امیدواری ارتش آمریکا برای ارسال سریعتر موشک به فضا - تکفارس 
امیدواری ارتش آمریکا برای ارسال سریعتر موشک به فضا - تکفارس 

امیدواری ارتش آمریکا برای ارسال سریعتر موشک به فضا

سید محمد معلمی
۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ - 19:30
امیدواری ارتش آمریکا برای ارسال سریعتر موشک به فضا - تکفارس 

حتی در عصر فناوری اطلاعات، شرکت‌های سازنده موشک نیز با مشکل کندی تولید مواجه هستند به طوری که آماده‌سازی یک وسیله برای پرتاب به فضا ممکن است ماه‌ها و حتی سالها به طول بینجامد. البته این مسئله زمانی که پرتاب موشک امری خارق‌العاده بود، زیاد به چشم نمی‌آمد ولی حالا که پرتاب وسایل آزمایشی به فضا تقریباً بسیار مهم شده، باعث جلب توجه بسیاری از انسانها گردیده است.

DARPA بر این باور است که صنعت تولید موشک می‌تواند بهتر از این عمل کند. این آژانس که تحقیقات نظامی انجام می‌دهد، چالشی آغاز کرده که بر اساس آن، شرکت‌های سازنده موشک را به تولید هر چه سریعتر تشویق می‌کند یعنی به جای اینکه یک سال یا سالها برای ساخت یک موشک زمان صرف شود، این برنامه سبب خواهد گردید تا کمپانی‌ها هر روز محصولات خود را به نمایش بگذارند.

بر اساس این چالش، تیم‌های تولیدکننده باید سیستم‌هایی طراحی نمایند که از ایستگاه‌های مختلف پرتاب، می‌تواند به صورت یک روز در میان، یک موشک را به پایین‌ترین ارتفاع مدار زمین ارسال کند.

این مسابقه که قرار است به زودی شیوه آن اعلام شود، در اواخر سال ۲۰۱۹ آغاز خواهد شد که حتی تاریخ آن نیز تعیین خواهد گردید. البته از روز ۲۳ می امسال، استارت این پروژه خواهد خورد.

DARPA وعده داده که تیم‌های اول، دوم و سوم این مسابقه، به ترتیب، ۱۰، ۹ و ۸ میلیون دلار جایزه دریافت خواهند کرد. ضمن اینکه هر تیمی که اولین پرتاب را انجام داد، ۲ میلیون دلار جایزه می‌گیرد.

البته این رقابت صرفاً مسابقه نخواهد بود زیرا مقامات رسمی نیز داور آن خواهند بود. ملاکها برای مشخص کردن تیم‌های برنده، دقت موشک و زمان پرتاب آن می‌باشد. ضمن اینکه وزن و سایز موشک نیز در تعیین تیم برتر بی‌تأثیر نخواهد بود.

این مسابقه بدون شک برای اقدامات نظامی مفید خواهد بود زیرا با این شیوه می‌توان در مدتی کوتاه، ماهواره‌های زیادی را وارد چرخه مصرف کرد و هر وقت که به موشکی جدید نیاز بود، از آن بهره برد.

نتیجه این چالش نیز سبب پیشرفت صنعت موشکی آمریکا خواهد شد  زیرا سیستم صنعت فعلی، برای رفتن به فضا اصلاً کارآمد نیست به دلیل اینکه باید پرتاب موشک‌ها به طور مداوم رخ دهد تا هزینه سفر به فضا کاهش یابد و به تعادل برسد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید