جست و جوی گوگل چگونه کار می‌کند؟ - تکفارس 
جست و جوی گوگل چگونه کار می‌کند؟ - تکفارس 

جست و جوی گوگل چگونه کار می‌کند؟

محراب کرامتی
۱۲ فروردین ۱۳۹۷ - 21:48
جست و جوی گوگل چگونه کار می‌کند؟ - تکفارس 

گوگل این توانایی را دارد که در کسری از ثانیه تمامی محتوای مربوط به موضوع مورد نظر کاربر را مرتب کند و آن ها را نشان دهد. اما این مهم چگونه انجام می‌گیرد؟

همانگونه که می‌دانید گوگل در کسری از ثانیه تعداد بیشماری صفحه های وب را در اختیار شما قرار می‌دهد. موتور جست و جو گر گوگل از یکسری الگوریتم های مشخص تشکیل شده است که تنها عده محدودی از آن ها خبر دارند. گوگل نیز تنها جزییات اندکی از آن را در اطلاع عموم قرار داده است. گفته شده که این الگوریتم ها در هر سال بیش از ۶۰۰ بار آپدیت می‌شوند. بطور خلاصه، این الگوریتم ها موضوع مورد نظر کاربر را آنالیز کرده تا بتوانند مناسب ترین صفحه های وب را در اختیار او قرار دهند.

پرسه در دنیای مجازی

قبل از اینکه شما به فکر جست و جوی موضوعی باشید گوگل در حال فعالیت است. این فعالیت شامل جمع آوری داده از اینترنت به وسیله ی نرم افزار های خزنده وب (Web Crawler) است. به این نرم افزار ها اسپایدر نیز گفته می‌شود. این اسپایدرها لینک های مختلف را دنبال می‌کنند تا محتوای موجود در سایت های مختلف و اطلاعات را در سرورهای وسیع بررسی کنند. بدین صورت منابع گوگل دائما در حال آپدیت شدن هستند. گفته می‌شود که بیش از صدها میلیارد صفحه وب در فهرست مطالب گوگل نگهداری می‌شود و حجم آن ها روی هم به ۱۰۰ میلیون گیگابایت می‌رسد. خواندن این حجم از داده بسیار دشوار و وقت گیر است.

هرچه که سایت بزرگتر و محبوب تر باشد اسپایدر ها زودتر به آن سر می‌زنند و اطلاعات جدید آن را دریافت می‌کنند. صاحب هر سایتی می‌تواند قابلیتی را فعال کند که اسپایدرهای گوگل سایتش را از فهرست مطالب گوگل خارج کنند. همچنین می‌توانند کاری کنند که این اسپایدر ها بیشتر به سایتشان سر بزنند. اما این کار تنها زیر نظر گوگل انجام می‌شود و خریدنی نیست.

جست و جوی گوگل چگونه کار می‌کند؟ - تکفارس 

فهم نیازهای کاربران

هنگامی که شما موضوعی را در گوگل تایپ می‌کنید، گوگل کلمات بکار رفته را شناسایی و آنالیز می‌کند تا منظور شما را بفهمد. گوگل با استفاده از ابزارهای پیشرفته می‌تواند کنایه ها و اصطلاحات را نیز تشخیص دهد و برای کلمات چندین معنی در نظر بگیرد و بهترین معنی را در موقعیت های مختلف انتخاب کند. همچنین مشکلات نگارشی را برای کاربر تصحیح می‌کند. گوگل جست و جوی شما را توسط برخی کلمات کلیدی دسته بندی می‌کند. سپس با جست و جو درون فهرست مطالب خود بهترین نتایج را به شما نشان می‌دهد.

بهبود جست و جوی کاربر

تصحیح مشکلات نگارشی از ویژگی های برتر گوگل در مقایسه با دیگر موتور های جست و جو است. یک موضوع با غلط نگارشی تعداد زیادی نتایج اشتباه را برای کاربر فراهم می‌کند. سپس در بالای صفحه گزینه ی “…Did you mean” دیده می‌شود که با انتخاب آن جست و جوی جدیدی با پیشنهاد گوگل صورت می‌گیرد. اکنون گوگل اضافه می‌کند که بهترین کار قرار دادن محیط کاربری است که نگارش شما را با چیزی که فکر می‌کند درست است تعویض می‌کند. اگر هم که گوگل در اشتباه بود با انتخاب گزینه “…Search instead for” بتوانید موضوع خود را در وب جست و جو کنید.

به خاطر وجود چندین هزار پیج هایی که در هر ثانیه در وب آپلود می‌شوند شما ممکن است با رفرش کردن صفحه نتایج جدیدی را به سرعت مشاهده کنید. این به آن خاطر است که گوگل خاموش نمی‌شود. اتفاقات زنده و اخبار لحظه ای با سرعت زیادی در گوگل قرار داده می‌شوند و به سرعت در حال تغییر یافتن هستند. این در حالی است که برخی مطالب قدیمی، مانند مطالب تاریخی و …، کاملا ثابت می‌مانند و کم پیش می‌آید که دچار تغییر شوند.

جست و جوی گوگل چگونه کار می‌کند؟ - تکفارس 

گوگل می‌گوید که سالیانه تریلیون ها جست و جو را کنترل می‌کند و ۱۵% این جست و جو ها مطالب جدید هستند. برای پردازش این حجم عظیم از اطلاعات موتور جست و جو باید به دنبال راه های جدیدی باشد که داده ها را نمایش دهد و کاربران را راضی نگه دارد. یکی از بزرگترین جلوه های اضافه شده به موتور جست و جوی گوگل “گراف دانش” بود که در سال ۲۰۱۲ معرفی شد. این ویژگی اضافه شده همان جعبه ی اطلاعاتی است که در قسمت راست صفحه نمایش شما قابل مشاهده است و شامل اطلاعات مربوط به موضوع جست و جوی شما است.

جست و جوی گوگل چگونه کار می‌کند؟ - تکفارس 

 

نیاز به تکامل

“گراف دانش” دیتابیس عظیمی از افراد، مکان ها و دیگر چیزها است که مردم را تشویق می‌کند که اطلاعات بیشتری در مورد مطالب مربوط به جست و جوی خود بدست آورند. در سال ۲۰۱۵ نیز گوگل قابلیت People Also Ask را به موتور خود اضافه کرد. بطوریکه با پرسیدن یک سوال، به سوال های مربوط به آن فرستاده می‌شوید. با افزایش فعالیت وب در گوشی ها و پذیرفتن دستیارهای هوشمند مانند Googlr Home و Amazon Echo بزرگترین موتور جست و جو گر دنیا قوی تر از همیشه به ادامه ی تکامل خود می‌پردازد و به جلو می‌رود.

جست و جوی گوگل چگونه کار می‌کند؟ - تکفارس 

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.