از بهترین دوربین های سلفی موجود است و جزییات تصویر بالا، فوکوس عالی بر روی صورت و رنگ های عالی از خصوصیات آن اند.

نقد و بررسی Galaxy A6 - تکفارس 

حالت پورتره نیز برای این دوربین تعبیه شده است که سامسونگ آن را Selfie Focus می‌نامد. جدایش فرد از پس زمینه به خوبی انجام شده و تار شدن پس زمینه نیز عالی است. با فعال کردن این حالت دوربین بصورت خودکار کمی پوست فرد را صاف کرده و آن را روشن تر نیز می‌کند.

نقد و بررسی Galaxy A6 - تکفارس 

فیلم برداری

این گوشی یکی از محدود ترین گوشی های مشاهده شده در بخش فیلم برداری است و این مشکل نیز احتمالا به خاطر محدودیت چیپست آن است. دوربین آن می‌تواند با کیفیت ۱۰۸۰p@30fps فیلم برداری کند. خبری از ۶۰fps نیست و لرزش گر الکترونیکی یا اپتیکال نیز برای ویدئو ها وجود ندارد.

اما کیفیت ویدئو ها خوب بوده و نویزی در آن ها مشاهده نشد. جزییات ارائه شده بالا بود و رندر شدن رنگ ها به درستی انجام گرفت. بیت ریت این ویدئو ها ۱۷Mbps است که به استاندارد جهانی بسیار نزدیک است. کیفیت صدای ضبط شده نیز بصورت ۲۵۶Kbps است.

رقابت

گلکسی A6 پرچم دار نیست. با این مشخصات و قیمت نمی‌توان آن را رده متوسط نیز دانست. باید گفت که این گوشی به هیچ دسته ای تعلق ندارد و همین مقایسه آن را سخت می‌کند. با قیمتی پایین تر از این گوشی شما می‌توانید Nokia 6.1 را خریداری کنید. این گوشی با چیپست S630، فیلمبرداری ۴K، پورت USB-C و شارژ سریع بدون شک انتخاب بهتری است. اما دوربین سلفی آن به پای این گوشی نمی‌رسد.

Moto G6 دیگر انتخاب شما می‌تواند باشد اگر می‌خواهید برای سخت افزار بهتر کمتر خرج کنید. گرافیک بهتر، صفحه نمایش بهتر، فیلم برداری ۶۰ فریم بر ثانیه، USB-C و شارژ سریع از مزیت های این گوشی نسبت به A6 است.

اگر مایل به پرداخت هزینه بیشتری هستید پیشنهاد ما هواؤی P20 Lite است. گرچه این گوشی High-End به شمار می‌آید و همه جوره نسبت به سامسونگ برتری دارد.

رای نهایی

این گوشی را نخرید!

این گوشی در مقابل قیمت و هزینه ای که به پایش صرف می‌شود کارایی مناسبی ندارد و انتخاب های بهتری به جز سامسونگ برای شما موجود است.

نقد و بررسی Galaxy A6 - تکفارس 

نکات مثبت

  • کیفیت ساخت خوب، اندازه های فشرده
  • دوربین سلفی قدرتمند
  • دوام باتری بسیار خوب

نکات منفی

  • صفحه نمایش نه چندان خوب
  • چیپست ضعیف
  • نبود شارژ سریع و USB-C
  • قیمت بالا و عدم به صرفگی

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید