باتری ارزان‌قیمتی که می‌تواند صنعت خودروهای الکتریکی را متحول کند - تکفارس 
باتری ارزان‌قیمتی که می‌تواند صنعت خودروهای الکتریکی را متحول کند - تکفارس 

باتری ارزان‌قیمتی که می‌تواند صنعت خودروهای الکتریکی را متحول کند

حمیدرضا مزدورانی
۲۴ دی ۱۳۹۶ - 18:35
باتری ارزان‌قیمتی که می‌تواند صنعت خودروهای الکتریکی را متحول کند - تکفارس 

یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه Northwestern موفق به ساخت یک باتری، متشکل از عناصر لیتیوم-آهن-اکسید شده‌اند. این باتری توانایی شارژدهی بسیار بیشتری برای ماشین‌های الکتریکی و تلفن‌های همراه نسبت به باتری‌های معمولی دارد.این باتری ارزان‌قیمت بوده و قابل شارژ مجدد است.
باتری لیتیوم-آهن-اکسیژن
کریستفر ولورتون (Christopher Wolverton) و تیم تحقیقاتیش در دانشگاه Northwestern با همکاری یک تیم از آزایشگاه ملی Argonne باتری لیتیومی ساخته‌اند که به نظر نمی‌توانست باتری خوبی باشد!. به علت استفاده از عنصر آهن که در تجربه‌های قبلی ساخت باتری شکست خورده است.همچنین استفاده از اکسیژن که تا قبل از این، دانشمندان تصور می‌کردند استفاده از آن باتری‌ها را ناپایدار می‌سازد.

اما اینبار ولورتون و ژن پنگ یاو(Zhenpeng Yao)،دانشجوی دکترای مشغول به کار در آزمایشگاه ولورتون دست به ایجاد یک فرمول جدید زده‌اند که باعث عملکرد بسیار عالی باتری می‌شود.آن‌ها توانسته‌اند در این فرایند تعادل لیتیوم، آهن و اکسیژن را ایجاد کنند که هنگام واکنش از فرار کردن اکسیژن جلوگیری می‌کند.
یاو در اینباره می‌گوید:

“مشکل آزمایشات قبلی این بود که اگر میخواستید اکسیژن را به واکنش اضافه کنید، واکنش ناپیدار می‌شد و اکسیژن از باتری خارج شده،در نتیجه واکنش غیرقابل برگشت می‌شد.

شارژدهی طولانی مدت
باتری که آن‌ها ساخته‌اند،نتنها غیر قابل استفاده نیست بلکه قابل شارژ است و از آن جایی که آهن یکی از ارزانترین عناصر کره‌زمین است،قیمت آن  ارزان‌تر از باتری‌های معمولی لیتیوم-کبالت-اکسید‌ است. ظرفیت ذخیره‌سازی این باتری نیز از باتری‌های معمولی بسیار بالاتر است. این باتری می‌تواند به مدت یک روز در تلفن‌های همراه یا خودروهای الکتریکی مورد استفاده قرار بگیرد. طبق گفته‌های ولورتون در صورت بهبود عملکرد،این باتری هشت برابر شارژدهی بیشتر را برای گوشی‌های همراه و هشت برابر مسافت‌پیمایی بیشتر برای خودرو‌های الکتریکی به ارمغان می‌آورد.

باتری ارزان‌قیمت این تیم می‌تواند به کاهش قیمت خودروهای الکتریکی نیز کمک کرده و رقابت نآن‌ها را با خودروهای سوختی بهتر کند. مردم این روزها از خودروهای الکتریکی استقبال می‌کنند اما برای برخی، قیمت به اندازه کافی مناسب نیست. ولورتون می‌گوید:”اگر خودروهای الکتریکی بتوانند از نظر قیمت و مسافت پیمایش با خودروهای بنزینی رقابت کنند،دنیا متحول خواهد شد”.

او و تیمش هنوز کار را بر روی این باتری به پایان نرسانده‌اند. در حقیقت ولورتون یک اختراع موقت را در دفتر نوآوری دانشگاه Northwestern به ثبت رسانده است. او و تیمش همچنان دیگر ترکیبات و مواد را آزمایش می‌کنند تا ببیند آیا روش‌هایشان کارآمد واقع می‌شود یا نه. اگر این اتفاق بیفتد به زودی شاهد طیف گسترده‌ای از باتری‌های ارزان‌قیمت و کارآمد خواهیم بود.
دیدگاه شما در اینباره چیست؟. به نظر شما باتری‌های کارآمد و ارزان‌تر چقدر می‌توانند در متحول ساختن دنیای امروز نقش داشته باشند؟.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.