۵ هزار دوربین امنیتی با قابلیت تشخیص چهره در مسکو - تکفارس 
۵ هزار دوربین امنیتی با قابلیت تشخیص چهره در مسکو - تکفارس 

۵ هزار دوربین امنیتی با قابلیت تشخیص چهره در مسکو

رضا دشتی نژاد
۱۵ مهر ۱۳۹۶ - 12:15
۵ هزار دوربین امنیتی با قابلیت تشخیص چهره در مسکو - تکفارس 

کشور روسیه در پایتخت این کشور هزاران دوربین امنیتی جدید را که قابلیت تشخیص چهره را دارند به منظور ردیابی فعالیت های تروریستی و پر خطر نصب کرده است.

فناوری به کار رفته در شهر مسکو به پلیس و سایر نیروهای امنیتی اجازه می دهد، به صورت خودکار تصاویر زنده دوربین ها را تحت نظر داشته باشد و فعالیت اشخاصی که نام آن ها در پایگاه داده نیروهای امنیتی وجود دارد، با ۵ هزار دوربین مختلف رهگیری خواهد شد.

این سیستم چهره افراد مختلف را با میلیون ها تصویر که از شبکه اجتماعی روسی VKontakte و پایگاه داده گذرنامه گرفته شده اند را مقایسه می کند.

البته با وجود آن که از زمان نصب این دوربین ها بیش از یکسال سپری شده است، اما به تازگی به پایگاه داده پلیس فدرال روسیه متصل شده اند. گفتنی است در مدت زمان شش ماه گذشته پلیس توانسته است توسط فناوری به کار رفته در این دوربین ها ۶ جرم خطرناک را کشف کند.

آرتم ارمولائف، افسر ارشد اطلاعاتی مسکو در خصوص این دوربین ها عنوان کرد: « شش فرد خطرناک که در شهر مسکو زندگی می کردند، خیلی سریع شناسایی و دستگیر شده اند. ما تا پیش از استفاده از این فناوری از مکان زندگی این افراد اطلاع نداشتیم چرا که به خوبی پنهان شده بودند، با این حال به لطف استفاده از سیستم تشخیص چهره مکان زندگی آن ها در مرکز شهر مسکو شناسایی شد ».

وی در خصوص مشکلاتی که ممکن است این فناوری در بحث حریم خصوصی شهروندان مسکو ایجاد کند، اذعان کرد: « این فناوری تنها توسط سازمان های امنیتی و به  منظور ردیابی و دستگیر افراد مجرم استفاده می شود ». لازم به ذکر است با وجود آن که این دوربین های نظارتی در سطح شهر کاملاً محسوس هستند اما هیچ نشانی از به کارگیری سیستم تشخیص چهره توسط آن ها، بر روی این دوربین ها نصب نشده است.

آقای ارمولائف ادامه داد: « این سیستم هیچ تفاوتی میان شهروندان مختلف قائل نمی شود و تمام افراد توسط آن شناسایی می شوند ».

در بلند مدت، نیروهای امنیتی مسکو امیدوارند بتوانند از تصاویر ضبط شده توسط این دوربین ها به عنوان مدرک علیه مجرمان بهره برند. دریافت اطلاعات به هنگام برگزاری مراسم سیاسی و امنیتی مختلف مانند انتخابات ریاست جمهوری نیز دیگر کاربرد این دوربین ها خواهد بود. البته نکته حائز اهمیت در خصوص تصاویر گرفته شده توسط این دوربین ها، دسترسی آسان شهروندان به آن ها است و در صورتی که یک شهروند قربانی یک جرم شود، می تواند به این تصاویر به منظور دستگیری مجرم دسترسی داشته باشد.

مؤسسه NTechLab که این سیستم را طراحی کرده است، امیدوار است سایر کشورهای جهان نیز از آن استقبال کنند. البته کشورهای ترکیه، اندونزی و چین به استفاده از آن ابراز علاقه کرده اند، علاوه بر آن سایر شهرهای روسیه نیز قصد دارند در آینده از این سیستم استفاده کنند. مسکو اعلام کرده است هزینه تعمیر و نگهداری دوربین های امنیتی حدود ۱۰۰ میلیون دلار در سال خواهد بود.

میخائیل ایوانوف، مدیر اجرایی ارشد مؤسسه NTechLab اظهار کرد: « ما استفاده از این سیستم را برای هر شهر یا مکان عمومی توصیه می کنیم و تصور می کنیم بهتر است این سیستم در سیستم های نظارتی دولت ها به کار رود، چرا که مجرمان و افراد خطرناک هر دولتی را با خطر روبرو خواهد کرد».

ایوانوف با رد مشکلات حریم خصوصی این فناوری ادامه داد: « این سیستم به منظور رهگیری جرم های ساده طراحی نشده است و هدف اصلی آن شناسایی تروریست ها و مجرمان خطرناکی است که ممکن است جان مردم را به خطر اندازند. از سوی دیگر از آن جایی که این دوربین ها به صورت کاملاً محسوس نصب شده اند، بنابراین همه افراد می دانند تحت نظر قرار گرفته اند ».

مؤسسه NTechLab عنوان کرده است، موفق شده است بیش از ۱۰۰ گواهی نامه مختلف را برای این فناوری در کشورهای مختلف جهان دریافت کند و هم اکنون شرکت هایی از آمریکا، انگلستان، چین و سنگاپور از این سیستم استفاده می کنند. گفتنی است وب سایت تشخیص چهره روسی FindFace که به کاربران اجازه می دهد، افراد مختلف را از طریق چهره آن ها در شبکه اجتماعی VKontakte شناسایی کنند، در فناوری تشخیص چهره این دوربین ها بسیار تأثیر گذار بوده است.

اگرچه شرکت NTechLab تنها شرکتی نیست که این فناوری را ارائه می کند، اما یکی از پیشروهای فناوری تشخیص چهره به شمار می رود و مؤسسه استاندارد و فناوری ملی دولت آمریکا، مدتی پیش فناوری تشخیص چهره این مؤسسه را یکی از دقیق ترین فناوری ها در این زمینه معرفی کرده است.

سایر کشورها نیز از سیستم های مشابهی بهره می برند. برای مثال نیروی پلیس انگلستان به کمک استفاده از سیستمی مشابه موفق شد یک مجرم را در شهر کاردیف در ژوئن گذشته دستگیر کند. گفتنی است دوربینی که موفق شده بود وی را شناسایی کند در یک خودروی پلیس و به صورت کاملاً محسوس قرار گرفته بود.

آلمان نیز از سیستم تشخیص چهره به منظور رهگیری فعالیت های تروریستی در ایستگاه قطار برلین استفاده می کند.

دولت روسیه بیش از ۱۷۰ هزار دوربین مختلف را در مکان های عمومی این شهر مانند ورودی ساختمان ها و سیستم قطار شهری نصب کرده است و مدعی شده است از زمان نصب این دوربین ها در ۵ سال گذشته اعمال مجرمانه به نحو کاملاً چشمگیری کاهش داشته است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.