چگونه بی‎طرفی اینترنت به طور رسمی از بین رفته است؟ - تکفارس 
چگونه بی‎طرفی اینترنت به طور رسمی از بین رفته است؟ - تکفارس 

چگونه بی‎طرفی اینترنت به طور رسمی از بین رفته است؟

پوریا اسدی
۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - 14:00
چگونه بی‎طرفی اینترنت به طور رسمی از بین رفته است؟ - تکفارس 

از امروز اینترنت متفاوت خواهد بود.

کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) در ماه دسامبر رای‌گیری نموده تا مقررات بی طرفی اینترنت اوباما را لغو کند. و امروز، این لغو شدن به اجرا درآمده است. پس از مبارزات شدید بازاریابی و لابیگری، شرکت‌های اینترنتی مانند ورایزون، AT&T و Comcast، FCC، این کمیسیون  را متقاعد کردند تا به آنها اجازه دهد تا دسترسی به برخی از وبسایت‌ها را کند یا محدود کنند.

اینترنت احتمالا بلافاصله به (بیشتر از) یک پادآرمانشهر تبدیل نخواهد شد. اما حتی اگر چنین شد، ما احتمالا شاهد تغییراتی در آینده نزدیک خواهیم بود. این‌ها چیزی است که ما می‌توانیم از اینترنت فردا انتظار داشته باشیم.

دقیقا چه منطقی پشت این قوانین جدید است؟

ارائه دهندگان خدمات اینترنتی  مانند ورایزون و Comcast، در چگونگی انجام کسب و کار خود، آزادی زیادی دارند. به طرز ناخوشایندی، نظرات در راستای خطوط حزبی تقسیم می‌شوند. برخی از جناح راست که توسط رئیس کمیسیون ارتباطات فدرال Ajit Pai  مورد حمایت قرار گرفته اند، استدلال می‌کنند که دادن این نوع آزادی به شرکت‌ها، کسب و کار را افزایش می‌دهد. کسانی که در سمت چپ سیاسی (و حدود ۸۳ درصد از آمریکایی‌ها) هستند، احساس می‌کنند که قوانین بی طرفی شبکه برای آزادی شخصی اهمیت دارند و برای بازار عادلانه تر ساخته شده اند.

به طور خاص، اجرای این قانون، مجوز قانونی ارائه دهندگان خدمات اینترنتی را برای ایجاد خطوط سریع و آهسته آنلاین فراهم می‌کند. وبسایت‌ها و محتواهای خاصی به آرامی‌ بارگذاری می‌شوند، در حالی که برخی دیگر به طور کامل مسدود می‌شوند. همچنین به آنها اجازه می‌دهد که برای دسترسی سریعتر به اینترنت، مردم پول بیشتری بپردازند، که احتمالا کل اینترنت را برای هر کس دیگری کندتر می‌کند.

این به چه معنایی است؟

در عمل، افراد مجبور به پرداخت بیشتر برای سرویس بهتر می‌شوند و شرکت‌ها و وب سایت‌ها برای بارگذاری سریعتر محتویات خود هزینه ی بیشتری پرداخت می‌کنند.

ارائه دهندگان خدمات اینترنتی صریحا وعده داده اند که از امتیازات جدید سوء استفاده نکنند. اما ما احتمالا برخی از تغییرات تدریجی در خدمات را در طول زمان خواهیم دید، به خصوص از آنجایی که Comcast در روز کنار گذاری این قانون یرخی از این وعده‌هایش را کنار گذاشت و از قبل دسترسی به برنامه‌های  نقطه به نقطه را محدود کرده است. تغییر بزرگ و ناگهانی بسیاری از مردم، از جمله سیاستمداران را عصبانی خواهد کرد و شاید تلاش‌های مداوم برای بیطرفی شبکه را تقویت کند.

در بلند مدت، این به این معنی است که شرکت‌هایی که قدیمی‌تر هستند مزیت بیشتری نسبت به استارت آپ‌های جدید دارند که نمی‌توانند برای حضور در فضای آنلاین به خوبی رقابت کنند. همچنین برخی از آنها ابراز تردید کرده اند که این شرکت‌ها جهت گیری سیاسی خود را بر آنچه که مردم در برخی مناطق در اینترنت مشاهده می‌کنند، اعمال می‌کنند. پیش از این اتفاق افتاده است – همانطور که وب سایت مادربرد گزارش داده است، ورایزون یک متن هشدار از یک سازمان طرفدار را بلاک کرده است. و به دنبال انتخابات سال ۲۰۱۶، همانطور که از نقش فناوری مانند فیسبوک در تأثیرگذاری بر نتیجه، مطلع هستیم، بسیاری فکر نمی‌کنند که موقعی مناسب برای دادن کنترل بیشتر به شرکت‌های فن آوری برای آنچه که ما در اینترنت می‌بینیم،  باشد.

آیا قوانین جدید ماندگار هستند؟

بله، در حال حاضر دموکراتها در کنگره هنوز در تلاش هستند تا قوانین بی طرفی اینترنت را در چند سال آینده در طی دوران رئیس جمهور ترومپ بازسازی کنند. دموکراتها در مجلس سنا سه جمهوریخواه را به رأی دادن به لغو حکم جدید متقاعد کردند و اکنون دموکراتها می‌خواهند تعدادی ازجمهوریخواهان را به اندازه کافی راضی کنند تا قوانین مربوطه را تصویب کنند.

این یک راه طولانی است. آنها مجبورند جمهوریخواهان بیشتری را در کنار خود داشته باشند و چیزی که در حال حاضر موفق نظر نمی‌رسد. در عین حال، راه حل‌های محلی بیشتر شده است. ایالت واشنگتن در ماه مارس حمایت‌هایی از بی طرفی اینترنت انجام داد و کالیفرنیا بر قوانین مشابه کار می‌کند. مونتانا و نیویورک نیز بی‌طرفی اینترنت را برای تمام قراردادهای بین ISP‌ها و دولت ایالتی برقرار کرده اند، اما لزوما برای هرکسی در داخل کشور گسترش نمی‌یابد.

در ضمن، بعضی‌ها حتی کوچکتر فکر می‌کنند و در تلاش هستند تا شبکه‌های پهنای باند محلی را ایجاد کنند – اینترنت پرسرعت با سرعت بالا و بدون خطر کم شدن سرعت توسط ارائه دهندگان خدمات اینترنتی.

ما هنوز نمی‌دانیم که چه زمانی سرعت اینترنت برای کاربران عادی اینترنت ​​تغییر می‌کند، زیرا ارائه دهندگان خدمات اینترنتی شروع به استفاده از قدرت جدید خود کرده‌اند. اما به خاطر یک اینترنت دموکراتیک تر، ما امیدوار هستیم تا قبل از اینکه چیزهای زیادی تغییر کند، حفاظت بیشتری ایجاد شده و راه حل‌ها ظاهر شوند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید