آینده‌ی اشتراک گذاری شما را از خریدن هر چیزی بی‌نیاز می‌کند - تکفارس 
آینده‌ی اشتراک گذاری شما را از خریدن هر چیزی بی‌نیاز می‌کند - تکفارس 

آینده‌ی اشتراک گذاری شما را از خریدن هر چیزی بی‌نیاز می‌کند

آیدین هاشمی
۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - 23:58
آینده‌ی اشتراک گذاری شما را از خریدن هر چیزی بی‌نیاز می‌کند - تکفارس 

دارایی‌های یک آمریکایی ۲۹ ساله در سال ۱۹۶۰: یک خانه‌ی حیاط دار، یک خودرو و یک پخش کننده‌ی موسیقی

دارایی‌های یک آمریکایی ۲۹ ساله در سال ۲۰۱۸: یک دوچرخه‌ی تاشو که از سایت کریگ لیست خریده است، یک لپ تاپ، یک هدفون خوب و یک گوشی هوشمند با صفحه نمایش ترک خورده

آیا شما هم همان چیزی را می‌بینید که من می‌بینم؟ بله، دارایی‌های ما در قرن بیستم بسیار تغییر یافته‌اند

خوشبختانه سرویسی به نام فت لاما (Fat Lama) این آخرین قلعه‌ی مالکیت را نیز از بین خواهد برد.

فت لاما دو سال پیش در کشور بریتانیا راه اندازی شد، اما به گزارش Business Insider اخیرا یک سرمایه ۱۰ میلیون دلاری برای تامین بودجه‌اش به دست آورده است و قصد دارد فعالیتش را به صورت جهانی گسترش دهد.

هدف وبسایت فت لاما ساده است. این سایت به کاربران اجازه می‌دهد که تقریبا هر چیزی را اجاره کنند یا اجاره بدهند. از یک خودروی کلاسیک VW Camper گرفته تا یک پهباد بسیار پیش رفته. و اجاره دهنده هزینه کمی برای استفاده از این تسهیلات می‌پردازد. نتیجه این است که کرایه دهندگان و کرایه کنندگان در صرف زمان صرفه جویی می‌کنند، به چیزهای بهتری دسترسی پیدا می‌کنند و در ازای کرایه دادن وسایلشان پول دریافت می‌کنند.

اقتصاد اشتراکی (یک سیستم جمعی که در آن گروهی از مردم دسترسی به سرویس‌ها و کالاها را به اشتراک می‌گذارند) تمام جنبه‌های زندگی ما را در برگرفته است. ما با استفاده از اپلیکیشن‌ها از Uber برای جابه‌جایی در شهر استفاده می‌کنیم، از AirBnB اقامت گاه‌های مختلفی را اجاره می‌کنیم که ما را از هتل‌ها بی‌نیاز می‌کنند، دوچرخه و اسکوترهای الکتریکی کرایه می‌کنیم و حتی مکان و امکانات جشن و گردهمایی را نیز می‌توانیم اجاره کنیم.

اما آیا ما واقعا از مالکیت نداشتن بر چیزها سود می‌بریم، یا این که چیزهایی که مالکیتشان برای گذشتگان ما اهمیت داشت، امروز از چنگ ما درآورده شده‌اند؟ و اگر روزی تمام این سرویس‌های اجاره از کار بیفتند ما تنها می‌شویم و از اداره‌ی زندگی خودمان ناتوان خواهیم شد؟

در حقیقت، استفاده از این سرویس‌ها برای ما سودمند است. دو دلیل برای این که اقتصاد مشارکتی و شرکت‌هایی نظیر فت لاما برای زندگی ما سودمند هستند:

۱-ما را از بار مسئولیت رها می‌کند. به عنوان مثال بیمه‌ی حفاظت AirBnB در صورت وارد شدن خسارت به ملک شما توسط کرایه کنندگان، تا سقف ۱ میلیون دلار غرامت به شما خواهد پرداخت. یا بیمه‌ی کرایه دهندگان فت لاما ادعا می‌کند که وسایل شما را تا سقف ۲۵٫۰۰۰ پوند (تقریبا ۳۵٫۰۰۰ دلار) بیمه خواهد کرد.

۲-صرفه جویی و کاهش هدر رفتن سرمایه. وقتی می‌توانید یک ماشین کرایه کنید چرا باید یکی بخرید؟ فت لاما نیز بر همین اساس کار می‌کند. کرایه کردن وسایلی که فقط در یک آخر هفته به آن‌ها احتیاج دارید نه تنها بسیار کم‌تر از خریدنشان هزینه خواهد داشت، بلکه به معنای این خواهد بود که ما از منابع سیاره‌ی تحت فشار خود کم‌تر استفاده خواهیم کرد.

البته که این بیمه‌ها می‌توانند ناپایدار باشند. تغییر در ضوابط خدمات، پیش آمدن شرایط غیر عادی و غیره می‌تواند شما را دچار مشکل کند و مجبور شوید هزینه‌ی بیشتری نسبت به آن چه که برایش برنامه ریزی کردید، متقبل شوید.

به علاوه اقتصاد اشتراکی وابسته به انسان‌هاست، به انسان‌های شایسته و محترم. اگر مردم همین حالا هم در حال خراب کردن برخی از این چیزهای کرایه‌ای هستند، ما چگونه باید در مورد چیزهای دیگر به آن‌ها اعتماد نماییم؟ ما مردم عضو این سیستم، باید برای به اشتراک‌ گذاشتن دارایی‌های محدود خود بهتر با یکدیگر کنار بیاییم.

فت لاما قصد دارد تا چند سال آینده دامنه‌ی فعالیتش را به ایالات متحده آمریکا گسترش دهد. و به نظر می‌آید که این سرویس برای آمریکا بسیار مناسب است. چز انگلندر (Chaz Englander) مدیر عامل فت لاما به Business Insider گفته است: مردم آمریکا به کسب درآمد از خودروها و املاکشان عادت دارند. و Uber و Airbnb ابتدا در آمریکا معروف شدند. بنابراین مفهوم به اشتراک گذاشتن دارایی همین حالا هم با مردم آمریکا عجین شده است.

به طور کلی اقتصاد اشتراکی در حال رشد است. Uber اخیرا اعلام کرده است که برنامه‌هایی برای به کارگیری گزینه‌های دیگری از نقل و انتقالات پیش رو دارد. حتی مردم با پیگیری تکنولوژی بلاک چین در حال تقویت کردن اقتصاد مشارکتی در آینده هستند.

به نظر می‌رسد که به زودی اقتصاد اشتراکی به اوج خود برسد. اما اگر این سیستم پایدار باشد، باید بیشتر و بهتر با همسایگانمان کنار بیاییم.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید