پوست الکترونیکی که خود را بازسازی می‌کند - تکفارس 
پوست الکترونیکی که خود را بازسازی می‌کند - تکفارس 

پوست الکترونیکی که خود را بازسازی می‌کند

سید محمد معلمی
۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - 17:35
پوست الکترونیکی که خود را بازسازی می‌کند - تکفارس 

برای اینکه وسایل برقی، با محیط‌زیست سازگاری بیشتری داشته باشند، محققان توانسته‌اند پوستی تولید کنند که می‌تواند در صورت پاره شدن، کاملاً بازسازی شود.

این وسیله الکترونیکی، نوار باریکی است که روی خود حسگرهایی دارد که می‌توانند گرما، فشار، رطوبت و جهت هوا را تشخیص دهد.

این نوار دارای سه قسمت است که با بافت و نانوپارتیکل به هم متصل شده‌اند و زمانی که این پوست به دو قسمت تبدیل می‌شود، اضافه کردن این اجزا به قسمت زخمی، به پوست الکترونیکی این اجازه را می‌دهد تا با انجام فعالیت‌های شیمیایی، دو طرف را بازسازی کند.

اگر هم این پوست به گونه‌ای آسیب دید که دیگر امکان تعمیر آن وجود نداشت، فقط کافی است آن را در آب قرار داده و سپس از مواد سازنده آن دوباره بهره برده تا بتوانند دوباره خود را گرفته و به پوست تبدیل شوند.

با توجه به چنین قابلیت‌هایی می‌توان ادعا کرد که این پوست در آینده در برای ربات‌ها، وسایل مکانیکی و هوشمند مورد استفاده قرار خواهد گرفت

آزمایشگاه‌های زیادی در دنیا وجود دارند که در حال تولید پوست الکترونیکی هستند مثلاً در اروپا، پوستی طراحی شده که می‌تواند بدون لمس اشیاء و تنها با نیروی آهنربا، آنها را به سمت خود جذب کند.

همچنین در ژاپن نیز پیراهن هوشمندی تولید شده که می‌توان از آن به عنوان دسته بازی استفاده کرد.

اما این پوست که در این خبر به آن می‌پردازیم، به خاطر قابلیت بازیافت شدن و سازگاری با طبیعت از اهمیت بالایی برخوردار است.

در سال ۲۰۱۴ و در آمریکا، ۸۰۰ هزار تن زباله الکترونیکی مانند ترانزیستور، صفحات برقی و . . . تولید شد که مواد سمی داشتند که می‌بایست بلافاصله پس عدم استفاده، آنها را معدوم کرد.

استادیار گروه مکانیک دانشگاه کلرادو، آقای جیالیانگ ژیائو، می‌گوید:(( این دستگاه هیچ زباله‌ای تولید نمی‌کند و مایکروسافت باید به سمتی برویم که ابزارهای الکترونیکی هیچ خطری برای محیط‌زیست نداشته باشند)).

بنابراین اگر این پوست به شکل غیرقابل استفاده‌ای خراب شد و یا از آن خسته شدید، می‌توانید آن را بازیافت نمایید.

شیوه بازیافت آن اینگونه است که بافت به مولکولهای ریز تبدیل شده و نانوپارتیکل نقره‌ای نیز غرق در آب می‌شود.

سپس می‌توان این مواد را برداشت و به پوست تبدیل کرد.

مدت زمانی که طول می‌کشد تا پوست به حالت مورد استفاده خود بازگردد، ۳۰ دقیقه و در دمای ۶۰ درجه سلسیوس است که البته اگر بخواهیم با دمای اتاق این کار انجام دهیم، به ۱۰ ساعت زمان نیاز داریم.

بر اساس گفته آقای ژیائو، جوش خوردن پوست حتی به زمان کمتری نیاز دارد به طوری که فقط کافی است آن را در دمای اتاق، به مدت ۳۰ دقیقه قرار دهید ولی اگر برای انجام این فرآیند عجله دارید، می‌توانید با رساندن دما به ۶۰ درجه، در کمتر از چند دقیقه این کار را انجام دهید.

این پوست الکترونیکی مانند پوست انسان نیست ولی نرمی قابل‌قبولی دارد.

آقای ژیائو و همکارانش در حال کار کردن برای تولید یک وسیله پیشرفته‌تر هستند تا بتوان از آن در بدنه وسایل مکانیکی و ربات‌ها استفاده کرد.

بر اساس باور آقای ژیائو، هر روز محیط‌زیست آلوده‌تر می‌شود و این وظیفه انسانهاست تا با تمیز و امن نگه داشتن آن، آینده مطمئنی برای خود و فرزندانمان به وجود آوریم.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید