فراگیری هوش مصنوعی را شروع کنید قبل از اینکه سرتان بی‌کلاه بماند - تکفارس 
فراگیری هوش مصنوعی را شروع کنید قبل از اینکه سرتان بی‌کلاه بماند - تکفارس 

فراگیری هوش مصنوعی را شروع کنید قبل از اینکه سرتان بی‌کلاه بماند

امیر مریخ
۴ خرداد ۱۳۹۷ - 14:17
فراگیری هوش مصنوعی را شروع کنید قبل از اینکه سرتان بی‌کلاه بماند - تکفارس 

هوش مصنوعی مسئله‌ای است که در دنیای امروزی، نقش کلیدی را در زندگی ما ایفاء می‌کند. و این موضوع به عقیده‌ی محققان دانشگاه هلینسکی (Heslinki) فنلاند مسئله‌ای است که همه‌ی افراد باید در مورد چگونگی کار‌کرد آن و ماهیت اصلی آن، امکان آموزش را داشته باشند. بر اساس گزارش مجله‌ی Engadget این دانشگاه با هدف آموزش به افراد تازه وارد در این زمینه، اولین دانشگاهی است که هوش مصنوعی را در واحد‌های آنلاین ارائه می‌دهد.

علاقه‌مندان به این موضوع نه تنها می‌تواننده با دسترسی ساده به وب و به صورت رایگان در این کرسی‌ها شرکت کنند بلکه طول مدت پایان یافتن مجموع این دوره‌ها ،زمان کوتاهی معادل ۳۰ ساعت خواهد بود. این دوره‌ها به افراد این اجازه را می‌دهد تا علاوه بر به دست آوردن اطلاعات کافی در این حوزه، خود نیز صاحب نظر شده و ایده‌های احتمالی خود را برای پیشرفت این صنعت ابراز دارند. و از آن جایی که تکنولوژی با گذشت زمان بیشتر و بیشتر در پهنه‌ی جهان گسترش می‌یابد به دست آوردن چنین اطلاعاتی با شرایط پیشنهادی ذکر شده به نظر فوق‌العاده می‌آید.

کلاس های پیشنهادی که از سمت دانشگاه هلینسکی ارائه می‌شوند با برنامه هایی که دانشگاه کارنج ملون (Carnegie Mellon)  در تنها چند هفته‌ی پیش اعلام شد، تفاوت اساسی دارند. دانشگاه Carnegie Mellon ،در ایالت پنسیلوانیا واقع شده است و در حال حاضر صاحب یکی از برترین آزمایشگاه‌های رباتیک ایالت متحده می باشد. و جامعه‌ی هدف برنامه‌های ارئه شده در آن، دانشجویانی هستند که قصد تصاحب شغلی در زمینه ی توسعه ی هوش مصنوعی و تحقیقات آن می باشد. این برنامه‌ی ارائه شده تنها ۴% از افراد نام نویسی کرده را پذیرش می کند و دوره های آن شامل چهار سال کلاس های چالش زایی بر پایه‌ی آموزش هوش مصنوعی است.

دانشگاه هلینسکی در سمت دیگر ، کلاس های خود را با مفاهیم پایه‌ای مانند «هوش مصنوعی چیست؟» شروع و از این نقطه به بعد آموزش های خود را شاخه بندی کرده و به توضیح مسائلی مانند چگونگی کمک هوش مصنوعی به حل مشکلات، چگونگی کابرد و مصرف آن در حال حاضر، چه چیزی دقیقا به عنوان یک ماشین یادگیرنده تلقی می‌شود. بر اساس مدل آموزشی دانشگاه هلینسکی موضوعات مطرح شده، موضوعات مرکزی هستند که دیگر موضوعات بر حول محور آن‌ها شاخه شاخه می‌شوند. و درنهایت به توضیح مسائل با جزییات بالاتری مانند چگونگی استفاده هوش مصنوعی فیس بوک از قابلیت تشخیص چهره و یا چگونگی استفاده از ماشین یادگیرنده در افزایش تعرفه ها در اپ اوبر (Uber)، می پردازد.

در حالیکه دانشجویان ثبت نام کرده در برنامه ی دانشگاه Carnegie Mellon، درک نادرستی از مفاهیم پایه‌ای هوش مصنوعی دارند اما اکثر افراد عادی با این موضوع مشکلی ندارند. در ماه مارچ سال ۲۰۱۷، در طی یک نظرسنجی جهانی که از مصرف کنندگان اینترنت انجام شد، به دست آمد که در بین هر ۱۰ نفر مصرف کننده‌ی اینترنت تنها سه نفر درباره‌ی هوش مصنوعی اطلاعات داشتند، اما همچنان چیز زیادی از آن نمی‌دانستند. با این تعداد کم از افرادی که در این حوزه اطلاعات دارند، این موضوع کاملا طبیعی است که در این جمعیت محدود، تنوع نظر هم وجود داشته باشد. بر اساس پاسخ‌هایی که در نظر سنجی سال ۲۰۱۷ مجله Forbes انجام شد، ۴۱% افراد، به هیچ هوش مصنوعی قابل اعتمادی، به عنوان یک نمونه و الگو نتوانستد اشاره کنند.

هر چه افراد بیشتری در برنامه‌های آموزشی دانشگاه هلینسیکی و یا برنامه‌های مشابه آن شرکت کنند، ابهامات متنوع موجود در زمینه‌ی هوش مصنوعی به آهستگی محو خواهند شد. و این مسئله به خودی خود نکته‌ی خوبی است، چونکه این توسعه دهندگان تکنولوژی و تنظیم کنندگان واقعی هستند که تصمیم می‌گیرند چه درس‌هایی در این برنامه‌ها باید ارائه شود و چه مطالبی ارائه نشوند. در ماه دسامبر سال گذشته مجلس ایالت متحده یک مالیات دوطرفه را برای طراحی پارامتر‌های هوش مصنوعی، در نظر گرفت، و بر اساس مطالبی که از آن دو نظر سنجی دریافت می‌شود، تعداد نه چندان زیادی از شهروندان امریکایی در مورد اینکه نمایندگانشان چه چیزی را در مجلس مطرح کرده اند، اطلاع دارند.

دولت امریکا دقیقا همانند مالیات و امور کشوری، باید در مورد  تنظیم قوانین برای هوش مصنوعی‌ها در برابر جامعه‌ی امریکا پاسخ گو باشد. و به این منظور که شهروندان امریکایی در آینده‌ی نزدیک در مورد مطالب مطرح شده در طول مناظرات ریاست جمهوری،  احاطه‌ی کامل و درک شفافی داشته باشند، طی کردن چنین دوره‌های آموزشی در زمینه‌ی هوش مصنوعی به نظر ضروری می‌آید. و چه چیزی بهتر از آموزش این مطالب از طریق یک درگاه رایگان و بدون هزینه مانند فضای اینترنت؟

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید