استفاده از پهپادها در بیمارستان های سوئیس - تکفارس 
استفاده از پهپادها در بیمارستان های سوئیس - تکفارس 

استفاده از پهپادها در بیمارستان های سوئیس

رضا دشتی نژاد
۱۶ مهر ۱۳۹۶ - 22:21
استفاده از پهپادها در بیمارستان های سوئیس - تکفارس 

شرکت Matternet در حال آزمون خدمات حمل و نقل توسط پهپادها در بیمارستان های کشور سوئیس است. این پهپادها با هدف جابجایی تجهیزات پزشکی به کار گرفته شده اند و توسط شبکه خودکار هدایت می شوند. هر پهپاد توانایی حمل ۴ پوند ( ۱٫۸۱ کیلوگرم ) تجهیزات را دارد.

حمل سفارشات آنلاین و خریدهای روزانه تنها کاربرد عمومی پهپادها یا drone ها تا به امروز بوده است. حال به نظر می رسد رفته رفته کاربرد آن ها گسترش می یابد و این تجهیزات در کشور سوئیس خون و سایر تجهیزات پزشکی را میان بیمارستان ها جابجا می کنند.

جالب است  مرکز اصلی شرکت Matternet که این خدمات را در کشور سوئیس راه اندازی کرده است، در ایالت کالیفرنیا آمریکا قرار گرفته است. این شرکت ایستگاه های خودکار زمینی پهپادها را نیز طراحی کرده است تا کنترل کاملی بر ترافیک هوایی و زمینی این تجهیزات داشته باشد و شبکه هدایت خودکار پهپادهای این شرکت هم اکنون تمام کشور سوئیس را پوشش می دهد.

بر اساس گزارش های خبرگزاری Wired، تجهیزات پزشکی درون جعبه هایی به اندازه جعبه کفش قرار می گیرند، سپس یک کد QR منحصر به فرد بر روی جعبه حک می شود. پس از آن هر جعبه به یک پهپاد شرکت Matternet متصل می شود و پهپاد نیز با انتخاب ایمن ترین مسیر ممکن، تجهیزات پزشکی را به مقصد می رساند. این شرکت اظهار کرده است، هر پهپاد می تواند مسافتی معادل ۱۲ مایل ( اندکی کم تر از ۲۰ کیلومتر ) را با ظرفیت کامل طی کند. حریم هوایی این پهپادها با حریم هوایی هلیکوپترهای امداد یکسان است، با این حال هر پهپاد به صورت مستمر مکان خود را اطلاع رسانی خواهد کرد تا از بروز هر گونه حادثه ای جلوگیری شود.

تا پیش از معرفی این درون ها، بیمارستان های سوئیس از شرکت های حمل و نقل طرف سوم استفاده می کردند، که هزینه آن ها بسیار گران بود و البته روش های حمل و نقل آن ها نیز غیر قابل اعتماد بود.

آندرس رپتوپولوس مدیر عامل شرکت Matternet در خصوص این برنامه عنوان کرد: « ما نظارت کاملی بر شبکه حمل و نقل پهپادها داریم و نظارت ما به صورت یک به یک است و از hub یا spoke استفاده نمی کنیم ».

شرکت Zipline نیز قصد دارد فعالیتی مشابه را در کشورهای روآندا و تانزانیا در سال ۲۰۱۸ آغاز کند. البته پهپادهای این شرکت میان بیمارستان های مختلف تردد نخواهند کرد و تجهیزات پزشکی را به صورت مستقیم به پزشک ها و سایر افراد متخصص ارسال می کنند. فرآیند ارسال تجهیزات با ارسال یک پیامک از سوی پزشک به شرکت Zipline آغاز می شود و این شرکت در مدت ۵۰ دقیقه تجهیزات درخواستی را آماده و به وسیله پهپادها به مکان مورد نظر ارسال می کند، در این مدت پزشک از روند این فرآیند اطلاعات کاملی دریافت می کند. البته این تجهیزات به وسیله چتر نجات در محل رها می شوند که ممکن است، کل فرآیند را با خطراتی روبرو کند.

شرکت Matternet قصد دارد فعالیت های خود را تا پیش از پایان سال ۲۰۱۷ گسترش دهد و خدمات حمل و نقل پهپادهای خود را در مکان های عمومی تر نیز ارائه دهد و  درنهایت فعالیت خود را در تمام سطح اروپا گسترش خواهد داد. کشورهای آمریکا و ژاپن نیز قدم های بعدی این شرکت به شمار می روند. سرعت پهپادهای این شرکت مهم ترین مزیت ان ها در جابجایی تجهیزات پزشکی به شمار می رود و در صورت هموار بودن شرایط آینده درخشانی پیش روی پهپادهای Matternet خواهد بود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.