استفاده از Pace Maker مغز برای بهبود سکته دیدگان - تکفارس 
استفاده از Pace Maker مغز برای بهبود سکته دیدگان - تکفارس 

استفاده از Pace Maker مغز برای بهبود سکته دیدگان

محراب کرامتی
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - 18:33
استفاده از Pace Maker مغز برای بهبود سکته دیدگان - تکفارس 

تحریک عصب وگوس(VNS) ممکن است که در ریکاوری حرکتی بیماران سکته دیده مفید باشد. آزمایشاتی در بخش پزشکی دانشگاه اوهایو در این باره به راه افتاده اند. به عنوان بخشی از تراپی، متخصصان توانبخشی سکته یک Vivistim میکرو ترانسپوندر(دستگاهی الکتریکی که عصب وگوس را تحریک می‌کند) را در دیواره قفسه سینه بیمار قرار می‌دهند. این دستگاه با یک فرستنده بیسیم کار می‌کند که سیگنال ها را گرفته و آن ها را به عصب وگوس(در گردن) منتقل می‌کند. بدین ترتیب با فرستادن سیگنال به این دستگاه مغز تحریک می‌شود.

این دستگاه با تقویت رابط های حرکتی به بیماران کمک می‌کند. در واقع کار این دستگاه سیم کشی دوباره مغز است که در علم پزشکی به آن نوروپلاستیسیتی گویند. این بدان معنا است که آزادسازی فرستنده های نورونی جدید از مغز می‌تواند به بیمارانی که حرکت در دست یا پاهایشان را از دست داده اند به آرامی کمک کند. دانشمندان امید دارند که با اضافه کردن لایه فعال سازی مغز بتواند آن حرکت تعریف شده را به خاطر بسپارد و فرآیند ریکاوری بهبود یابد.

استفاده از Pace Maker مغز برای بهبود سکته دیدگان - تکفارس 

آزمایشات قبلی نشان دادند که تحریک عصب وگوس به ۸۵% افراد کمک کرده است. دکتر Marcie Bockbrader، فیزیوتراپ این بخش پزشکی، می‌گوید که با ترکیب Vivistim و Pace Maker قلب و استفاده آن بر بیماران بصورت منظم ریکاوری سریع تر اتفاق خواهد افتاد. با این کار پاسخگویی مغز به اندام ها سریع تر شده و احتمال دارد که مغز دوباره بتواند کنترل اندام های از دست رفته را بدست آورد. مخصوصا در بیمارانی که از عواقب سکته های شدید رنج می‌برند.

با این که جراحی مربوط به این تکنیک ممکن است باعث ناخوشایندی بیمار شود، این روش غیر تهاجمی است و به عنوان برنامه تراپی با شدت بالا توصیف خواهد شد. او در ادامه گفت که آزمایشات بیشتری مورد نیاز است و این مرکز به دنبال افراد داوطلب می‌گردد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.