ربات‌ها در بسیاری از کارخانه‌های مهمات سازی چین جایگزین نیروی انسانی شده‌اند - تکفارس 
ربات‌ها در بسیاری از کارخانه‌های مهمات سازی چین جایگزین نیروی انسانی شده‌اند - تکفارس 

ربات‌ها در بسیاری از کارخانه‌های مهمات سازی چین جایگزین نیروی انسانی شده‌اند

حمیدرضا مزدورانی
۲۸ دی ۱۳۹۶ - 20:20
ربات‌ها در بسیاری از کارخانه‌های مهمات سازی چین جایگزین نیروی انسانی شده‌اند - تکفارس 

دولت چین به تازگی شروع به جایگزین کردن ربات‌ها با نیروهای انسانی، در کارخانه‌های مهمات‌سازی این کشور کرده است. این تصمیم خطاهای انسانی را کاهش داده و باعث تولید بیشتر مهمات در این کشور می‌شود.
ایمن‌شدن با کمک ربات‌ها
چین در حوزه‌ی رباتیک و هوش مصنوعی یکی از کشورهای پیشرو و مدعی در این زمینه است. سال قبل این کشور اولین ربات دندانپزشک را با موفقیت روی یک بیمار آزمایش کرد. همچنین آن‌ها برنامه دارند تا یک ایستگاه پلیس مجهز به هوش مصنوعی در پایتخت این کشور، پکن راه‌اندازی کنند. هر دو اتفاق نشان‌دهنده‌ی عزم و برنامه‌ی این کشور، برای به دست گرفتن رهبری جهانی در زمینه‌ی تکنولوژی هوش مصنوعی هستند. همچنین به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در زمینه‌ی هوش مصنوعی، چین از این توانایی استفاده کرده و در کارخانه‌های تولید مهمات این کشور، اتوماسیون و ربات‌ها را با نیروهای انسانی جایگزین کرده است. این حرکت باعث افزایش تولید بمب و گلوله‌های توپخانه شد است.

ژو ژیگانگ (Xu Zhigang) محقق مشغول به کار در آکادمی علوم چین، بخش Shenyang Institute of Automation در مصاحبه با SCMP اعلام کرد، حدود ۲۵ درصد کارخانه‌های مهمات‌سازی چین ماشین‌های هوشمند را با نیروهای انسانی خود، جایگزین کرده‌اند. دولت چین به دلیل این که نیروهای انسانی کمی حاضر به انجام فعالیت در شرایط خطرناک کارخانه‌های مهمات‌سازی هستند، این اقدام را انجام داده است. ژو گفت:” با وجود دستمزد بالا نیروهای جوان به راحتی حاضر به قبول کار در کارخانه‌های مهمات سازی نیستند.”

البته نمی‌توان آن‌ها را سرزنش کرد. طبق گزارش SCMP با توجه به مقالات پژوهشی منتشر شده در نشریات علمی چین طی سال‌های گذشته تعداد قابل توجهی حادثه، در کارخانه‌های چین گزارش شده است. این حوادث باعث زخمی شدن و حتی کشته شدن بسیاری از کارگران شده‌ است. به‌همین دلیل نگرانی‌های امنیتی باعث شده است که حدود ۲۰ الی ۳۰ کارخانه ساخته شده در شصت سال گذشته، در مناطق با جمعیت بسیار کمتر ساخته شوند.
ژو گفت:” در کارخانه‌‌های مهمات یک جرقه می‌تواند باعث یک انفجار مهیب شده و کارخانه را تبدیل به دهانه‌ی آتشفشان کند. احتمال انفجار بزرگترین نگرانی ما بود.”
افزایش تولید و کارایی
با این حال اگر فاکتور حوادث را هم در نظر نگیریم. کارگران می‌بایست هنگام کار با مواد شیمیایی خطرناک مواجه شوند. برای این امر لازم است که از لباس مخصوص و ماسک استفاده کنند. پس واضح است که محول کردن این کار به ماشین‌ها مناسب‌تر باشد. از زمان معرفی شدن قابلیت اتوماسیون به کارخانه‌ها، هوش‌مصنوعی باعث شده است که حجم تولیدات حدود ۵ برابر از نتیجه‌ی کار نیروهای انسانی بیشتر شود. همچنین ماشین‌ها می‌توانند مهمات مختلف از جمله گلوله‌های توپ، بمب‌های هدایت شونده و موشک‌های مختلف را با کیفیت بالاتر تولید کنند در حالی که بعضی کارگران با ساخت چنین جنگ‌افزارهایی مخالفت می‌کنند. همچنین ماشین‌ها خستگی ناپذیرند و این برای هر صنعتی که به دنبال اتوماسیون باشد یک مزیت محسوب می‌شود. همچنین میزان بهره‌وری که به مقدار عرضه‌ی مواد خام وابسته است، چیزی در حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ درصد، کاهش پیدا خواهد کرد.
پروفسور هوانگ دژیان (Huang Dexian) از دانشکده اتوماسیون دانشگاه تسینگهوا (Tsinghua) به خبرنگار SCMP گفت:” ربات‌ها می‌توانند انسان‌ها را از انجام کارهای پرخطر و تکراری در پروسه‌ی ساخت بمب بی‌نیاز کنند.”
همچنین وی در مورد نگرانی‌ها در مورد افزایش بیکاری در پی پیشرفت اتوماسیون گفت:” این مسئله شغل‌های جدید برای نیروهای انسانی ایجاد می‌کند. مانند بهینه‌سازی کنترل، تعمیر و نگهداری قطعات و ارتقاء فنی. این مسئله باعث خواهد شد، تیم کاری قوی‌تر، سالم‌تر و شادتر داشته باشیم.
با وجود کمک هوش مصنوعی و اتوماسیون برای بهتر شدن ایمنی کار این نگرانی وجود دارد که باعث به وجود آمدن رقابت ابرقدرت‌ها در ساخت جنگ‌افزار بشود. همانطور که ژو در این زمینه گفت، که چین در حال آماده شدن برای جنگ و پرتاب زرادخانه‌های خود نیست. اما توانایی‌های جدید این کشور ممکن است کشورهای دیگر را، برای ساخت بیشتر و سریعتر جنگ‌افزار تحریک کند. همچنین ممکن است  کشورهای دیگر تشویق شوند تا برنامه‌های هوش مصنوعی خود را سریعتر انجام دهند و در نتیجه از رقابت عقب نمانند. برای مثال روسیه در حال ساخت یک موشک است که با هوش مصنوعی کنترل می‌شود. همچنین روس‌ها قصد دارند تا جنگ‌افزارهای زمینی و هواییشان را، خودکار کنند. ایالات متحده نیز قصد دارد از هوش مصنوعی به منظور افزایش توانایی جمع‌اوری اطلاعات خود استفاده کند. همچینن آن‌ها آپریل گذشته یک هواپیمای جنگی F-16 خودکار را با موفقیت تست کردند.
درست است که اتوماسیون می‌تواند بهره‌وری را افزایش دهد و تاثیرات مثبتی را در جامعه داشته باشد. اما متخصصان نیز در مورد استفاده‌ی ما از اتوماسیون، آن هم بدون برنامه‌ی مناسب هشدار می‌دهند. این چیزی است که جان ولفستال (Jon Wolfsthal) یکی از اعضای غیرمستقیم مدیریت پروژه‌ی Atom در دانشگاه هاروارد، پیشنهاد داد جامعه از احتیاط برخوردار باشد و گفت:”مزایای احتمالی اتوماسیون بی‌پایان هستند…اما خطرات آن نیز بسیار زیاد است”‌

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید