جدیدترین سلاح جهت مقابله با باکتری‌های مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک - تکفارس 
جدیدترین سلاح جهت مقابله با باکتری‌های مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک - تکفارس 

جدیدترین سلاح جهت مقابله با باکتری‌های مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک

سید محمد معلمی
۱۶ فروردین ۱۳۹۷ - 16:15
جدیدترین سلاح جهت مقابله با باکتری‌های مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک - تکفارس 

خلاصه خبر

پلاتیپوس‌ها موجودات جالبی هستند زیرا هم پستاندارند و هم تخم می‌گذارند. بدن پر از پشم و منقار اردک مانند آنها نیز مزید بر علت است تا بسیاری این موجودات را مربوط به دوره جهش ژنتیک نسبت بدهند.

 

یکی از خصوصیات بیولوژیکی این حیوانات باعث شده تا دانشمندان به این موجودات توجه ویژه‌ای داشته باشند.

شیر این حیوانات، نوعی پروتئین دارد که امکان مبارزه با باکتری‌های مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک را فراهم می‌کند.

بیش از ۷۰ سال است که بیماری‌هایی مانند ذات‌الریه و سوزنک با آنتی‌بیوتیک‌ها درمان می‌شوند بنابراین استفاده از این داروها سبب گردیده تا ویروس‌ها در برابر انواع دیگر بیماری‌ها مقاوم شوند که در نهایت باعث تشکیل ابر ویروس‌ها شده‌اند که چند نوع آنتی‌بیوتیک قوی نیز نمی‌تواند آنها را از بین ببرد. ظهور چنین ویروس‌هایی باعث مرگ میلیون‌ها آمریکایی شده است.

رئیس سازمان ملل در سال ۲۰۱۶، آقای بانکی‌مون بود که وضعیت این شرایط را بحرانی توصیف نمود و گفت: باکتری‌های مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک همواره یکی از تهدیدهای سلامتی انسانها بوده‌اند.

با وجود چنین تهدیدات بزرگی، دانشمندان راه‌هایی را برای مبارزه با این نوع باکتری‌ها آزمایش کردند که در نهایت در سال ۲۰۱۰ متوجه شدند، شیر پلاتیپوس مواد آنتی‌باکتریال دارد.

پلاتیپوس‌ها بر خلاف دیگر پستانداران، شیر را از طریق تعریق به نوزادان خود می‌دهند به همین دلیل دانشمندان متوجه شدند که شیر این حیوان، توانایی مقابله با باکتری‌های مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک را دارد.

برای آگاهی از خاصیت این شیر، یک تیم تحقیقاتی از مؤسسه CSIRO استرالیا و دانشگاه Deakin آزمایشاتی انجام دادند. پس از اتمام تحقیقات، این تیم به ظاهر پروتئین را مشاهده کرد و واقعیت منحصر بفرد آن را دریافت.

این تیم، ظاهری ۳ بعدی از پروتئین موجود در شیر را به نمایش گذاشت که توانایی آن برای مبارزه با باکتری‌های مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک را نشان می‌داد. بنابراین محققان دریافتند که این ماده می‌تواند برای تولید دیگر داروها نیز مورد استفاده قرار گیرد تا ابرویروس‌ها منتشر نیابند.

این تیم‌ها به دنبال همکاری با دیگر افراد نیز هستند تا آنتی‌بیوتیک‌های بیشتری تولید کنند و در صنعت پزشکی مورد استفاده قرار دهند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.