ربات های نجات دهنده - تکفارس 
ربات های نجات دهنده - تکفارس 

ربات های نجات دهنده

محراب کرامتی
۱۷ آبان ۱۳۹۶ - 22:10
Drone

پیشرفت های پی در پی تکنولوژی انقلابی را در زمینه ربات های مختلف هوایی، زمینی و دریایی به وجود آورده اند. از این ربات ها می توان در عملیات های کاوشی، نجاتی(SAR) و بازیابی استفاده کرد. به طور کلی از ربات ها در شرایطی که برای انسان ها خطرناک و دشوار است می توان به عنوان جایگزین استفاده کرد.

اولین باری که از ربات های Search & Rescue یا SAR استفاده شد برای جست و جو در خرابه های باقی مانده از برج های دوقلو بود که در سال ۲۰۰۱ اتفاق افتاد. Drone ها و ربات های متعددی از آن پس در عملیات های مختلفی استفاده شدند و استفاده از آن ها رایج تر شد. از نمونه های آن هم می توان به زلزله هایتی در ۲۰۱۰ و زلزله نپال در ۲۰۱۵ و سانحه نیروگاه هسته ای فوکوشیما ژاپن در ۲۰۱۱ اشاره کرد.

اجزاء Drone ها

این درون ها توسط باتری های قدرتمندی شارژ می شوند تا بتوانند انرژی لازم برای عملیات های طولانی را داشته باشند. به سنسور ها، اسکنر ها و رادار هایی مجهز می شوند و از راه دور به وسیله ریموت یا اتاقک کنترل هدایت می شوند. دستگاه های صوتی در درون آن ها تعبیه می شود که کاربرد های مخصوص به خود را دارد. این سنسور ها می توانند افراد مصدوم زیر آوار را شناسایی کنند و مکان آن ها را به ربات های نجات دهنده بفرستند. همچنین مقدار حاد بودن وضعیت مصدوم را از طریق اندازه گیری ضربان قلب وی مشخص کنند. همچنین سنسور های شناسایی بو های خاص هم وجود دارند که بسته به شرایط بسیار کاربردی هستند.

بسیاری از تکنولوژی های به کار رفته در Drone ها در اجزای اسمارت فون ها هم مشاهده می شوند. واحد های ماهواره ای مکان یاب( GPS)، فرستنده های Wireless، پردازنده های سیگنال و سیستم های میکرو الکتروشیمیایی از این تکنولوژی هاه هستند. کنترلر پرواز آن ها هم از یک سنسور فشاری بارومتری اطلاعات مخصوص و سرعت باد را تخمین می زند.

نگاهی به آسمان ها

Drone  ها یا UVA ها(تجهیزات هوایی بی سرنشین) می توانند ساختمان های آسیب دیده را شناسایی کنند و وارد آن ها شوند. به ربات های نجات دهنده کمک کنند و سرعت جست و جو را به مقدار قابل توجهی افزایش دهند. همچنین با تصویر برداری های هوایی می توانند نقشه ی محیط آسیب دیده را طراحی کنند.

ربات های نجات دهنده - تکفارس 

از Drone ها می توان برای اهداف انسان دوستان هم استفاده کرد. آن ها می توانند تا تجهیزات و دارو های مورد نیاز را برای منطق محروم ببرند و به دست افراد نیازمند برسانند. در مناطق ایزوله اهمیت این دستگاه ها به اوج خود می رسد.

کمپانی هلندی برای کمک به پناهندگانی که در دریای مدیترانه به مشکل بر می خورند Drone هایی را به گذشت زنی می گمارد تا در صورت مشاهده قایق های نجات و امثال آن ها تیم های نجات را به کمک آن ها بفرستد و به بازماندگان غذا و دارو برساند.

ربات ها در زیر آب!

به این خاطر که ۸۰% جمعیت جهان نزدیک آب زندگی می کنند وسایل رباتیک دریایی نقش مهمی را در بررسی فروساخت های زیر آبی، مشخص کردن نقاط آسیب دیده و شناسایی منبع آلودگی را در مناطق ماهی گیری و بندر ها داشته باشند. اینگونه ربات ها در بازگشایی بنادر ژاپن و هایتی پس از زلزله های فجیع ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ کمک شایانی کردند.

ربات های نجات دهنده - تکفارس 

و در پایان

کاربرد تکنولوژی رباتیک در بسیاری از بخش های صنعتی و امنیتی رواج زیادی پیدا کرده است. متخصصان آسیب شناس اعلام کرده اند که تعداد حوادث و سوانح زیان بار رو به افزایش خواهد بود و برای مقابله با عواقب آن لازم است تا دستگاه هایی پیشرفته و در عین حال کارآمد طراحی شوند که از آن ها در این بخش ها مطابق نیازمندی ها استفاده شود. آینده Drone ها به چه شکلی خواهد بود؟

منبع: iecetech

 

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.