«حق فراموش شدن» چیست و چه کاربردی دارد؟ - تکفارس 
«حق فراموش شدن» چیست و چه کاربردی دارد؟ - تکفارس 

«حق فراموش شدن» چیست و چه کاربردی دارد؟

دانیال بالِدی
۲۹ فروردین ۱۳۹۷ - 10:00
«حق فراموش شدن» چیست و چه کاربردی دارد؟ - تکفارس 

چگونه اشتباهاتمان‌ را از نتایج جست‌وجوی گوگل پاک کنیم؟ یا به عبارتی دیگر اگر فردی در گذشته مرتکب جرمی شود و مجازات خود را نیز ببیند، چگونه می‌تواند سابقه خود را که در گذشته در اینترنت پخش شده است، مخفی نگه دارد یا از بین ببرد؟ طبیعی است که برای این فرد دو راه بیش‌تر وجود ندارد، اول درخواست محترمانه مبنی بر حذف خبرهای مرتبط با جرم گذشته وی از موتورهای جست‌وجو و مانند آن‌ها، یا در غیر این‌ صورت انتخاب راه دوم یعنی شکایت کردن در دادگاه، برای او باقی می‌ماند.

اخیرا یک تاجر بریتانیایی همین کارها را کرد. او در نهایت از غول جست‌وجوی اینترنت، یعنی گوگل، در دادگاه شکایت کرد و پیروز این دادگاه شد.

این مرد (که نام او فاش نشده است) ده سال پیش، به جرم همکاری در شنود اطلاعات، شش ماه را در زندان گذرانده بود؛ ولی بعد از آن هم گزارش‌های مربوط به محکومیت او، از طریق جست‌وجوی گوگل قابل دسترسی بودند. این قابل دسترسی بودن گزارش‌ها، باعث ضربه خوردن به کار این فرد شده بود و او را آزار می‌داد. او در ابتدا با گوگل تماس گرفت و خواست که نتایج جست‌وجوی مربوط به جرم او را حذف کند که جز صدای بوق قطع کردن تماس، چیزی عایدش نگشت. او بعد از این اتفاق راهی دادگاه شد تا شکایت خود را مطرح کند.

نقطه نظر این مرد در دادگاه این بود که گوگل مطالبی را نشان می‌دهد که دیگر با او (همان مرد شکایت کننده) مرتبط نیستند. دادگاه نیز بیان کرد که اطلاعات جرم و مجازات آن، منسوخ شده است. دادگاه این را نیز بیان کرد که:

با توجه به آن که کاربران سرویس جست‌وجوی گوگل منفعت و علاقه خاصی از دنبال کردن این خبر ندارند، پس توجیهی برای دسترس بودن آن وجود ندارد.

شکایت این مرد بر اساس مصوبه «حق فراموش شدن» صورت پذیرفت. مصوبه حق فراموش شدن توسط دیوان دادگستری اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۴ تصویب شد. از آن زمان تاکنون، شرکت‌هایی مانند گوگل و فیسبوک به ده‌ها هزار درخواست حق فراموش شدن، رسیدگی کردند. البته نتیجه‌ی این درخواست‌ها از قبل مشخص نیست.

گوگل اعلام کرده است که: «ما به سختی تلاش می‌کنیم تا از مصوبه حق فراموش شدن پیروی کنیم. اما در همان حال دقت زیادی داریم که نتایج جستجویی که در خدمت منافع عمومی هستند را حذف نکنیم.» این غول جستجو از دستورات دادگاه‌ پیروی می‌کند.

یک تاجر دیگر که او نیز در ده سال پیش محکوم شده بود (محکومیت او به دلیل همکاری در حسابداری نادرست بود) و چهار سال را در زندان پشت سر گذاشته بود، مشابه درخواست تاجر قبلی را کرد. او نیز مانند فرد قبلی، خواهان آن بود که سابقه جرمی که قبلا انجام داده از اینترنت پاک شود. ایندفعه علاوه بر گوگل، دادگاه نیز درخواست او را رد کرد. دادگاه بیان کرد که به دلیل عدم پذیرفتن جرم و ادامه گمراه کردن مردم، درخواست او رد می‌شود. البته این در حالی است که فرد جدید اولین نفر در آن پرونده بود که از جرم خود ابراز پشیمانی کرد!

این مصوبه و ماجراهای ذکر شده مرتبط با آن، ممکن است افراد زیادی (افرادی که قبلا محکوم شده بودند) را تشویق کند، که برای از بین بردن سابقه‌ی خود در اینترنت اقدام کنند. شروع این اقدام هر چند ساده به نظر برسد ولی نتیجه‌ی آن، که حذف شدن سابقه‌ی افراد در اینترنت باشد، به سادگی میسر نخواهد شد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.