نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس 
نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس 

نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی

پوریا اسدی
۱۶ خرداد ۱۳۹۷ - 20:00
نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس 

سری Lite به عنوان سری مینی جدید مورد استفاده قرار گرفته است. امروزه آخرین Huawei P20 Lite تنها یک نام فانتزی نیست – این گوشی امکاناتی دارد که شایستگی برند P20 است – صفحه نمایش تمام صفحه، طراحی شیشه­‌ای با رنگ گرادیان، دوربین دوگانه در پشت و همینطور باز شدن قفل صفحه نمایش با چهره .

صفحه نمایش­‌های به اصطلاح بدون لبه‌­ به تازگی در بین گوشی‌­های میان‌­رده متدوال شده‌­­اند، اما آن­ها در حال تبدیل شدن به چیزهای بزرگ بعدی هستند. و در حالی که ما دقیقا طرفدار دوآتشه‌­ی آنها نیستیم، اما مطمئنا مدرن هستند. جذابیت زیبایی‌شناسانه‌ی ناچ به ترجیحات شخصی شما بستگی دارد.

P20 Lite همچنین دارای دوربین دوگانه بوده و در جلوی یک دوربین با کیفیت بالا نیز وجود دارد که قادر به فوکوس کردن پس زمینه نیز هست.

نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس 

یکی از چیزهایی که تا به حال در سری Lite تغییر نکرده است، تراشه Kirin است. این روند دو سال است  که ادامه دارد و ممکن است دیر یا زود تغییر کند. ما نگاهی دقیقت‌ری به این گوشی  در بخش عملکرد خواهیم داشت.

مشخصات Huawei P20 Lite

  • بدنه: جلو شیشه ، قاب آلومینیومی، (احتمالا) پشت پلاستیک
  • صفحه نمایش: ۵٫۸۴ اینچ IPS LCD با رزولوشن ۲۲۸۰ در ۱۰۸۰ پیکسل (۴۳۲ppi)
  • دوربین: دوربین دوگانه ۱۶ مگاپیکسل + ۲ مگاپیکسل با تشخیص فوکوس AF، دیافراگم f / 2.2 ؛ فلش LED؛ ضبط ویدئو ۱۰۸۰ با  ۳۰ فریم در ثانیه؛
  • دوربین سلفی: ۱۶ مگاپیکسل (جهانی) یا ۲۴ مگاپیکسل (هند، چین)؛ f / 2.0؛ ویدیو ۱۰۸۰ با  ۳۰ فریم در ثانیه
  • چیپ‌ست: ۱۶ نانومتر Kirin 659، پردازنده هشت هسته‌ای (۴xCortex-A53@2.36GHz + 4xCortex-A53@1.7GHz)، پردازنده‌­ی گرافیکی دو هسته‌ای Mali-T830 GPU
  • حافظه: ۴ گیگابایت رم، ۳۲ گیگابایت / ۶۴ گیگابایت حافظه؛ اسلات میکرو اس دی ترکیبی
  • سیستم عامل : آندروید ۸٫۰ Oreo با Huawei EMUI 8.0
  • باتری: ۳،۰۰۰mAh Li-Po (غیر قابل تعویض توسط کاربر)
  • اتصالات : دو سیم کارت؛ LTE-A Cat.6 300 / 50Mbps؛ میکرو USB؛ Wi-Fi b/g/n؛ GPS / GLONASS؛ بلوتوث ۴٫۲؛ رادیو FM؛ NFC (وابسته به منطقه)
  • سایر موارد: سنسور تشخیص  اثر انگشت در پشت گوشی

شما ممکن است تصور کنید که امکانات به طور مساوی بین تلفن های P20 تقسیم شده است، اما هوآوی در واقع به طور گسترده­‌ای از مدل های Lite و Pro تبلیغ می کند، در حالی که اغلب P20 را  زیاد در معرض تبلیغات قرار نمی‌دهد و دلیلی برای آن وجود دارد – Pro دارای دوربین لیکا سه گانه است، در حالی که Lite دارای ویژگی های مرسوم و مد روز و بسیار ارزان است. پس از آن P20 وجود دارد که فقط عادی است.

امروز ما Huawei P20 Lite را بررسی می­‌کنیم و آن را باسایر محصولات میان­‌رده مقایسه  خواهیم کرد.

 جعبه‌­گشاییHuawei P20 Lite

هوآوی  به خوبی با  P20 Lite برخورد کرده است – گوشی همراه با شارژر سریع ۱۸ وات، کابل USB Type-C و هدست همراه است.

نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس 

یک  قاب، مانند بسیاری از گوشی­‌های Huawei و Honor در جعبه وجود ندارد، اما ما از شارژر سریع ارائه شده قدردانی می‌کنیم، هرچند که تجربه‌ای متفاوت با آن داشتیم که آن را در بخش باتری با شما مطرح می­‌کنیم.

حالا بیایید ببینیم که گوشی در ظاهر چگونه است.

طراحی و چرخش

Huawei P20 Lite با یک صفحه نمایش بزرگ و تقریبا بدون لبه، با بریدگی ناچ، شما را تحت تاثیر قرار می­‌دهد و این گوشی به طور یکدست  طراحی شده است.

نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس 

هوآوی P20 Lite را با یک طراحی ساده عرضه کرده است – قطعات داخلی بین دو پنل مسطح قرار گرفته است و یک قاب فلزی برای اتصال آنها به یکدیگر و اضافه کردن خطوط صاف و ساده مورد استفاده واقع شده است و این واقعا برای P20 Lite خوب از آب درآمده است.

نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس 

P20 Lite به اندازه P20 بزرگ است، اما با ۲۰ گرم کمتر نسبت به وزن ۱۴۵ گرمی که احتمالا به علت انتخاب مواد سازنده، ماژول دوربین کوچک و باتری است.

صحبت از مواد سازنده شد، ما قبلا دو پنل مسطح را ذکر کردیم. جلوی گوشی از شیشه‌­ی یکدست بوده، اما ما فقط می‌توانیم حدس بزنیم که پشت گوشی از چه موادی ساخته شده است. نکته این است که ما نمی‌توانیم به راحتی بگوییم – به نظر می رسد شیشه‌­ای است، آن را مانند شیشه ای احساس می‌کنید، اما Huawei هرگز تایید نکرده که شیشه است.

نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس 

قاب آلومینیومی دارای یک قاب مات غیر‌لغزنده است که برای متعادل سازی  پنل‌­های لغزنده به کار گرفته شده است. هوآوی همچنین از دو کانال کوچک در کل قاب استفاده کرد که حتی P20 Lite راحت‌­تر در دست قرار بگیرد. در حالی که با نگه داشتن گوشی در دست  بسیار امن به نظر نمی­‌رسد، طراحی Lite یکی از بهترین­‌ها در این زمینه است.

تشخیص گوشی­های سری P20 از هم کمی دشوار است، اما تشخیص Lite  کمی آسان­‌تر است. این تنها گوشی این سری است که سنسور اثر انگشت آن درزیر صفحه نمایش قرار ندارد.

نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس 

در پشت حتی تشخیص ساده‌­تر است، Pro دارای دوربین سه گانه است، در حالی که در مدل Lite سنسور اثر انگشت در پشت  گوشی قرار دارد.

نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس 

نگاهی نزدیک به جلوی P20 Lite نشان دهنده یک بلندگوی مرکزی است که توسط یک دسته از سنسورها و دوربین سلفی احاطه شده است. یک  LED اعلان پیام نیز وجود دارد.

P20 Lite همانند P20 دارای یک پورت USB Type-C و شکاف دو سیم کارت ترکیبی است، ، اما بر خلاف برادران  خود، جک صوتی آنالوگ را هم دارد.

نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس  نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس  نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس  نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس 

در نهایت، دوربین دوگانه باشکوه به نظر می رسد با همان تنظیماتی که در P20 مشاهده شده است، اما اینطور نیست. هوآوی در این گوشی یک سنسور ۱۶ مگاپیکسلی با لنز f / 2.2 و یک دوربین دوم ۲ مگاپیکسل برای اطلاعات عمق قرار داده است. فلاش LED  هم در اطراف آن است.

نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس  نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس  نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس  نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس 

Huawei P20 Lite یک تلفن همراه با مواد سازنده‌­ی خوب و رنگ های جذاب است. در حالی که صورتی ساکورا ممکن است انتخاب هر فردی نباشد، و میدنایت بلک به نظر عادی می‌رسد ، هوآوی همچنین به اصطلاح Klein Blue را ارائه می دهد، که نور را به شکل متفاوت نشان می دهد و باعث می شود که اثر گرادیان ایجاد شود.

ما فقط یک شکایت داشتیم – در حالی که P20 Lite ضد آب  و یا حتی مقاوم در برابر قطرات نیست ، هوآوی هنوز هم می­توانست یک کار بهتر برای  پشت گوشی انجام دهد. شکاف قابل توجهی بین پلاستیک (یا شیشه‌) عقب و قاب وجود دارد، که در طی زمان باید مقدار زیادی از خاک در آنجا جمع شود.

صفحه­‌نمایش

Huawei P20 Lite با صفحه نمایشی با بریدگی ناچ کمترین زائده در اطراف آن ، عرضه می‌­شود. پنل صفحه نمایش ۵٫۸۴ اینچی  با کیفیت ۲۲۸۰ در ۱۰۸۰ پیکسل (۴۳۲ پیکسل) است. این پنل احتمالا همان قطعه مورد استفاده در Honor 10 است که اخیرا عرضه شده است.

صفحه نمایش P20 ممکن است مشابه Lite باشد، اما اینطور نیست. P20 کمی کوچکتر ۵٫۸ اینچ با وضوح تصویری ۱۰۸۰x2244 پیکسل بوده  و احتمالا این تفاوت ۰٫۰۴ اینچ باعث از دست رفتن  ۴۰ ردیف پیکسل شده است.

نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس 

ابزارهای ما حداکثر روشنایی ۴۸۰ نیت را برای صفحه نمایش Huawei P20 Lite اندازه گیری کرده است که یک عدد قابل احترام است اما نه به اندازه­‌ی بهترین مواردی که دیده‌ایم. با این حال، سطح رنگ سیاه  بسیار چشمگیر بوده و با کمک آن، صفحه نمایش P20 Lite نسبت کنتراست عالی ۱۷۸۵: ۱ را به دست آورده است.

نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس 

خوانایی زیر نور خورشید، متوسط ​​است. اگر شما برخی از رنگ های شسته شده و از دست دادن کنتراست را نادیده بگیرید، وقتی که در یک روز آفتابی هستید، صفحه نمایش قابل خواندن است.

Sunlight contrast ratio

نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس 

صفحه نمایش رنگ ها را به طور پیش فرض با deltaE متوسط ​​۵٫۷ و حداکثر ۱۰٫۳ در نقطه سفید ، تصحیح می‌کند. سفید و خاکستری کمی نزدیک به طیف آبی هستند ، اما به غیر از این، در حالت پیش فرض رنگ­‌های بسیار دقیقی را ارائه می‌دهد. شما می‌توانید حالت رنگ گرم را از تنظیمات انتخاب کنید که رنگ آبی را کاهش می­دهد و متوسط  deltaE ​​را به ۴٫۲ کاهش می دهد.

عمر باتری

Huawei P20 Lite با یک باتری ۳۰۰۰ میلی‌آمپری ایتیوم پلیمر غیر قابل تعویض توسط کاربر عرضه شده است. Lite فاقد پشتیبانی از  شارژ سریع  ۲۲/۵ وات هوآوی است – در بهترین حالت  ممکن است با ۱۸ وات کار کند، که بد نیست. در آزمایشات ما، به مدت نیم ساعت شارژ ۳۰٪ (از خاموشی) و شارژ کامل – در حدود دو ساعت و بیست دقیقه طول کشید. این چیزی نیست که ما از یک پلاگین ۱۸ ولت انتظار داشتیم، اما متوجه شدیم که گوشی در بیشتر موارد با ۱۰ وات شارژ می‌­کند و جریان به ندرت فراتر از آن ­می‌­رود. بدترین بخش در مورد شارژ این است که در چند مورد ما شارژ بسیار کند تر (۱۹٪ در ۳۰ دقیقه و ۱۰۰٪ در ۳ ساعت) را مشاهده کردیم، هر چند که نمی توانیم دلیل این مسئله را بیابیم.

Huawei P20 Lite نمره خوب باتری ۷۷ ساعته در آزمایش استاندارد ما – بهتر از Mate 10 Lite (با باتری بزرگتر) و P10 Lite (باتری مشابه) را بدست آورد. با توجه به این که همه‌ی سه دستگاه از همان چیپست Kirin استفاده می کنند، به نظر می رسد EMUI 8 در مقایسه با v5 و v5.1 قدرت بیشتری دارد.

Lite در هر آزمایش ، با توجه به مدل­های قدیمی­تر Lite ، عدد خوبی را به دست آورده و مدت زمان بیشتری را در حالت آماده به کار دوام می­‌آورد.

نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس 

بلندگو

در P20 Lite یک بلندگو وجود دارد که در پایین گوشی قرار گرفته است. این گوشی نمره بسیار خوبی را  در تست بسامد ما بدست آورد. کیفیت صدا بسیار خوب است، اما نه با اندازه‌­ی مدل­‌های بزرگتر P20. عمق صدا کم است، بنابراین برای یک گوشی میان‌رده ​​می‌توان گفت P20 Lite عالی است.

نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس 

کیفیت صدا

هنگامی که ما یک کابل را به جک صوتی ۳٫۵ میلی متری وصل کردیم، Huawei P20 Lite نمایش خوبی را در بخش تقویت کننده فعال خارجی تست کیفیت صوتی ما به نمایش گذاشت. خروجی صوتی آن دقیقا همانطور که انتظار داشتیم مانند هر تلفن هوشمند مناسب و معقول این روزها است، اما میزان صدای آن بسیار پایینتر از حد متوسط ​​بود.

بلندی صدا با هدفون بهتر نبود. تداخل استریو همچنان به شدت پایین است و کمی از اعوجاج بین مدولاسیون به وجود آمده است، اما به طور کلی یکی از زلال­ترین خروجی‌هایی است که تاکنون مشاهده کرده‌­ایم. یک عملکرد خوب در همه­‌ی موارد، اما اگر شما صاحب هدستی با امپدانس بالا هستید، ممکن است P20 لایت را کمی  آرام بیابید.

نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس 

نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس 

اندروید  ۸ با EMUI 8

Huawei P20 Lite همراه با اندروید  Oreo و EMUI 8.0 عرضه شده است. این رابط کاربری با پیشرفت­‌های پشت پرده  مانند مدیریت بهتر رم، مدیریت پیشرفته  باتری ، تشخیص لمس اشتباهی و دقت بالاتر لمس، به طور مداوم بهبود می‌­یابد.

نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس 

در خارج از جعبه، هیچ  حالت کشویی صفحه نمایش در EMUI 8 وجود ندارد – این یک رابط یکپارچه مانند آیفون است. با این حال، اگر شما حالت کشویی را دوست دارید، می توانید آن را در تنظیمات فعال کنید. همچنین یک ویژگی جستجو دستی وجود دارد که می توانید از طریق کشیدن انگشت به سمت پایین در قسمت­های خالی صفحه نمایش، به آن دسترسی پیدا کنید.

نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس  نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس  نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس  نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس  نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس 

EMUI حالتی به اسم  صفحه قفل مجله دارد که با عوض کردن عکس پس زمینه، هر بار که صفحه نمایش را روشن می کنید، یکی دیگر از آنها را می بینید.

نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس  نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس  نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس 

EMUI مقدار زیادی از سفارشی سازی و ویژگی های مانند باز کردن گوشی با چهره، چرخش هوشمند، و روشن شدن گوشی با برداشتن را در دسترس قرار می­‌دهد. از تم‌­ها نیز پشتیبانی می‌­شود و می‌توان از آنها استفاده کرد. چند تم با گزینه‌ای برای تغییر آیکون‌ها، پوست و تصویر زمینه برای انتخاب وجود دارد.

از برنامه Phone Manager ، می توانید به کلید های میانبر برای پاکسازی محل ذخیره ، تنظیمات باتری، شماره­های مسدود شده، اسکن ویروس توسط Avast و استفاده از داده های تلفن همراه ، دسترسی داشته باشید.

نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس  نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس  نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس  نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس  نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس 

حالت سایه مانند اطلاع رسانی تقریبا یک امر استاندارد است. یک نوار روشنایی با قابلیت تعویض خودکار وجود دارد – برای غیرفعال کردن بیشتر، دوباره بکشید.

چند وظیفگی نیز بسیار استاندارد است. نگه داشتن کلید Recents به شما اجازه فعال کردن قابلیت تقسیم صفحه نمایش را می‌­دهد.

نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس  نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس  نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس  نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس  نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس 

برنامه موزیک مخصوص هوآوی هم وجود دارد و راهی برای گوش دادن به فایل­های صوتی ذخیره شده ارائه می­‌دهد. یک برنامه رادیویی FM نیز وجود دارد.

برنامه سلامتی هوآوی نیز از پیش نصب شده است. این اپ همگام سازی با Google Fit و شمارش گام را ارائه می‌دهد. یک برنامه مدیریت فایل و یک برنامه یادداشت برداری وجود دارد. با این حال، فراوانی جایگزین برای این در فروشگاه Play وجود دارد.

نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس  نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس  نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس  نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس  نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس 

عملکرد

Huawei P20 Lite از همان چیپست Kirin 659 به مانند P10 Lite و Mate 10 Lite و Honor 7X استفاده می‌‌­کند. گوشی­‌هایی که قبلا تعدادی از مقادیر معیار را ارائه کرده‌اند و یک تصویر واضح از چیزی را که از این چیپ‌ست انتظار می رود، به نمایش گذاشته‌­اند. P20 Lite با همان انتظارات روبرو است. امتیازات آن تقریبا یکسان است (با کمی حاشیه خطا).

نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس 

Kirin 659 دارای ۸ هسته Cortex-A53 است. چهار هسته‌­ی آن کارهای سنگین را به عهده داشته و با کلاک  ۲٫۳۶ گیگاهرتز کار می­‌کند، در حالی که چهار هسته‌­ی دیگر از وظایف کم قدرت با کلاک ۱٫۷GHz پشتیبانی می­‌کند. این پردازنده قادر به  انجام هرکاری است ، هر چند که به طور جدی از A73 در داخل Oppo F7 (Helio P60) عقب می­ماند.

GeekBench 4.1 (تک هسته)

نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس 

GeekBench 4.1 (چند هسته)

نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس 

تنها دو هسته پردازشی Mali-T830 در داخل P20 Lite وجود دارد، همانطور که در سایر نقاط تلفن های هوشمند هوآوی بوده  که واقعا به سختی از پس کارهای گرافیکی مدرن بر می‌آید. اما آنها هنوز به اندازه کافی برای اجرای تعداد زیادی از بازی ها در فروشگاه Play قدرتمند هستند، اما بافت با کیفیت پایین و یا فریم های پایین ممکن است در برخی از آنها بوجود آید.

GFX 3.1 Manhattan

نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس 

Basemark X

نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس 

در حالی که نمرات GPU ممکن است غم انگیز باشد، معیارهای مرکب نشان می دهد Huawei P20 Lite و Kirin 659 آن به اندازه­‌ی سایر گوشی­‌های میان‌­رده – به عنوان مثال نوکیا ۶ و Moto G6 Plus با پردازنده‌ی Snapdragon 630 – توانا هستند. بنابراین، بله، Kirin 659 هنوز هم یک تراشه متعادل و کارآمد است، حتی با وجود آنکه ۲ سال از معرفی آن می­‌گذرد.

AnTuTu 7

نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس 

Basemark OS 2.0

نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس 

P20 Lite حتی در در استفاده‌­ی حداکثری خنک باقی می­‌ماند ، بنابراین هیچ گونه مشکلی از گرما را بدون توجه به نحوه استفاده از آن انتظار نداشته باشید. ممکن است که حتی در بین سایر میان‌­رده­‌ها هم زیاد تاثیرگذار نباشد، اما Lite عملکردی متعادلی را از خود نشان می­‌دهد.

مسئله ای است که نمره متعادل است برای مدت طولانی دوام نخواهد آورد. Kirin 659 در حدود دو سال پیش معرفی شده است و در حالی که قدرتی به اندازه کافی ارائه می‌دهد، اما زیاد آینده ­نگرانه نیست. اکنون زمانی است که هوآوی چیزی جدیدی را عرضه کند، چرا که میان­‌رده­‌های آن به طور جدی از  رقابت با توجه به  عملکرد نظری عقب مانده است و به زودی تبدیل به یک مشکل خواهد شد.

دوربین دوگانه ناخوشایند، اما با چند ترفند در آستین

Huawei P20 Lite دارای دوربین اصلی ۱۶ مگاپیکسلی با لنز f / 2.2 در پشت است که همراه با سنسور ۲ مگاپیکسلی برای اطلاعات عمق و یک فلاش LED است. هیچ تثبیت کننده‌­ی نور و هیچ زوم ترکیبی وجود ندارد.

نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس 

حالت پرتره با و بدون ویژگی زیبایی در دسترس است، دیافراگم متغیر در در این گوشی تعبیه شده است.

رابط دوربین همانند آن چیزی است که قبلا در سری P10 و Mate 10 دیدیم. گزینه ها در منو­ها پنهان می‌شوند که می‌توانید با کشیدن به سمت چپ یا راست روی صفحه (با فرض اینکه دوربین را در حالت عمودی نگه دارید) آن را ظاهر کنید. این ممکن است در ابتدا گیج کننده باشد، اما شما به سرعت به آن عادت می‌کنید. منوی اصلی تمامی حالت های عکسبرداری در دسترس را شامل می‌­شود – Photo، Night Shot، HDR، Panorama، Pro، Beauty، Painting Light، و غیره. همچنین یک منوی تنظیمات پیشرفته وجود دارد که توسط کشیدن از بالای صفحه احضار می‌شود.

برنامه دوربین هوآوی حالت دستی (Pro) شامل فوکوس دستی، سرعت شاتر (تا ۸s)، ISO، و چند گزینه دیگر را در اختیار کاربر قرار می دهد. رابط کاربری نرم افزار برای استفاده بسیار آسان است.

ویژگی Night Shot همانند همان چیزی است که در P20 و P20 Pro وجود دارد – این گوشی چندین عکس با حالت­­های مختلف را به سرعت گرفته و آنها را در یک تصویر ترکیب می کند. و این کار شگفت انگیز است، گاهی اوقات  با P20  دهانتان از تعجب باز می­‌ماند اما این ویژگی  P20 Lite به خوبی کار نمی‌کند، بنابراین امید خود را بالا نبرید.

برای شروع، حدود ۲۰ ثانیه به جای فقط ۴ ثانیه نیاز دارد. و تلفن شما باید در تمام وقت روی سه پایه باشد – عکس برداری به صورتی دستی گزینه‌­ی خوبی نیست ، مگر اینکه بدنبال عکس به هم‌ریخته‌­ای باشید. و اگر شما با موفقیت همه چیز را به پایان برسانید، هنوز هم در آخر یک تصویر کاملا تاریک خواهید داشت.

بنابراین، اگر سه پایه یا چیزی برای ثابت نگه داشتن گوشی ندارید، از حالت دستی با تنظیم شاتر طولانی یا حالت Light Painting استفاده کنید (البته این هم خوب نیست).

نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس  نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس  نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس  نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس  نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس 

کیفیت تصویر

نمونه های ۱۶ مگاپیکسل که در طول روز عکس برداری شدند با جزئیات کافی حل شدنی و رنگ‌های دقیق و دلپذیر بودند. با این حال، آنها می‌توانند از جزئیات بیشتری برای این رده از گوشی بهره مند شوند، و این عکس­‌ها کمی ملایم اما با مشکل هاله­‌ی نور بیش از حد در اطراف ساختمان ها هستند. محدوده دینامیکی تقریبا متوسط ​​است. سطوح اختلال عمدتا به طور قابل ملاحظه ای پایین نگه داشته می­‌شوند، اما گاهی اوقات در نقاط سایه‌­دار ظاهر می­‌شوند.

نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس  نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس  نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس  نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس  نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس  نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس  نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس  نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس 

حالت HDR باعث نجات تصاویر در نور زیاد شده و جزئیات بیشتری را در سایه‌­ها نشان می­‌دهد. این حالت واقعا در صحنه­‌هایی که با آن نیاز دارد کمک می­‌کند و ما استفاده از آن را برای همه‌­ی  مواقع مورد نیاز توصیه می کنیم.

نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس  نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس  نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس  نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس 

تصاویر با نور کم هیچ چیز خاصی در Huawei P20 Lite ندارند. آنها اغلب نویزدار هستند، رنگ نیز مصنوعی به نظر می‌­رسند. اما بعضی مواقع عکس­‌های با نورکم برای شبکه های اجتماعی خوب عمل می­‌کند. و رک و پوست کنده – ما خیلی بدتر از این را هم  دیده‌­ایم، به خصوص جزئیات کم، تار و غیر قابل استفاده، بنابراین P20 Lite واقعا خوب است. هیچ چیز خاصی وجود ندارد، همانطور که گفتیم، همه چیز خوب است.

نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس  نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس  نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس  نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس  نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس  نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس 

شما می توانید همانند دیگر گوشی های هوشمند جدید هوآوی دو نوع مختلف از عکس‌­های با کیفیت بالا در نور کم را بوسیله­‌ی Lite بگیرید البته اگر سه پایه داشته باشید.

شما می توانید از حالت Light Painting استفاده کنید، جایی که Lite عکسی را با تنظیمات پیش­فرض می گیرد و سپس فقط نور لامپ های متحرک را تقلید کند که شبیه سازی یک تصویر حرفه ای به نظر می رسد.

یا از حالت حرفه ای (دستی) استفاده کنید تا تمام تنظیمات خودتان را با استفاده از برخی از شاترهای طولانی مدت (تا ۸ ثانیه) انجام دهید و تصویر روشن و دقیق با نور کم دریافت کنید.

حالت Night shot به سه پایه و تا ۲۰ ثانیه زمان برای انتظار نیاز دارد و در نهایت به شما یک عکس بسیار تاریک داده می شود، بنابراین ما استفاده از آن را توصیه نمی‌کنیم – این یک اتلاف وقت است.

نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس  نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس  نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس  نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس 

پانوراما

حالت پانوراما ، به طور خودکار بین پرتره و چشم انداز تغییر می­‌کند. هنگام عکسبرداری در پرتره، تصاویر پانوراما بیش از ۳۱۰۰ پیکسل می‌شوند و نمونه زیر ۲۰ مگاپیکسل است. متصل شدن عکس‌­ها خوب است، نور به صورت یکدست و در محدوده­ی دینامیکی بوده است، و جزئیات گرفته شده بالاتر از میانگین است.

نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس 

 

دیافراگم متغیر

دیافراگم بزرگ، همانطور که هوآوی آن را نام­گذاری کرده است، از اطلاعات عمق دوربین دوم ۲ مگاپیکسلی بهره می­‌گیرد. این به شما اجازه می‌­دهد که پس زمینه­ای را که دیافراگم گسترده ای دارد شبیه سازی کنید و می توانید آن را برای شبیه سازی بین f / 0.95 و f / 16 تنظیم کنید.

همانطور که با بسیاری از این پیاده سازی ها، این اثر به مراتب کامل نیست و عکس ها کاملا دقیق نیستند. سایر گوشی های هوآوی کار مناسبی را برای جدا کردن سوژه از پس زمینه انجام می‌­دهند. با این حال، در استفاده از P20 Lite این حالت بیش از حد اغراق­‌آمیز بوده و برخی از قسمت های اشیای مورد استفاده را می خورد.

نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس  نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس  نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس  نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس 

 

پرتره

حالت پرتره به طور طبیعی در دسترس است. این حالت دیافراگم متغیر را با زیباسازی ترکیب می­‌کند و تصاویر پرتره با چهره­‌های به طور هم‌زمان بهتر شده و جلوه های پس زمینه بوکه را ارائه دهد. عکس های پرتره همیشه در تصاویر ۸ مگاپیکسلی ذخیره می­‌شوند.

تشخیص چهره کامل نیست، و شما می توانید ردیابی پس زمینه و یا برخی از جزئیات خرد شده از شخص را ببینید. این حالت به  اندازه­‌ی امکانات حرفه­‌ای در گوشی­های پرچم­دار نیست، اما ما کمی بیشتر انتظار داشتیم. با این حال، این عکس­ها برای  شبکه های اجتماعی مناسب هستند.

نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس  نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس  نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس  نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس  نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس 

سلفی

دوربین سلفی در نسخه‌­ی بین المللی Huawei P20 Lite دارای سنسور ۱۶ مگاپیکسل با  لنز f / 2.0 است.  این دوربین همچنین حالت عکسبرداری پرتره دارد هرچند که دوربین کمکی کمی دارد. مدل­‌های هند و چینی از یک دوربین ۲۴ مگاپیکسلی با لنز f / 2.0 بهره مند هستند  .

عکس­های نمونه‌­ی ۱۶ مگاپیکسلی به طور منظم، دقیق و با رنگ‌­های دلپذیر گرفته شدند، اما نه به همان اندازه  واضح که ما دوست داشتیم باشند. رنگ­‌ها خوب است، در حالی که نویز در اینجا و آنجا وجود دارد. ما بهتراز این را دیده ایم، اما خیلی بدتر هم دیده ایم، بنابراین عکس­های نمونه­‌ی Lite بالاتر از میانگین کیفیت هستند. این فقط چند عکس را برای پیدا کردن بهترین نقطه فوکوس ثابت می­‌گیرد و همین برای شما کفایت می­‌کند.

نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس  نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس  نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس  نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس 

حالت پرتره بوکه را به خوبی شبیه سازی می کند، در حالی که می تواند اثرات زیبایی روی صورت شما را نیز اعمال کند. الگوریتم یک کار بسیار جالب در شناخت چهره شما و تار شدن پس زمینه انجام می‌دهد حتی گاهی اوقات بهتر از عکس های پرتره­‌ی ظاهرا با کیفیت بالا بود که ما از دوربین اصلی دریافت کردیم.

دوربین فیلمبرداری

Huawei P20 Lite می تواند فیلم های ۱۰۸۰p را با سرعت ۳۰ فریم در ثانیه ضبط کند. در این دوربین فیلم برداری با کیفیت  ۱۰۸۰p در  ۶۰ فریم بر ثانیه یا ضبط ۴K وجود ندارد. کلیپ ها در فایل های MP4 با سرعت ۱۷ مگابیت در ثانیه و فرمت صوتی با سرعت خوب (۱۹۲Kbps (48kHz، در  حالت استریو ضبط می­‌شود.

کیفیت ویدیو کاملا انتظارات ما را برآورده نمی‌­کند. این تصویر به اندازه برخی از گوشی­‌های رقیب در این رده واضح نیست و جزئیات دقیق آن به اندازه کافی بالا نیست. محدوده دینامیکی نسبتا وسیع است، اما بهتر از تصاویر ساکن آن است. نویز پایین نگه داشته شده است و رنگ و کنتراست نسبتا خوب است.

رقابت

Huawei P20 Lite با قیمت ۳۰۰ یورو در هنگام عرضه به فروش می‌­رسد، که یک قیمت مناسب برای یک گوشی میان­‌رده به نظر می‌رسد ، به ویژه برای یک گوشی با چنین صفحه نمایشی که مد روز است. این تقریبا نیمی از قیمت P20 است، بنابراین Lite برای شروع خوب است.

نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس 

رقابت در این رده بسیار شدید است و این همان جایی است که ما برای اولین بار به دنبال جایگزینی بالقوه هستیم. Huawei P Smart به تازگی منتشر شده است که همان گوشی P20 Lite بوده البته بدون بریدگی ناچ. اما هزینه P Smart تقریبا ۱۰۰ یورو کمتر از P20 Lite است، بنابراین این شما هستید که باید  تصمیم بگیرد که این مدل صفحه نمایش چقدر برای شما ارزش دارد.

پس از آن Huawei Mate 10 Lite وجود دارد که دارای یک صفحه نمایش کاملا مستطیلی است و یک دوربین چهارم به این ترکیب اضافه می کند – یک دوربین دوم ۲ مگاپیکسلی در کنار دوربین سلفی. Mate 10 Lite  تقریبا ۵۰ یورو ارزانتر است.

همچنان Huawei P10 قدیمی، هم موجود است، که اخیرا Android 8 با EMUI 8 را دریافت کرده است. قیمت آن به ۳۶۰ یورو در خرده فروشان مختلف کاهش یافته است. P10 دارای یک دوربین بسیار بهتر در پشت ، دوربین مونوکروم و لنز لیکا است. پردازشگر و عملکرد گرافیکی نیز در مقایسه با کیرین ۶۵۹ در P20 Lite نیز چند سال نوری آز ان پیشرفته‌تر است. صفحه نمایش P10 دارای صفحه کوچکتر و مستطیلی است اما این چیز بدی است؟

یا شما می توانید یک  ۹۹ یورو اضافه­‌تر خرج کرده  و Honor 10 را با قیمت ۳۹۹ یورو خریداری کنید، که درست مانند Huawei P20 منهای دوربین لیکا است .

Oppo F7 کاملا شگفت انگیز، جذاب با صفحه نمایش یکسان و همچنین چیپ‌ست Helio P60 قوی تر است. این گوشی فاقد دوربین دوم است اما آن را با دوربین با رزولوشن بالاترین جبران می­‌کند. اوه، و از Lite ارزان تر است.

و اگر بودجه شما محدود است، پس Xiaomi به شما Redmi Note 5 Pro را عرضه می­‌کند. دارای یک صفحه نمایش ۶ اینچی با وضوح ۱۰۸۰ پیکسل است و بر روی تراشه Snapdragon 636 اجرا می­شود – دارای قدرت بیشتری نسبت به P20 Lite است. دارای یک دوربین دوگانه در پشت و یک دوربین سلفی ۲۰ مگاپیکسلی با فلاش LED در جلو است. همچنین باتری ۴۰۰۰ mAh همانند تمام گوشی­های سری Redmi Note است. بعد از همه­‌ی اینها – با قیمت ۲۰۰ یورو یا کمتر عرضه می­شود.

تصمیم نهایی

Huawei P20 Lite علاوه بر این به سری P20 متکی است که موفق به داشتن عناصر P20 می‌شود و کار خوبی در بین گوشی‌های میان­‌رده است. همچنین طراحی شیشه ای و صفحه نمایش ناچ، دوربین دوگانه در پشت و آخرین EMUI هم در این گوشی مورد استفاده قرار گرفته است.

نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس 

هرچند که امکان بهبود وجود دارد. برخی از حفاظت های نفوذ آب و گرد و غبار می‌توانست خوب باشد، و یا حالت شب می­توانست حداقل مانند P20 کار کند. ما می‌توانستیم از اینها چشم­‌پوشی کنیم، در صورتی که تنها پردازنده­‌ی میا‌ن‌­رده­‌ی جدید Kirin در درون Lite به جای تراشه‌های بازیافتی از سال ۲۰۱۶به کار گرفته می‌­شد.

  • برتری:
  • طراحی جذاب و تمام صفحه
  • کیفیت صفحه نمایش خوب
  • دوربین خوب با بسیاری از جلوه های خلاقانه
  • سلفی با رزلوشن بالا
  • عمر باتری خوب

 

  • معایب:
  • چیپ‌ست تاریخ گذشته و ناکارآمد (برای محدوده قیمت)
  • نه تنها حفاظت از قطرات آب وجود ندارد و شکاف­های قابل مشاهده‌­ای در شاسی وجود دارد
  • حالت شب دوربین دوربین همانند P20 نیست
  • به طور کلی قیمت ۳۰۰ یورو رقابتی نیست

 مطمئنا Huawei P20 Lite سوار بر  موج P20 است،. صفحه نمایش با حداقل قاب به اندازه کافی برای جذب طرفداران بسیاری کافی است، زیرا هوآوی  یکی از معدود سازنده­‌هایی است  که چنین قطعه ای با کیفیت بالا را در این بخش ارائه ­می‌­کند و اگر شما به این کیفیت علاقه دارید، احتمالا P20 Lite انتخاب هوشمندانه است.

نقد و بررسی گوشی P20 Lite هوآوی - تکفارس 

Lite بسیاری از وعده های خود را اجرایی کرده، گرچه نمی‌تواند عملکرد آن را تحت تاثیر قرار دهد. اما اگر فراتر از این نمایشگر فریبنده را ببینید، ممکن است بخواهید چند گزینه دیگر را قبل از خرید خود بررسی کنید، زیرا بعضی از آنها احتمالا برای شما ارزش بیشتری خواهند داشت. البته  اگر واقعا عاشق ظاهر  P20 lite است، هیچ دلیلی وجود ندارد که آن را خریداری  نکنید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.