شرکت Tesla بزرگ ترین باتری جهان را می سازد - تکفارس 
شرکت Tesla بزرگ ترین باتری جهان را می سازد - تکفارس 

شرکت Tesla بزرگ ترین باتری جهان را می سازد

دانیال دهقانی
۶ مرداد ۱۳۹۶ - 16:00
شرکت Tesla بزرگ ترین باتری جهان را می سازد - تکفارس 

خودتونو شارژ کنید تا در مورد انبار ذخیره ی انرژی لیتیوم یون یاد بگیرید.

شرکت Tesla بزرگ ترین باتری جهان را می سازد - تکفارس 

مزرعه ای از توربین های بادی باتری ها را شارژ می کنند.

در پایان سال جاری، ایالت استرالیای جنوبی محل بزرگ ترین باتری جهان خواهد شد، اگر Elon Musk و Tesla به تعهدات بلند پروازانه خود عمل کنند. باتری نصب شده به مزرعه ای از ۹۹ توربین بادی (که هنوز در حال ساخت است) وصل می شود و به عنوان یک مخزن انرژی اطمینان حاصل می کند که آن منطقه برق کافی دارد، حتی در زمان هایی که تقاضای برق به حداکثر برسد. در ادامه این مقاله و جزئیات آن با تک فارس همراه باشید!

تصور یک باتری عظیم Duracell که از زمین بیرون زده جالب است، اما در واقعیت، این تاسیسات کلان، شبکه ای از باتری هایی است که در دستگاه های ساخته ی تسلا که پاورپک (Powerpack) نام دارند قرار گرفته اند. همه ی این ها با هم آن چیزی را تشکیل می دهند که این شرکت آن را «بزرگ ترین پروژه ی مخزن باتری لیتیوم یون در جهان» می نامد. تسلا نمی گوید که چه مقدار پاورپک برای این پروژه نیاز است، ولی به گفته ی این شرکت ۱۰۰ مگاوات برق را ذخیره می کند که قادر به تامین انرژی ۳۰۰۰۰ خانه می باشد.

مراقب Energizer باشید

مارک تالک (Mark Tholke) افسر ارشد توسعه Advanced Microgrid Solutions می گوید:«بهترین راه برای توصیف این پروژه یک زمین بزرگ یخچال مانند از پاورپک های تسلا است.» این شرکت باتری های ساخته شده توسط تسلا را در ساختمان های تجاری نصب می کند، که می تواند انرژی را هنگامی که قیمت برق کم است ذخیره کند و بعدا از آن به منظور صرفه جویی در هزینه و کاهش فشار بر شبکه ی برقی استفاده کند.

سیستم هایی مانند آن که در استرالیا است نیاز به مبدل هایی نیز دارند که برق DC ذخیره شده در باتری ها را به AC که در شبکه ی برقی استفاده می شود، تبدیل کند.

هر پاورپک تسلا ۱۶ لایه باتری درون خود دارد، و این باتری های خود حاوی سلول ها هستند.

تالک می گوید:«از سلول های واحد شروع می شود،» که به قدری کوچک اند «در دست جا می گیرند.» این سلول ها بخش های بنیادین سازنده ی باتری ها هستند و در این پروژه این سلول ها مدل ۲۱۷۰ هستند که در یک کارخانه بزرگ تسلا در نوادا به نام Gigafactory ساخته شده اند.

این سلول های ۲۱۷۰ برای تسلا چند کاره اند. نه تنها در ساختار پاورپک ها استفاده می شوند، که برای استفاده در مقیاس صنعتی طراحی شده اند، بلکه در پاوروال ها (Powerwall) (به منظور استفاده در منزل) و مدل سوم، خودروی الکتریکی بسیار پیشرفته ی این شرکت که فضای تبلیغاتی زیاد، حباب بزرگی دور آن ایجاد کرده است نیز استفاده می شوند.

شرکت Tesla بزرگ ترین باتری جهان را می سازد - تکفارس 

پاورپک

فضای خوب

دنیل آبراهام (Daniel Abraham) دانشمند ارشد آزمایشگاه ملی Argonne که بیش از یک دهه و نیم است که روی باتری های لیتیوم یون کار می کند، می گوید:«نبوغ این پروژه ی تسلا این است که آن ها قادر به اتصال دسته ی زیادی از این سلول ها به یکدیگر هستند.»

هر تک سلول طولی کمتر از ۳ اینچ، و قطری کمتر از ۱ اینچ دارد و همان گونه ای کار می کند که هر باتری لیتیوم یون در گوشی هوشمند یا لپتاپ شما کار می کند. هنگامی که باتری در حال شارژ است، یون های لیتیوم با بار مثبت از یک الکترود به نام کاتد به الکترود دیگر به نام آند، از طریق محلول الکترولیتی در سلول باتری منتقل می شوند. این باعث می شود که الکترون ها در سمت منفی روی آند تجمع کنند. وقتی باتری استفاده می شود این عمل معکوس انجام می شود. و الکترون های مذکور در مدار های خارجی باتری حرکت کرده و برق تستر ها، سشوار ها، یا در این پروژه، هزاران خانه را فراهم می کنند.

آبراهام می گوید:«این در واقع نشانه ای از رشد سیستم لیتیوم یون است که در چنین پروژه های بزرگی مورد استفاده قرار گرفته است،» زیرا یک دهه پیش، این باتری ها به قدری گران بود که پروژه های این چنینی «حتی به ذهن کسی خطور نمی کرد.»

بزرگ ترین پروژه ی مخزن انرژی تسلا بعد از این در حال حاضر در آنتاریو کالیفرنیا در حال اجراست. این تاسیسات ۲۰ مگاواتی از ۳۹۶ پاورپک و ۲۴ مبدل تشکیل شده، که به این معنی است که پروژه ی استرالیا می تواند از صد ها یا هزاران پاورپک تشکیل شود. یکی دیگر از تولیدکننده های بزرگ باتری AES Energy Storage، مجموع مخزن های باتری ۳۷.۵ مگاوات را در دو منطقه ی دیگر کالیفرنیا ساخته است.

به گزارش ABC News استرالیا، باتری استرالیای جنوبی قرار است در ماه دسامبر امسال به پایان برسد، و به رسم واقعی Elon Musk او قسم خورده که اگر آن را در ۱۰۰ روز نصب نکنند، رایگان خواهد بود — شمارش معکوسی که به محض اینکه «موافقت نامه ی اتصال به شبکه امضا شود» شروع خواهد شد.

سال گذشته طوفان شدیدی در استرالیای جنوبی اتفاق افتاد که باعث قطع برق ۱.۷ میلیون نفر شد و این منطقه از بعد از این حادثه دچار قطع برق های دیگری نیز شده است. تسلا می گوید این سیستم عظیم مخزن انرژی منجر به «انعطاف پذیری» بیشتر این شبکه خواهد شد.

تالک از Advanced Microgrid Solutions می گوید که این باتری های غول پیکر نقش بسیار مهمی را در حل مشکل این واقعیت دارند که در تولید برق تجدید پذیر باد همیشه نمی وزد و خورشید همواره نمی تابد.

تالک می گوید:«ما فکر می کنیم که این باتری ها نقش اساسی در انتقال انرژی به یک سیستم انرژی با کربن کمتر دارند، این باتری های انطعاف پذیری فوق العاده ای دارند و قیمت ها هم در سال های اخیر به طرز چشمگیری کاهش یافته اند.»

او اضافه می کند که این پروژه این واقعیت را برجسته می کند که «دوران باتری ها شروع شده است.»

نظر شما درباره این مقاله چیست!؟ نظرات خو را با ما به اشتراک بگذارید!

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید