دانشمندان با آزمایش خون، به تشخیص سرطان نزدیکتر شدند - تکفارس 
دانشمندان با آزمایش خون، به تشخیص سرطان نزدیکتر شدند - تکفارس 

دانشمندان با آزمایش خون، به تشخیص سرطان نزدیکتر شدند

سید محمد معلمی
۷ بهمن ۱۳۹۶ - 19:51
دانشمندان با آزمایش خون، به تشخیص سرطان نزدیکتر شدند - تکفارس 

مقدمه

اگر سرطان یک بیمار به موقع تشخیص داده شود، امکان درمان آن بالا می رود حتی بدون اینکه بیماری علائمی از آن را داشته باشد.

تشخیص سرطان

دانشمندان با آزمایش خون، به تشخیص سرطان نزدیکتر شدند - تکفارس 

هرچه سرطان زودتر تشخیص داده شود، درمان آن آسانتر است و به همین دلیل به نظر پزشکان، این مرحله بسیار حیاتی است.

محققان، در مرکز تشخیص سرطان جونز هاپکینز شهر سیدنی استرالیا گام بسیار بلندی در مسیر تشخیص این بیماری مهلک برداشته‌اند. آنها موفق شدند با یک آزمایش خون، بیش از بروز علائم بیماری، ۸ نوع رایج سرطان را شناسایی کنند.

البته این شیوه هنوز رسماً به عنوان راه‌ حل درمان سرطان معرفی نشده است ولی می‌توان آن را گام مهمی در مسیر درمان این بیماری دانست که کمتر از ۵۰۰ دلار هزینه دربردارد.

روش دیگری نیز در گذشته وجود داشته اند ولی تنها ۴۰ درصد در این عرصه موفقیت کسب کردند و ۱ نوع از سرطان را شناسایی نمودند.

یکی از کسانی که در این مطالعه نقش داشت، آقای نیکولاس پاپادوپولوس بود. او می‌گوید: ما فکر می‌کنیم این یک گام بسیار مهم برای تشخیص سرطان در افراد بیمار است که می‌تواند پیش از نمایان شدن علائم بیماری، عملی شود.

آزمایش جدیدی که این گروه قصد انجام آن را دارد، برای تشخیص ۸ نوع سرطان شش، سینه، کبد، معده، روده بزرگ، لوزالمعده، تخمدان و مری است.

بر اساس گفته پاپادوپولوس، دلیل انتخاب این سرطانها، رایج بودن آنهاست.

تیم تحقیقاتی نمونه خون ۱۰۰۵ بیمار که یکی از این ۸ سرطان را داشتند گرفته و در نهایت ۷۰ درصد این افراد، علائم بیماری را در نمونه‌های خود داشتند.

آزمایش‌های پیشرفته

جاشوا اسچیف‌من، محقق بیماری سرطان در دانشگاه اوتا، در ابتدا در این آزمایش نقشی نداشت ولی پس از حضور در این تیم، عنوان کرد که این آزمایش باعث می‌شود در زمینه تشخیص سرطان، گام‌های بلندی برداشته شود.

اگرچه این گروه نسبت به آزمایشی که انجام داده‌اند بسیار خوش‌بین هستند، ولی معتقدند موانع بسیار دیگری در این راه وجود دارد. برای مثال؛ اگرچه این مطالعات نتایج مثبتی در پی داشت ولی باز هم مواردی در آزمایش دیده شد که نکات منفی تحقیقات را برملا ساخت.

اسچیف‌من می‌گوید: اگر آزمایشی داشته باشیم که نتیجه آن منفی است، نمی‌خواهیم به بیمار اطمینان خاطر بدهیم زیرا اگر یک بیمار دل درد شدیدی داشته باشد ولی مطمئن است که این بیماری سرطان نیست پس برای ویزیت، نزد دکتر نمی‌رود زیرا پاسخ آزمایش او منفی بود.

آزمایش‌ها همیشه درست نیستند زیرا ممکن است جای یک تومور را اشتباه مشخص کند.

قدم بعدی برای این تیم تحقیقاتی، انجام این آزمایش روی بیمارانی است که علائم بیماری ندارند.

همچنین، نرخ پاسخ آزمایش‌های منفی و مثبت و اشتباهات آنها، باید به حداقل رسیده و کاهش یابد زیرا اینگونه سلامتی یک بیمار به خطر می‌افتد.

دانشمندان بر این عقیده‌اند که اگر این آزمایش ادامه یابد، به طور حتم شاهکاری در علم پزشکی خواهد بود زیرا تشخیص سرطان حتی پیش از احساس آن توسط بیمار، باعث می‌شود بیماری بسیاری از افراد به موقع درمان شود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید