محققان دانشگاه ییل موفق به یافتن کریستال زمان در جایی غیر معمول شدند - تکفارس 
محققان دانشگاه ییل موفق به یافتن کریستال زمان در جایی غیر معمول شدند - تکفارس 

محققان دانشگاه ییل موفق به یافتن کریستال زمان در جایی غیر معمول شدند

پوریا اسدی
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ - 12:04
محققان دانشگاه ییل موفق به یافتن کریستال زمان در جایی غیر معمول شدند - تکفارس 

مفهوم کریستال زمان به نظر می‌رسد چیزی با الهام از یک فیلم علمی تخیلی یاشد، اما یک یافته جدید نشان می‌دهد که آنها واقعی هستند و حتی شما می‌توانید برخی از آنها در خانهیتان رشد دهید!

فیزیکدانان دانشگاه ییل علائم کریستال زمان را در یک کریستال بسیار رایج که حتی می‌توان آن را در کیت رشد کریستال کودکان رشد داد، ردیابی کرده‌اند. قبل از اینکه ادامه دهیم، بهتر است ابندا درباره مفهوم کریستال ‌زمان صحبت کنیم.

کریستال زمان چیست؟

کریستال زمان در سال ۲۰۱۶ ساخته شده است. یک کریستال معمولی از اتم‌هایی تشکیل شده که یک الگوی تکراری در فضا را شکل می‌دهد و در طول زمان تکرار می‌شود. به این معنی است که این الگو باقی می‌ماند حتی اگر بعد از هر چند ثانیه یا چند دقیقه آنها را بررسی کنید.

اما کریستال‌های زمان در این رابطه متفاوت هستند. به رغم اینکه در یک الگوی تکراری مرتب شده‌اند، اما اتم‌ها در یک کریستال زمان می توانند در یک جهت چرخش داشته باشند و یا اگر یک پالس الکترومغناطیسی به آنها اعمال شود – این پدیده به عنوان “ticking” نامیده می شود- نتیجه آن تغییر در ساختار آنهاست که با زمان تغییر می کند اما تیکینگ با فرکانس خاص قفل می‌شود.

کریستال زمان موجود در ترکیبات فسفات منو‌آمونیوم

تا به امروز اعتقاد بر این بود که کریستال‌های زمان فقط در بلور‌هایی که دارای اختلال درونی بین اتم هایشان هستند تشکیل می‌شوند. اما یک رزونانس مغناطیسی هسته‌ای از کریستال فسفات منوآمونیوم به سرعت نشانه‌هایی از آنچه که دنبال آن بودند، از خود بروز داد.

شان برت، پژوهشگر ارشد این تحقیق می گوید:

اندازه گیری‌ها نشان از تطابق کامل این کریستال می‌دهد. کار ما نشان می‌دهد که امضای یک کریستال زمان گسسته (DTC) را می توان در اصل با جست‌و‌‌‌جو کردن در کیت رشد کریستال کودکان پیدا کرد.

کریستال فسفات منو‌آمونیوم بسیار آسان بدست می‌آید و به همین دلیل است که آنها در کیت رشد کریستال برای کودکان گنجانده شده است. با این حال، دانشمندان مبهوت بودند، زیرا انتظار نمی رفت که این کریستال زمان گسسته را در چنین موقعیتی غیر معمولی پیدا کنند – در حالی که باعث افزایش سوالات درمورد اینکه چگونه کریستال‌ها حتی در وهله اول شکل می گیرند، شده است.

تحقیقات بیشتری برای حل پازل‌های جدید ایجاد شده توسط یافته‌های اخیر مورد نیاز است. اما دانشمندان بر این باورند که درک عمیق‌تر از کریستال‌های زمان می‌تواند توسعه فن‌آوری محاسبات کوانتومی را افزایش دهد و به عنوان پایه‌ی جدیدی برای ساعت‌های اتمی بسیار دقیق، مغناطیس سنج‌ها و ژیروسکوپ‌ها استفاده شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.