نقد و بررسی Galaxy Tab S3 - تکفارس 
نقد و بررسی Galaxy Tab S3 - تکفارس 

نقد و بررسی Galaxy Tab S3

دانیال دهقانی
۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - 12:00
نقد و بررسی Galaxy Tab S3 - تکفارس 

با عرضه تبلت گلکسی تب ۳(Galaxy Tab S3) سامسونگ فهرست تبلت های سری نوت خود که از یک صفحه نمایش سوپر امولد (Super AMOLED) بهره می بردند تکمیل کرد. نتیجه بی شک یک محصول رده بالا و درجه یک است که ترکیب فوق العاده ای بین ویژگی ها و مشخصات اش ایجاد شده است. اگر چه سوالی که باقی می ماند این است که آیا تمام این ها باعث می شوند از قیمت بالای این تبلت چشم پوشی بکنیم؟ اصلا مشتری هدف این تبلت چه کسانی هستند؟ در این نقد و بررسی قصد داریم که به این سوالات پاسخ بدهیم پس با تک فارس همراه باشید!

طراحی

نقد و بررسی Galaxy Tab S3 - تکفارس 

اگر این تبلت را در کنار نسل قبلی خود یعنی گلکسی تب اس ۲ قرار بدهید و از جلو به آن ها نگاه کنید، برای تشخیص تفاوت ها نیاز به داشتن چشم های یک عقاب دارید. اگر هنگامی که هر دوی این تبلت ها را در دست بگیرید تفاوت واضح می شود. دیگر خبری از پلاستیک کیفیت پایین گلکسی تب اس ۲ نیست و آن بدنه جای خود را به بدنه با کیفیت شیشه و آهنی داده است. این تبلت بسیار خوب ساخته شده است و در طراحی آن از گوشی های دایره ای و بدون لبه تیز بهره برده شده است. هنگامی که این تبلت را در دست می گیرید، حس می کنید که عصاره ای از تکنولوژی روز دنیا را در دست دارید.

فریم دور این تبلت میزبان حضور ۴ اسپیکر است بنابراین می توانید از حضور اسپیکر های استریو لذت ببرید بدون توجه به اینکه این تبلت را چگونه نگه می دارید. درست همانند گلکسی اس ۸(Galaxy S8)، یک جک هدفون ۳.۵ میلی متری و یک کانکتور پورت یو اس بی تایپ سی(USB Type-C) نیز بر روی این تبلت موجود هستند که البته محل قرار گیری بد پورت یو اس بی تایپ سی باعث اذیت و آزار شما خواهد شد. البته این مسئله نگرانی اصلی ما در این بخش نیست. مشخصاً بخش شیشه ای پشت گوشی نسبت به جذب اثر انگشت فوق العاده حساس است و نیازی هم نیست که به شکستنی تر بودن این قاب به نسبت جنس های قبلی اشاره بکنیم. این مسئله استفاده از یک قاب محافظ را ضروری و عقلانی می کند و با توجه به قیمتی که این تبلت دارد حضور یک قاب رایگان در داخل بسته بندی این تبلت باید به عنوان یک گزینه برای سامسونگ مطرح می بود. ما از یک قاب کیبورد دار ۱۳۰ دلاری برای این محصول استفاده کردیم که البته تکرار می کنیم در داخل بسته بندی این تبلت نبود. البته مسئله نبودن کاور تنها مشکل در این بخش نیست. ما در زمانی هستیم که سامسونگ گواهی IP 68 را به یک استاندارد برای گوشی های بالا رده و حتی میان رده خود تبدیل کرده است و به نظر ما با توجه به این که این تبلت نیز در رده تبلت های گران قیمت قرار می گیرد وجود این ویژگی می توانست آن را بهتر از قبل بکند. اگر بخواهیم به قیمت این تبلت توجه بکنیم، نبود همچین ویژگی ای باعث می شود که دلیل هزینه کردن این مبلغ برای این تبلت را متوجه نشویم.

در مجموع باید گفت که هیچ شکی نیست که این محصول طراحی یک تبلت رده بالا را در خود دارد. اما در صورت حضور ویژگی ضد آب و گرد و خاک بودن و در واقع داشتن استاندارد IP 68 و البته حضور یک قاب محافظ برای جلوگیری از آسیب دیدن بخش پشتی ظریف گوشی می توانست آن را به یکی از نقاط قوت این تبلت تبدیل بکند.

مشخصات و عملکرد

همان طور که درباره بخش طراحی این تبلت هم نظر مثبت و هم نظر منفی داشتیم، درباره بخش سخت افزار آن نیز احساس مشابهی داریم. پردازنده اسنپ دراگون(Snapdragon) 820 شرکت کوالکام بسیار پردازنده رده بالایی بود و عملکرد قوی به همراه میزان بازدهی بالا در مصرف باتری داشت. اما مسئله این است که الان سال ۲۰۱۷ است و این پردازنده دیگر در میان بهترین های بازار نیست. البته این مسئله به خودی خود به مشکل تبدیل نمی شد البته اگر سامسونگ تصمیم نمی گرفت که این تبلت را با همچین قیمتی روانه بازار کند. این تبلت با پردازنده اسنپ دراگون ۸۲۰ و ۴ گیگابایت حافظه رمی که دارد تقریباً از پس انجام هر کاری که از آن بخواهید بر خواهد آمد. سرعت تبلت بسیار بالا است و نرم افزار موجود بر روی آن نیز بسیار نرم تر از نسخه های قبلی است و علی الخصوص نسخه موجود بر روی تبلت گلکسی تب اس ۲ است.

از یک سو عملکرد این تبلت خارق العاده است و جای هیچ گونه شک و شبهه ای را باقی نمی گذارد و از سوی دیگر، با توجه به قیمت این تبلت می توانستیم انتظار حضور پردازنده ای بهتر را داشته باشیم یا حداقل این که از پردازنده جدید تر اسنپ دراگون ۸۲۱ در ساخت این تبلت استفاده شود.

صفحه نمایش

نقد و بررسی Galaxy Tab S3 - تکفارس 

حال که بخش طراحی و سخت افزار داخلی تبلت گلکسی تب اس ۳ را بررسی کردیم، وقت آن رسیده است که نگاهی به بزرگ ترین و شاید مهم ترین ویژگی آن بیاندازیم یعنی صفحه نمایش خارق العاده آن. صفحه نمایش این تبلت که از پنل سوپر آمولد استفاده می کند رزولوشنی با کیفیت ۲۰۴۸*۱۵۳۶ دارد و نسبت تصویر آن نیز مثل تبلت های ۹.۷ اینچی بازار ۳ به ۴ است. این نسبت تصویر به همراه رزولوشن بالا و پنل با کیفیت آن باعث می شود تا این تبلن تبدیل به گزینه ای ایده آن برای خواندن متون و وب گردی تبدیل شود و تماشا کردن محتواهای ویدئویی نیز بر روی آن بی شک لذت بخش خواهد بود. برای کسی که با غنای رنگ ها در صفحه نمایش های سوپر آمولد آشنایی داشته باشد می داند که سامسونگ در حال حاضر هیچ رقیبی در بازار در این زمینه ندارد.

تعریف های بیشتری نیز می شود از صفحه نمایش فوق العاده گلکسی تب اس ۳ کرد اما فعلا بگذارید به بخش های دیگر آن بپردازیم. در حال حاضر یک نکته دیگر درباره این صفحه نمایش اهمیت دارد. اگر چه این صفحه نمایش فوق العاده است و … اما با تمام این ها شما با قیمتی از این کم تر نیز می توانید تبلتی با این صفحه نمایش تهیه کنید. در واقع هنوز وجود این صفحه نمایش نیز دلیلی بر قیمت بالای این تبلت نیست. تا زمانی که تبلت گلکسی تب اس ۲ با قیمت پایین تر در بازار وجود دارد خرید این تبلت زیاد عاقلانه به نظر نمی رسد. حداقل نه به خاطر صفحه نمایش اش.

اما باز هم نمی شود این نکته را رد کرد که بی شک صفحه نمایش این تبلت دل شما را خواهد برد. ما فرصت این را نداشتیم که محتوای اچ دی آر(HDR) را بر روی این تبلت امتحان کنیم اما گلکسی تب اس ۳ کاملاً از این گونه محتواها پشتیبانی می کند. با وجود این، صفحه نمایش حتی کیفیت بالاتری نیز خواهد داشت.

نرم افزار

نقد و بررسی Galaxy Tab S3 - تکفارس 

گلکسی تب اس ۳ افتخار و صد البته فرصت این را داشت که اولین تبلت سامسونگی ای باشد که از نسخه ۷ سیستم عامل اندروید با نام نوقا بهره می برد حتی قبل از گوشی گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ +. این بدان معنی است که ما می توانیم از جدید ترین نسخه رابط کاربری سامسونگ به همراه ویژگی های قلم کاربردی اس پن بهره مند شویم. ظاهر کلی رابط کاربری تقریباً همان چیزی است که بر روی نسخه های قبلی نیز دیده بودیم. ظاهر کلی کاملاً تمیز و عاری از هر گونه شلوغ کاری ای است و البته بسیار سریع تر از نسخه قبلی یعنی گلکسی تب اس ۲. قابلیت چند صفحه ای بر روی صفحه نمایش بزرگ این گوشی عملکرد بسیار خوبی دارد و حالت بسیار پر کاربردی نیز با نام پرایوت مود وجود دارد که با استفاده از آن می توانیم اکانت ها، نرم افزار و در کل محتواهایی که مایل هستید را در یک محیط محافظت شده قرار دهید. حسگر اثر انگشت تعبیه شده در دکمه هوم تنها چیزی است که برای دسترسی به این محیط نیاز دارید.

متاسفانه همانند نسخه قبلی این تبلت یعنی گلکسی تب اس ۳، این تبلت نیز به بخش تم های فروشگاه سامسونگ دسترسی ندارد. در حالی که رابط کاربری اصلی سامسونگ دیگر آن حالت رنگ های شاد قبلی خود را ندارد، عدم دسترسی به بازار تم ها به این معنی است که شما همیشه مجبور هستید که به یک رابط کاربری تکراری نگاه کنید. البته این مسئله مشکل بزرگی نیست اما بی شک بودن تم های مختلف می توانست تجربه استفاده از این تبلت را بسیار بهتر بکند. اگر زیاد نگران آینده می شوید، باید بگوییم که این تبلت به احتمال زیاد در طول دوران حیات خود دو به روز رسانی بزرگ اندرویدی را باید دریافت بکند درست همانند نسل های قبلی خود. به روز رسانی های امنیتی هر ماه برای این تبلت عرضه نخواهد شد اما می توان انتظار حضور گاه و بی گاه آن ها را داشت.

S Pen

تا کنون می توان گفت که گلکسی تب اس ۳ تقریباً همان چیزی بوده است که انتظارش را داشته اید؛ یک تبلت رده بالا که بدون صفحه نمایش با کیفیت اش مشکل داشت. خوشبختانه کل مسئله به اینجا ختم نمی شود وگرنه قیمت بالای این تبلت غیر قابل توجیه می شد. برای اینکه مشکل از این بزرگ تر نشود سامسونگ یک راهکار جالب داشته است، قرار دادن قلم اس پن بر روی این تبلت! البته سامسونگ در گذشته نیز از تبلت های اس پن استفاده کرده است برای مثال در تبلت های گلکسی نوت ۱۰.۱ و یا نوت پرو ۱۲.۲. اگر آن تبلت ها را دوست داشتید بی شک عاشق قلم این تبلت نیز خواهید شد چرا که بی شک در هر زمینه ای از آن ها جلوتر است. نکته بعد هم این است که این تبلت ترکیب یک قلم اس پن همه کاره به همراه یک صفحه نمایش زیبای امولد را به همراه می آورد. نوشتن و نقاشی کردن حس بسیار طبیعی ای دارد و تبلت عکس العمل بسیار خوبی به آن دارد. حس کنید که گلکسی نوت ۷ بسیار بزرگ شده ای را در دست دارید.

نقد و بررسی Galaxy Tab S3 - تکفارس 

در زمینه قابلیت های این قلم، باید بگوییم که گلکسی تب اس ۳ به همراه قلم اس پن تقریبا همان ویژگی ها و کارکردهایی را خواهد که کم و بیش در گوشی نوت اخیر دیده ایم. قابلیت هایی مثل اسکرین آف ممو و ایر کامند بر روی این تبلت وجود دارند. با نصب کردن برنامه هایی مثل آتودسک اسکچ بوک می توانید خلاقیت خود را به منصه ظهور بگذارید. هر چقدر هم که درباره لذت و کیفیت کار کردن با این قلم بر روی صفحه نمایش فوق العاده این تبلت بگوییم کم گفته ایم. بالاخره می توانیم بگوییم که این ویژگی همان چیزی است که باعث می شود گلکسی تب اس ۳ ارزش پرداخت این مبلغ بالا را داشته باشد. طراحی و نوشتن بسیار ساده و روان بر روی این تبلت بهترین تجربه ای است که سامسونگ تا به حال با این قلم برای کاربران فراهم کرده است. البته می توانید برای تجربه این مورد با یک ویندوز ۱۰ قدرتمند به سراغ تبلت گلکسی بوک (Galaxy Book) نیز بروید که البته خرج بسیار بیشتری بر روی دست شما خواهد گذاشت. از دید مشتریان خلاق خود بخواهیم نگاه کنیم، باید بگوییم که گلکسی تب اس ۳ دقیقا ترکیبی از بهترین سخت افزار و نرم افزار ممکن را به همراه دارد.

نقد و بررسی Galaxy Tab S3 - تکفارس 

البته شما همین الان نیز ممکن است به این نتیجه رسیده باشد که بسیاری از افراد برای این تبلت نیازی به انجام این گونه کار ها ندارند. احتمالاً روزی قلم اس پن را داخل کشویی خواهند گذاشت و هیچ وقت دیگر از آن استفاده نخواهند کرد. باید این نکته را در نظر داشت که بهره گیری از تمام قابلیت های فوق العاده این تبلت تنها در صورت به کار گیری قلم فوق العاده آن مسیر خواهد شد. اگر یک کاور اختصاصی کیبورد دار برای این تبلت بخرید مثل کاری که ما کردیم احتمالاً شاهد حضور یک بخش مجزا برای نگه داشتن قلم اس پن خواهید بود در غیر این صورت در داخل خود تبلت همچین بخشی وجود ندارد و باید کاملاً مراقب قلم باشید وگرنه احتمال گم شدن آن بسیار بالاست.

دوربین

نقد و بررسی Galaxy Tab S3 - تکفارس 

از آن جایی که دیگر عجیب نیست که ببینیم مردم با تبلت های بزرگ در حال عکس گرفتن از مناظر مختلف هستند، باید بگوییم که دوربین ۱۲ مگاپیکسلی این گوشی تجربه بسیار جالبی برای شما رقم خواهد زد. البته نباید آن را با دوربین گوشی هایی مثل گلکسی اس ۸ مقایسه کنید. اما سنسور دوربین این گوشی می تواند رنج بالایی از تصاویر را با کیفیت خوب ثبت کند. البته عدم حضور ثابت ساز تصویر اپتیکال باعث می شود که تصویر همیشه به میزان شارپی که انتظارش را داشتید نباشد. دوربین جلویی و مخصوص عکس برداری سلفی این گوشی نیز که کیفیت ۵ مگاپیکسلی ای دارد برای انجام کار های روزمره مناسب است.

باتری

بدنه ظریف این تبلت شاهد حضور یک باتری با ظرفیت ۶۰۰۰ میلی آمپر بر ساعت است که تنها کمی بیشتر از نسل قبلی خود یعنی گلکسی تب اس ۲ است و البته به طور قابل ملاحظه ای نیز از تبلت های هم رده خود پایین تر است. عملکرد باتری این تبلت نه ما را شگفت زده کرد و نه نا امید. عملکرد باتری این تبلت کاملاً بسته به نوع استفاده ای که از آن می کنید دارد. اگر تمام وقت به تماشای ویدئوهای آنلاین می پردازید بهتر است کمی بیشتر درباره خرید آن فکر کنید اما اگر استفاده معقولی از آن دارید کاملاً پاسخ گوی نیاز های شما خواهد بود.

کیفیت صدا

نقد و بررسی Galaxy Tab S3 - تکفارس 

قبل از عرضه گلکسی اس ۸ با هدفون های جدید خود که ساخت شرکت ال کی جی بودند، گلکسی تب اس ۳ در واقع اولین تبلتی بود که از این هدفون های ساخت شرکت هارمان بهره می برد. البته اسپیکرهای این گوشی کیفیت بسیار بالایی دارند و این نکته که صدا همیشه از سمت راست گوشی بیشتر شنیده می شود نیز آن قدر آزار دهنده نیست. در مورد کیفیت آن نیز باید بگوییم که بیشتر از اینکه گوش هایمان کیفیت را تشخیص بدهد، چشم هایمان این لوگو را دیدند! باز هم باید بگوییم که عملکرد اسپیکرهای این تبلت با وجود ۴ اسپیکر بسیار خوب هستند اما اگر به دنبال بهترین کیفیت صدای بازار هستید باید بگوییم که این اسپیکر ها برای شما کافی نخواهند بود.

و فراتر…

هنگامی که اشاره کردیم که کسی از دیدن یک پردازنده قوی تر و سریع تر بر روی این گوشی پشیمان نمی شد هم چنین می توانستیم بگوییم که کسی از دیدن یک نسخه ۶۴ گیگابایتی از این تبلت نیز ناراحت نمی شد. اما خب کاری نمی شود کرد چرا که سامسونگ تصمیم گرفته تا این تبلت را تنها در نسخه ۶۴ گیگابایتی عرضه کند. البته برای کسانی که نیاز به حافظه بیشتر دارند همیشه گزینه استفاده از کارت حافظه جانبی تا سقف ۲۵۶ گیگابایت در دسترس است.

جمع بندی

نقد و بررسی Galaxy Tab S3 - تکفارس 

گلکسی تب اس ۳ یک تبلت رده بالاست و عملکردی بسیار سریع، صفحه نمایشی بسیار با کیفیت، بهبود باتری بسیار مناسب و بسیاری از قابلیت های قلم های لمسی را دارد. اگر به دنبال یک تبلت رده بالا هستید و بودجه نیز مسئله اصلی شما نیست می توانید روی این تبلت حساب ویژه ای باز کنید. مسلماً پشیمان نخواهید شد. هم چنین اگر دوست دارید با تبلت خود کارهای خلاقانه ای انجام دهید، ترکیب قلم اس پن با صفحه نمایش با کیفیت این تبلت فوق العاده کاربردی و جذاب است. گلکسی تب اس ۳ تقریباً همان چیزی است که هیچ کدام از تبلت های قبلی نوت نتوانستند باشند.

اما البته این تبلت نقاط ضعفی هم دارد که به علت قیمت بالای این تبلت نمی شود از آن ها چشم پوشی کرد. استفاده از پردازنده قدیمی و از رده خارج، نبود قابلیت مقاومت در برابر نفوذ آب و گرد و خاک، باتری ای که صرفا خوب است و عدم حضور حتی یک کاور محافظ ساده در داخل بسته بندی این تبلت برای محافظت از آن و هم چنین قرار دادن قلم اس پن داخل آن_ تمامی این نکات می توانستند این تبلت را به جذاب ترین گزینه بازار تبدیل کنند.

این هم از جمع بندی! گلکسی تب اس ۳ تبلت فوق العاده ای است اما برای کسانی که نمی خواهند با این تبلت شاخ غول بشکنند گزینه های معقول تری نیز در بازار وجود دارد. حتی نسل قبلی این تبلت نیز هنوز می تواند عملکرد خوبی از خود به نمایش بگذارد در حالی که قیمت پایین تر آن نیز مزید بر علت خواهد شد.

مشخصات کلی این تبلت را در زیر می‌توانید ببینید:

مشخصات فیزیکی

  • ابعاد ۶ × ۱۶۹ × ۲۳۷.۳ میلی متر
  • وزن ۴۳۴ گرم
  • امکانات دارای قلم، قابلیت نصب سیم‌کارت، قابلیت مکالمه، دارای حسگر اثرانگشت
  • قابلیت پشتیبانی از سیم کارت دارد – یک سیم کارت
  • قطع سیم کارت سایز نانو (۸.۸ × ۱۲.۳ میلی‌متر)
  • ساختار بدنه مجهز به حس‌گر اثر انگشت (Fingerprint Sensor)

پردازنده

  • تراشه Qualcomm MSM8996 Snapdragon 820 Chipset
  • پردازنده‌ی مرکزی Dual-core Kryo + Dual-core Kryo CPU
  • فرکانس پردازنده‌ی مرکزی ۲.۱۵ و ۱.۶ گیگاهرتز
  • پردازنده‌ی گرافیکی Adreno 530 GPU

حافظه

  • مقدار رم ۴ گیگابایت
  • حافظه داخلی ۳۲ گیگابایت
  • پشتیبانی از کارت حافظه microSD
  • حداکثر ظرفیت کارت حافظه ۲۵۶ گیگابایت

صفحه نمایش

  • نوع Super AMOLED
  • بازه اندازه صفحه نمایش بین ۸ تا ۱۰ اینچ
  • اندازه ۹.۷ اینچ
  • رزولوشن ۱۵۳۶ × ۲۰۴۸ پیکسل
  • تراکم پیکسلی ۲۶۴ پیکسل بر اینچ
  • سایر قابلیت‌ها قابلیت دریافت تا ۱۰ لمس همزمان

ارتباطات

  • قابلیت مکالمه
  • شبکه های ارتباطی ۲G، ۳G، ۴G
  • شبکه ۲G GSM 850 / 900 / 1800 / 1900
  • شبکه ۳G HSDPA 850 / 900 / 1900 / 2100
  • شبکه ۴G LTE 700 / 800 / 850 / 900 / 1800 / 1900 / 2100 / 2600
  • فناوری‌های ارتباطی GPRS، EDGE، Wi-Fi، بلوتوث
  • Wi-Fi Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac, Dual-band, Wi-Fi Direct, hotspot
  • بلوتوث نسخه‌ ۴.۲ A2DP, LE
  • فناوری‌های مکان‌یابی A-GPS، GLONASS، BDS، GALILEO
  • درگاه ارتباطی USB Type-C

دوربین

  • دوربین اصلی
  • رزولوشن دوربین ۱۳ مگاپیکسل
  • فلش LED
  • قابلیت‌های دوربین مجهر به فوکوس خودکار (Auto Focus) دارای دریچه‌ی دیافراگم f/1.9 فاصله کانونی لنز ۲۷ میلی‌متر (Focus Length 27 mm) قابلیت ثبت موقعیت جغرافیایی عکس‌ها و فیلم‌ها (Geo-Tagging) قابلیت فوکوس با اشاره روی سوژه (Touch Focus) قابلیت تشخیص چهره (Face Detection) قابلیت عکاسی پانوراما (Panorama) قابلیت عکاسی HDR فیلمبرداری با رزولوشن ۲۱۶۰ × ۳۸۴۰ و سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه (۲۱۶۰p@30FPS)
  • دوربین سلفی دارای سنسور با رزولوشن ۵ مگاپیکسل دارای دریچه‌ی دیافراگم f/2.2 فاصله کانونی لنز ۲۳ میلی‌متر (Focus Length 23 mm) فیلمبرداری با رزولوشن ۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ و سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه (۱۰۸۰p@30FPS)

سایر مشخصات

  • حسگرها شتاب‌سنج (Accelerometer)، قطب‌نما (Compass)، ژیروسکوپ (Gyroscope)، اثر انگشت (Fingerprint Sensor)
  • بلندگو استریو
  • جک ۳.۵ میلی‌متری صدا
  • سیستم عامل Android
  • نسخه سیستم عامل Nougat 7.0
  • باتری باتری غیر قابل تعویض با ظرفیت ۶۰۰۰ میلی آمپر ساعت
  • سایر قابلیت‌ها پشتیبانی از شبکه‌ی بی‌سیم ANT+ قابلیت شارژ سریع باتری (Fast Battery Charging) قابلیت اتصال به کیبورد
  • اقلام همراه تبلت دفترچه‌ راهنما، شارژر، قلم S-Pen

نظر شما درباره این مقاله چیست!؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید!

 

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید