دانشمندان برای اولین بار، سیاراتی در خارج از کهکشان راه‌شیری کشف کردند - تکفارس 
دانشمندان برای اولین بار، سیاراتی در خارج از کهکشان راه‌شیری کشف کردند - تکفارس 

دانشمندان برای اولین بار، سیاراتی در خارج از کهکشان راه‌شیری کشف کردند

حمیدرضا مزدورانی
۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - 00:50
دانشمندان برای اولین بار، سیاراتی در خارج از کهکشان راه‌شیری کشف کردند - تکفارس 

دانشمندان برای اولین بار وجود سیاره در مکانی خارج از کهکشان راه شیری را تایید کردند. تیم تحقیقاتی مسئول این اکتشاف، برای این امر از یک پدیده‌ی نجومی که ریزهمگرایی خوانده می‌شود استفاده کردند. سیارات کشف شده در کهکشانی با فاصله‌ی ۳٫۸ میلیارد سال نوری از زمین قرار دارند.
جهان‌های بیگانه
برای اولین بار در تاریخ، اخترفیزیکدانان سیاراتی خارج از کهکشان راه شیری کشف کرده‌اند. این سیارات بسیار بزرگ حجمی بین سیاره ماه و مشتری دارند. محققان به‌طور کامل تایید کردند که کهکشان ما تنها میزبان سیارات نیست و سیارات در دیگر نقاط کهکشان هم وجود دارند.
دانشمندان در دانشگاه اوکلاهاما (University of Oklahoma) مسئول این کشف بزرگ بودند. جزئیات این مطالعه در مجله‌ی Astrophysical Journal Letters منتشر شده است.

ژینیو دای (Xinyu Dai) استاد دپارتمان فیزیک و نجوم هومر لی دوج (Homer L. Dodge) در کالج هنر و علم دانشگاه اوکلاهاما در یک مطلب مطبوعاتی گفت:« ما از این اکتشاف بسیار هیجان‌زده هستیم. این اولین باریست که سیاراتی در خارج از کهکشان ما کشف شده‌اند. این سیارات کوچک، بهترین نامزد برای اثبات صحت مشاهدات ما در این تحقیق که در آن از تکنیک ریزهمگرایی گرانشی استفاده کردیم، هستند. ما بسامد بالای مدل‌سازی اطلاعات به‌دست آمده از این روش را مورد بررسی قرار دادیم تا توانستیم مقدار جرم را تعیین کنیم.»

ریزهمگرایی پدیده‌ای نجومی است که در آن میدان جاذبه‌ی یک شئ، پرتو نوری که توسط یک ستاره یا کوازار ایجاد شده است را به سمت وسط میدان خم می‌کند. هنگامی که آن شئ بین کره زمین و منبع نور قرار داشته باشد، این اثر تصاویری را ایجدا می‌کند که بر روی زمین قابل دریافت است.
تا به امروز هر شیئی که با روش ریزهمگرایی کشف شده بود در محدوده‌ی کهکشان راه شیری قرار داشت. تیم تحقیقاتی برای کشف این سیارات خارج از کهکشان راه شیری، از رصدخانه‌ی Chandra X-ray واقع در مرکز ملی هوانوردی و فضایی بهره برده‌اند.

اکتشافات خارج از کهکشان
بررسی و آنالیز هر کدام از سیاراتی که در این مطالعه، کشف شده‌اند با استفاده از تکنولوژی‌های موجود تلسکوپ، امکان‌پذیر نیست. همانطور که ادواردو گوئراس (Eduardo Guerras) محقق پست‌دکترا در دانشگاه اوکلاهاما توضیح داد که این مطالعه به‌خوبی نشان می‌دهد که پتانسیل روش ریزهمگرایی برای توسعه‌ی درک ما از جهان خارج از کهکشان راه شیری، چقدر می‌تواند بالا باشد. وی گفت:« این یک مثال برای این مسئله است که آنالیز تکنیک‌های ریزهمگرایی خارج از کهکشان راه‌شیری، چقدر می‌تواند مفید باشد. کهکشانی که سیارات در آن کشف شدند حدود ۳٫۸ میلیارد سال نوری از زمین فاصله دارد. بنابراین با استفاده از تلسکوپ‌های موجود، کمترین شانس هم برای مشاهده مستقیم این سیارات وجود ندارد. حتی با قوی‌ترین تلسکوپی که می‌توان در یک سناریو علمی تخیلی، تصور کرد هم امکان مشاهده این سیارات وجود نخواهد داشت. با این حال ما می‌توانیم بر روی این سیارات، مطالعه انجام دهیم، وجود آن‌ها را تایید کنیم و حتی مقدار جرم آن‌ها را نیز تا حدودی مشخص کنیم.»

نتایج این تحقیق و تایید قطعی وجود سیاراتی در خارج از کهکشان ما، شاهکاری باورنکردنی است. این نتایج به ما نشان می‌دهد که به واسطه‌ی تحقیق و مطالعه، دنیای بزرگ ممکن‌ها به روی ما باز می‌شود. جهان را بهتر درک می‌کنیم. فرایندهای طبیعی که بر روی زمین اتفاق می‌افتد را بهتر درک می‌کنیم. چگونه منظومه شمسی ما تشکیل شد و چرا زندگی هوشمند بر روی سیاره ما به وجود آمد.

با توجه به این مطالعه‌ی نوآورانه، دانشمندان اکنون می‌توانند برای یافتن پاسخ سوال‌های اساسی، فضای خارج از کهکشان را نیز مورد مطالعه‌ی خود قرار دهند. همانطور که گوئراس در خبر مطبوعاتی گفت:« این علم بسیار مورد علاقه و جالب است»

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید