نقد و بررسی Oppo Realme 1 - تکفارس 
 نقد و بررسی Oppo Realme 1 - تکفارس 

 نقد و بررسی Oppo Realme 1

محراب کرامتی
۱۴ خرداد ۱۳۹۷ - 17:04
 نقد و بررسی Oppo Realme 1 - تکفارس 

مقدمه

سال ۲۰۱۸ سالی پر از رقابت برای کمپانی های گوشی ساز است. کمپانی های زیادی بهترین های خود را به نمایش گذاشته اند و انتخاب بین این همه پرچم دار کار آسانی نیست. زیرا رقابت دیگر به سخت افزار بهتر خلاصه نمی‌شود بلکه ظاهر و طراحی خوب و ویژگی های متفاوت و جدید نیز عواملی مهم به شمار می‌آیند. کمپانی Oppo خیلی به دنبال رقابت با ابرکمپانی های گوشی ساز نبود اما Realme 1 نخستین گوشی High-End این کمپانی است که قدرت آن را به نمایش می‌گذارد. Realme 1 به منزله اعلام جنگ است.

حتی نام Realme ممکن است حالتی تمسخر آمیز به Redmi های شیاؤمی داشته باشد. شیاؤمی یکی از رقیبان اصلی Oppo است و سری گوشی های  Redmi آن از معروف ترین گوشی های جهان به شمار می‌روند. قیمت این گوشی ۱۱۰ یورو یا حدود ۱۳۰ دلار است. اگر به مشخصات این گوشی نگاه کنید متوجه خواهید شد که در مقابل قیمت پایین آن مشخصات بسیار مناسبی دارد.

 نقد و بررسی Oppo Realme 1 - تکفارس 

مشخصات Oppo Realme 1

  • بدنه: پلاستیکی، شیشه در پشت، وزن ۱۵۵ گرم، اندازه های ۵x75.2×7.8 میلی‌متر
  • صفحه نمایش:۶ اینچ، پنل IPS LCD، رزولوشن FullHD+، ۱۸:۹
  • دوربین پشت:۱۳MP با f/2.2، فلش LED، فیلم برداری ۱۰۸۰p@30fps
  • دوربین جلو:۸MP با f/2.2، فیلم برداری ۱۰۸۰p@30fps
  • چیپست:MediaTek MT6771 Helio P60، چهار هسته ۰GHz Cortex-A73 همراه با چهار هسته ۲٫۰GHz Cortex-A53
  • مموری:۳/۴/۶GB RAM، حافظه داخلی ۳۲/۶۴/۱۲۸GB، درگاه MicroSD تا حداکثر ۲۵۶GB
  • سیستم عامل:اندروید Oreo 8.1 همراه با رابط کاربری ColorOS 5.0
  • باتری:لیتیوم یونی با ظرفیت ۳۴۱۰mAh
  • ارتباطات: دو سیمکارته، بلوتوث ۴٫۲، GPS/GLONASS، WiFi-a/b/g/n، microUSB 2.0

این مشخصات برای قیمت پایین کمی زیاده روی است. به نظر می‌رسد که Oppo نتوانتد از این گوشی سود خوبی بدست آورد و بیشتر برای تبلیغات بیشتر و افزایش محبوبیت خود در جهان این گوشی را ساخته است. اما باید دید که این گوشی در واقعیت چه عملکردی خواهد داشت.

نگاهی به داخل جعبه

این گوشی با اینکه قیمت پایینی دارد اما لوازم داخل جعبه آن به اندازه ای است که از یک گوشی گران قیمت انتظار می‌رود. جعبه گوشی ضخیم بوده و خود گوشی داخل محافظی پلاستیکی قرار گرفته است. در کل جعبه در کار محافظت گوشی عالی عمل می‌کند. در داخل جعبه یک قاب پلاستیکی شفاف قرار دارد که کیفیت خوبی داشت. علاوه بر این قاب یک شارژر ۵V@2A و یک کابل microUSB نیز دیده شد.

 نقد و بررسی Oppo Realme 1 - تکفارس 

طراحی

اگر قرار بود یکی از ویژگی های این گوشی را بهتر از همه بدانیم طراحی پنل پشتی آن انتخاب می‌شد. طراحی پشت گوشی بصورت ژئومتریک بوده و مشابه مدل Oppo R1x است که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد. این طراحی منحصر به فرد بوده و توجه همگان را به خود جلب می‌کند. Oppo ادعا می‌کند که این پنل از ۱۲ لایه نانو تشکیل شده است و بدین خاطر در نور آفتاب مقداری می‌درخشد.

 نقد و بررسی Oppo Realme 1 - تکفارس 

Oppo از مواد استفاده شده در پنل پشتی سخنی نمی‌گوید اما به نظر می‌رسد که جنس آن از پلاستیک نرم باشد(و نه شیشه Gorilla). اگر که حرف ما درست باشد این گوشی مقاومت خوبی در برابر خش و خط خوردگی خواهد داشت. برخی منابع گفته اند که فریم گوشی از فلز است اما بعید به نظر می‌رسد. این گوشی حسگر اثرانگشت ندارد که ضعفی بزرگ برای آن به شمار می‌آید.

 

بررسی سخت افزار

برخلاف قیمت پایین آن این گوشی کیفیت خوبی دارد. صفحه نمایش این گوشی پنل ۱۸:۹ IPS است که سایز خوبی دارد. علاوه بر آن رزولوشن FullHD+ را با تراکم پیکسلی ۴۰۲ppi پشتیبانی می‌کند. نسبت صفحه به بدنه گوشی بالاست و کناره های صفحه نمایش کوچک اند. بریدگی نیز بر روی این پنل دیده نمی‌شود که جای شکر دارد.

پشت گوشی اولین چیزی است که توجه شما را به خود جلب می‌کند. این پنل پشتی از ۱۵ صفحه مختلط تشکیل شده است که در زیر نور مناسب جذابیت زیادی به آن می‌دهد. نگرانی ما دوام این پنل است زیرا ممکن است که به راحتی روی آن خش ایجاد شود و در صورت استفاده از قاب نیز کارایی آن دیده نمی‌شود.

 نقد و بررسی Oppo Realme 1 - تکفارس 

در وسط این پنل لوگو Oppo واضح و مشخص است. در سمت چپ گوشی کلید های تنظیم صدا در جای مناسبی قرار دارند که مشکلی را به وجود نمی‌آورند. در سمت راست گوشی کلید پاور قرار دارد و در بالای این کلید درگاه سیم کارت هیبریدی همراه با یک درگاه مخصوص برای microSD قرار دارد. این درگاه مخصوص ارزش این گوشی را خیلی بالا می‌برد. زیرا علاوه بر یک حافظه جانبی کاربر می‌تواند از دو سیم کارت بصورت همزمان استفاده کند.

 نقد و بررسی Oppo Realme 1 - تکفارس 

در زیر گوشی یک اسپیکر و جک microUSB دیده می‌شود. ممکن است که این مدل USB ها از مد افتاده باشند اما همچنان به خوبی کار می‌کنند و نیاز کاربر را به راحتی برطرف می‌کنند. در کنار این ها یک میکروفن و یک جک ۳٫۵ میلی‌متری حضور دارند. روی هم رفته جدا از حسگر اثرانگشت طراحی گوشی هیچگونه مشکلی ندارد.

 نقد و بررسی Oppo Realme 1 - تکفارس 

صفحه نمایش

صفحه نمایش این گوشی از نکات برتر آن است. تعداد محدودی از گوشی ها توانسته اند با این صفحه نمایش و پنل IPS با قیمتی پایین به فروش رسند. Redmi Note 5 این خصوصیت را دارد اما ۱۸:۹ نیست. روشنایی صفحه و کنتراست آن در بهترین حالت متوسط رو به پایین بودند. اما از یک گوشی رده متوسط نباید انتظار زیادی داشت. شیاؤمی در انتخاب صفحه نمایش Redmi Note 5 خود بهتر عمل کرد. Realme 1 در زیر نور آفتاب مستقیم به خوبی عمل نمی‌کند و در حالت روشنایی خودکار فقط چند نیت به روشنایی صفحه می‌افزاید که تغییر زیادی در کل حس نمی‌شود. دقت رنگ های این گوشی مناسب بودند اما بیشتر رنگ ها اندکی به آبی متمایل بودند.

 نقد و بررسی Oppo Realme 1 - تکفارس 

دوام باتری

باتری این گوشی ظرفیت معادل ۳۴۱۰mAh را دارد که در ضخامت اندک ۷٫۸ میلی‌متری گوشی نهفته است. این مقدار برای گوشی با این اندازه ها کافی است. علاوه بر آن پردازنده ۱۲ نانومتری MediaTek Helio P60 با قابلیت TSMC خود دوام باتری را افزایش می‌دهد. نتایج تست ها دوام کلی این باتری را ۸۴ ساعت نشان دادند که بسیار خوب است. این باتری قابلیت پخش ویدئو برای ۱۰ ساعت و ۱۳ دقیقه را دارد. در حالت ۳G نیز تا ۲۶ ساعت و ۷ دقیقه باتری ظرفیت دارد. در کل عملکرد باتری خوب بوده و نیاز های روزانه افراد را برطرف می‌کند. متاسفانه پردازنده P60 از هیچگونه قابلیت شارژ سریعی پشتیبانی نمی‌کند. تنها گزینه ای که برای شارژ کردن آن وجود دارد شارژ بصورت ۱۰W و یا ۵W استاندارد است.

 نقد و بررسی Oppo Realme 1 - تکفارس 

اسپیکر

Realme 1 بر روی خود تنها یک اسپیکر دارد و از صدای استریو پشتیبانی نمی‌کند. اما صدای خروجی از این اسپیکر خوب بود و برای گوشی با این قیمت عملکرد موفقی داشت. صدای آن بسیار بلند بود. در واقع تنها چند دسی بل با عملکرد عالی فاصله داشت. کیفیت صدا های پایین اندکی گنگ و صدا های بالا واضح است. با وصل شدن هدفون کیفیت صدا و قدرت آن به متوسط کاهش یافت اما وضوح بهتری داشت.

Oreo با بهینه سازی های فراوان

اگر طرفدار اندروید های اصیل هستید این گوشی به دردتان نخواهد خورد. مشابه دیگر گوشی های امسال این کمپانی Realme 1 نیز با سیستم عامل بهینه سازی شده اندروید ۸٫۱ همراه با رابط کاربری ColorOS 5 عرضه می‌شود. این رابط کاربری جدید موتور هوش مصنوعی بهتری برای ترجمه همزمان دارد. از دیگر نکات بهبود یافته آن می‌توان به Face Unlock، میان بر های جدید، گالری بهتر و Split-Screen Multi-Tasking اشاره کرد. این رابط کاربری شخصی سازی زیادی را عرضه می‌کند و حال ویژگی های آن از همیشه بیشتر شده اند. هوش مصنوعی نیز قابلیت های جدیدی دارد و از آن برای علامت گذاری در تقویم، میان بر ها، هواشناسی، ساعت و … می‌توان استفاده کرد. این رابط کاربری نیز مشابه MIUI شیاؤمی است و پس از نصب هر برنامه آیکون آن بر روی Home Screen ایجاد می‌شود.

 نقد و بررسی Oppo Realme 1 - تکفارس 

با اینکه این گوشی از نبود حسگر اثرانگشت رنج می‌برد اما Oppo برای آن راه حلی در نظر گرفته است. Face Unlock این گوشی بسیار عالی کار می‌کند. سرعت آن بالا است و از دقت خوبی برخوردار است. بهترین عملکرد این سیستم در زمانی است که بصورت مستقیم به دوربین گوشی نگاه می‌کنید. در موارد دیگر ممکن است که به شما هشدار دهد. مشکل آن این جا است که با چشمان بسته نیز کار می‌کند که ضعف امنیتی برای این سیستم به شمار می‌رود.

 نقد و بررسی Oppo Realme 1 - تکفارس 

Color OS از تم ها و Wallpaper های گوناگون غنی است. Lock Screen آن نیز بصورت اسلاید شو قابل تنظیم است که به نوبه خود جالب است. با سوایپ سه انگشتی به سمت بالا وارد بخش Split Screen می‌شوید. از دیگر راه های دسترسی به این قابلیت Recent Apps است. Oppo همچنان برخی برنامه های دیفالت گوشی را در تنظیمات آن قرار داده است. قابلیت Clone Apps نیز برای افرادی است که از یک برنامه چند کپی نیاز دارند. برای بخش گیم نیز قابلیت Game Acceleration در نظر گرفته شده است که ممکن است برای برخی کاربران گیج کننده باشد. برنامه موزیک پلیر گوشی زیاد جالب نبود و سادگی آزار دهنده ای داشت.

 نقد و بررسی Oppo Realme 1 - تکفارس 

عملکرد و بنچمارک

پیدا کردن رقیبانی مناسب برای این گوشی کاری سخت بود. نزدیک ترین رقیبی که برای این پردازنده پیدا شد Redmi Note 5 Plus بود که بر روی خود Snapdragon 625 را داشت. اما مشخص شد که این پردازنده در مقابل P60 قدیمی است و به پای آن نمی‌رسد. علارغم قیمت پایین گوشی Realme 1 توانست عملکرد خارق العاده ای از خود نشان دهد. هسته های Cortex-A73 و Cortex-A53 به خاطر ساختار ۱۲ نانومتری شان در فرکانس پردازش بالای ۲٫۰GHz از پس سنگین ترین پردازش ها برآمدند. باید گفت مدلی که ما در این نقد از آن استفاده کردیم ۶GB رم داشت و حافظه داخلی آن ۱۲۸GB بود. رم بیشتر و چیپست سریع تر هارد اندکی به امتیاز بنچمارک ها کمک می‌کنند. اما در کل تاثیر آن ها زیاد نیست.

 نقد و بررسی Oppo Realme 1 - تکفارس 

در بنچمارک GeekBench که برای ارزیابی عملکرد تک هسته ای و چند هسته ای پردازنده است Helio P60 بی رقیب بود و در دو بخش ذکر شده در صدر جدول قرار گرفت. پس از آن Redmi Note 5 قرار دارد که با اختلاف قابل توجهی بعد از Realme 1 قرار دارد. باید گفت که Redmi Note 5 Pro پردازنده ی Snapdragon 635 را داراست و قیمتی دو برابر Realme 1 دارد. Redmi Note 5 Plus نیز در مقام سوم این مقایسه قرار دارد.

 نقد و بررسی Oppo Realme 1 - تکفارس 

در بنچمارک AnTuTu 6 نیز این گوشی توانست از رقیبانی مانند HTC 10 Evo و Redmi Note 5 Pro جلو بزند و امتیاز ۹۲۷۷۵  را کسب کند. باز هم می‌گوییم که پیدا کردن رقیبانی برای این گوشی رده متوسط با سخت افزاری قدرتمند کاری سخت بود. Realme 1 نسبت به گوشی های این مقایسه عملکردی بسیار قوی تر داشت و از گوشی هایی با قیمت بالاتر از خود پیشی گرفت.

 نقد و بررسی Oppo Realme 1 - تکفارس 

در بخش گرافیک نیز پردازنده Mali-G73 MP3 این گوشی توانست قوی ظاهر شود و در بازی ها و پخش ویدئو عالی عمل کند. اما HTC 10 Evo در برخی تست ها از Realmi 1 بهتر عمل کرد. این گوشی HTC صفحه نمایش ۵٫۵ اینچی با رزولوشن یکسان دارد و گرافیک آن نیز Adreno 430 است. اگر به دنبال بهترین عملکرد با صرف حداقل هزینه هستید برای Realmi 1 رقیبی نیست اما اگر می‌خواهید بیشتر خرج کنید پیشنهاد ما HTC 10 Evo و Redmi Note 5 Pro است.

دوربین ۱۳MP

این گوشی در پشت خود یک دوربین ۱۳MP دارد که در کنار آن فلش یگانه LED قرار گرفته است. این دوربین قابلیت Phase Detection نیز دارد که در فوکوس های خودکار به کمک آن می‌آید. اما از دیگر امکانات برای دوربین خبری نیست. Oppo از مشخصات دوربین این گوشی سخنی به میان نیاورد اما بنا بر گفته برخی منابع دیافراگم آن f/2.2 است. این مشخصات یک دوربین معمولی را وعده می‌دهند اما با این قیمت نباید انتظار بالایی از این دوربین داشت. به گفته Oppo این دوربین AI Boost نیز دارد که به نظر ما در یک Scene Recognition ساده خلاصه می‌شود.

 نقد و بررسی Oppo Realme 1 - تکفارس 

رابط کاربری دوربین مشابه iOS است. بیشتر تنظیمات در سمت چپ قرار گرفته اند و مود های محتلف در کنار کلید شاتر در سمت راست قرار دارند. دوربین قابلیت زوم دو برابر Telephoto و پس زمینه تار را دارد. اما این قابلیت ها شبیه سازی شده اند و این گوشی تنها یک دوربین دارد. زوم Telephoto همان زوم معمولی دیجیتال است اما پس زمینه تار در بیشتر مواقع به خوبی عمل می‌کند. قابلیت Super Vivid Mode نیز در دوربین موجود است که به آن می‌پردازیم.

 نقد و بررسی Oppo Realme 1 - تکفارس 

برای کسانی که به دنبال کنترل بیشتری بر روی دوربین هستند حالت Expert Mode در نظر گرفته شده است. با فعال کردن این قابلیت کاربر می‌تواند پارامتر های مختلفی از دوربین را به دلخواه خود تغییر دهد. Oppo بلاخره مشکل تنظیم سرعت شاتر را در این قابلیت حل کرد. حال سرعت شاتر دوربین را از ۱/۸۰۰۰ تا ۱۶ ثانیه می‌توان تغییر داد.

 نقد و بررسی Oppo Realme 1 - تکفارس 

کیفیت تصویر

از کیفیت تصاویر این گوشی نمی‌توان خیلی تعریف و تمجید کرد اما باید گفت که این گوشی نیاز های روزانه افراد برای رسانه های اجتماعی را برطرف کرده و کیفیت معقولی برای این محدوده قیمت دارد. رنگ بندی ها به درستی از آب در می‌آیند و تصاویر نویز کمی دارند. حالت HDR به خوبی کار کرده و برخی جزییات درون سایه ها و مناطق تاریک را برمی‌گرداند. پیشنهاد ما این است که این قابلیت را بصورت Auto قرار دهید.

 نقد و بررسی Oppo Realme 1 - تکفارس 

قابلیت Super Vivid Mode در کنار قابلیت HDR قرار دارد. تا آن جا که ما فهمیدیم این قابلیت از HDR کمک گرفته و علاوه بر آن رنگ ها را تقویت می‌کند. همچنین تصاویر تیز تری را به ارمغان می‌آورد و از نرمی تصاویر در گوشه ها و کادر ها می‌کاهد.

 نقد و بررسی Oppo Realme 1 - تکفارس 

این دوربین تصاویر پانورامای خوبی را دریافت می‌کند. کیفیت تصاویر بالا و رنگ های آن زنده است. اثری از خرابی تصویر نیز به چشم نمی‌خورد.

 نقد و بررسی Oppo Realme 1 - تکفارس 

قابلیت پس زمینه تار(Blurred Background) در این گوشی کارایی خاصی ندارد. این قابلیت برای دوربین های دوگانه بسیار مهم است و بیشتر پرچم داران موجود در بازار از این قابلیت با نام حالت پورتره پشتیبانی می‌کنند. حتی به نظر می‌رسد که دوربین جلوی گوشی تصاویر را با پس زمینه های پورتره بهتری ثبت می‌کند.

 نقد و بررسی Oppo Realme 1 - تکفارس 

دوربین جلو

دوربین سلفی این گوشی یک لنز ۸MP با f/2.2 است. این دیافراگم به عکس برداری در محیط های تاریک کمک می‌کند اما نبود فلش در جلوی گوشی حس می‌شود. این دوربین بصورت ثابت فوکوس می‌کند. در کل عملکرد خوبی از آن مشاهده شد. هرچند که محدوده دینامیک آن می‌توانست بهتر باشد. همانند دوربین پشت این دوربین نیز بصورت Bokeh و Super Vivid Mode شبیه سازی شده عکس می‌گیرد. حالت Beauty Mode نیز برای دوربین موجود است.

 نقد و بررسی Oppo Realme 1 - تکفارس 

فیلم برداری

چیپست Helio p60 در فیلم برداری توانایی های بالایی دارد. بگونه ای که می‌تواند به راحتی از دو دوربین ۲۴+۱۶ مگاپیکسلی بصورت همزمان یا یک دوربین ۳۲MP با سرعت بسیار بالا پشتیبانی می‌کند اما به دلیل ضعف این گوشی در این زمینه دوربین آن تنها توانایی فیلم برداری بصورت ۷۲۰p و یا ۱۰۸۰p را در ۳۰fps دارد. این در حالی است که با این پردازنده گوشی های دیگر می‌توانند تا کیفیت ۴K را بصورت ۳۰fps فیلم برداری کنند. هرچند که با انجام این کار قیمت Realme 1 به شکل سرسام آوری بالا می‌رفت.

با همه این ها ویدئو های گرفته شده از این دوربین خوب بودند. رنگ ها کمی ضعیف به نظر می‌آیند و محدوده دینامیک نیاز به توسعه دارد. بیت ریت این فیلم برداری ۱۰۸۰p حدودا ۱۸Mb/s است.

رقابت

هنگامی که سامسونگ، اپل و دیگر کمپانی های پرآوازه دنیای اسمارت فون ها در حال گران تر کردن گوشی های خود تنها برای اعمال امکانات بیشتر بر روی آن ها هستند، Oppo راه دیگری را به پیش می‌گیرد. با قیمت ۱۳۰ دلار این کمپانی توانست تا قدرت طراحی و سخت افزار گوشی جدید خود را به همگان ثابت کند. با این قیمت پایین کاربران انتظار ندارند که گوشی مناسبی پیدا کنند اما این جا است که Oppo می‌تواند بازار فروش را به دست خود بگیرد. این کمپانی به دنبال رقابت بیشتر با شیاؤمی بود و توانست با قیمتی مشابه Redmi Note 5 قدرتی بیشتر و ظاهری جذاب تر برای کاربران فراهم آورد.

 نقد و بررسی Oppo Realme 1 - تکفارس 

با اینکه Redmi Note 5 فریم آلومینیومی، باتری ۴۰۰۰mAh، فیلم برداری ۴K و فرمان دهنده مادون قرمز دارد. اما Realme 1 طراحی جذاب تر، قیمت پایین تر، رزولوشن بالاتر و عملکرد سخت افزاری بسیار بهتری نسبت به آن دارد. از دیگر گوشی های نزدیک به Realme 1 می‌توان به J5 سامسونگ اشاره کرد. برای داشتن بهترین عملکرد در گوشی های رده متوسط نیز HTC 10 Evo پیشنهاد می‌شود. اما مراقب باشید زیرا خرید یک گوشی دوساله کاری ریسکی است. این گوشی با پردازنده قدرتمند Snapdragon 810، صفحه نمایش QHD و دوربین OIS دار انتخاب خوبی است اگر که مایل به پذیرش عواقب آن باشید.

 نقد و بررسی Oppo Realme 1 - تکفارس 

جمع بندی

با خرید این گوشی شما مجبورید تا با برخی نقطه ضعف های این گوشی کنار بیایید. اما در ازای این نقطه ضعف ها برخی ویژگی های منحصر به فردی در اختیار خواهید داشت که از یک گوشی رده متوسط دور از انتظار است.

نکات مثبت

  • طراحی حیرت انگیز پنل پشتی گوشی
  • microSD در کنار دو سیم کارت
  • صفحه نمایش بزرگ با روشنایی و کنتراست متوسط، رزولوشن بالا
  • رابط کاربری Color OS با ویژگی های جدید آن
  • پردازنده قدرتمند و عملکرد خام فوق العاده این چیپست

نکات منفی

  • غیاب حسگر اثرانگشت
  • پلاستیکی بودن بدنه، نبود اطلاعات از احتمال وجود شیشه های محافظ بر روی گوشی
  • نبود شارژ سریع در حالی که پردازنده آن را پشتیبانی می‌کند.
  • تنظیمات Color OS اندکی گیج کننده است.
  • محدودیت در کیفیت فیلمبرداری و دوربین متوسط

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید