زنجیره‌ی بلاک، قدیمی‌ترین سازمان‌های جهانی را تغییر می‌دهد - تکفارس 
زنجیره‌ی بلاک، قدیمی‌ترین سازمان‌های جهانی را تغییر می‌دهد - تکفارس 

زنجیره‌ی بلاک، قدیمی‌ترین سازمان‌های جهانی را تغییر می‌دهد

امین داسنورد
۷ آبان ۱۳۹۶ - 14:00
نماد بیتکوین و زنجیره‌ی بلاک در اطرافش

زنجیره‌ی بلاک(Blockchain) پلتفرم نرم‌افزاری در سطح جهانی برای سرمایه‌های دیجیتالی است. در این مطلب با هم نحوه‌ی اثرگذاری این پلتفرم بر نظام بانکداری را مطالعه می‌کنیم.

بانکداری در همه‌جا

از زمان نیاکانمان که ده‌ها هزار سال قبل حیوانات اهلی، غله و حبوبات را مبادله می‌کردند تا دلال‌هایی که امروزه به تجارت سهام در Wall Street می‌پردازند، داد و ستد همیشه یکی از جنبه‌های بنیادین جامعه‌ی انسانی بوده است. در طول تاریخ، ما دارایی‌هایمان را در ازای نیازمندی‌هایمان مبادله کردیم و به وسیله‌ی همین تراکنشات است که زندگی می‌کنیم.

وقتی که تبادلات را از دام و غله به دلار و سنت تغییر دادیم، به سازمان‌های مالی از جمله بانک‌ها، مؤسسه‌های سرمایه‌گذاری و وام‌دهندگان برای مدیریت سرمایه‌هایمان  بیش‌تر و بیش‌تر تکیه کردیم. تا سال ۲۰۱۵، ۹۳ درصد از خانواده‌های ایالات متحده حداقل یک حساب بانکی داشته‌اند و این حتی شامل میلیون‌ها نفری نمی‌شود که دارای کارت‌های اعتباری، سند بانکی و انواع قید و بند دیگر به صنعت مالی هستند.

در طی دهه‌ها، تقریباً تمامی جنبه‌های زندگی ما به طریقی با سازمان مالی واسطه‌ای پیوند خورده است اما باوجود حضور همه‌جانبه‌شان، این سازمان‌ها عیب‌هایی اساسی دارند. هزینه‌های غیرمنتظره و زمان‌هایی که تراکنشات به آرامی پیش می‌روند باعث ناامیدی مشتریان می‌شود، اما حتی این‌گونه مشکلات هم قابل مقایسه با مسائل بنیادی‌تر نیستند.

به دلیل ذخیره‌ی داده‌ها در سرورهای مرکزی، بانک‌ها و سایر سازمان‌های مالی سنتی به نقض‌های امنیتی حساس هستند. در بعضی موارد، این نقض‌ها می توانند منجر به از دست رفتن مقدار زیادی پول شوند، مانند وقتی که هکرها در سال ۲۰۱۶ از بانک مرکزی بنگلادش مبلغی معادل ۸۰ میلیون دلار به تاراج بردند. در موارد دیگر، هویت‌ مشتریان مورد هدف قرار می‌گیرد، مثل زمانی که وبسایت بانکی برزیلی در ماه آوریل به مدت پنج ساعت از دسترس خارج شد که در آن صاحبان حساب با میل خود اطلاعات شخصی حیاتی خود را به هکرها دادند.

این سازمان‌ها همچنین موانعی برای پیوستن دارند که جلوی اشخاصی را برای ثبت‌نام در آن‌ها می گیرد. برای نمونه، تنها یک اشتباه در گذشته مثل چکی برگشت‌خورده می‌تواند باعث شود که آن شخص برای بازکردن حساب بانکی سال‌ها در لیست سیاه قرار گیرد و در بعضی از ملت‌ها، مانند عربستان سعودی، زنان حتی قادر به باز کردن حساب بدون اجازه‌ی شوهرشان نیستند.

به خاطر چنین دلایلی، ۳۸ درصد از جمعیت افراد بالغ دنیا دارای حساب بانکی نیستند. این تقریباً شامل دو میلیارد نفر می‌شود که به طور عمده نمی‌توانند در اداره‌ی فعلی اقتصاد جهانی شرکت کنند.

خوشبختانه، جایگزینی برای سیستم مالی سنتی تحت عنوان زنجیره‌ی بلاک (blockchain) ظهور کرده است.

با زنجیره‌ی بلاک آشنا شوید

زنجیره‌ی بلاک یک دفترحساب و کتاب دیجیتالی با پردازش گسترده است؛ این بدان معنی است هیچ سازمان مرکزی برای رسیدگی و ثبت تراکنشات(مانند بانک یا مؤسسه‌های مالی) ندارد. در عوض، وقتی که دو طرف قضیه در حال تبادل سهام زنجیره‌ی بلاک(که با نام کریپتوکارنسی و یا ارز مجازی شناخته می‌شوند) هستند، این درخواست به شبکه‌ای از کامپیوترها فرستاده می‌شود. این زنجیرها، هرکدام به تنهایی تراکنشات را در نسخه‌ی مشابه خود به دفتر حساب، رسیدگی و ثبت می‌کنند و گروهی از این تراکنشات تبدیل به یک بلاک با مهر زمانی در زنجیره‌ی بلاک می‌شود.

این فرایند در عرض چند ثانیه تکمیل می‌شود، و به خاطر پردازش گسترده‌اش(و محدود نبودن به یک سرور مرکزی)، زنجیره‌ی بلاک در برابر مسائل امنیتی که مؤسسات مالی را آلوده کرده است مصون است. هرکسی می‌تواند در اقتصاد زنجیره‌ی بلاک دخیل باشد و تراکنشات می‌توانند برای محافظت بیش‌تر از هویت کاربران، کاملاً بی‌نام و نشان انجام شوند.

در سال اخیر، چنین مزایای متنوعی باعث افزایش بسیار زیاد علاقه‌مندی به ارز مجازی شده است. از رشد ناچیز ۱۷ میلیون دلاری در ماه ژانویه که بگذریم، بازار جهانی ارز مجازی رشدی ۱۲۶ میلیارد دلاری داشته است. تاجران Wall Street توجه خود را به مبادلات ارز مجازی معطوف کرده‌اند، و به جای استفاده از کارت‌های دبیت، مشتریان حالا از کیف‌پول‌های مجازی برای خرید همه‌چیز از قهوه تا بازی‌های کامپیوتری انجام می‌دهند.

باوجود چنین رشدی، با این‌حال اقتصاد زنجیره‌ی بلاک در مراحل نوپایی خود است و هنوز تمام زنجیرهایش به کار نیفتاده‌اند.

یکی از مشکلات بزرگ در حال حاضر نحوه‌ی تجارت ارز مجازی است. درحالی که خود زنجیره‌ی بلاک غیرمتمرکز است، عمده‌ی تبادلات برای خرید و فروش سهام این‌گونه نیست. این بدان معنی است که مانند بانک‌ها، این تبادلات نسبت به نقض‌های امنتیتی حساس هستند و وقتی که تاجران دارایی‌هایشان را به آن‌ها می‌سپارند، خودشان را آسیب‌پذیر می‌کنند. در حقیقت، همین چند ماه قبل، یکی از بزرگ‌ترین تراکنشات بیتکوینی هک شد، که شامل اطلاعات ۳۰۰۰۰ مشتری و منجر به از دست رفتن مبلغی معادل ۸۷۰۰۰۰ دلار شد.

به خاطر پردازش گسترده‌ی داد و ستدها در چندین مبادله، مبادلات شخصی هم می‌توانند با مشکلاتی در انبوه درخواست‌ها همان‌طور که علاقه به ارز مجازی بیش تر می‌شود، رو به رو شوند.مانند فقدان تسویه‌پذیری که باعث می‌شود دلال‌ها هزینه‌های بیش‌تر بپردازند در کنار crash های ناگهانی که می‌تواند ارزش ارز مجازی را از صدها دلار تنها در یک ثانیه به چند سنت برساند.

البته، تلاش‌هایی برای غیرمتمرکز کردن مبادلات انجام شده اما این‌ها هم مسئله ساز هستند. برای نمونه،رکود بیش‌تر، هزینه‌ی بالاتر، سهولت کم‌تر و پتانسیلی رو به افزایش برای غیرمنصفانه بودن نسبت به تراکنشات متمرکز دارند.

اما راه‌های جدید و جایگزینی برای تبادل ارزش مجازی در حال ظهور است و می‌توانند بسیاری از مشکلات فعلی را حل کنند. یکی از این راه‌حل‌های جدید  AirSwap، پلتفرمی است که از مدلی کاملاً همتا به همتا ساخته شده است.

تجارت همتا به همتا (Peer-To-Peer Trading)

سیستم AirSwap راهی جدید برای مبادله‌ی توکن‌های Ethereum است. برخلاف بیتکوین که در اصل شکلی از پول دیجیتالی است، یک توکن برای صاحبش مزایایی را در یک سیستم شامل می‌شود؛ از جمله حق رأی دادن، دسترسی به قابلیت‌های ویژه، یا مقداری ارز مجازی. توکن‌های Ethereum به خاطر پلتفرم غیرمتمرکزی که منحصراً برای پشتیبانی از شبکه‌های توکن کرده است، تبدیل به مسیر ورودی زنجیره‌ی بلاک برای تمام کسانی که دنبال ساخت توکن جدیدی هستند، می‌باشد.

کاربران جامعه‌ی AirSwap هنگام  آمادگی به تبادل توکن‌هایشان، می‌توانند اعلام تمایل به مبادله کنند و مستقیماً به سایر کاربران، بدون نیاز به هیچ واسطه‌ای متصل شوند. برای اطمینان از معامله‌ی منصفانه،AirSwap تازه‌ترین قیمت‌ها را برای خریدار و فروشنده را قبل از انجام تراکنش فراهم می‌کند.

کاربران AirSwap هم‌چنین قادر به ساخت پیشخوان‌های خود، با ایجاد  توکن‌های ERC20 خود و عرضه‌ی آن‌ها به بازار هستند.

به دلیل تخت مالکیت بودن توکن‌ها توسط فروشنده یا خریدار درست تا زمان انجام یک قرارداد هوشمند در زنجیره‌ی بلاک Ethereum، فرایند AirSwap تمامی فرصت‌های دزدی توسط تبادلات متمرکز را حذف می‌کند. از آن‌جایی که فروشنده‌ها زیر فشار قیمت سهام تنظیم‌شده توسط مبادله نیستند، دیگر تسویه‌پذیری یک مشکل حساب نمی‌شود، .هم‌چنین به دلیل مذاکره‌ی مستقیم تمامی معادلات میان دو طرف و واسطه نبودن زنجیره‌ی بلاک، مشکلات تبادلات غیرمتمرکز هم حل شده است.

سیستم AirSwap تمام ویزگی‌های انقلابی زنجیره‌ی بلاک را به ارث برده است؛ نظیر سطح امنیت بالا، فقدان سازمان مرکزی و موانع کم برای ثبت‌نام وکه آن را در خدمت مبادله‌ی سهام زنجیره‌ی بلاک می‌‌گذارد. تمام کاری که دلال‌های توکن باید انجام دهند برای سود بردن از این مبادله‌ی غیرمتمرکز، خرید توکن  AirSwap است که در تاریخ ۱۰ اکتبر عرضه شده است. بعد از آن، می‌توانند آزادانه از AirSwap برای مدیریت سهام‌های توکن‌شده‌ی خود بدون هیچ مشکلی در این عصر جدید مالی استفاده کنند.

منبع: Futurism

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید