برای حفظ بشریت با هوش مصنوعی ترکیب شویم! - تکفارس 
برای حفظ بشریت با هوش مصنوعی ترکیب شویم! - تکفارس 

برای حفظ بشریت با هوش مصنوعی ترکیب شویم!

دانیال بالِدی
۲۵ فروردین ۱۳۹۷ - 17:00
برای حفظ بشریت با هوش مصنوعی ترکیب شویم! - تکفارس 

در داستان‌ها، فیلم‌ها و سریال‌های علمی تخیلی اگر یک شخصیت به وسیله یک کلاه الکتریکی به هوش فوق‌العاده‌ای برسد، اتفاق عجیبی نیست ولی در جهان واقعی چطور؟ اگر در واقعیت، انسان برای مقابله با هوش مصنوعی‌ که خودش ساخته مجبور باشد با همان هوش مصنوعی ترکیب شود؛ مسأله اگر عجیب نباشد قطعا از آن فیلم علمی تخیلی هم جالب‌تر خواهد بود

در اجلاس سران کشورهای دنیا که در شهر دبی برگزار شد، آینده‌نگر معروف، ایان پیرسون (Ian Pearson) اظهار داشت که «تا قبل از آنکه هوش مصنوعی میلیاردها برابر هوشمندتر از انسان شود، انسان باید خود را با هوش مصنوعی ترکیب کند.»

در حال حاضر هوش مصنوعی از طریق روش‌های گوناگون در حال شکست دادن هوش انسانی است. ماشین آلفاگو زیرو از شرکت‌های دیپ‌مایند (DeepMind) و گوگل، که نمونه‌ای از ماشین‌های هوش مصنوعی موفق است، تقریبا برترین بازیکن بازی‌گو در جهان است. این ماشین توانست قوی‌ترین موتور شبیه ساز شطرنج یعنی استوکفیش‌ را در کم‌تر از یک روز شکست دهد. آلفاگو زیرو از سیستم یادگیری تقویتی یا با چشم پوشی از سیستم خود‌آموزی استفاده می‌کند .به عبارت ساده، سیستم خود آموز سیستمی است که ماشین هوش مصنوعی با رقابت با خود، حالت‌های مختلف بازی‌ را می‌سنجد و تکنیک‌های مختلف‌ را یاد می‌گیرد. محققان شرکت دیپ‌مایند اعلام کردند که آن‌ها به سرحد توانایی هوش مصنوعی نرسیده‌اند. در واقع دیپ‌مایند قصد داشت این نکته‌ را بیان کند که هوش مصنوعی می‌تواند کارهای خیلی چشمگیرتری انجام دهد.

آلفاگو زیرو تنها یکی از بسیار ماشین‌های هوش مصنوعی‌ در دست توسعه است که در سرتاسر جهان قرار دارند. این ماشین‌ها به عنوان یک صنعت به رشد خود ادامه می‌دهند و لحظه به لحظه هوشمند و هوشمندتر می‌شوند. با استناد به حرف‌های ایان پیرسون تنها گزینه بشر برای حفظ آهنگ حرکت خود ترکیب شدن با هوش مصنوعی است.

پیرسون در ۱۳ فوریه در طی نشستی که به میزبانی سی‌ان‌بی‌سی در اجلاس سران جهان در دبی برگزار شد، اظهار داشت:

واقعیت این است که در حال حاضر هوش مصنوعی می‌تواند از انسان پیشی بگیرد و میلیاردها برابر باهوش‌تر از انسان باشد… بنابراین ما واقعا باید مطمئن شویم که وسیله‌ای برای برتری خود داشته باشیم. راه حفظ برتری ما این است که ذهن خود را به هوش مصنوعی متصل کنیم تا هوشمندی ما به پای رایانه (هوش مصنوعی) برسد.

برای حفظ بشریت با هوش مصنوعی ترکیب شویم! - تکفارس 

البته پیرسون اولین کسی نیست که چنین اظهاراتی می‌کند، ایلان ماسک (Elon Musk) مدیر اجرایی اسپیس‌ایکس این ایده‌ را در گذشته مطرح کرد. ایلان ماسک حتی شرکت «نیورالینک‌» را تأسیس کرد تا تکنولوژی لازم برای عملی کردن این ایده‌ را توسعه دهد.

پیرسون با اشاره به تردیدهای ماسک درباره توسعه هوش مصنوعی پیشرفته گفت:

منم دقیقا مانند الون ماسک فکر میکنم که این کار نمی‌تواند بی‌خطر باشد… تا زمانی که پیوند مستقیمی بین ذهن انسان و کامپیوتر ایجاد نکردیم، باید از پیشرفت چشمگیر در زمینه هوش مصنوعی دست برداریم…

بعضی از آینده‌نگری‌ها مانند ایده ترکیب انسان و هوش مصنوعی، جهان‌ را به سمت و سوی تولید انسان ارتقا یافته سوق می‌دهد. در نشست سران در دبی، سپاستین ترون (Sebastian Thrun) که مؤسس یوداسیتی و از بنیانگذاران گوگل ایکس است، گفت که باور دارد هوش مصنوعی در نهایت منجر به تولید ابر انسان‌ها خواهد شد. در سال گذشته‌ هم ری کروزول (Ray Kurzweil)، از مهندسان ارشد گوگل، ابراز داشت که هوش مصنوعی انسان‌ را بیش از آنکه تهدید کند او را ارتقا می‌بخشد.

در حقیقت ایده ارتقا یافتن انسان در ذهن بسیاری از افراد حاضر در اجلاس بود که شامل صاحبان صنایع بزرگ، کارشناسان و مقامات دولتی از سراسر جهان می‌شد.

سایروس هودز (Cyrus Hodes) از فعالان زمینه هوش مصنوعی، در گفتگو با فیوچریسم گفت:

چنین نشست‌هایی بسیار مورد نیاز است. این نشست‌ها به جامعه بین‌المللی کمک می‌کند که تأثیرهای مثبت و بسیار زیاد هوش مصنوعی‌ را دریابد و در عین حال خود را در برابر معدود خطرهای احتمالی آن آماده کند.

در نهایت اگر آینده‌نگری پیرسون‌ را درست در نظر بگیریم، انسان‌ها باید این اطمینان را حاصل کنند که هوش مصنوعی در خدمت بشر باقی بماند و ناخواسته برعکس این موضوع اتفاق نیافتد، چرا که در این صورت کسی دقیقا نمی‌داند چه اتفاقی خواهد افتاد.

نظر شما چیست؟ ترکیب انسان با هوش مصنوعی چگونه خواهد بود؟ آیا ممکن است در آینده، دنیا نظاره‌گر اجرای زنده همان سناریوی تکراری فیلم‌های علمی تخیلی اما این بار  نه در قالب فیلم بلکه در واقعیت باشد؟

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.