در سال ۲۰۱۸ قرار داریم و یکی از سؤالاتی که مطرح میشود این است که چگونه میتوان نرمافزار طراحی کرد؟
چندی پیش گوگل نسخه بتا نرمافزار Flutter را عرضه کرد بنابراین میتوانیم بگوییم یکی از بهترین کارها عرضه نسخه بتا اپلیکیشن است.
البته ممکن است سؤال پیش بیاید که گوگل چرا پس از ارائه پشتیبانی نرمافزار Kotlin از اندروید، اپلیکیشن Flutter را در دسترس قرار داده است؟
برای پاسخ دادن به این سؤال باید بگوییم که بطورکلی دو روش برای طراحی نرمافزار وجود دارد.
شیوه معمول، که زبان برنامهنویسی پیشفرض گوگل و اندروید برای پلتفرمهایشان است که به وسیله این روش میتوانید با استفاده از Xamarin مایکروسافت، HTML و جاوا اسکریپت Apache Cordova، جاوا اسکریپت فیسبوک و . . . ، برای اندروید و iOS برنامه بنویسید.
شیوه دوم نیز ترکیبی از روشهای معمول است که البته نیازمند مهارت بالایی در برنامهنویسی میباشد.
استفاده از روش نوع اول، به چند دلیل سخت است:
کدهای نوشته شده برای اندروید و iOS بسیار پیچیده هستند
گوگل امروزه آلترناتیوی برای ابزارهای برنامهنویسی اندروید ارائه میدهد که مختص خودش است.
نرمافزار Flutter یکی از پروژههای گوگل است که مبتنی بر زبان برنامهنویسی Dart گوگل میباشد که فعلاً در محدوده برنامهنویسی گوگل مشهور است.
موتور اجرای آن بر اساس Skia Graphics Library، همان ابزار کروم برای طراحی پیکسلها، است.
در Flutter میتوان IntelliJ IDE را مشاهده کرد که گوگل از آن برای Android Studio بهره برده است.
بد نیست اشاره کنیم که گوگل از Flutter برای برنامهنویسی سیستم عامل جدید خود به نام Fuchsia استفاده مینماید.
حال با ارائه Flutter، میتوان به جای استفاده از روش نوع اول، از آن بهره برد که قادر است تا رابط کاربری iOS را با رابط کاربری اندروید به نام Material ترکیب کرده و ترکیبی از آن دو را طراحی نمایند. البته تمرکز اصلی Flutter روی انیمیشن و افکتهای تصاویر است.
بهرحال، توسعهدهندگان و برنامهنویسان میتوانند از ارائه Flutter بسیار خوشحال باشند زیرا چارچوب رابط کاربری سیستم عامل Fuchsia از همین اپلیکیشن گرفته شده است.
نظرات