کدام سیستم عامل بهتر است ؟ - تکفارس 
کدام سیستم عامل بهتر است ؟ - تکفارس 

کدام سیستم عامل بهتر است ؟

۱۰ دی ۱۳۹۱ - 07:12
کدام سیستم عامل بهتر است ؟ - تکفارس 

 کدام سیستم عامل بهتر است ؟

سه قدرت مطلق سیستم عامل های موبایل یعنی اپل ، گوگل و مایکروسافت در رقابتی شدید با یک دیگر قرار دارند تا سهم بیشتری از بازار را برای خود مهیا سازند.هر سه جزو بهترین ها هستند و طرفداران به خصوصی دارند.اما کدام یک برنده ی اصلی بازی است ؟ کدام سیستم عامل تاکنون رابطه بهتر و صمیمی تر با مردم برقرار کرده است ؟ این تنها بخشی از سوال هایی است که در ذهن شما نقش بسته و ما نیز در این مقاله قصد داریم تا با مقایسه ی خصوصیات اصلی این سیستم عامل بر روی بهترین پلتفرم های موجود،نگاه روشن تری داشته باشیم.

ظاهر

هنگامی که نگاهی به فروشگاه های برنامه های تلفن های همراه هوشمند می اندازیم ، متوجه تفاوت گسترده ی آن با سال های پیش می شویم.پیشرفت عظیمی در این صنعت رخ داده است و در مقایسه با برنامه های کامپیوترهای شخصی ، بسیار بهتر بوده است.Windows Phone ، Ios و Android به خوبی نمایانگر این پیشرفت هستند و هر یک با ارائه ی سرویس های مخصوص خو ، مشتریان و طرفداران زیادی را جذب کرده است.مقایسه این سیستم عامل های را در چند بخش متفاوت اصلی انجام میدهیم و فواید و کاستی های هریک را به طور کاملا بازگو می نماییم.در هر بخش برنده یا بازنده ای وجود ندارد.سه سیستم متفاوت با سه رویکرد متفاوت هستند و مقایسه و نمره دادن به آنها کار اشتباهی است.هر کدام کاربران به خصوص خود را دارند. پس آن چیزی که مخصوص خودتان است را انتخاب و برگزینید.

ظاهر Windows Phone که مدتی قبل ارائه شده و نمای جدیدی از سیستم ها را به ما نشان داده است ، به لقب کاشی های زنده معروف شده است.این اصطلاح ظاهر آن را توصیف میکند . قسمت های مربع یا مستطیلی شکل که در کنار یک دیگر قرار دارند و هر کدام معرف یک بخش ، سرویس یا برنامه از سیستم عامل هستند.با حرکت دادن این قسمت ها حالتی زیبا و کشیده نمایان میشود که در عین حال سریع است . هر کدام از این کاشی ها به راحتی قابلیت شخصی سازی را دارند و با تغییر اندازه ها ، صفحه به طور زیبایی می درخشد.در مقایسه با نسخه ی قبلی Windows Phone ، تغییرات گسترده و بنیادینی اعمال شده است که تجربه ی کار را بسیار لذت بخش تر میکند.

رقیب بعدی یعنی اندروید،محیط بسیار دلچسب تری را فرام می سازد.صفحه هایی خانگی با قابلیت شخصی سازی در بیشترین ابعاد و بر خلاف دو رقیب دیگر که مستقیما شما را به برنامه های نصب شده راهنمایی میکنند و کمترین امکانات شخصی سازی را در اختیار شما قرار میدهند.اندروید سیستمی با نام Homescreens را ارائه کرده که در آن میتوانید به سلیقه ی خود با استفاده از ابزارهایی که دارید آنها را شخصی سازی کنید.Widget ها قلب تپنده ی اندروید و عامل برتری نسبی آن در ظاهر است.شما می توانید در یک صفحه بدون باز کردن برنامه ای ، ساعت را ببینید،ایمیل های جدید را مشاهده کنید و Feed ها را بخوانید.امکانی که در Ios وجود ندارد و مایکروسافت نیز به سختی آن را فراهم ساخته است.ابزارک های اندروید سریع هستند،کوچک و بزرگ شده و ویرایش به راحتی صورت میگیرد.این قابلیت ها در آخرین نسخه ی اندروید به بهترین نحو قابل استفاده است.

 

اپل از یک فرمول تست شده و نتیجه داده شده استفاده میکند.هدف و فلسفه ی آن سادگی است و هیچ Widget یا ابزار اضافی در کار نیست.با باز کردن قفل صفحه،تنها لیستی از برنامه ها و سرویس های موجود قابل مشاهده است که با سرعت هرچه تمام نمایش داده میشود.سیستم آن طوری طراحی شده است که حتی یک کودک هم به راحتی به آن کار میکند و در نگاه اول همه کار با ان را می آموزند ولی سادگی همه چیز نیست.

 

نقشه و مسیر یابی

این بخش بسیار جالب است ، زیرا هر یک از کمپانی ها سرویس نقشه اختصاصی دارند و با تکیه بر آنها سیستم عامل خود را کامل کرده اند.گوگل اندروید طبعا برای سیستم نقشه و مسیریابی از نقشه گوگل خود استفاده میکند.سیستمی قدرتمند و کامل که سرویس هایی مانند نمایش نزدیک خیابان،سه بعدی سازی،نمای داخلی و مسیریابی را در اختیار قرار میدهد.ادقام آن با سرویس گوگل حالا زندگی را راحت تر میکند . ترافیک را می توانید به راحتی دور بزنید و از سیستم خودکار آن استفاده کنید تا سریع ترین راه را به شما نشان بدهد.

مایکروسافت برای این سرویس کمی در ابهام شناور شده است.سرویس نقشه بینگ به خوبی کار میکند اما کامل نیست و به زبان ساده به خوبی نقشه ی گوگل نیست.در گوشی های اولیه ی ویندوز فون،همین سرویس وجود داشت اما اخیرا شرکت مایکروسافت به ضعف های آن پی برده است و از سرویس مسیریابی نوکیا استفاده میکند.این سیستم بسیار کامل اما کند است.قابلیت سه بعدی سازی نیز در آن وجود دارد که لذت مسیریابی را دوچندان میکند.

 

 

Ios تا قبل از ارائه ی نسخه ی ششم،از گوگل مپ استفاده میکرد که البته امکانات نسخه ی اندروید را نداشت.اما پس از ارائه ی سیستم عامل جدید،اپل سرمایه گزاری زیادی روی این پروژه قرار داد سرویس مسیریابی و نقشه خوانی مخصوص به خود را ارائه داد.سرویسی که در عین ناباوری دست کمی از همزاد گوگلی خود نداشت و در برخی موارد نیز کامل تر بود.سیستم سه بعدی آن نیز بسیار زیباتر از گوگل مپ است و و همچنین برای کارایی بالاتر از ابزار Yelp یکسان شده است.قابلیت مسیر یابی صوتی دیگر نکته ی برتری اپل از رقبا است که به راحتی هرچه تمام امکان پذیر است.در این میان سیستم نقشه خوانی و مسیریابی اپل بهتر از رقبا است و امکانات بیشتری را در اختیار قرار میدهد.

 

دوربین

مایکروسافت درطاحی برنامه دوربین سیستم عاملش هیچ کم وکاستی نگذاشته است.عکس برداری بسیارصورت میگیردومحیط ان بسیارراحت است.تنظیمات دوربین درمنوی کناری جاسازی شده وفقط ابزار های اصلی مانندفلش درصفحه اصلی نمایان است.سیستم کنترل خوبی برروی دوربین داردوفوکوس ان به لطف سخت افزارهای قوی نوکیا باقدرت انجام می شود.

 

گوگل دراین زمینه بسیار بهتر عمل کرده است ودوربین سخت افزارهای خودرابه طور زیابیی کنترل می کند.ابزار های فراوانی دراختیار کاربر قرار میدهدکه میتواینم عکس دلخواه خودرا به درستی بگیریم.سیستم جدید دوربین اندرویدبسیارسریع ترازقبل شده وقابلیت بازبینی سریع عکس های گرفته شده و ویرایش یاحذف ان هادرهمان لحظه وجود دارد.امانکته جالب اینجاست که به هیچ عنوان سیستم کندنیست وبانرمی وانعطاف بالاصورت می پذیرد.کلیه افکت هاتصویری معروف وتنظیمات رایج عکس برداری دران لحاظ شده است تادست کاربررابسیاربازبگذارد.

درمقابل اپل سادگی خودراحفظ کرده وتغییرچندانی به وجود نیاورده است.محیط بسیار ساده وخالی ازگزینه های اضافی است واکثرتنظیمات به صورت خودکار انجام می شودیعنی کاربر هیچ کنترلی بر روی عکس خودنداردوباید منتظر بماندتادستگاه عکس را تحویل دهد.فوکوس ان دردرجه اول خودکاراست اما بالمس صفحه دوربین به ان نقطه ازصحنه فوکوس من کند.

این سیستم ساده وبدون تنظیمات بسیارسریع عمل میکندوکیفیت عکس هاراضی کننده است.عکس های گرفته شده از رزولوشن خوب و رنگ بندی جالبی برخوردار هستندامااندازه ان ها کوچک می باشدوفقط متناسب با صفحه نمایش دستگاه های اپل طراحی شده است.

 

مرورگر

سیستم مرورگر اندروید،از برنامه ی پیش فرض آن با نام ” مرورگر استاندارد اندروید ” استفاده میکند اما به تازگی جای خود را به برنامه ی محبوب دیگرش یعنی کروم داده است.مرورگری قدرت مند و محبوب که همانند نسخه ی رومیزی،امکانات خوبی را ارائه میکند.وب گردی ایمن مهم ترین بخش کروم است که اندروید به خوبی از آن پشتیبانی میکند.مرور آفلاین صفحات،بازگشایی صفحات در زبانه های متفاوت ( Tab ) و هنگام سازی از دیگر مزیت های کروم است.اکثر تکنولوژی های جدید طراحی در کروم پشتیبانی میشود و صفحات حجیم و گرافیکی به درستی و با سرعت بالایی به نمایش در می آیند.

 

ویندوز فون بحث وبگردی را همانند ویندوز بسیار جدی گرفته است و با ارائه ی اینترنت اکسپلوورهای جدید ، قدم بزرگی برداشته است.این نکته باعث شده تا ویندوز فون را پیشگام سیستم عامل های هوشمند در امر وبگردی قرار دهد در حالی که این کار با امنیت بسیار بالاتری نسبت به نسخه های قبلی انجام میشود.مایکروسافت برای حفظ حریم شخصی و وبگردی ایمن ، سرویس هایی همانند Phishing Filter و Smartscan را ارائه کرده است.

در این میان اپل از سافاری Safari خود بهره میگرد . مرورگری ساده و در عین حال بسیار سریع  و قدرتمند.وبگردی با سرعت هرچه تمام انجام میشود و نشان دادن صفحه های گرافیکی بدون هیچ مشکلی انجام میشود . در جدیدترین نسخه ی معرفی شده سافاری،ابزارهای خوب و مفیدی در آن جاسازی شده است که کار با این مرورگر را بسیار لذت بخش کرده است.همگام سازی با ICloud و مرور افلاین صفحات از جمله آنها می باشد.همچنین به تازگی قابلیت جدیدی در اختیار سایت ها قرار گرفته شده است تا همخوانی بیشتر ی با سافری و کل ای او اس داشته باشند.

 

رسانه ها

بزرگ ترین مشکل ویندوز عدم پشتیبانی از MicroSD است که به لطف نسخه ی جدیدش این کمبود نیز رفع شده است.سیستم عامل به شما اجازه میدهد تا آهنگ ها یا ویدیو هایتان را ذخیره کنید یا براحتی برنامه ها را در آن نصب کنید.فراتر از این قابلیت پخش تصاویری با رزلویشن ۱۲۸۰*۷۶۸ و ۱۲۸۰*۷۲۰ بر روی رزولویشن فعلی ۸۰۰*۴۸۰ می باشد که مایکروسافت به خوبی از پس آن بر آمده است.

 

اندروید جدید ، تجربه ی سریعتری را به ما عرضه داشته است.کل سیستم با سرعت ۶۰ فریم در ثانیه در کلیه ی دستگاه ها نمایش داده میشود که باعث نمایان شده هر چه بهتر و دقیق تر محیط سیستم میشود . گوگل پلی Goolge PlaY که قلب سیستم عامل تلقی میشود و،مکانی است برای عرضه ی آنلاین بازی،برنامه،کتاب،آهنگ ،ویدیو که بدون کوچک ترین مشکل با کل سیستم اندروید همخوانی دارد.پخش کننده ی قدرتمند آنیعنی گوگل موزیک Google Music از طیف گسترده ای از فرمت ها پشتیبانی میکند و تجربه ی لذت بخشی را برای پخش رسانه ها به شما هدیه میکند.ابزارهای کوچک و بزرگ دیگری نیز وجود دارد که هر یک در جای خود بسیار مهم و کمک کننده هستند.برنامه ها یا رسانه ها را میتوانید با قابلیت Apps To MicroSd بر روی حافظه بریزید.گوگل به صورت رایگان فضای ابری بسیار سریع و زیبایی را به شما هدیه میکند که می توانید کل اطلاعت تان را در آنجا نگه داری به کنید و از هرجا و با هردستگاهی به آن دسترسی داشته باشید.

اپل در این زمینه هم بسیار خوب جلو رفته است و محیط بسیار راحت و زیبا فراهم آورده است . Ios از MicroSD پشتیبانی نمیکند اما این موضوع را به نحو و طوری دیگر حل کرده است. کلیه ی دستگاه های اپل با حافظه های زیادی تولید میشوند،پس نیازی به حافظه ی جانبی نیست.انتقال کل رسانه ها به دستگاه چه از طریف کابل و از چه طریق اینترنت ICloud امکان پذیر است.Itunes همانند Google Play طیف وسیعی از رسانه ها را در بر دارد و فروشگاهی بسیار بزرگ محسوب میشود.قابلیت پخش آهنگ و فیلم در Ios به خوبی طراحی شده است و باکیفیت ترین ویدیوها نیز در مقایسه با رقبا هم نمایش داده میشود.مدیریت عکس ها ساده و روان است و آلبوک روبروی شما با دقت و سلیقه ی هرچه تمام طراحی و ساخته شده است.

 

 

نتیجه گیری !

یکی از نکات مهم در بحث سیستم عامل،یکپارچگی قسمت ها می باشد که این امر در هر سه به خوبی مشاهده میشود.توانایی و سرعت سیستم عامل علاوه بر خوب نوشته شدن آن به سخت افزار دستگاه نیز بستگی دارد و هرکدام که دستگاه قوی تر و یکپارچه تری داشته باشد،برنده بازی است.به همین دلیل است که تمامی دستگاه های شرکت اپل به خوبی و راحتی اجرا میشوند.

سلیقه کاربر در درجه ی اول قرار دادرد.هیچگاه خود را مجبور به استفاده از یک سیستم عامل،فقط به خاطر اینکه جذاب تر است،نکنید.با آگاهی انتخاب کنید و آنچه مناسب شماست را برگزینید.سادگی اپل،بیزیسینی بودم مایکروسافت و دلربا بودن گوگل را در نظر بگیرید و افراطی از آنها پیروی نکنید.زیرا رقابت آنها با یک دیگر و ارائه سرویس های جدید به نفع کاربران است.

مایکروسافت با ویندوزفون خود قصد دارد رقابت عقب مانده را جبران کند و برای آن ابزارهای بسیار جالبی را عرضه کرده است.طراحی زیبای آ« بسیار جذاب کننده است و با کاربر به راحتی ارتباط برقرار میکند.اما جواب خود را به طور کامل پس نداده است. IOS جدید اپل بسیار روان تر و کامل تر شده است ، صدای شما را تشخیص میدهد و با سرعت عمل میکند.اپل استاد یکپارچگی است همه چیز به خوبی کار میکند و سادگی مفهوم آن است،اما محدود هستید.گوگل با اندروید خود بازار را در دست دارد زیر درست طراحی شده است.شخصی سازی به بهترین نحو انجام میشود و همگام بودن داده ها مهمترین مزیت آن است،اما باز هم نسبتا کند است.

حال انتخاب با شماست !

نویسنده و مترجم : حامد زاهدی

 

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید