نقد و بررسی Xperia XA1 - تکفارس 
نقد و بررسی Xperia XA1 - تکفارس 

نقد و بررسی Xperia XA1

امید بصیری
۱۲ خرداد ۱۳۹۶ - 17:20

معرفی

نقد و بررسی Xperia XA1 - تکفارس 

گوشی سونی اکسپریا اکس ای (Xperia XA) گوشی کم تر مورد علاقه ی ما از بین تمامی گوشی های سری اکسپریا اکس در تابستان گذشته بود. در حالی که گوشی اکسپریا اکس نسخه ی مناسب و گوشی اکسپریا اکس زد (Xperia XZ) نسخه ی کلاسیک تر بودند، اکسپریا اکس ای نشان داد که می شود مقداری از تجملات اضافی را کنار گذاشت. اگر چه درست است که گوشی اکسپریا اکس ای اعتبار کم تری از نسخه های قبلی خود داشت. با یک چیپست میان رده ی مدیاتک، دوربین ۱۳ مگاپیکسلی و صفحه نمایشی با رزولوشن پایین، نسخه ی اصلی اکسپریا اکس ای بیشتر به یک گوشی خوب شبیه بود.

یک سال بعد شرایط تغییر کرده است. اکسپریا اکس ای ۱ (Xperia XA1) از پردازنده ی نسل جدید مدیاتک بهره می برد و بدنه ی آن نیز به روز رسانی شده است.

اگرچه مشخصاً تفاوت های ظاهری این گوشی با نسخه ی قبلی آن چنان زیاد نیست. رزولوشن صفحه نمایش نیز کیفیت یکسانی دارد، پس چرا باید به این گوشی اعتنا بکنیم؟ خب تفاوت اصلی را می توان در دوربین ۲۳ مگاپیکسلی پشتی گوشی خلاصه کرد. این لنز که قبلا مخصوص سری اکس و زد سونی بود، حال با جهشی رو به پایین به محصولات میان رده ی این شرکت نیز وارد شده است و جای دوربین ۱۳ مگاپیکسلی مدل سال گذشته ی اکسپریا اکس ای را گرفته است.

ویژگی های اصلی گوشی اکسپریا اکس ای ۱

بدنه: دارای فریم آلومینیومی، مقاوم در برابر خط و خش

صفحه نمایش: ۵ اینچی از نوع تی اف تی/ ال سی دی (TFT/LCD) با رزولوشن ۱۲۸۰ * ۷۲۰ و تراکم پیکسلی ۲۹۴ پی پی آی(ppi)

دوربین پشتی: ۲۳ مگاپیکسلی با نوع سنسور ½.۳ و دریچه ی دیافراگم F:2.0. دارای قابلیت هایی نظیر اتوفوکوس و فلاش تکی ال ای دی (LED)، قابلیت فیلم برداری با رزولوشن ۱۰۸۰ پی و ۳۰ فریم بر ثانیه

دوربین جلویی: ۸ مگاپیکسلی و نوع سنسور ¼ با دریچه ی دیافراگم  F:2.0 دارای قابلیت هایی نظیر فوکوس خودکار و با قابلیت فیلم برداری با کفیفیت ۱۰۸۰ پی و ۳۰ فریم بر ثانیه

سیستم عامل: نسخه ی ۷ از سیستم عامل اندروید با نام نوقا به صورت پیش فرض بر روی این گوشی نصب شده است

پردازنده: پردازنده ی مدیاتک با تکنولوژی ساخت ۱۶ نانومتری با نام هلیو پی ۲۰ (Helio P20)، ۸ هسته ای ( ۴ هسته ی کورتکس ای ۵۳ با قدرت ۲.۴ گیگاهرتز و ۴ هسته ی کورتس ای ۵۲ با قدرت ۱.۶ گیگاهرتز)، پردازنده ی گرافیکی مالی تی ۸۸۰ ام پی ۲

حافظه: ۳ گیگابایت حافظه ی رم و ۳۲ گیگابایت حافظه ی داخلی، دارای قابلیت افزایش ظرفیت از طریق کارت حافظه ی جانبی تا ۲۵۶ گیگابایت

باتری: ۲۳۰۰ میلی آمپر بر سرعت(غیر قابل تعویض)، با قابلیت شارژ سریع نسخه ی ۲ مدیاتک

ارتباطات: گوشی در دو مدل تک سیم کارته و دو سیم کارته به بازار عرضه می شود، از اینترنت نسل ۴ با استاندارد ال تی ای کَت ۶(LTE Cat.6) نیز پشتیبانی می کند. از دیگر درگاه های ارتباطی این گوشی می توان به پورت یو اس بی تایپ سی(USB Type c) ، وای فای با استاندارد، ان اف سی و بلوتوث نسخه ی ۴.۲ اشاره کرد.

دیگر ویژگی ها: اسپیکر های تکی در پایین گوشی، جک ۳.۵ میلیمتری هدفون، دکمه ی دو مرحله ی عکس برداری مخصوص

ضعف های اصلی گوشی

ظرفیت کم حافظه ی گوشی

لبه های بسیار بزرگ در بالا و پایین گوشی بدون بهره گیری از اسپیکر های استریو

نداشتن سنسور اثر انگشت

ما همیشه خواهان میزان بیشتر ظرفیت باتری در گوشی ها هستیم و دیدن افزایش ظرفیت باتری در این گوشی، آن هم پس از مقدار بسیار پایین آن در نسل قبلی انتظار به جایی بود، خب سونی با ما مخالف است!

این شرکت همچنان سیاست های خود مبنی بر لبه های بسیار بلند در بالا و پایین گوشی را حفظ کرده است. اما حتی گوشی های رده بالا ی این کمپانی نیز آن چنان در مسئله ی نسبت صفحه نمایش به بدنه ی گوشی با کیفیت نیستند، پس نباید انتظار بی جایی از محصولات میان رده ی این شرکت داشته باشیم.

در مورد حسگر اثر انگشتی که امروزه حتی در گوشی های پایین رده ی چینی نیز به وفور یافت می شود اما اکسپریا اکس ای ۱ از آن بی بهره است نمی دانیم چه بگوییم.

جعبه گشایی

گوشی اکسپریا اکس ای ۱ دارای جعبه ای سفید رنگ، شبیه به آن چه در سری اکسپریا اکس دیده بودیم است. همانند نسخه های قبلی سری اکسپریا با انفجار رنگ ها مواجه نیستیم.

داخل جعبه ی این گوشی ما تنها یک شارژر پیدا کردیم( با ۵A/1.5A آن هم) و یک پورت تبدیل یو اس بی ای(USB A) به یو اس بی سی. باندل های گوشی های سونی از کشور به کشور و حتی سرویس دهنده های ارتباطی به سرویس دهنده های ارتباطی متفاوت است بنابراین بهتر است قبل از خرید نگاهی به داخل گوشی بیاندازید.

سونی اکسپریا اکس ای ۱ در ۳۶۰ درجه

نقد و بررسی Xperia XA1 - تکفارس 

جدا از محتویات داخل جعبه ی گوشی، می توان انتظار داشت که گوشی های داخل جعبه با یکدیگر فرق نکنند. اکسپریا اکس ۱ با ابعاد ۱۴۵ * ۶۷ * ۸.۰ میلی متر عرضه شده است که در هر ۳ مورد از نسل قبلی خود کمی بزرگ تر است. افزایش ۱.۴ میلی متری در قد گوشی ممکن است کم به نظر برسد اما واقعا ضروری نبوده است. اکسپریا اکس ای قبلی در زمان خود از استاندارد های قد گوشی خارج بود حال اکسپریا اکس ای ۱ از آن گوشی هم بلند تر است!

اما نکته ی مثبت در طراحی این گوشی بدنه ی بسیار باریک آن است که وقتی صحبت از کار با یک دست با گوشی می شود می توانیم بگوییم اکسپریا اکس ای ۱ کاملاً در این زمینه نمره ی قبولی می گیرد.

با وزن ۱۴۳ گرمی، اکسپریا اکس ای ۱ حدود ۶ گرم سنگین تر از نسخه ی قبلی خود است که تفاوت آن چنان محسوسی به نظر نمی رسد.

بررسی سخت افزاری گوشی اکسپریا اکس ای ۱

نقد و بررسی Xperia XA1 - تکفارس 

گوشی اکسپریا اکس ای ۱ از طراحی معمولی سونی بهره می برد. این جمله تقریباً در مورد تمامی گوشی های سونی که در این سال ها نقد و بررسی کرده ایم استفاده شده است. با توجه به تفاوت نگاه افراد به این طراحی، یا آن را یک فرمول موفق می دانید که سونی به کرات از آن استفاده می کند یا یک شکست که سونی سعی در تغییر آن ندارد.

در هر صورت این مسئله به یک نوع امضای گوشی های سونی است پس اگر پرچم داران سونی از این طراحی استفاده می کنند، نباید انتظار داشت گوشی های میان رده ی آن این گونه بشوند.

اکسپریا اکس ای ۱ را می توان از یک سو گوشی ای بدون لبه ی اضافی و از سوی دیگر با لبه های اضافی دانست. سمت راست و چپ این گوشی تقریبا بدون هیچ گونه ی لبه ی اضافی ای هستند اما بالا و پایین گوشی دارای لبه های بلندی هستند. نداشتن تقریباً هیچ لبه ای در دو سمت راست و چپ گوشی، اکسپریا اکس ای ۱ را جزو معدود گوشی هایی قرار می دهد که به شما اجازه ی بهره بردن از تمام پتانسیل صفحه نمایش را می دهند. البته به دلیل داشتن لبه هایی بسیار بلند در بالا و پایین گوشی دسترسی به قسمت های بالایی گوشی کمی مشکل است و ممکن است گاهی مجبور شوید از هر دو دست خود برای کار با این گوشی بهره ببرید.

لبه های بدنه ی گوشی از آلومینیوم تشکیل شده است که حس فوق العاده ای به شما می دهد. لبه ها به خوبی انحنا دارند و هر دو طرف نیز متقارن هستند در حالی که میانه ی آن ها به اندازه ی کافی صاف است تا سطحی را برای خوب نگه داشتن گوشی به دست شما بدهد. این گوشی حس قدرت و استحکام را به شما می دهد، در عین اینکه حالتی مدرن و گران قیمت نیز با خود به همراه می آورد.

در قسمت بالایی گوشی، شما یک بخش مشکی رنگ بزرگ را دارید که علی رغم دانستن دلیل وجودی این بخش، ترجیح می دهیم به دلیل صدمه ای که به طراحی آن زده از آن چشم پوشی کنیم. شکاف یکسانی اینجا نیز وجود دارد تا محل قرار گیری هدفون گوشی باشد. در قسمت بالا و چپ گوشی دوربین ۸ مگاپیکسلی مخصوص عکس برداری سلفی اکسپریا اکس ای ۱  قرار دارد و در قسمت راستی آن سنسور های تشخیص نور محیط و حرکت.

نکته ی ای که باید ذکر کنیم این است که می دانیم یک گوشی باریک مکان کمی برای قابلیت های جانبی دارد و از این سو شاید بلند تر شدن گوشی به این مسئله کمک کند، اما اگر دلیل بلند بودن بیش از حد اکسپریا اکس ای ۱ این مسئله باشد باید بگوییم که از سونی ناامید شده ایم.

از این مسئله بگذریم، طراحی خاص امسال سونی برای گوشی های خود لبه های تیز مخصوص خود است. در نسخه ی قبلی اکسپریا اکس ای این لبه ها گرد بودند و اینکه گوشی حدود ۱.۴ میلی متر نیز کوتاه تر بود.

شاید بارقه ی امید درباره ی نسبت بلند بدنه ی این گوشی موقعی ای باشد که در حال برقراری تماس صوتی هستید و گوشی به راحتی در کنار گوش شما قرار می گیرد. اگر از این گوشی برای مدتی استفاده کنید قطعا قدر دان این مسئله خواهید بود.

بریم به سراغ قسمت پشتی گوشی. در قسمت پشتی و در مرکز بدنه ی این گوشی شاهد حضور لوگوی اکسپریا هستیم. لوگوی ان اف سی(NFC) نیز در این بخش قرار دارد تا به شما اطلاع دهد آنتن گوشی در کدام قسمت قرار دارد. سونی این بخش را با توجه به ماده ی تشکیل دهنده ی بخش پشتی تغییر می دهد. برای مثال گوشی هایی که از بدنه ی فلزی در پشت خود استفاده می کنند باید آنتن خود را به نزدیک هدفون ها انتقال دهند.

ستاره ی نمایش اما، دوربین پرچم دارانه ی ۲۳ مگاپیکسلی این گوشی است که در قسمت بالای سمت چپ بدنه ی پشتی گوشی قرار گرفته است. حلقه ی دور لنز گوشی به طور نامحسوسی برجسته تر شده است تا محافظت بیشتری از لنز به عمل بیاورد. یک فلش تکی ال ای دی نیز برای کمک به دوربین در شرایط نوری ضعیف در کنار این دوربین قرار دارد. چیزی که شاید کمبود آن حس شود، نبود یک حسگر لیزری برای فوکوس اتوماتیک این دوربین است. در کل، ساختار دوربین این گوشی شبیه به گوشی های اکسپریا زد ۵، اکسپریا اکس و اکسپریا اکس پرفورمنس ها است.

بدنه ی پشتی گوشی نسبت به جذب اثر انگشت حساس است و بدتر از آن پاک کردن اثر انگشت از روی آن نیز کار راحتی نیست. اما به لطف بدنه ی مشکی گوشی دیدن این لکه ها زیاد راحت نیست و از این بابت خیالتان راحت باشد.

تغییر مثبت این گوشی که از آن استقبال می کنیم، تغییر دکمه های کم و زیاد کردن صدا از پایین دکمه ی خاموش/ روشن کردن و انتقال آن ها به بالای این بخش است که محل بسیار کاربردی تری است. چیزی که درباره ی این بخش عذاب آور بود، دسترسی بسیار سخت به دکمه های کم و زیاد کردن صدا به دلیل محل بد قرار گیری آن ها بود. گوشی های اکسپریا اکس زد از این تغییر بی بهره ماندند و این مورد را می توان به عنوان نمونه ای از برتری یک گوشی میان رده به یک پرچم دار در نظر گرفت.

البته این برتری در زمینه ی سنسور اثر انگشت گوشی وجود ندارد. اکسپریا اکس ای ۱ از سنسور اثر انگشت در دکمه ی پاور بهره نمی برد در حالی که اکسپریا اکس زد این قابلیت را دارد.

اگرچه این گوشی از دکمه ی مخصوصی برای شاتر دو مرحله ای دوربین بهره می برد. سونی این مورد را به یک نوع امضا برای گوشی های خود تبدیل کرده است در حالی که در دیگر کمپانی های گوشی سازی در دنیا همچین خبری نیست و دکمه های لمسی صفحه نمایش مورد استفاده قرار می گیرند. با دو بار فشار دادن این دکمه شما به سرعت به دوربین گوشی منتقل می شوید.

در سمت چپ گوشی شما کارد اسلات های گوشی را می بینید. باید این نکته را اشاره کنیم که این اسلات ها به صورت هیبریدی تهیه نشده اند و صرفا یک پوشش است که از دو قسمت کارت جدا محافظت می کند. مسئله ی آزار دهنده این است که بخش سیم کارت به این بخش محافظت کننده چسبیده است و اگر بخش محافظتی را خارج کنید، خواه ناخواه سیم کارت نیز از گوشی خارج می شود. تنها در این صورت است که می توانید کارت حافظه ی جانبی گوشی را در محل خود قرار دهید و سپس سیم کارت را در جای خود بزارید که همانطور که می توانید حدس بزنید باعث ری استارت شدن گوشی می شود. البته می توانید محل قرار دادن کارت حافظه ی جانبی و سیم کارت را عوض کنید و بدین ترتیب موقعی که درب محافظ را خارج می کنید سیم کارت سر جای خود باقی می ماند.

در قسمت پایینی گوشی شاهد حضور پورت یو اس بی تایپ سی این گوشی هستیم. پورت میکرو یو اس بی حتی دیگر در گوشی های میان رده ی این کمپانی نیز وجود ندارند. البته نسخه ی این گوشی یو اس بی نوع ۲.۰ است بنابراین سرعت انتقال اطلاعات به ۴۸۰ مگابایت بر ثانیه محدود می شود. اسپیکر اصلی این گوشی نیز در اینجا قرار دارد.

در قسمت بالایی این گوشی نیز جک ۳.۵ میلیمتری گوشی و میکروفون ثانویه ی مخصوص نویز گیری وجود دارد.

صفحه نمایش ۵ اینچی این گوشی با رزولوشن ۷۲۰ پی مناسب است

نقد و بررسی Xperia XA1 - تکفارس 

اکسپریا اکس ای ۱ از یک صفحه نمایش ۵ اینچی با رزولوشن تصویر ۱۲۸۰*۷۲۰ بهره می برد که تراکم پیکسلی ۲۹۴ پی پی آی را به دست می دهد. صفحه نمایش این گوشی از ترکیب رنگ آر بی جی(RGB) بهره می برد که از تعداد زیرپیکسل های برابر برای رنگ های اصلی بهره می برد.

Display test۱۰۰% brightness
Black, cd/m۲White, cd/m۲Contrast ratio
Sony Xperia XA1۰.۵۱۲۵۳۷۱۰۴۹
Sony Xperia XA۰.۳۸۵۲۳۱۳۷۶
Sony Xperia XZs۰.۴۶۱۵۶۴۱۲۲۳
Xiaomi Mi 5۰.۵۱۶۲۸۱۲۲۷
Xiaomi Mi 5s۰.۵۱۶۶۰۱۲۹۴
Xiaomi Mi 5s (auto contrast)۰.۵۰۶۳۵۱۲۷۰
Huawei nova۰.۲۵۳۸۵۱۵۴۰
Samsung Galaxy A5 (2017)۰۴۱۳
Samsung Galaxy A5 (2017) max auto۰۵۵۹
Samsung Galaxy J5 (2016)۰۳۳۸
Samsung Galaxy J5 (2016) outdoor mode۰۴۷۶
Xiaomi Redmi 4 Prime۰.۴۷۵۵۲۸۱۱۱۲
Huawei Honor 8۰.۳۴۳۷۴۱۱۰۱
Huawei Honor 8 (Max auto)۰.۳۴۳۹۵۱۱۶۱

در تست هایی که ما انجام دادیم، اکسپریا اکس ای ۱ نتایج بسیار بالاتری از نسل قبلی خود در حالت روشنایی حداکثر نشان داد و تنها مقداری کم تر از پرچم داران سری اکسپریا اکس زد بود. رنگ مشکی در اکسپریا اکس ای ۱ آنچنان عمق ندارد که باعث شده کنتراست تصویر کمی پایین تر بیاید ولی هم چنان شاهد کنتراست تصویر ۱۰۰۰:۱ هستیم.

عملکرد صفحه نمایش اکسپریا اکس ای ۱ در زیر نور آفتاب کمی بهتر از نسخه ی قبلی خود است. می توانیم بگوییم که اکسپریا اکس ای ۱ عملکرد برابری با گوشی هایی نظیر ال جی نکسوس ۵ اکس و هوآوی پی ۹ دارد اما از گوشی هایی با صفحه نمایش امولد ضعیف تر است.

در زمینه ی تولید رنگ ها، اکسپریا اکس ای ۱ عملکرد مناسبی در تولید رنگ هایی نزدیک به استاندارد اس ار جی بی(sRGB) دارد. ما توانستیم در شاخص DeltaE عدد ۴.۲ را دریافت کنیم که مقدار نسبتا خوبی است. شما میتوانید غلظت رنگ ها در تنظیمات گوشی بیشتر کنید اما توصیه ی ما این است که به همین حال رها کنید چرا که باعث کاهش میزان روشنایی صفحه نمایش می شود.

اتصالات

اکسپریا اکس ای ۱ در نسخه های تک سیم کارته و ۲ سیم کارته عرضه می شود. نسخه ای که ما تهیه کردیم نسخه ی تک سیم کارته ی این گوشی بود پس نمی توانیم درباره ی عملکرد نسخه ی ۲ سیم کارته ی گوشی نظری بدهیم. مودم هلیو پی ۲۰ اکسپریا اکس ای ۱ از استاندارد ال تی ای کَت ۶ پشتیبانی می کند که سرعت دانلود شما را تا ۳۰۰ مگابایت بر ثانیه افزایش می دهد.

نسخه ی بلوتوث این گوشی ۴.۲ است که از نسل قبلی خود با استاندارد ۴.۱ بهتر است. استاندارد ان اف سی نیز بر روی این گوشی وجود دارد و همین طور یک دریافت کننده ی امواج رادیو با استاندارد اف ام. جی پی اس نیز دیگر قابلیت ارتباطی این گوشی است.

میزان شارژ باتری اکسپریا اکس ای ۱

اکسپریا اکس ای ۱ ظرفیت باتری نسخه ی قبلی خود را حفظ کرده است و این بدان معنی است که از باتری ۲۳۰۰ میلی آمپر بر ساعتی بهره می برد که مقدار خیلی زیادی نیست. در بین گوشی هایی که از صفحات نمایش ۵ تا ۵.۲ اینچی بهره می برند، داشتن باتری ای با ظرفیت ۳۰۰۰ میلی آمپر بر ساعت حد نرمال است. برای مثال گلکسی ای ۵ ۲۰۱۷، شیائومی می ۵ و می ۵ اس، هواوی آنر ۸ و هوآوی نوا همگی باتری ای با این ظرفیت دارند. موتو جی ۵ نیز از باتری ای با ۲۸۰۰ میلی آمپر بر ساعت ظرفیت بهره می برد.

اما صرفاً مسئله ی ظرفیت باتری نیز مطرح نیست و میزان بهره وری قدرت پردازنده ی گوشی نیز مهم است. اکسپریا اکس ای ۱ اولین گوشی با پردازنده ی هلیو ۲۰ مدیاتک است و ما بسیار کنجکاو و مشتاق بودیم تا عملکرد این پردازنده را ببینیم.

بعد از چند بار امتحان، نمی توانیم نظر قطعی ای درباره ی این پردازنده و مصرف انرژی آن بدهیم. از سویی، پردازنده ی قبلی مدیا تک یعنی هلیو پی ۱۰ عملکرد خیلی فوق العاده ای در این زمینه نداشت و گوشی هایی که از آن پردازنده ی بهره می بردند معمولا عملکرد بدی در تست های ما داشتند. از سوی دیگر اما مدیاتک ادعا می کند پردازنده ی جدیدش تا ۲۵ درصد عملکرد بهتری از نسل قبلی خود استفاده می کند و این به دلیل تکنولوژی ۱۶ نانومتری استفاده شده در ساخت این پردازنده است.

با تمام این نکات ما نمی دانستیم که چه انتظاری از باتری این گوشی داشت باشیم گرچه کمی امیدوار به بهبود عملکرد آن بودیم. باید به سونی و مدیاتک به دلیل بهبود عملکرد گوشی و پردازنده هایشان درود بفرستیم.

در زمینه ی سرعت شارژ، اکسپریا اکس ای ۱ با استاندارد مخصوص مدیاتک عرضه می شود. البته شارژری که ما با این محصول دریافت کردیم از این استاندارد پشتیبانی نمی کرد. این شارژر تنها توانست در ۳۰ دقیقه شارژ از ۰ به ۳۲ درصد برسد که اگر صادقانه بخواهیم بگوییم سرعت بالایی هست. هر چه نباشد از باتری ای با ظرفیت ۲۳۰۰ میلی آمپر بر ساعت صحبت می کنیم.

 رابط کاربری ؛ شبیه تمام اکسپریا های دیگر

نقد و بررسی Xperia XA1 - تکفارس 

اکسپریا اکس ای ۱ با نسخه ی ۷ ام سیستم عامل اندروید یا اندروید نوقا عرضه شده است پس به اندازه ی سری گلکسی اکس زد که از اندروید ۷.۱.۱ بهره می برد به روز رسانی شده نیست. البته دیدن تفاوت های این محصولات با یکدیگر کار بسیار سختی است، چرا که شخصی سازی های سونی بین گوشی های مختلفش زیاد محسوس نیست. نرم افزار های اختصاصی سونی مانند، حالت ذخیره ی باتری با نام استقامت و یا حالت چند رسانه ای اختصاصی سونی در اینجا نیز وجود دارند.

قابلیت اسمارت لاک(Smart Lock) به شما شرایط امنیتی خاصی می دهد. صدا ها، صورت ها، مکان ها و وسایل الکترونیکی قابل اعتماد نزدیک این گوشی می توانند به عنوان رمز گوشی مورد استفاده قرار بگیرند. صفحه اصلی این گوشی به نسبت دیگر نسخه های سری اکس بدون تغییر باقی مانده است. از این موارد می توان به قابلیت سوایپ کردن به سمت پایین اشاره کرد که لیستی از نرم افزار های شما را نشان می دهد همراه با پیشنهاداتی برای نصب نرم افزار های جدید. بخش جست و جو نیز برجسته شده است تا بتوانید راحت تر برنامه های مورد نظر خود را پیدا کنید.

نمونه ی سنتی نرم افزار ها در این گوشی نیز وجود دارد و شما با تعدادی برنامه ی کاربردی از پیش نصب شده مواجه هستید. سونی به دلیل برنامه های مخصوص خود برای محتوای چند رسانه ای بسیار به خود می بالد. تم ها نیز برای این گوشی موجود هستند( در هر دو مدل پولی و رایگان) که می توانند ظاهر اکسپریا اکس ای ۱ را شخصی کنند. بعضی از تم ها حتی با برنامه ها نیز تعامل دارند.

قابلیت پاک سازی هوشمند اکسپریا اکس ای ۱ میزان حافظه ی پنهان مورد استفاده ی گوشی شما را افزایش می دهد. البته می توانید از طریق تنظیمات این بخش را غیر فعال کنید.

سونی در نسخه های اخیر گوشی های اکسپریای خود یک قابلیت داخلی برای بک آپ گیری قرار داده است. از این طریق می توانید از نرم افزار ها، مخاطبین، پیام ها و تنظیمات گوشی خود بک آپ بگیرید. این بک آپ را می توانید در سرور مخصوص سونی با نام خودتان ذخیره کنید یا به صورت دیگری در کارت حافظه ی جانبی و یا حافظه ی خارجی.

عملکرد

نقد و بررسی Xperia XA1 - تکفارس 

اکسپریا اکس ای ۱ با پردازنده ی ساخت مدیاتک هلیو پی ۲۰ عرضه می شود که نسخه ی به روز رسانی شده ی پردازنده ی پی ۱۰ است. همانند بسیاری از چیپست ها در میان رده، پی ۲۰ از هسته های کورتکس ای ۵۳ استفاده می کند. این پردازنده از ۴ هسته ی با فرکانس ۲.۳ گیگاهرتز و ۴ هسته با فرکانس ۱.۶ گیگاهرتز بهره می برد که از نسخه ی قبلی با ۴ هسته با فرکانس ۲.۰ و ۴ هسته با فرکانس ۱.۰ هرتز بیشتر است. این پردازنده ها هم چنین از تکنولوژی ۱۶ نانومتری استفاده می کنند که با توجه به تکنولوژی ۲۸ نانومتری استفاده شده در نسل قبلی می توانیم بهبود این محصول را مشاهده کنیم.

از سوی دیگر اکسپریا اکس ای ۱ با یک میزان قابل توجه حافظه ی رم عرضه می شود؛ ۳ گیگابایت حافظه ی رم که در مقایسه با نسخه ی قبلی که از ۲ گیگابایت حافظه بهره می برد.

در مقایسه با دیگر رقبا، باید گفت که پردازنده ی اسنپدراگون ۶۲۵ (استفاده شده در هواوی نوا و رد می ۴ پرایم) و پردازنده ی اگزینوس ۷۸۸۰ استفاده شده در گلکسی ای ۵ ۲۰۱۷ عملکرد بهتری از پردازنده ی اکسپریا اکس ای ۱ داشتند.

در بنچ مارک آنتوتو/Antutu می توانیم عملکرد کلی این پردازنده را ببینیم. پردازنده  اکسپریا اکس ای ۱ تقریبا عملکردی نزدیک اگزینوس ۷۷۸۰ موجود بر روی گلکسی ای ۵ ۲۰۱۷ از خود نشان داد اگر چه هنوز کمی عقب تر از اس ۶۲۵ موتو زد پلی و هواوی نوا است. مشخص است که پردازنده های پی ۱۰ سال گذشته به هیچ وجه در سطح نسخه های جدید نیستند.

در کل نه تنها نمی توانیم از عملکرد اکسپریا اکس ای ۱ گلایه کنیم بلکه قضیه تا حدودی برعکس نیز هست. اکسپریا اکس ای ۱ و پردازنده ی هلیو پی۲۰ آن تقریباً در نیمه ی بالایی این جدول قرار داشتند و این نشانگر عملکرد خیلی خوب آن هاست.

مشخصاً عملکرد این پردازنده به نسبت هلیو ۱۰ پیشرفت داشته است و با بهبود هایی که در مصرف انرژی این گوشی به لطف تکنولوژی ساخت ۱۶ نانومتری آن ایجاد شده است چشمگیر هستند.

نرم افزار گالری فوق العاده ی سونی “آلبوم” نام دارد

نرم افزار آلبوم جزو بهترین و پرکاربرد ترین گالری هایی است که تا به حال دیده ایم و کار با آن نیز بسیار ساده و سریع است. در قسمت بالایی یک بخش اسلاید شو/Slide Show وجود دارد که عکس های شما را به صورت اتفاقی نشان می دهد. پایین تر از آن اولین عکس از هر ماه میلادی ای که گرفتید در ابعادی دو برابر دیگر عکس ها وجود دارد. عکس ها به ترتیب ماه مرتب شده اند و می توانید از زوم کردن به خارج استفاده کنید تا سایز عکس ها را تغییر دهید.

قابلیت ویرایش عکس ها نیز توسط نرم افزار های مختلفی فراهم شده است. از جمله ی آن ها می توان به ایمیج ادیتور / Image Editor، اسکِچ/ Sketch و استیکر ادیتور / Sticker Editor اشاره کرد.

نرم افزار موسیقی

نقد و بررسی Xperia XA1 - تکفارس 

نرم افزار موسیقی دقیقا بخشی از مجموعه ی نرم افزاری اختصاصی سونی است. در منوی اصلی می توانید گزینه ی جست و جوی متعددی مثل جست و جو بر حسب فولدر، بر حسب نام و حتی جست و جو در سرویس های آنلاینی مثل اسپاتیفای/ Spotify قرار دارد. می توانید موسیقی مورد علاقه ی خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.

نرم افزار موسیقی این گوشی تنظیمات زیادی برای تغییر صدای گوشی ارائه می کند. با روشن کردن کلیِر آدیو پلاس/ Clear Audio+ می توانید بهترین تنظیمات ممکن بر اساس آهنگی که به آن گوش می دهید را دریافت کنید.

رادیو اف ام و ترک آی دی

گوشی اکسپریا اکس ای ۱ به همراه قابلیت دریافت امواج رادیو ی اف ام عرضه می شود و سونی در این زمینه احتمالاً بهترین شرکت دنیاست. شما می توانید برای گروه بندی کردن ایستگاه های مورد علاقه ی خود رنگ های خاصی را اختصاص دهید. برای مثال آبی برای اخبار، زرد برای موسیقی راک و …

ویدئو

نرم افزار اختصاصی سونی که سیمپلی ویدئو نام دارد کارایی بسیار بیشتری از یک پخش کننده ی ساده دارد. این پخش کننده ی توانایی پخش ویدئو های محلی و هم چنین ویدئو های در حال پخش بر روی وای فای منزل شما را دارد و هم چنین قابلیت اضافه کردن زیرنویس و تنظیمات مختلف آن.

این پخش کننده هم چنین این قابلیت را دارد تا با توجه به مختصات مکانی شما شبکه های تلوزیونی آن محل را نیز برای شما پخش کند.

کیفیت صدا

در مورد کیفیت صدای این گوشی باید بگوییم که با پکیج کاملی طرف هستیم. این گوشی در تست هایی که ما بر روی آن انجام دادیم نمرات بسیار خوبی در زمینه هایی نظیر واضح بودن صدا و میزان بلندی آن دریافت کرد.

Speakerphone testVoice, dBPink noise/ Music, dBRinging phone, dBOverall score
Sony Xperia XA۶۱.۶۶۶.۲۶۸.۳Below Average
Samsung Galaxy J5 (2016)۶۶.۰۶۴.۳۷۰.۱Below Average
Sony Xperia XZs۶۲.۴۶۵.۵۷۳.۳Average
Xiaomi Redmi 4 Prime۶۳.۱۶۷.۳۷۱.۳Average
Sony Xperia XA1۵۸.۶۶۷.۹۶۷.۷Average
Xiaomi Mi 5۶۶.۹۶۷.۲۷۴.۰Good
Moto Z Play۶۲.۹۷۰.۳۷۷.۰Good
Samsung Galaxy A5 (2017)۶۶.۴۶۶.۲۷۸.۰Good
Honor 8۶۷.۱۶۶.۲۸۲.۶Good
Xiaomi Mi 5s۶۴.۲۷۰.۰۸۴.۹Very Good
Huawei nova۶۹.۲۷۱.۹۸۰.۶Very Good
Sony Xperia XA Ultra۸۸.۹۷۹.۳۸۲.۷Excellent
TestFrequency responseNoise levelDynamic rangeTHDIMD + NoiseStereo crosstalk
Sony Xperia XA1+۰.۱۷, -۰.۰۴-۹۵.۲۹۵.۰۰.۰۰۲۸۰.۰۰۶۶-۹۰.۰
Sony Xperia XA1 (headphones)+۰.۶۳, -۰.۲۹-۹۲.۹۸۶.۲۰.۰۹۰۰.۴۷۳-۵۱.۷
Sony Xperia XA+۰.۰۱, -۰.۱۸-۹۳.۶۹۰.۶۰.۰۰۳۰۰.۰۱۰-۹۱.۷
Sony Xperia XA (headphones)+۰.۸۵, -۰.۱۸-۸۷.۱۸۷.۸۰.۰۱۸۰.۳۲۷-۵۴.۹
Lenovo Vibe K5 Plus+۰.۰۲, -۰.۰۸-۹۳.۸۹۲.۸۰.۰۰۳۷۰.۰۳۴-۹۱.۳
Lenovo Vibe K5 Plus (headphones)+۰.۰۹, -۰.۰۳-۹۳.۵۹۲.۶۰.۰۷۰۰.۰۷۵-۴۹.۰
Huawei Honor 5X+۰.۰۲, -۰.۰۸-۹۳.۴۹۰.۱۰.۰۰۲۸۰.۰۱۲-۹۳.۴
Huawei Honor 5X (headphones)+۰.۱۰, -۰.۰۳-۹۲.۹۸۹.۸۰.۰۰۴۸۰.۰۷۱-۷۸.۲
Samsung Galaxy A5 (2016)+۰.۰۲, -۰.۰۷-۹۴.۳۹۲.۲۰.۰۰۶۵۰.۰۱۰-۹۵.۰
Samsung Galaxy A5 (2016) (headphones)+۰.۴۲, -۰.۰۱-۹۳.۴۸۷.۱۰.۰۲۹۰.۲۵۴-۵۳.۰

دوربین

نقد و بررسی Xperia XA1 - تکفارس 

دوربین اصلی این گوشی کیفیتی ۲۳ مگاپیکسلی در نسبت تصویر ۴:۳ و کیفیتی ۲۰ مگاپیکسلی در نسبت تصویر ۱۶:۹ دارد. لنز این دوربین با نام آی ام اکس ۳۰۰ (IMX 300) دارای دریچه ی دیافراگم F:2.0 است. داشتن کیفیتی بالاتر به نسبت دوربین قبلی اکسپریا اکس ای را باید مدیون پردازنده ی جدید این گوشی بود چرا که پردازنده ی قبلی یعنی هلیو ۱۰ تنها توانایی پشتیبانی از دوربین هایی با رزولوشن ۲۱ مگاپیکسلی را داشت.

پرچم داران سونی از زمان عرضه ی اکسپریا زد ۵ بر روی همان فرمول آشنای لنز + سنسور خود تکیه کرده اند، از اکسپریا زد ۵ بگیرید تا اکسپریا زد اکس.

بسته به اینکه از کدام نسبت تصویر، یعنی ۴:۳ یا ۱۶:۹ استفاده کنید، کیفیت های مختلفی برای دوربین این گوشی استفاده خواهد شد، یا کیفیتی ۲۲.۸ مگاپیکسلی خواهید داشت یا ۲۰.۱ مگاپیکسل. از مزایای داشتن چنین لنز پرکاربردی می توان به داشتن عمق تصویر در هر ۲ حالت اشاره کرد. باید این نکته را نیز اشاره کرد که دوربین این گوشی از قابلیت فوکوس خودکاری لیزری بهره نمی برد.

رابط کاربری دوربین

اکسپریا اکس ای ۱ از آخرین رابط کاربری دوربین های سونی استفاده می کند. می توانید مود های مختلف را با سوایپ کردن به بالا یا پایین(یا چپ و راست اگر در حال گرفتن عکس در حالت پرتره هستید) عوض کنید. با یک تک سوایپ کردن نیز می توانید بین دوربین مخصوص عکس برداری سلفی و یا دوربین پشتی گوشی جا به جا شوید.

حال که صحبت از حالت های مختلف عکس برداری این گوشی شد بگذارید بگوییم که قابلیت Superier Auto احتمالا مد اصلی شما برای استفاده خواهد بود. برای دسترسی به حالت اچ دی آر باید حالت دستی را انتخاب کنید. به غیر از این در حالت دستی می توانید سرعت شاتر گوشی را نیز تغییر دهید.

کیفیت تصویر

دوربین آی ام اکس ۳۰۰ ۲۳ مگاپیکسلی استفاده شده در این گوشی در اکسپریا زد ۵ و سری اکسپریا اکس نیز استفاده شده بود اما تصاویری که با آن گوشی ها گرفتیم چندان ما را تحت تاثیر قرار ندادند. البته قطعا آن تصاویر خوب بودند و از گوشی ای به گوشی دیگر بهتر نیز می شدند اما بعضی مواقع روشن شدن بیش از حد تصویر باعث نا امیدی ما می شد.

باید این نکته را اعتراف کنیم که انتظار نداشتیم سونی از لنز های مخصوص پرچم داران خود در گوشی های میان رده اش استفاده کند و باید بگوییم که خوشحالیم که اشتباه می کردیم.

سونی بر روی بهبود الگوریتم های بعد از عکس گرفتن خود کار کرده است اما ما هم چنین حدس می زنیم که اکسپریا اکس ای ۱ از لنز های بهبود یافته نیز استفاده کند. تصاویر بسیار واضح هستند و حتی بعضی مواقع فراتر از انتظار ما نیز عمل می کردند. جزئیات تصاویر بسیار خوب هستند که انتظاری غیر از این نیز از یک لنز با این کیفیت نداشتیم.

باید بگوییم که از عملکرد دوربین این گوشی رضایت کامل را داریم. سونی مشکلات ملایمت در گوشه ی تصاویر را حل کرده است، میزان نویز تصاویر را نیز کاهش داده است، در مورد رنج داینامیک گوشی نیز عملکرد مناسبی داشته است و میزان روشنایی تصاویر در مرحله ی پس از پردازش گوشی نیز بسیار بهتر از  اکسپریا اکس ای  شده است.

اچ دی آر

هنگامی که از قابلیت اتومات تصویر استفاده کنید، گهگاهی شاهد روشن شدن اچ دی آر (HDR) خوهید بود، اما اگر می خواهید که همیشه از این قابلیت بهره ببرید، باید حالت دستی را انتخاب کنید و اچ دی آر را از آن جا فعال کنید. با روشن بودن اچ دی آر شاهد جزئیات بیشتر در سایه ها و جلوگیری از خراب شدن برجستگی ها بودیم. رنگ ها در این حالت بیش از حد اشباع شده اند.

پاناروما

سونی کیفیت حالت پاناروما را از سری اکسپریا اکس زد به این ور به شدت افزایش داده است. در حالت عمودی تا ۴۰۰۰PX در حالی که گوشی های قبلی تنها توانایی ثبت ۱۰۰۰PX را داشتند. هم چنین می توانید این قابلیت را هر زمان که دوست داشتید متوقف کنید.

دوربین سلفی

ما هم چنین دوربین جلوی ۸ مگاپیکسلی این گوشی را نیز مورد بررسی قرار دادیم. تصاویر با غلظت رنگ های مناسب و جزئیات زیادی ثبت شدند. البته این لنز زاویه ی دید کوچکی دارد. دوربین سلفی آن چنان کیفیت بالایی در شرایط نوری ضعیف ندارد و عکس هایی که با آن ها گرفتیم به هیچ وجه راضی کننده نبودند.

کیفیت فیلم برداری

اکسپریا اکس ای ۱ نمی تواند با کیفیت ۴K و ۶۰ فریم بر ثانیه فیلم برداری کند اما می توانید در حالت ۱۰۸۰ پی با قابلیت اچ دی آر نیز فیلم برداری کنید. در حالت عادی هر ثانیه فیلم برداری در حالت استاندارد ۱۰۸۰P/30 فریم بر ثانیه حدود ۱۷.۵ مگابایت حجم خواهد داشت. کیفیت صدا نیز ۱۲۸ کیلوبایت خواهد بود. کیفیت فیلم برداری گوشی متاسفانه زیاد خوب نیست و جزئیات زیادی را ثبت نمی کند. اما رنگ ها دقیق هستند و کنتراست تصویر نسبتا خوب است.

جمع بندی

اکسپریا اکس ۱ ویژگی های خوب نسل قبل خود را حفظ می کند و دقیقا در جاهایی که باید پیشرفت می کند( در زمینه ی عملکرد پردازشی، طول عمر باتری و بخش دوربین). جز در بعضی موارد که شاید باید شاهد تغییراتی می بودیم میتوان در کل عملکرد این گوشی را مثبت ارزیابی کرد.

طراحی جدید با یک اخطار همراه است؛ گوشی به طرز غیر قابل باوری دراز است. اما این دراز بودن برای گسترش صفحه نمایش گوشی استفاده نشده است بلکه فقط برای جا دادن مقداری بیشتری لبه در گوشی از آن بهره برده شده است. با وجود این درازی بیش از حد حتی شاهد حضور استیکر های استریو نیز در این گوشی نیستیم. باز هم باید این نکته را اشاره کنیم که داشتن بدنه ی بلند تر هنگامی که گوشی را نزدیک گوش خود بگیرید حس بسیار خوبی خواهد داشت.

عملکرد گوشی برای سطحی که در آن حضور دارد بسیار خوب است، که به لطف بهبود های پردازنده ی هلیو پی ۲۰ به دست آمده است( بی شک رزولوشن پایین صفحه نمایش در این قضیه کمک کرده است). صفحه نمایش مقداری از کنتراست خود را از دست داده است اما در کل آن چنان بد نیست. میزان شارژدهی گوشی نیز به طرز فوق العاده ای بالاتر رفته است علی رغم اینکه ظرفیت آن ثابت مانده است و پردازنده ی گوشی نیز قوی تر از نسل قبلی خود است.

بالا تر از همه ی این ها اما دوربین ۲۳ مگاپیکسلی این گوشی قرار دارد که در حد پرچم داران این شرکت است و سونی از آن در گوشی های نظیر سری گلکسی زد ۵ و سری گلکسی اکس زد استفاده کرده است. ما حتی می توانیم این ادعا را بکنیم که دوربین اکسپریا اکس ۱ کیفیت بالاتری از اکسپریا اکس زد نیز دارد علی رغم اینکه سنسور هی یکسانی دارند.

نکات مهم درباره ی اکسپریا اکس ای ۱

کیفیت ساخت بالا، که نه تنها از جنس پرچم داران است بلکه حسی نظیر آن ها نیز به شخص می دهد. قسمت پشتی گوشی به راحتی خراش بر می دارد که باید مواظب آن باشید. بدنه ی نازک راحتی کار را به این گوشی اضافه می کند. بدنه ی دراز گوشی شاید مورد علاقه ی همگان نباشد اما به هنگام تماس های صوتی قطعا ممنون آن خواهید بود.

صفحه نمایش گوشی در حالت روشنایی حداکثری کیفیت خوبی دارد، کنتراست تصویر به نسبت اکسپریا اکس ای کاهش داشته است اما هنوز هم قابل قبول است. ای کاش رنگ ها غلظت بیشتری داشتند. دقت رنگ ها متوسط اما قابل قبول است. رزولوشن ۷۲۰P برای صفحه نمایشی ۵ اینچی کاملاً مناسب است.

رابط کاربری همان چیزی است که در گوشی های اکسپریا دیده ایم؛ نزدیک به رابط کاربری اصلی اندروید، پشتیبانی فوق العاده از تم ها و تعدادی قابلیت اضافه( قابلیت ذخیره ی انرژی وجود دارد اما مدیریت فایل ها کاربردی نیست). بیش از همه متشکر نرم افزار های چند رسانه ای سونی هستیم.

چیپست هلیو پی ۲۰ عملکرد خوبی چه در بخش سی پی یو(CPU) و چه در بخش جی پی یو(GPU) دارد که البته رزولوشن پایین صفحه نمایش نیز به آن کمک زیادی می کند. عملکرد این پردازنده نزدیک به اسنپ دراگون ۶۲۵، اگزینوس ۷۸۸۰ و کایرین ۶۵۸ است و هم چنین به لحاظ مصرف انرژی نیز عملکرد بسیار خوبی دارد.

اسپیکر اصلی این گوشی عملکرد متوسطی دارد. دلمان برای اسپیکر های استریو محصولات سونی تنگ شده است.

دوربین ۲۳ مگاپیکسلی اصلی این گوشی، در مرحله ی پردازش عملکرد بسیار مناسبی دارد و در بخش مشکلات نویز نیز بهتر از اکسپریا اکس زد عمل می کند. مشکلات گوشه ی تصاویر نیز به کل رفع شده اند. رنگ ها دقیق هستند و رنج دینامیک دوربین نیز مناسب است. در کل عملکرد دوربین این گوشی برای میان رده بودن آن شگفت انگیز است.

دوربین ۸ مگاپیکسلی جلویی گوشی عملکرد متوسطی دارد.

کیفیت فیلم برداری این گوشی ۱۰۸۰ پی و ۳۰ فریم بر ثانیه است اما عملکرد آن در مقایسه با کیفیت تصاویر گوشی ناامید کننده است. گرچه رنج دینامیکی گوشی مناسب است.

در زیر می توانید مشخصات کلی این گوشی را ببینید:

NetworkTechnologyGSM / HSPA / LTE
LaunchAnnounced۲۰۱۷, February
StatusAvailable. Released 2017, April
BodyDimensions۱۴۵ x 67 x 8 mm (5.71 x 2.64 x 0.31 in)
Weight۱۴۳ g (5.04 oz)
SIMSingle SIM (Nano-SIM) or Dual SIM (Nano-SIM, dual stand-by)
DisplayTypeIPS LCD capacitive touchscreen, 16M colors
Size۵.۰ inches (~70.9% screen-to-body ratio)
Resolution۷۲۰ x 1280 pixels (~294 ppi pixel density)
MultitouchYes, up to 4 fingers
ProtectionScratch-resistant glass (> 9H)
PlatformOSAndroid 7.0 (Nougat)
ChipsetMediatek MT6757 Helio P20
CPUOcta-core (4×2.3 GHz Cortex-A53 & 4×1.6 GHz Cortex-A53)
GPUMali-T880MP2
MemoryCard slotmicroSD, up to 256 GB
Internal۳۲ GB, 3 GB RAM
CameraPrimary۲۳ MP, f/2.0, 24mm, phase detection autofocus, LED flash, check quality
Features۱/۲.۳″ sensor size, geo-tagging, touch focus, face/smile detection, HDR, panorama
Video۱۰۸۰p@30fps, HDR, check quality
Secondary۸ MP, f/2.0, 23mm, autofocus, 1/4″ sensor size, 1080p
SoundAlert typesVibration; MP3, WAV ringtones
LoudspeakerYes
۳.۵mm jackYes
– Active noise cancellation with dedicated mic
CommsWLANWi-Fi 802.11 a/b/g/n, Wi-Fi Direct, hotspot
Bluetooth۴.۲, A2DP, aptX, LE
GPSYes, with A-GPS, GLONASS
NFCYes
RadioFM radio
USB۲.۰, Type-C 1.0 reversible connector; USB Host
FeaturesSensorsAccelerometer, proximity, compass
MessagingSMS (threaded view), MMS, Email, IM, Push Email
BrowserHTML5
JavaNo
– Fast battery charging (Pump Express+ 2.0)
– Xvid/MP4/H.265 player
– MP3/eAAC+/WAV/Flac player
– Document viewer
– Photo/video editor
BatteryNon-removable Li-Ion 2300 mAh battery
Stand-byUp to 560 h (2G) / Up to 603 h (3G)
Talk timeUp to 11 h 20 min (2G) / Up to 10 h (3G)
MiscColorsWhite, Black, Gold, Pink
PriceAbout 280 EUR
TestsPerformanceBasemark OS II: 1367 / Basemark OS II 2.0: 1351
Basemark X: 9714
DisplayContrast ratio: 1049 (nominal), 3.012 (sunlight)
CameraPhoto / Video
LoudspeakerVoice 58dB / Noise 67dB / Ring 67dB
Audio qualityNoise -95.2dB / Crosstalk -90.0dB
Battery life

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.