پیگیری اخبار غول فنلاندی دنیای موبایل در چند هفته اخیر - تکفارس 
پیگیری اخبار غول فنلاندی دنیای موبایل در چند هفته اخیر - تکفارس 

پیگیری اخبار غول فنلاندی دنیای موبایل در چند هفته اخیر

علیرضا
۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ - 08:00
پیگیری اخبار غول فنلاندی دنیای موبایل در چند هفته اخیر - تکفارس 

پیگیری اخبار غول فنلاندی دنیای موبایل در چند هفته اخیر

در دو هفته اخیر خبرهای بسیاری از غول فنلادی دنیای موبایل منتشر شده است. تصمیم گرفتیم را همه این اخبار گردآوری کرده و به صورت یه خبر کامل برای شما منتشر کنیم. با تک فارس و اخبار نوکیا همراه باشید.

 

نوکیا اسمارت فون های ویندوز فونی سری لومیا را بروزرسانی می کند

شرکت نوکیا برای سه گوشی ویندوز فونی خود از خانواده لومیاها یعنی اسمارت فون های Lumia 920 ،Lumia 820 و Lumia 620 به صورت رسمی یک بروزرسانی ارائه کرده است. این بروزرسانی (برای دو گوشی لومیا ۹۲۰ و ۸۲۰ با کد ۱۲۳۲.۵۹۵۷.۱۳۰۸.۰۰xx) شامل چندین بهبود در عملکرد گوشی و نیز برنامه جدید Storage Check  است؛ با استفاده از برنامه ی Storage Check شما می توانید به مدیریت فضای حافظه و پاک کردن فایل های موقتی که توسط توسط برنامه ها ایجاد می شوند بپردازید. علاوه بر این بروزرسانی برای لومیاهای گران قیمت نوکیا بروزرسانی دیگری (با کد ۱۰۳۰.۶۴۰۷.۱۳۰۸.۰۰xx) برای لومیا ۶۲۰ ارائه شده است که با انجام این بروزرسانی بهبودهایی درقسمت حساسیت به لمس صفحه نمایش، بهبود کیفیت صدا در هنگام استفاده از هندزفری بلوتوث و همچنین اسپیکر گوشی (مورد علاقه کاربران وطنی!)، افزایش کارآیی و بهبود کیفیت دوربین از جمله افزایش بازدهی نور فلش در شرایط کم نور و دیگر بهبودها در کارآیی گوشی را برای شما کاربران این اسمارت فون به همراه خواهد داشت. همچنین نوکیا اعلام کرده است که این بروزرسانی ها در هفته های آینده ارائه خواهند شد؛ کاربران این اسمارت فون ها می توانند این بروزرسانی ها را از طریق وای-فای دریافت کنند؛ که البته برای تکمیل فرایند به روزرسانی مدت زمان ۱۰ الی ۱۵ دقیقه را بایستی در انتظار بمانید (طبیعتا در کشور ما این زمان بیشتر طول می کشد!).

مشخصات پرچم دار آینده نوکیا منتشر شد: پردازنده ۴ هسته ای Snapdragon 800 و دوربین ۴۱ مگاپیکسلی با تکنولوژی PureView

سرانجام و پس از شایعات فراوان مشخصات گوشی جدید نوکیا که احتمالا عنوان پرچم دار آینده گوشی های Windows Phone 8 را یدک خواهد کشید، منتشر شد. بر اساس گزارشات منابع نزدیک به نوکیا این غول فنلاندی قصد دارد تا پرچم دار ویندوزفونی جدید خود را با نام Nokia EOS و دوربین ویژه با لنز ۴۱ مگاپیکسلی Pureview معرفی و عرضه نماید.

بر طبق گزارشات منتشر شده توسط  وب سایت My Nokia Blog، پرچم دار بعدی شرکت نوکیا در دو نسخه متفاوت یکی با پردازنده ۲ هسته ای و دیگری با پردازنده قدرتمند ۴ هسته ای Snapdragon 800 راهی بازار خواهد شد که البته می توان گفت مزیت نسخه دو هسته ای در برابر نسخه ۴ هسته ای مصرف باتری بهینه آن خواهد بود.از دیگر مشخصات Nokia EOS می توان به صفحه نمایش AMOLED با تفکیک پذیری ۱۲۸۰*۷۶۸ پیکسل، باتری ۲۰۰۰ میلی آمپری، فرستنده FM2، پورت Micro HDMI و قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه microSD اشاره کرد؛ اما مهم ترین بخش این گزارش مربوط به دوربین این اسمارت فون است.

با این اوصاف دنیای ویندوز فون به زودی شاهد پرچم دار جدید نوکیا با دوربین خارق العاده Pureview خواهد بود؛ به بیان ساده تر برای گوشی Nokia EOS سنسوری ۴۱ مگاپیکسلی شبیه به سنسور PureView 808 با تثبیت کننده تصویر نوری و لنز با دیافراگم متغیر در نظر گرفته شده است. طبیعی است که این سنسور برای ویندوزفون بهینه شده و از رابط کاربری جدید نیز در این گوشی استفاده خواهد شد. علاوه بر این پیرامون استفاده از فلش دوگانه  Xenon ،LED و نیز تصویر برداری با کیفیت ۲K و ۴K هم صحبت هایی به میان آمده است که البته کمپانی کوالکوم اعلام نموده است که توانایی تصویربرداری ۴K در اسنپدراگون های ۶۰۰ هم قابل پیاده سازی می باشد پس این مساله برای Nokia EOS موردی منطقی به نظر می رسد.

گفته می شود که عرضه Nokia EOS نخست برای اپراتور AT&T به مدت یک تا ۳ ماه انحصاری خواهد بود و پس از آن، به صورت بین المللی عرضه خواهد شد که شخصا از این مساله به عنوان یک نقطه ضعف برای این غول ویندوز فونی یاد می کنم!

جانشین لومیا ۹۲۰: بدنه ای سبک و نازک (نسبت به پدربرزگانش!) از جنس آلومینیوم 

روز گذشته یک منبع آشنا به برنامه های نوکیا اظهار داشت شرکت فنلاندی نوکیا که همیشه به ساخت گوشی هایی با بدنه پلی کربنات شهرت دارد (شبیه به کمپانی محبوب سامسونگ که در کشور ما البته به ناحق به پلاستیک ساز مشهور شده است!)، در حال برنامه ریزی راه اندازی یک خط تولید جدید از دستگاه های ویندوزفون لومیا تا سال ۲۰۱۳ است. بر اساس گزارش منتشره در وب سایت Theverge، نوکیا حداقل یکی از تلفن های رده بالای امسال خود را با بدنه آلومینومی تولید می کند تا وزن و ضخامت آن را کاهش دهد. گفته میشود دستگاه جدید این شرکت با کدنام Catwalk، دارای مشخصات سخت افزاری شبیه به لومیا ۹۲۰ می باشد؛ به بیان ساده تر احتمالا امسال شاهد رونمایی لومیا ۹۲۰ با بدنه آلومینیومی خواهیم بود.

بدون شک حرکت به سوی آلومینیوم برگشت نوکیا به روزهای قبل از ویندوزفون را برای این شرکت به ارمغان می آورد و استفاده از آلومنیوم به جای پلی کربنات در ساخت این محصول می تواند خبر خوبی برای طرفداران این شرکت باشد. همچنین شواهد امر نشان می دهد که  امسال نوکیا علاوه بر Catwalk دو اسمارت فون دیگر را نیز به خانواده لومیا اضافه خواهد کرد.

لومیا ۹۲۰ با بدنه پلی کربنات وزنی معادل ۱۸۵ گرم دارد، این در حالی است که رقیبش یعنی آیفون ۵ تنها ۱۱۲ گرم وزن دارد. به نظر شما آیا لومیا ۹۲۰ آلومینیومی می تواند با آیفون ۵ رقابت کند؟

 

 

نوکیا و تصمیم به ساخت فبلت ۵ اینچی Full HD برای رقابت با  گلکسی نوت سامسونگ

این روزها اخبار مختلفی از معرفی محصولات جدید نوکیا، یعنی اسمارت فون های Nokia Catwalk (اسمارت فونی با بدنه آلومینیومی) و Nokia EOS (نخستین اسمارت فون خانواده لومیا مجهز به دوربین ۴۱ مگاپیکسلی PureView) به گوش می رسد؛ اما ظاهرا این کمپانی فنلاندی علاوه بر معرفی این دو اسمارت فون، در تلاش است تا نخستین فبلت ویندوز فونی دنیا را با صفحه نمایش فول  HD عرضه نمایید.

Financial Times از تصمیم نوکیا برای ساخت گوشی با صفحه نمایش ۵ اینچی Full HD (صفحه نمایش بزرگ در ابعاد گلکسی نوت سامسونگ) برای پلتفرم ویندوز فون خبر داده است؛ یک تلفن هوشمند غول پیکر که از نظر اندازه متناسب برای رقابت با گلکسی نوت که قرار است در سال جاری رونمایی شود.

علاوه بر این گزارش شده است که نوکیا اسمارت فون EOS از خانواده لومیا را با دوربین ۴۱ مگاپیکسلی Pureview، در ماه جولای (تیر) روانه بازار خواهد کرد؛ صفحه نمایش این دستگاه از نوع AMOLED با رزولوشن ۷۲۰P و باتری آن ۲۰۰۰ mAh Li-Ion خواهد بود.

هم چنین این منبع خبری در ادامه اعلام نموده است که علاوه بر EOS و فبلت نوکیا یک تلفن دیگر با نام رمز Catwalk که بسیار شبیه به لومیا ۹۲۰ است اما وزن سبک تری دارد، به سری لومیا اضافه خواهد شد.

فراموش نکنیم که تمامی این موارد در حد شایعه است و هنوز هیچ گزارشی به صورت رسمی اعلام نشده است؛ پس بایستی منتظر بمانیم تا ببینیم که آیا تولید یک فبلت ویندوزفونی می تواند نوکیا را نجات دهد یا خیر!

نوکیا تلفن Asha 210 را با صفحه کلید QWERTY معرفی کرد. تنها ۷۲ دلار!

نوکیا نیز مدت هاست که از صفحه کلید QWERTY در محصولات خود استفاده نکرده و مانند سایر تولیدکنندگان اسمارت فون ها بیشتر به سمت تلفن های مجهز به صفحه تماما لمسی روی آورده است. اما بالاخره نوکیا تصمیم گرفت تا موبایلی با صفحه کلید QWERTY معرفی کند بنابر این نوکیا از تلفن جدید خود با نام Asha 210 که مجهز به صفحه کلید فیزیکی است، پرده برداری کرد. این تلفن که قرار است در ۵ رنگ و دو نسخه تک و دو سیم کارته راهی بازار شود تنها ۷۲ دلار قیمت دارد.

همه می دانیم که نوکیا در ساخت و تولید تلفن های ارزان قیمت توانایی خاصی دارد، اما Asha 210 دارای صفحه کلید کامل QWERTY است و از شکل ظاهری و مشخصات سخت افزاری قابل قبولی برخوردار است، به همین دلیل قیمت بسیار پایین ۷۲ دلاری برای آن فوق العاده به نظر می رسد. و خب همانطور که از قیمت و مدل آن پیداست این محصول هوشمند نیست و محصولی مبتنی بر جاوا می باشد.

از نظر طراحی، تلفن Asha 210 مواردی را از خانواده پرچم داران نوکیا یعنی لومیا این شرکت به ارث برده است. این تلفن نیز همچون اکثر تلفن های جدید نوکیا در رنگ بندی متنوعی تولید شده و بدنه آن نیز از جنس پلاستیک نرم و ساده است. هرچند جنس بدنه این تلفن از پلی کربنات نیست اما فنلاندی ها تمام تلاش خود را بکار گرفته اند تا تلفن ظاهر جذاب و دوست داشتنی داشته باشد.

Asha 210 مجهز به یک دکمه اختصاصی برای اتصال سریع به شبکه اجتماعی فیس بوک است و علاوه بر آن، از سرویس پیغام رسانی WhatsApp که بر روی بستر اینترنت کار می کند، پشتیبانی می نماید. نوکیا همچنین یک مجموعه شامل ۱۵ نرم افزار و بازی را برای دانلود در اختیار کاربران Asha 210 قرار داده است. به هر حال این روزها نرم افزارهای جاوا منسوخ شده اند و به سختی می توانید برنامه های کاربردی جاوا را پیدا کنید! در قسمت پشت این تلفن یک دوربین با کیفیت ۲ مگاپیکسلی وجود دارد که نباید از آن انتظار عکس برداری با کیفیت مناسب را داشت. Asha 210 فاقد دوربین جلو است و از یک پردازنده ۱ گیگاهرتزی بهره می برد. نوکیا ادعا کرده که باتری این تلفن ۱۲ ساعت مکالمه و ۴۰ ساعت در حالت استندبای را پوشش می دهد.

نوکیا در هلند کمپانی اچ تی سی را متهم به استفاده از فناوری میکروفون خود کرد!

اچ تی سی پیش از این نیز با مشکل تامین موجودی قطعات مورد نیاز تلفن وان دست و پنجه نرم می کرد و بر همین اسا ۲ مرتبه عرضه محصول پرچم دارش را به تاخیر انداخت و مسلما چوب آن را هم به دلیل همزمان شدن عرضه اش با پرچم دار کهکشانی سامسونگ میخورد! حالا خبر رسیده که این بار نوکیا برای تایوانی ها مشکل ساز شده و توانسته اچ تی سی را در دادگاه آمستردام هلند محکوم به استفاده از قطعه خاص مرتبط به میکروفون نماید. ظاهرا اچ تی سی از تراشه خاصی برای کنترل میکروفون در تلفن وان استفاده نموده که فناوری آن در انحصار نوکیا است.

دادگاه آمستردام رای به نفع فنلاندی ها صادر کرده و جلوی تامین موجودی مورد نیاز تراشه میکروفون تلفن وان و فروش این دستگاه در هلند را گرفته است. نوکیا به دادگاه ثابت کرده که اچ تی سی از تراشه ای که مجهز به فناوری HDR mic این شرکت است بدون اجازه استفاده نموده است.

HTC نسبت به رای دادگاه هلندی واکنش نشان داده و اعلام نموده که «رای دادگاه مایوس کننده است. ما در حال بررسی هستیم تا دریابیم این موضوع تجارت ما را تحت تاثیر قرار خواهد داد یا خیر و همچنین بدنبال یک راه حل جایگزین خواهیم بود.»

البته اینجا خبر خوبی هم برای اچ تی سی وجود دارد و آن این است که این رای تنها در کشور هلند معتبر است و احتمالا تایوانی ها قادر به عرضه محصول خود در کشورهای دیگر خواهند بود. البته در این موضوع نیز شکی نیست که نوکیا با توجه به پیروزی به دست آورده اش در کشورهای دیگر نیز از HTC شکایت خواهد کرد. به هر حال به نظر می رسد تایوانی ها باید بدنبال تراشه جایگزین باشند یا با نوکیا بر سر استفاده از فناوری آن شرکت به توافق برسند. سابقا (وشاید حتی هم اکنون هم!) اچ تی سی برای تولیدات اندرویدی خودش با سایر کمپانی های رقیب توافقات مالی زیادی انجام داده است!

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.