اپل نزدیک به ۶۰۰,۰۰۰ هوم‎پاد را در سه ماهه اول سال عرضه کرده است - تکفارس 
اپل نزدیک به ۶۰۰,۰۰۰ هوم‎پاد را در سه ماهه اول سال عرضه کرده است - تکفارس 

اپل نزدیک به ۶۰۰,۰۰۰ هوم‎پاد را در سه ماهه اول سال عرضه کرده است

پوریا اسدی
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - 13:30
اپل نزدیک به ۶۰۰,۰۰۰ هوم‎پاد را در سه ماهه اول سال عرضه کرده است - تکفارس 

براساس جدیدترین پیش بینی فروش از شرکت‌ Strategy Analytics، اپل ۶۰۰،۰۰۰ هوم‌پاد را در سه ماهه اول سال ۲۰۱۸ عرضه کرده است. با این تعداد، این شرکت می‌گوید اپل باید حدود ۶ درصد سهم بازار را در دست داشته باشد که آن را در رتبه‌های بعد از آمازون و گوگل و درست پایین‌تر از غول تجارت چینی Alibaba قرار می‌دهد. طبق برآوردها، آمازون ۴۳٫۶ درصد از بازار اسپیکرهای هوشمند را با فروش ۴ میلیون واحد فروخته شده، دست دارد، در حالی که گوگل ۲۶٫۵ درصد و ۲٫۴ میلیون فروش داشته است.

چند نکته در اینجا وجود دارد. هوم‌پاد تا ۹ فوریه عرضه نشد، بنابراین برای اپل سه ماهه کامل، که در تاریخ ۳۱ مارس به پایان رسید، نبوده است. این اطلاعات نیز فقط برآورد شده‌اند، چون اپل ارقام فروش را کاملا منتشر نکرده و ما مطمئن نیستیم که اطلاعات شرکت Strategy Analytics در این مورد دقیق است است یا خیر، هرچند این شرکت مدت هاست که روند فروش فناوری و رهبری بازار را زیر نظر داشته است.

و Strategy Analytics با دقت در اینجا می گوید “حمل” و نه “فروخته”. در حالی که هوم‌پاد عمدتا از طریق وب سایت اپل فروخته می شود جایی که تمایز بین این اصطلاحات همانند سایر برندها  معنی دار نخواهد بود ، هنوز هم مهم است که در اینجا اشاره کنیم که مقدار قابل توجهی هوم‌پاد ها در انبارها هستند. در نهایت، هر یک از این اسپیکرهای هوشمند در تعدادی از بازارهای مختلف در سراسر جهان در دسترس هستند که بر فروش تاثیر می گذارند.

با این حال، به نظر می رسد که شروع به کار آرام هوم‌پاد با خبر اینکه که محصول نتوانسته انتظارات اپل را برآورده کند، تطبیق دارد. بلومبرگ ماه گذشته گزارش داد که اپل تخمین های فروش خود را برای هوم‌پاد کاهش داده و سفارشات را با تامین کننده‌اش Inventec کمتر کرده است. بلومبرگ بر اساس اطلاعات از Slice Intelligence گزارش داد که در ابتدا، این شرکت فروش اسپیکر هوشمند خود را ۱۰ درصد از بازار در مقایسه با ۷۳ درصد آمازون در نظر گرفته بود، که بیشتر بر مبنی موج اولیه‌ی پیش فروش این دستگاه بود. (به نظر می‌رسد داده‌های شرکت Slice Intelligence در مورد سهم بازار هر کمپانی با Strategy Analytics متفاوت است،) اما از این شور و شوق  اولیه پس از اینکه بسیاری از کاربر‌های محصول را تحویل گرفتند کاهش پیدا کرد به طوری که هوم‌پاد تنها ۴ درصد از سهم بازار را پس از عرصه‌اش در دست دارد.

چند دلیل وجود دارد که چرا هوم‌پاد به اندازه‌ای که اپل انتظار داشته به فروش نرسیده است. یکی از این دلایل این است که این اسپیکر عمدتا به عنوان یک لوازم جانبی اکوسیستم iOS مانند AirPods عمل می کند که بهترین وسیله برای کسانی است که در داخل دیوارهای اپل زندگی می‌کنند. به عنوان مثال، اسپیکر و قابلیت های سیری آن تنها با اپل موزیک خوب کار می کند و دیگر سرویس های استریم موسیقی باید بر روی AirPlay تکیه کنند تا موسیقی را از طریق دستگاه iOS روی بلندگو خود پخش کند و نمی تواند صدا را کنترل کند. بالاتر از همه‌ی اینها، حداقل به یک دستگاه iOS یا مک نیاز دارید که از هوم‌پاد استفاده کند، از طرف دیگر اپل برای کاربران PC و Android که ممکن است یک دستگاه اپل را نداشته باشند. یک مدل هوم‌پاد را بدون پشتیبانی از اتصال استریو عرضه کرده است که در اواخر امسال در دسترس خواهد بود. مسئله دیگر قیمت است – قیمت ۳۴۹ دلار، بسیار گران تر از محصولات  ارائه شده توسط آمازون، گوگل یا Sonos است. این مسئله می‌تواند دلیل دیگری باشد که سهم بازار آن کمتر از رقبا است.

شایعاتی وجود دارد که اپل می‌تواند هوم‌پاد ارزانتر و کوچکتری را تولید کند که به طور مستقیم با Amazon Echo و Google Home رقابت کند، اگرچه تحلیلگران معتبر دیگری چون Ming-Chi Kuo از KGI مطمئن نیستند که این مسئله به زودی اتفاق بیفتد. کوا در ماه گذشته تخمین زده بود که اپل ۲ تا ۲٫۵ میلیون هوم‌پاد را در سال ۲۰۱۸ فروخته و اپل از این اسپیکر هوشمند تقریبا یک میلیارد دلار بدست آورده است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.