گونه‌ای از خزه که می تواند آب آلوده به آرسنیک را تصفیه کند - تکفارس 
گونه‌ای از خزه که می تواند آب آلوده به آرسنیک را تصفیه کند - تکفارس 

گونه‌ای از خزه که می تواند آب آلوده به آرسنیک را تصفیه کند

پوریا اسدی
۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - 18:54
گونه‌ای از خزه که می تواند آب آلوده به آرسنیک را تصفیه کند - تکفارس 

اگر شما در جنگل تشنه هستید، چیزهای زیادی  مانند قرص‌ها‌ی  کلر و فیلترهایی برای قمقمه‌ی شما وجود دارد که می توانید با آن آب آشامیدنی خود را تمیز کنید. و اکنون دانشمندان نوع خاصی از خزه را شناسایی کرده اند که می تواند این کار را هم انجام دهد.

این خزه Warnstorfia fluitans نامیده شده است. این گیاه در تالاب‌های سوئد که آلوده به سم آرسنیک که حاصل  عملیات استخراج معادن است، می‌رویند. بر اساس تحقیقات منتشر شده در مجله Environmental Pollution، محققان دریافته‌اند که این خزه مقدار آرسنیک آب را به سرعت و به طرز شگفت‌انگیزی پایین ‌می‌آورد تا به سطح آشامیدن برسد.

در شمال سوئد، بسیاری از معادن آهن آب را با آرسنیک آلوده می‌کنند، فلزی که برای انسان سمی است. این ترکیب مضر راه خود را به محصولات کشاورزی مانند برنج و در سراسر زنجیره‌ی غذایی باز می کند.

محققان دانشگاه استکهلم امیدوارند که با استفاده از این خزه در تالاب‌ها بتواند به پاکسازی منطقه کمک کنند.

محققان برای آزمایش آن در یک محیط آزمایشگاهی کنترل شده (این اصطلاع علمی است برای زمینه‌ای که  هیچ کس آن را آزمایش نکرده است) محققان با آبی که ۱۰ برابر مقدار آرسنیکی که توسط آژانس حفاظت محیط زیست مجاز اعلام شده، آغاز کردند. هنگامی که خزه‌ها  را در معرض آن قرار دادند، تنها یک ساعت برای جذب ۸۲ درصد آرسنیک صرف شد. اما آزمایش‌های بیشتر نشان داد که غلظت‌های بالاتر آرسنیک و همچنین مخلوط کردن آنها در سایر ترکیبات مختلف باعث کاهش سرعت فرایند تصفیه می‌شود. این به شرایط دنیای واقعی نزدیک‌تر است، به طوری که ایده آزمایشگاه بسیار دورتر از آن است که چگونه این خزه در یک تالاب با آلودگی آرسنیک واقعی عمل می کند. اما با این وجود محققان دریافتند که خزه قادر است تا قبل از آنکه علائم سمی بروز کند ، غلظت آرسنیک را ۱۰۰۰ بار بیشتر از حداکثر مقداری که سازمان حفاظت از محیط زیست ایالات متحده آمریکا آن را مجاز اعلام کرده  . تحمل کند

پس چگونه بعد از مصرف این همه آرسنیک‌های مضر زنده می‌ماند؟ محققان دریافتند که بیشتر مواد سمی به بافت خزه  محدود می شود که آن را بی‌صرر می‌کند و از آنجا که تعداد کمی از موجودات هستند که  از خزه استفاده می کنند، همین می تواند باعث کاهش چرخه مسمومیت با آرسنیک شود که در آن شکارچیان پس از خوردن شکار آلوده، از بین می روند.

فاصله‌ی بین آزمایشات آزمایشگاهی تا پاکسازی محیط زیست موفق راهی طولانی و دشوار است، اما اگر محققان متوجه شوند که رشد دادن این خزه در داخل و با کناره‌های جریان آب با سطح بالایی از آرسنیک ، می تواند به پاکسازی آن کمک کند. پس ممکن است ما به راه حل ارزان و مفید برای مشکل جدی و خطرناک زیست محیطی دست یابیم.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.