مشاهده اتم با چشم غیرمسلح - تکفارس 
مشاهده اتم با چشم غیرمسلح - تکفارس 
مشاهده اتم با چشم غیرمسلح - تکفارس 

مشاهده اتم با چشم غیرمسلح

سید محمد معلمی
۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - 21:20
مشاهده اتم با چشم غیرمسلح - تکفارس 

نقطه کوچکی که در وسط اسکرین و میان دو الکترود آهنی قرار دارد، یک اتم است.

این عکس، تصویری از یک اتم یون است که جایزه‌ای را در انگلستان به خود اختصاص داد.

استاد فیزیک کوانتوم دانشگاه آکسفورد، آقای دیوید نادلینگر می‌گوید: ایده مشاهده یک اتم با چشم غیرمسلح، مرا بر آن داشت تا میان دنیای ریز کوانتوم و دنیای واقعی، پلی ترسیم کنم.

فاصله میان الکترودهایی که در تصویر می‌بینید، تنها ۲ میلی‌متر می‌باشد بنابراین برای مشاهده بهتر اتم، سایز عکس بزرگتر شده است. البته هنوز هم اتم به خوبی در این عکس مشاهده نمی‌شود.

نادلینگر توضیح می‌دهد که چگونه این عکس را گرفته است: ابتدا یک اتم استرونتیوم توسط یک لیزر به یون تجزیه شد و سپس آن را در حفره کشنده بسیار پرقدرت نگه داشتیم و بعد به آن نور آبی لیزر زدیم و در نهایت این اتم را با چهار سوزن الکترومغناطیسی گرفتیم.

پایه‌هایی که مشاهده می‌شوند، تقریباً شبیه پایه‌هایی هستند که اجسام واقعی را نگه می‌دارند.

پس از اینکه اجزا ثابت شدند، از جهات مختلف، اشعه‌ای از لیزر به یون استرونتیوم تابیده شد. این را هم اشاره کنیم که نور آبی با فرکانس حساب شده‌ای تابیده شده تا یون آن را جذب کند.

از آنجایی که یک یون استرونتیوم حدوداً ۱ چهارم نانو متر است، لیزر به کار گرفته شده، آن را تا ۱۰۰ برابر بزرگتر کرد تا بتوان آن را به خوبی مشاهده کرد به همین دلیل نادلینگر از مکش‌های قوی استفاده کرد تا در عملیاتی به نام وضوح بصری، اتم را برای همه قابل مشاهده نماید.

نادلینگر این نکته را نیز یادآور شد که او نخستین کسی نیست که چنین کاری انجام می‌دهد.

در سال ۱۹۸۹، شخصی به نام هنز دهملت، تصویری از اتم باریوم را به همه نشان داد و جایزه نوبل نیز دریافت کرد.

به خاطر حضور وی در مسابقه عکاسی EPSCR، تلاش‌های او بیشتر شناخته شد.

نادلینگر می‌گوید: افراد زیادی در این پروژه به وی کمک کردند و هنگامی که این کار را انجام داد، توانست اتم آبی رنگ را با وضوح مناسب مشاهده نماید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید