در ۷ سال آینده، ماشین‌های برقی از خودروهای گازسوز ارزانتر خواهند شد - تکفارس 
در ۷ سال آینده، ماشین‌های برقی از خودروهای گازسوز ارزانتر خواهند شد - تکفارس 

در ۷ سال آینده، ماشین‌های برقی از خودروهای گازسوز ارزانتر خواهند شد

سید محمد معلمی
۲۷ فروردین ۱۳۹۷ - 19:20
در ۷ سال آینده، ماشین‌های برقی از خودروهای گازسوز ارزانتر خواهند شد - تکفارس 

به زودی وارد دوره خودروهای برقی خواهیم شد. البته ممکن است با بیان این جمله، افرادی واکنش نشان دهند که ما هم‌اکنون در این دوره حضور داریم ولی فقط تعداد این خودروها زیاد و فراگیر نشده‌اند.

این نگرش کاملاً درست است زیرا بر اساس آخرین تحقیقات انجام شده، تا سال ۲۰۲۵، به خاطر زیاد شدن استفاده از ماشین‌های برقی، قیمت آنها از ماشین‌های گازسوز ارزانتر خواهد شد.

مهمترین دلیل این کاهش قیمت، باتری لیتیومی این وسایل نقلیه است

 زیرا یکی از مشخصات کلیدی خودروهای الکتریکی، وجود باتری‌های نسل جدید می‌باشد و با توجه به اینکه قیمت این منابع انرژی کاهش می‌یابد، قیمت خودروهای برقی نیز کم خواهد شد. البته برخی از کارشناسان نسبت به این مسئله بدبین هستند و شک دارند.

در مورد این مسئله باید واقع‌نگر باشیم و قبول کنیم که به زودی در زمینه وسایل حمل‌ونقل، تغییر بزرگی رخ خواهد داد اما زمان آن به طور دقیق مشخص نیست و تنها چیزی که می‌دانیم این است که چنین اتفاقی با سرعتی بالا در حال رخ دادن می‌باشد.

از جمله دلایل ارزان شدن خودروهای برقی می‌توان به این مسئله اشاره کرد که محققان بر این باورند که حتی اگر قیمت مواد اولیه باتری گران شود قیمت باتری‌های لیتیومی کم شده و در نتیجه قیمت خودروهای برقی نیز کاهش می‌یابد.

البته راه دیگری نیز برای کاهش قیمت خودروهای برقی وجود دارد و آن هم تولید انبوه این وسایل است. به همین منظور چین قصد دارد در آینده‌ای نزدیک به کشوری پیشرو در زمینه تولید خودروهای الکتریکی تبدیل شود.

برنامه چین برای استفاده از خودروهای برقی به اندازه‌ای جدی است که این کشور می‌خواهد به زودی استفاده از خودروهای دیزلی را ممنوع اعلام کند. دیگر کشورها مانند فرانسه و انگلیس نیز گفته‌اند که قصد دارند تا سال ۲۰۴۰ حرکت هرگونه وسیله حمل‌ونقل گازسوز و دیزلی را قدغن تلقی کرده و خود را به سوی استفاده از ماشین‌های برقی سوق دهند.

البته اگر با دیدی کلی به این مسئله نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که ماشین‌های برقی هم‌اکنون نیز وارد زندگی‌های ما شده‌اند و تنها زیرساختی که کشورها به آن نیاز دارند، جایگاه‌های شارژ باتری این خودروهاست.

زمانی که ماشین‌های دیزلی فراگیر شدند، جایگاه‌های سوخت ابتدا در شهرهای بزرگ، بعد شهرهای کوچک و سپس روستاها و مناطق کم‌جمعیت‌تر ساخته شد. این اتفاق طی مدت زمان طولانی به وقوع پیوست بنابراین، امروزه رانندگان می‌دانند که در صورت تمام شدن سوخت خودرو، می‌توانند به راحتی به یک جایگاه سوخت بنزین دسترسی داشته باشند. البته این مسئله را نمی‌توان در مورد خودروهای برقی حتمی دانست.

از نظر آماری، چین با حدود ۱۵۰۰۰۰ ایستگاه‌های شارژ باتری در دنیا، حرف اول را می‌زند و پس از این کشور، آمریکا با ۱۶۰۰۰ جایگاه در رده دوم قرار دارد.

Sabrina Howell، کارشناس امور مالی دانشگاه نیویورک می‌گوید: اگرچه جایگاه‌های چین بسیار زیاد است، ولی من فکر نمی‌کنم تعداد زیادی از آنها برای عموم مردم در دسترس قرار بگیرند.

شهر بیجینگ برنامه‌ریزی کرده که تعداد ایستگاه‌های شارژ خود را تا سال ۲۰۲۰ افزایش دهد تا بتواند نیاز ۵ میلیون خودرو برقی از این نظر تأمین شود ولی کارشناسان معتقدند که افزایش جایگاه‌ها، به تنهایی کافی نیست. برای مثال؛ شارژ همزمان چند خودرو برقی در صورت نرسیدن ولتاژ کافی، می‌تواند منجر به خاموشی شود بنابراین باید منابع انرژی مناسب تأمین گردد. ضمن اینکه بر اساس مطالعات انجام شده، جایگاه‌های فعلی شارژ باتری خودروهای برقی باید ارتقا یابند زیرا ساخت ایستگاه شارژ جدید، هزینه‌های هنگفتی روی دست شهرها می‌گذارد.

Henry Lee، مدیر سازمان محیط‌زیست و منابع طبیعی دانشگاه هاروارد می‌گوید: من فکر نمی‌کنم که چین در مورد چگونگی تأمین انرژی مورد نیاز خودروهای برقی و مسائل اقتصادی آن برنامه‌ای داشته باشد. به علاوه، من نمی‌دانم که آیا واقعاً خط مشی خود را در این مسیر مشخص کرده است یا خیر.

وقتی در مورد ساخت جایگاه‌های شارژ باتری خودروها فکر می‌کنید، می‌بینید که اصلاً مسئله پیچیده‌ای نیست زیرا ما به راحتی جایگاه‌های سوخت (بنزین و گاز) را در سرتاسر جهان ساختیم ولی باید بگوییم و اعتراف کنیم که احداث نیروگاه‌های شارژ باتری خودروهای برقی کار بسیار سختی است و زمان زیادی می‌خواهد تا تعداد زیادی از این مکانها را در دنیا ببینیم.

با تمامی مشکلات اشاره شده و با توجه به خطرات تغییر آب و هوا و گرم شدن کره زمین، نباید دست روی دست گذاشته و به آینده دلخوش کنیم و باید این مسئله را نیز بپذیریم که حتی اگر ارزانترین خودرو برقی را داشتیم و از آن استفاده کردیم، باید جایی برای شارژ باتری این خودرو وجود داشته باشد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.