امن‌ترین مرورگر موجود کدام است؟(قسمت اول) - تکفارس 
امن‌ترین مرورگر موجود کدام است؟(قسمت اول) - تکفارس 

امن‌ترین مرورگر موجود کدام است؟(قسمت اول)

علی اکبر اکبرزاده
۲۷ آبان ۱۳۹۶ - 23:42
مرورگر امن

دعوا بر سر بهترین مرور‌گر در دستگاه‌های دسکتاپ هیچ‌گاه به اتمام نمی‌رسد. افرادی هستند که حاضرند بر سر گوگل کروم قسم بخورند و برخی دیگر هیچ‌ مرورگری را به سافاری ترجیح نمی‌دهند. شاید این حرف را باور نکنید؛ اما هنوز هم طرفداران اینترنت اکسپلورر وجود دارند.

هرچند نسبت دادن کلمه”بهترین” به یک محصول بسیار سخت و نیازمند بررسی بسیار است در نهایت نیز همه چیز به تجربه کاربر برمی‌گردد و اوست که در این میان بهترین را انتخاب می‌کند؛ اما در مورد “امن‌ترین” مرورگر می‌توان بررسی انجام داد و با توجه به فاکتو‌ر‌ها مختلف نفر اول این رقابت را انتخاب کرد.

قبل از شروع این مقاله یک قانون مهم در این مورد می‌گذاریم. ما اگر قصد داشته باشیم که تمام مرورگر‌های دنیا را بررسی کنیم باید تا فردا صبح در اینجا بمانیم؛ اما در این مطلب ما به سیستم‌عامل‌های مختلف و یا موبایل و کامپیوتر اهمیت نمی‌دهیم و به طور ساده تمام مرور‌گر‌هایی که از آن‌ها به برای وب‌گردی استفاده می‌کنید را از نظر امنیتی بررسی خواهیم کرد.

در این مقاله ۵ تا از مهم‌ترین و محبوب‌ترین مرورگر‌ها را با عنوان‌های گوگل کروم، سافاری، اینترنت اکسپلورر، فایر‌فاکس و اوپرا را به ترتیب محبوبیت و بررسی خواهیم کرد.

گوگل کروم

گوگل همیشه به عنوان یکی از شرکت‌هایی، که به امنیت کاربران اهمیت ‌می‌دهد، شناخته می‌شود و شاید به همین دلیل باشد که تعداد بسیاری از مردم از این مرورگر برای وب‌گردی‌های خود استفاده می‌کنند. حدود ۶۰ درصد از سهم بازار در اختیار گوگل کروم است و آن دسته‌ای که از این مرورگر استفاده نمی‌کنند نیز احتمالا از موتور جستجوی گوگل بهره می‌برند.

تمام مطلب همین است که تعداد زیادی از کاربران از گوگل کروم استفاده می‌کنند؛ اما آیا آن‌ها گزینه درست را انتخاب کرده‌اند؟

برای تشریح امنیت گوگل کروم بگذارید شما را با یک مفهوم آشنا کنیم: سندباکس! سند باکس فضایی است که از بقیه محیط‌های موجود در کامپیوتر شما جداست و آسیب‌های وارده را محدود می‌کند. هر اتفاقی که در سندباکس بیفتد در همان مکان باقی می‌ماند؛ مگر این‌که شما اجازه نفوذ بیشتر به آن را داده باشید.

امن‌ترین مرورگر موجود کدام است؟(قسمت اول) - تکفارس 

هر صفحه‌ و تب که در گوگل کروم باز می‌شود؛ در فضای سندباکس کار می‌کند و هیچ خطری بقیه اجزای سیستم‌عامل و دیگر نرم‌افزار‌های در حال اجرا را تهدید نمی‌کند. اگر یک صفحه باز نشود؛ دیگر تب‌ها به کار خود ادامه می‌دهند. اگر یک سایت دارای ویروس است، این ویروس به دیگر فضاها نفود نمی‌کند و با بستن وبسایت مذکور؛ ویروس نیز محو می‌شود.

افزونه باز کردن فایل‌های فلش بسیار محبوب است و برای دیدن فیلم و بازی کردن در فضای مجازی مورد استفاده می‌گیرد و برای هکر‌ها محیط بسیار خوبی است؛ اما خوشبختانه کروم سایت‌هایی که از فلش استفاده می‌کنند را نیز در فضای سندباکس قرار می‌دهد.

اما سوال اینجاست که وقتی کروم تمام صفحات را سندباکس می‌کند پس چرا بعضی مواقع باید با ویروس‌های دست و پنجه نرم کنیم؟ اگر کروم این‌کار را انجام ‌می‌دهد پس هیچ‌وفت نباید از طرف ویروس‌ها اذیت شویم. متاسفانه این نظریه غلط است! مالور‌هاتوسط این مرورگر از کامپیوتر شما دور می‌شوند؛ اما لحظه‌ای که شما فایلی را دانلود می‌کنید اجازه ورود هر ویروسی را به کامپیوتر خود داده‌اید! شاید حالا متوجه شوید که چرا سرویس‌های ایمیل به شما اجازه می‌دهند فایل‌های پیوست را به صورت آنلاین ببینید و نیازی به دانلود آن‌ها نداشته باشید.

این تنها ابزار گوگل کروم برای تامین امنیت شما در فضای مجازی نیست! حتما در هنگام وب‌گردی با کروم با پاپ‌آپی مواجه شده‌اید که در مورد ورود به یک وبسایت خاص هشدار می‌دهد. این قابلیت “وبگردی امن” کروم است که صفحات مشکوک را تشخیص داده و شما در مورد آن‌ها هشدار می‌دهد. این‌چنین محافظتی در موتور جستجوی گوگل نیز پیدا می‌شود.

در آدرس بار می‌توانید یک حرف i را داخل یک دایره ببینید که با کلیک روی ‌آن می‌توانید اطلاعات بیشتری از وضعیت خود در اینترنت به دست ‌آورید. این بخش به شما پیشنهاد می‌دهد که برای مثال در وبسایتی خاص اطلاعات شخصی خود را وارد کنید یا خیر.

امن‌ترین مرورگر موجود کدام است؟(قسمت اول) - تکفارس 

نکته خوب دیگر در مورد گوگل کروم بروزرسانی‌هایی است که گوگل برای آن آماده می‌کند. هر ۱۵ روز یک بسته امنیتی مفصل برای بروزرسانی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد تا مشکلاتی که آن‌ها را اذیت می‌کند؛ برطرف شود. گوگل کروم سریع‌ترین مرورگر مولتی پلتفرم در زمینه حل مشکلات و آسیب‌های وارده است.

در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ در یک رویداد هیچ‌کدام از هکر‌ها نتوانستند در زمان تعین شده به گوگل کروم آسیب بزنند و در هر دو سال این مرورگر رتبه اول را به خود اختصاص داد؛ البته بعد از محدودیت زمانی بودند کسانی که توانستند یک حمله سایبری به کروم را ترتیب دهند؛ اما بهرحال این آمار نشان از بالا بودن امنیت کروم دارد.

مرورگر امن

بعد از تمام این حرف‌ها آیا گوگل کروم نقطه ضعف نیز دارد؟ مشکل اینجاست که هیچ‌چیز در دنیا کامل نبوده و گوگل کروم نیز از این موضوع مستثنا نیست. نکته مهم در اینجاست که کروم محبوب‌ترین مرورگر موجود است و همین موضوع آن را به مهم‌ترین هدف هکر‌ها تبدیل می‌کند. در سال ۲۰۱۶ در کروم ۱۷۶ حفره امنیتی گزارش شد که گوگل نیز سریعا بروزرسانی‌هایی برای آن‌ها منتشر کرد؛ ولی آن‌ها آسیب‌های خودشان را زدند. نکته مهم دیگر این است که شاید گوگل به طور مداوم آپدیت‌هایی برای بالا بردن امنیت منتشر کند؛ اما این ضرورت را ایجاد نمی‌کند که کاربران حتما مرورگر خود را آپدیت کنند و در کروم ۵۰ درصد مردم آن را آپدیت نمی‌کنند. این کار شدیدا راحت است! کافی است در قسمت Help روی about Google Chrome کلیک کرده و به طور اتوماتیک مرورگر خود را آپدیت کنید.

بر هیچکس پوشیده نیست که غول‌های تکنولوژی اطلاعات کاربران را ذخیره کرده و اذعان دارند که برای دادن سرویس بهتر به آن‌ها چنین کاری را می‌کنند؛ اما دیگر همه این روزها می‌دانند که این کمپانی‌ها اطلاعات مردم را می‌فروشند؛ ولی سوال اینجاست که آیا این موضوع برای شما مهم است؟!

منبع: MakeUseOf

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید