ناسا تنها پروژه‎ی ماه‎نورد خود را لغو کرد - تکفارس 
ناسا تنها پروژه‎ی ماه‎نورد خود را لغو کرد - تکفارس 

ناسا تنها پروژه‎ی ماه‎نورد خود را لغو کرد

پوریا اسدی
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ - 15:00
ناسا تنها پروژه‎ی ماه‎نورد خود را لغو کرد - تکفارس 

یک خبر خوب، ما دوباره به ماه می رویم! البته اگر دستورالعمل دسامبر ۲۰۱۷ پرزیدنت ترامپ را باور کنیم. اما به نظر می‌رسد که ما هیچ چیز برای کمک به فضانوردان آینده ارائه نمی‌دهیم – ناسا تنها برنامه‌ی ماه نورد خود را لغو کرد.

ماه‌نورد ماموریت معدن کاوی منابع (RP)، قرار بود یکی از قطب‌های ماه را در جستجوی آب، هیدروژن و اکسیژن مورد بررسی قرار دهد که میتوانست استخراج و مورد استفاده‌ی فضانوردان آینده قرار بگیرد. این مأموریت تقریبا یک دهه در حال توسعه بود.

طبق بیانیه ای که در ۲۷ آوریل در وب سایت معدن‌کاوی منابع ناسا منتشر شد، قطعات RP همچنان در ماه در سری ماموریت‌های روباتیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. این بیانیه همچنین ادعا می‌کند که این حرکت دستورالعمل‌های اولیه ترامپ را تقویت می کند (که به طور رسمی دستورالعمل شماره ۱ سیاست فضایی رئیس جمهور نامیده می شود).

ناسا تنها پروژه‎ی ماه‎نورد خود را لغو کرد - تکفارس 

با این حال، جامعه علمی به نظر مخالف آن است و می‌گوید که این حرکت هیچ کمکی به قدم گذاشتن انسان به ماه نخواهد کرد.

گروه تحلیلی اقیانوس‌های قمری (LEAG) در یک نامه سرگشاده به جیمز بریدنستین مدیر ناسا می نویسد: “این اقدام به شکل باورنکردنی و نامیدکننده در جامعه ما در نظر گرفته می‌شود، به ویژه به این خاطر که دستورالعمل شماره ۱ سیاست فضایی رئیس جمهور ، دستور ​​ رفتن به سطح ماه را به ناسا می‌دهد. این یادداشت یادآور می شود که معدن کاو منابع، در واقع، تنها ماه نورد قطبی بود که توسط یک ملت توسعه یافته بود؛ تمام ماموریت‌های بین المللی (۶ ماموریت برنامه‌ریزی شده از حالا تا ۲۰۲۵) برای قطب‌های قمری براساس ماه‌نوردهای ایستا طراحی شده است.بنابراین، لغو RP می تواند به عنوان عدم جدی بودن  ناسا برای بازگشت به سطح ماه تلقی می شود،”

طبق این نامه، RP برای بررسی اولیه طراحی در اوایل سال ۲۰۱۹ آماده خواهد بود. این امکان را برای پرتاب بالقوه در سال های ۲۰۲۰ فراهم خواهد کرد، که می تواند به این معنا باشد که آب آشامیدنی، سوخت و دیگر نیازهای فضانوردان ماه تا قبل از سال ۲۰۳۰ محیا خواهد بود. هدایت قطعات RP به ماموریت های دیگر، یا شروع یک برنامه جدید ماه‌نورد از ابتدا، قطعا این ماموریت‌ها را به عقب می‌اندازد.

در عوض، نامه LEAG توصیه می کند که ماموریت به مدیریت قبلی خود در ناسا بازگردد، و برای پرتاب در ۲۰۲۲ برنامه‌ریزی شود. نویسندگان اظهار داشتند که این تاریخ راه‌اندازی در اینکه ناسا می‌تواند به سرعت به سیاست‌های فضایی رئیس جمهور واکنش نشان دهد، برای نشان دادن به کنگره حیاتی است. به علاوه، آنها استدلال می‌کنند که دیگر مأموریت های بین المللی که برای قطب‌های ماه برنامه ریزی شده است رقابت برای منابع موجود را در پی خواهد داشت و ایالات متحده باید ادعای خود در مورد منابع را تحکیم کند.

این نامه همچنین نشان می دهد که RP می‌تواند به افزایش رشد بخش تجاری فضا کمک کند، اطلاعاتی را برای شرکت‌های معدن که می خواهند سوخت های راکت و سایر مواد مصرفی را تولید کنند، ارائه  دهد.

حضور انسانی در ماه می تواند یک گام بزرگ برای کشف فضای بیشتری در جهان باشد. ماه می تواند به عنوان نقطه عبور فضاپیماها باشد که به آنها اجازه می‌دهد تا سوخت‌گیری کنند  و ملزوماتی مانند آب بدون روند دشواری فرود آمدن روی زمین را بارگیری نمایند؛ چرا که ماه فاقد جو است، فرود روی آن نسبتا ساده است.

با این حال، اگر ما می خواهیم به زودی انسان‌ها را به مریخ و فراتر از آن بفرستیم، باید از مأموریت‌هایی که به آنها برای رسیدن به آنجا کمک می کند، به جای گیر کردن در مخمصه بروکراسی، حمایت کنیم.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید