تکنولوژی های پزشکی بر مچ دستتان - تکفارس 
تکنولوژی های پزشکی بر مچ دستتان - تکفارس 

تکنولوژی های پزشکی بر مچ دستتان

محراب کرامتی
۶ آبان ۱۳۹۶ - 19:51
تکنولوژی های پزشکی بر مچ دستتان - تکفارس 

تکنولوژی های جدید که ارگانیک و انعطاف پذیر هستند بازار دستگاه های پزشکی را دگرگون کرده اند. روزانه نیاز به این دستگاه ها افزایش می یابد و IEC( کمیسیون بین المللی وسائل الکترونیکی) تلاش می کند تا با حمایت از سازندگان این دستگاه ها سلامت مردم جهان افزایش یابد. متخصصان پیش بینی می کنند که تا سال ۲۰۲۰ یک پنجم انسان های بالغ در جهان خود را به وسائل الکترونیکی پزشکی مجهز کنند و به همین خاطر بازار فروش آن ها به شدت افزایش می یابد.

تکنولوژی های پزشکی بر مچ دستتان - تکفارس 

در دنیای پزشکی استفاده از این ابزار بسیار کارآمد است. زیرا به کارکنان بیمارستان ها این اجازه را می دهد که در همه اوقات شرایط بیمار خود را زیر نظر داشته باشند و هم چنین وقت بیشتری برای خود در اختیار داشته باشند. همچنین سریع تر متوجه تغییرات حال بیمار مورد نظر شوند. از سوی دیگر برای خود بیمار هم صرفه اقتصادی دارد و لازم نیست که دائم بررسی شود و با بستن برخی لوازم الکترونیکی چاپ شونده و سنسور ها بر مچ دست خود به راحتی به کار های روزمره خود برسد.

تکنولوژی های پزشکی بر مچ دستتان - تکفارس 

دانشمندان  به دنبال ساخت لوازمی هستند که برق خود را تأمین می کنند.آن ها می خواهند که سنسور هایی که در این لوازم بکار می روند با گرمای بدن و یا حرکات بدن انرژی مورد نیاز خود را تأمین کنند و انرژی مازاد هم در باتری های شارژ شونده ذخیره شود. آن ها برای ساخت این ابزار باید از دانش نانو مواد بهره جویند.

انرژی گرمای بدن

در آمریکا تحقیقات زیادی در این بخش در حال انجام است. محققان آمریکایی می خواهند تا دانش آموزان ابزاری را به خود متصل کنند که درجه آلودگی هوا را نشان دهد و به افرادی که آسم دارند یا مشکلات تنفسی دارند در صورت لزوم اعلام خطر کند. هدف این است که از مریضی پیش گیری شود قبل از اینکه به فکر درمان آن باشند. مرکز ASSIST در آمریکا با یک کمپانی نوپا در حال همکاری است تا یک پچ انعطاف پذیر بسیار نازک را طراحی کنند که برر روی پوست قرار گرفته و کاربر به راحتی بتواند آن را بخواند و اطلاعات آن را متوجه شود. روی این پچ میزان اکسیژن رسیده به بیمار اندازه گیری شده و قابل مشاهده است که  برای مریضان ریوی بسیار حیاتی است. سرمایه ۱٫۵ میلیون دلاری به این طرح تعلق گرفته است و به نتایج خیره کننده ای دست پیدا کرده اند.

تکنولوژی های پزشکی بر مچ دستتان - تکفارس 

آنالیز عرق بدن

یکی دیگر از تحقیقات دانشمندان آمریکایی در زمینه لوازم پزشکی پوشیدنی ساختن دستگاهی است که به پوست بچسبد و علامت گذار های زیستی(بیومارکر ها) کلیدی در عرق فرد را آنالیز کند و از طریق آن تشخیص دهد که فرد مشکل پزشکی دارد یا خیر. به عنوان مثال این دستگاه از طریق آنالیز عرق فرد می تواند فیبوز کیسه ای ، که از دلایل عفونت دستگاه تنفسی است، را تشخیص دهد.

کشور های آسیایی می خواهند تا سریع ترین رشد را در بازار وسایل پزشکی پوشیدنی داشته باشند. آن ها می خواهند که تا سال ۲۰۲۱ این هدف را عملی کنند. همچنین در آینده شاهد پیشرفت های متعددی در این زمینه در اروپا خواهیم بود، زیرا بسیاری از کمپانی های مطرح تولید کننده تجهیزات پزشکی در کشور های اروپایی مانند هلند و سوئیس قرار دارند و نمی خواهند که از رقابت عقب بمانند.

آنالیز گر عرق بدن

لباس های هوشمند در خدمت دنیای پزشکی

دانشمندان دانشگاه Eindhoven هلند همواره در تولید لوازم پزشکی پوشیدنی اروپا پیشگام بوده اند. آن ها توانستند مواد الکترونیکی را طراحی کنند که لایه های نازکی داشته و ماژول الاستیسیته بالایی را داشته باشد. در عین حال بتوان روی آن سنسور های متعددی را نصب کرد. از دیگر خصوصیات این مواد ارزان و ارگانیک بودنشان است که استفاده از آن ها را بسیار مناسب می کند. از این مواد (OLAE ها) می توان در دستگاه های تشخیص گلوکوز استفاده کرد. تولید لباس بصورت اتوماتیک به سازندگان این اجازه را می دهد تا بتوان در آن ها سنسور هایی را قرار داد و از بافت های هوشمند استفاده کرد. با این نرخ پیشرفت انتظار می رود که در آینده با لباس هایی مواجه شویم که تار و پودشان خود سنسور باشد.

لباس های هوشمند

روزانه تکنولوژی های پبشرفته تر و پیچیده تری در دنیای پزشکی و داروسازی ساخته می شوند. به نظرتان این لوازم در طول عمر انسان ها چه مقدار تاثیر دارند؟

منبع: iecetech

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید