مایکروسافت به دنبال بهبود هدست واقعیت افزوده خود - تکفارس 
مایکروسافت به دنبال بهبود هدست واقعیت افزوده خود - تکفارس 

مایکروسافت به دنبال بهبود هدست واقعیت افزوده خود

علیرضا دهقان
۷ خرداد ۱۳۹۶ - 18:25
مایکروسافت به دنبال بهبود هدست واقعیت افزوده خود - تکفارس 

هدست واقعیت افزوده مایکروسافت با نام HoloLens فعلاً فقط برای توسعه‌دهنده‌ها موجود است و در حال حاضر هیچ نشانی از اینکه در آینده قرار است وضعیت تغییر کند وجود ندارد اما به نظر می‌رسد این شرکت از ایده ساخت واقعیت افزوده خسته نشده است. در حقیقت مایکروسافت در حال ارتقا دادن و باز کردن راهی برای هولولنز نسل جدید است، هولولنزی کوچک‌تر و با گرافیک بصری بهتر.

شاید سؤال بشود که مشکل با هولولنز فعلی چیست؟ خوب قیمت و ناموجود بودن آن در کنار ناکارآمدی‌اش از دلایل جالب نبودن این دستگاه برای کاربران عادی است، هرچقدر هم که در دمو ها این دستگاه جذاب و سرگرم‌کننده نشان داده شود واقعاً این دستگاه موردنیاز همگان نیست، همچنین میدان دید در نسخه فعلی هولولنز حدود ۳۰ درجه و ۱۷ درجه است، برای اینکه بهتر درک کنید، این میدان دید مانند آن است که یک صفحه ۶ اینچی را که ۳.۴ اینچ عرض دارد را در فاصله‌ی ۱۲ اینچی خود بگیرید-این دقیقه مقدار فضایی است که هولولنز پشتیبانی می‌کند

در مقاله‌ای که جدیداً منتشرشده (در این لینک) گروه تحقیقات مایکروسافت طرح کلی فنّاوری پشت آخرین نمونه‌های آزمایشی‌شان در حوزه‌ی واقعیت افزوده نمایش داده‌اند. یکی از پیشرفت‌های مهم در میان دیگر پیشرفت‌ها توسعه‌ی صفحه‌نمایش‌های با زاویه دید ۸۰ درجه است که به اندازه‌ی کافی کوچک اند تا در یک عینک معمولی جای‌گیرند. اسنادی که ذکر شد ویژگی‌هایی را ذکر کرده‌اند تا افرادی که از عینک‌های طبی نیز استفاده می‌کنند بتوانند تصاویر افزوده را به‌طور واضح ببینند.

متأسفانه این‌ها صرفاً تحقیقات اولیه‌اند و همان‌طور که مایکروسافت اشاره می‌کند کار زیادی باقی‌مانده است، برای اینکه تمامی ویژگی‌های این آزمایشات اولیه در یک هدست واقعیت افزوده قرار بگیرد چالش‌های فنی بسیاری پیش رو است. مثلاً یک دستگاه کاربردی باید خیلی بهتر فعالیت‌های چشم را دنبال کند و خیلی جالب است که مایکروسافت می‌گوید در این مورد یکی از پتنت های جدیدشان به کمکشان می‌آید

دسامبر گذشته این غول نرم‌افزاری یک پتنت برای روشی ارزان و دقیق برای ردیابی حرکت چشم با تکیه بر فناوری خازنی ثبت کرد، روشی که به نظر می‌رسد بتوان روی هدست های واقعیت افزوده نیز پیاده کرد، پیش‌تر در ۲۰۱۶ مایکروسافت هولولنز را برای توسعه‌دهندگان خارج از ایالات‌متحده نیز در دسترس قرار داد تا مهندسان بیشتری بتوانند روی آن آزمایش کنند و به دنبال راه‌حل‌هایی برای بهبود آن بگردند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید